• Kavat

Allergitråden

Tibell skrev 2010-09-28 20:54:37 följande:
    En annan liten fråga. Är det någon här inne vars barn fortsätter vara förstoppad trots att man tagit bort de födoämnen man misstänker att de inte tål??
    Min minsting blev ju förstoppad direkt när vi började med mjölkbaserad ersättning vid 1 månads ålder. Fick hjälpa henne att bajsa var 5:e dag ungefär. Blev betydligt bättre på mjölkfri kost och kunde bajsa igen på egen hand varje dag..dock fortfarande hårt.
    Sen började vi med lite smakisar och magen sa ifrån direkt.
    Idag får hon 15 ml ( en vuxendos) lactulos för att kunna bajsa en gång om dagen. Räcker att vi missar en dag för att avföringen ska bli hård igen.
    Hon äter Althera, sempers mjölkfria gröt och välling samt ett lagat mål mat om dagen ( kokt potatis, Lithells korv, och kokta morötter). Nästan alltid samma mat eftersom vi känner oss säkra på att hon tål detta.
    Varför hon blir förstoppad vet jag inte riktigt. Vi har testat att dra ner på välligen och gröten ( hon är sojaallergiker och dessa innehåller sojalecitin) utan resultat...så hon är väl bara sån
    Så till min fråga nu då. Ni vars barn också krävt lactulos för att hålla igång magen..hur länge har de behövt det ??
    Kan det vara så att hon blir förstoppad av Altheran, den är ju ändå gjord av mjölk?
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-28 10:04:08 följande:
    Hon sov kasst i natt igen och har fortfarand prickar runt munnen..hmm. Vi får väl se om det är tänderna eller glassen. Känns inte som att det borde vara tänderna som stör eftersom hon inte haft besvär av dem innan. Men men ..vi får väl se!!

Ni vuxna som fått problem med mjölkintag efter att ha varit utan , när går det över ?? Har vid ett flertal tillfällen nu blivit dålig efter ett lite större intag av mjölk ( typ ett glas ). Igår drack jag en pucko på kvällen och idag har jag mått bajs. Kraftigt illamående, magkramper, riktigt sura gaser mm. Kan inte komma på något annat som det kan bero på eftersom det hänt flera gånger.
    Jag tycker att hon ser röd och lite svullen samt tendens till eksem (läkta eksem?) på kinderna och upp till ögonen, men det är kanske kortet som spelar mig ett spratt? Alltså inte bara prickar?

Angående mjölk till vuxna. Man ska väl öka sakta pga laktosinnehållet. Men tål man mjölk så tål man mjölk efteråt också. För mig tog det nog någon månad? innan jag kunde dricka som vanligt, alltså flera glas mjölk. Men det kan ju vara så att du själv är allergisk mot mjölk.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-09-29 07:40:48 följande:
    Nej vi har inte sanerat runt honom varken hemma eller på dagis. Ska till läkaren i dag och höra va han säger men det blir väl som vanligt.... "Vi kan inte göra mer, finns inget mer att ta till, han äter redan vuxen dos av sina mediciner".... Hoppas på mirakel.
    Kan ju bara berätta hur det är här, men det är ju många veteallergiker i tråden som verkar reagera luftburet så det vore kanske idé att försöka hemma och se? Vi har ju inte haft något riktig sanering men håller borta allt vad vete heter. Bakar aldrig. Alla vetesmörgåsar äts på asietter och alla som äter vete/havre tvättar sig efteråt utan att ta i något. Funkar fint. Men så fort vi är borta så utsätts han i viss mån och blir sämre.
    Sommarhalvåret när vi mest är hemma och ute tror vi nästan allergin har växt bort och sen så börjar hösten och man är inne, på öppna förskolor mm och då är det skit igen.
    KRAM!
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-09-29 09:25:08 följande:
    Japp, där är mjölk i dom.
    Jag vet inte riktigt... Jo, det gör hon. Men hon reagerar även på saker som det inte finns mjölk i. Därför har jag inte dragit slutsatsen att det är p.g.a. mjölk. Visserligen kan hon reagera på flera olika saker, men eftersom hon inte varit allergisk tidigare (föruom om det nu är mot mjölk... har i perioder haft små små aningar, men ganska svaga..) så verkar det så osannolikt att hon nu skulle vara överkänslig/allergisk mot flera saker.

Kan man vara överkänslig mot typ E-ämnen? Tillsatser, smakämnen, färgämnen och sånt?
    Ja, man kan vara överkänslig mot E-ämnen. Men det brukar inte vara sådant i flingor, för visst hade hon reagerat på det?

Hon kan vara allergisk mot mjölk men att vissa andra saker utlöser det (som hon egentligen tål.) Citrus, fläskkött, choklad mm har en sådan utlösande faktor och kan ge falska reaktioner.
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-09-29 09:38:17 följande:
    Tack för svar!
    Ja.. hon åt fil och flingor och reagerade jättestarkt på det... Har inte kollat innehållsförteckningen men då är det kanske inte det då..
    Mycket intressant!! Apelsin (citrus) är en sån sak som inte är mjölk men som hon ändå reagerar på. Jag visste inte alls att det fanns sånna reaktioner.
    Rynkar på näsan
    Här stod lite, har inte läst hela själv än.
    translate.google.se/translate&langpair=en|sv&u=www.urticaria.thunderworksinc.com/pages/lowhistamine.htm
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-29 16:21:34 följande:

Nu tror jaginte vi behöver tveka längre. Minstingen la precis en kaskadspya i sin renbäddade säng! Nu kan vi med andra ord känna oss säkra på vete. Eller??

Ja, jag hade gjorde det. Om prickarna även försvinner när ni tar bort vete.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-09-29 18:37:47 följande:
    1/2 vb med 36% skattefri del för 3 barn tycker dom blir ett rätt lagom beslut för oss.... synpunkter in före 13 oktober.... förslag nån?
    Demon Skrattretande! Ni borde få fullt på bara W. Vad är det som de inte förstår? Man har ju lust att bjuda hem dem i vardagen och visa...
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-29 20:23:22 följande:
    Miralicia : Oj oj oj...vilken tabbe!! Hoppas inte reaktionen blir allt för illa för stumpan =/

Jag sitter här med en lapp från dagis som de vill att jag ska fylla i om barnens allergier. Stora blir ju inte alls svår utan problemet blir ju lillan. Vete och havre finns inte ens med..endast gluten. Sen står det med ärtor, bönor, linser, jordnötter och mandel. Det enda vi testat utav dessa ämnen är ärtor och det tålde hon ju inte! Ska jag kryssa i för allt för att förhindra att de ger henne något utav detta eller hur hade ni gjort?
    Sojasläktingar finns inte heller med så det får jag väl skriva i någonstans! Baksidan kanske ??
    Absolut, skriv sådant ni inte testat också. Inte så kul om hon får allergiska reaktioner där för någon av er.
  • Kavat
    Allrona skrev 2010-09-29 21:56:24 följande:
    Vet någon om man kan göra egen sorbet utan ägg och mjölk? Dottern ska på kalas i helgen och de ska bjuda på glasstårta och det mest lika att ta med till henne borde väl vara sorbet? Kollade sorben som fanns i affären men alla innehöll guar. Letade sen recept på nätet men alla jag hittade innehöll ägg Annars får hon havregrädde och frukt så det blir nog bra ändå
    Lättaste är att mixa frusna hallon och banan och ev. söta med florsocker, men här finns mer förslag: www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b98965p1170559.html
    och kolla utanallt.blogspot.com/search/label/Glass
Svar på tråden Allergitråden