Allergitråden
Tibell skrev 2010-09-28 20:54:37 följande:
En annan liten fråga. Är det någon här inne vars barn fortsätter vara förstoppad trots att man tagit bort de födoämnen man misstänker att de inte tål??Min minsting blev ju förstoppad direkt när vi började med mjölkbaserad ersättning vid 1 månads ålder. Fick hjälpa henne att bajsa var 5:e dag ungefär. Blev betydligt bättre på mjölkfri kost och kunde bajsa igen på egen hand varje dag..dock fortfarande hårt.
Sen började vi med lite smakisar och magen sa ifrån direkt.
Idag får hon 15 ml ( en vuxendos) lactulos för att kunna bajsa en gång om dagen. Räcker att vi missar en dag för att avföringen ska bli hård igen.
Hon äter Althera, sempers mjölkfria gröt och välling samt ett lagat mål mat om dagen ( kokt potatis, Lithells korv, och kokta morötter). Nästan alltid samma mat eftersom vi känner oss säkra på att hon tål detta.
Varför hon blir förstoppad vet jag inte riktigt. Vi har testat att dra ner på välligen och gröten ( hon är sojaallergiker och dessa innehåller sojalecitin) utan resultat...så hon är väl bara sån
Så till min fråga nu då. Ni vars barn också krävt lactulos för att hålla igång magen..hur länge har de behövt det ??