• Kavat

Allergitråden

Mama Law skrev 2010-10-01 22:34:45 följande:
    Min W har precis gjort en utredning för ADHD och psykologen anser inte att hans problematik har med ADHD att göra utan från hans allergier/eksem/astma och dels från hans mediciner. Jag förstår till viss del att hans problem kan komma därifrån, men inte bristen på empati gentemot andra, hans avskärmningsförmåga, överaktivitet osv osv. Min magkänsla skriker att hon har fel, personal på fsk säger att det kan inte stämma, personer har sen w varit pytteliten sagt att nåt inte stämmer. Så vet inte om jag ska gå vidare och få en andra utredning och säger den samma sak så accepterar jag det men just nu så näää.
    Jag kan ju  bara tala för hur mina barn är och ja, de blir helt "knasiga" när de får i sig saker de inte tål. Men i perioder så är de helt opåverkade och då märker man en väldigt tydlig skillnad. Sen har jag nära barn på andra håll som som också betett sig "annorlunda" och då man utrett och misstänkt någon av bokstavkombinationerna. Men i en nära släktings fall så har laktosintoleransen vuxit bort vid 10 års ålder. (om någon inte vet så växer inte laktosintolerans bort, så jag misstänker ju starkt att han haft mjölkproteinallergi, men magen blev något bättre på laktosfritt liksom det blev för vår dotter.)

Om då W alltid är påverkad så tycker inte jag att det låter alls konstigt att ni misstänker ADHD. Sen känner inte jag W eller har sett hur han är utan kan bara prata för vad jag har sett på andra barn.
    Men däremot så tycker jag att om du är så osäker så som du låter så tycker jag absolut att ni ska göra en till utredning så att ni kan få hjälp, om det behövs. Oavsett så bör man väl kunna få hjälp, även om han inte får en diagnos?
    Kompisens barn har nyligen fått diagnos och de fick jätte bra hjälp av Bup tror jag det var samt medicin som gjorde skillnad som dag och natt på det barnet. Kan man inte få testa och se om det hjälper W, för oavsett så "mår han nog inte helt bra" själv.
    Å andra sidan så kan jag ibland känna att varför måste alla vara lika och anpassas in i samhället? Lite kluven, men det viktiga är ju att W får må bra och ni känner att ni kan hantera honom och är det inte så så måste ni väl kunna få hjälp med av "proffsen"?
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-10-01 21:25:42 följande:
    F---n jag tror min lille är allergisk/överkänslig mot mjölk han med Demon
    Gråter
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-10-02 13:45:42 följande:
    Mina barn w och a har allergier och astma båda två dock har inte a eksem men dom är som natt och dag i sitt sätt. a kan få utbrott men är en ängel jämfört med w. Dom äter samma mediciner så när på dosen och att w äter theralen också. Det är bara w som är som är outstanding. Så får se va som händer fram över.
    Alla barn är ju olika. Även om mina har samma allergier till viss del så reagerar de inte samma om de får i sig det. Men känner du så tycker jag inte du ska nöja dig med utredningen. Man känner sina egna barn bäst. Kram!
  • Kavat

Coop Magi har bytt skepnad till 12pack. Någon som sett den och läst innehållsförteckning? Här har den bara försvunnit från glassdisken... Vet ju inte om det är idé att beställa eller inte...

Beställningnr 12-pack för butiken är 42275.

• Kavat
    Kavat skrev 2010-10-04 14:02:13 följande:
    Coop Magi har bytt skepnad till 12pack. Någon som sett den och läst innehållsförteckning? Här har den bara försvunnit från glassdisken... Vet ju inte om det är idé att beställa eller inte... Beställningnr 12-pack för butiken är 42275.

Tillägg: ispinnarna hallon/päron
  • Kavat
    Shea 1 skrev 2010-10-03 21:40:54 följande:
    Hej!
    Hoppas det är ok att jag ställer några frågor. Jag har frågat lite här förut också..

Jag har alltid misstänkt någon slags allergi hos vår son (2,5 år). Han har haft stora problem med eksem. Efter mycket tjat fick vi göra några tester (ägg, mjölk, torsk, mandel) på bvc som inte visade något. Jag har alltid upplevt mig som nonchalerad (nästan kränkt) på bvc och barnmott.

Igår svällde vår son upp kraftigt runt munnen/ansiktet/ögonen i samband med måltid och vi fick åka ambulans till akuten. Nu är vi hemma och längre fram ska en allergiutredning startas.

Troligen var det jordnötssmöret i Thaigrytan han reagerade på. 
    Mina frågor: Ska jag kräva allergitester även på soyabönor, ärtor osv? Läkaren på akuten trodde inte att den allergiska reaktionen kunde sättas i samband med hans eksem.

Är det något annat jag ska tänka på i samband med utredningen?
    Kan väl också tilläggas att han
    * går upp väldigt dåligt i vikt
    * har hoppat ner även på längdkurvan
    * aldrig har fast avföring, alltid "komockekonsistens" (det kanske bara vi lantisar vet vad det är...)

F*N!!!! att jag inte stått på mig ännu mer, men jag har hela tiden fått höra "Han ser så pigg ut" och "Nej du DET DÄR gör vi inget åt" (naturligtvis har han nästan alltid råkat se fin ut i huden när vi kommit till läkare).
    Den här gången ska jag skriva ut bilder på hur hans eksem ser ut när de är som värst.

Förlåt om jag skrev långt, men jag är fortfarande jätteupprörd och ledsen för det som hände igår. Jag trodde att han skulle dö...
    Usch vad otäckt! Det låter i mina öron som han har allergi mot något mer än jordnöt. Soja ligger ju nära till hands, men hänger ibland ihop med mjölkprotein och/eller ägg. Kolla gärna mina bloggar och utanallt.blogspot.com mm för mer info. Kram!
  • Kavat
    t0va skrev 2010-10-04 14:03:08 följande:
    *suck* jag ringde barnkliniken för att få hjälp men får höra att det krävs remiss från bvc... de som i måndags sa att alla barn har ont i magen och kräks massor. Vi har inte råd att köpa mjölkfri ersättning utan recept, har köpt 2 burkar nu på 1 vecka, det kommer kosta oss över 1500kr/månad om vi inte får recept mot 300kr med den vanliga maten.

Jag vill verkligen inte gå tillbaka till den nu när han äntligen får må bra, han skrattar när vi plockar upp honom, sover länge på natten runt 4 timmar mot 1-2 timmar förut och gallskrikande. Jag är så trött men måste ju kämpa fast jag fatta inte hur. Min man har fått en krisreaktion pga. den svåra förlossningen och jag mår inte heller bra så vi kämpar massor för att bara överleva så ska vi behöva bråka mot vården också.

Jag har en okänd sjukdom och varit sjuk i 4år så vi har bråkat med vården massor för mig, trodde de i alla fall skulle ordna hjälp för liten som är 7 veckor och inte kan fajta för sig själv.

SKa man behöva stoppa i sitt barn saker den troligen inte tål och mår dåligt av för att våren inte är smidig?
    Byt läkarre! Åk in akut, till vc eller vad som helst. Byt bvc, ja, stå på dig. Vad har ni för ersättning nu? Kanske någon här kan hjälpa tillfälligt?

Vad har du för okänd sjukdom? Inget som kan relateras till allergi/intolerans? Jag fick själv reda på att jag var glutenintolerant för 1,5 år sedan och var superdålig och ingen fattade att det var gluten..

Kram!
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-10-04 18:44:08 följande:
    Förresten: hur mycket äter era barn på en dag? Siri är snart 4,5 år, väger 16,3 kg och är precis 100 cm. Hon har idag ätit: 1 banan, ca 6 dl solhavre, 8 plättar, vindruvor, en halv kassler skiva, 1 dl pasta, lite ärtor och en macka. Det är lite mer än vad hon brukar få i sig på en dag. Jag tycker att det är lite lite. Vad tycker ni?
    Lilleman 3,5 år
    1 portion risgröt med hallonkräm lite russin risdryck
    1,5 portion köttfärssås spagetti (skulle gissa strax över 2 dl) något tomatbit samt gurka
    1 litet glas smothie på banan och hallon
    några tuggor potatis, 1 pannbiff, 2 msk lingonsylt, 2 msk mf margarin, en broccoli, risdryck
    1 rapsyglass

Han äter rätt bra tycker vi.

Dottern  5,5 år
    1 port havregrynsgröt lite hallonkräm lite russin
    1 stor portion spagetti, 5 ostskivor, gurka
    1 glas youghurt
    1 halv bakad potatis, 2 ostskivor, lite mf margarin, en broccoli, ett glas oboy
    1 rapsyglass

Vikt, längd.. Hm, de ligger någonstans mellan medelkurvan och minus 1 kurvan skulle jag tro. Dottern under 110 och ca 18? Lilleman 96? och 16? Vi får se om ett par veckor. Lilleman ligger nog på minus 1 på lände och normal på vikten, alltså inte så tunn. Han äter rätt bra. Dottern är betydlgt smalare i typen och äter inte lika bra, hon vägrar ju kött och fisk för tillfället (när ska det ta slut?) och får ost istället.
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-10-04 18:38:54 följande:
    Liten uppdatering om vår provokation: Siri klarar mindre mängder mjölk och ägg! Hurra. Fisk kräks hon inte så våldsamt av längre men hon mår illa efter två tuggor och igår kom tredje tuggan upp igen. Den var verkligen bara nere och vände. Hur som helst: det kan vända och bli bättre på allergifronten även om man tror att det är helt hopplöst!

Siri har börjat på gympa och efter första gången kom hon ut och var helt vit i ansiktet. Alla de andra barnen var röda om kinderna. Hon hade tagit ut sig totalt. Nästa gång blir det airomir innan. Men kul hade hon och hade gärna gympat varje dag om hon fick.

Jag såg att ni diskuterade beteende störningar tidigare. Siri har inga problem med vare sig sociala kontakter eller utveckling. Men om man har det och det beror på allergin så borde det väl svänga lite fram och tillbaka? Ibland är de ju bättre och ibland sämre i sin allergi. Men visst ett barn som mår dåligt i sin allergi kan nog vara utåtagerade osv.

Mama Law: om du känner att något är "fel" med Viking utöver allergierna tycker jag att du ska söka dig vidare. Mammor brukar ha rätt. Kram på dig! 
    Solig
    Grattis! Skönt att se att det går åt rätt håll!
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-10-04 19:45:39 följande:
    Jag kanske nojjar med maten. Men hon har ju gått ner i vikt och smalnat av så hon ligger en kurva under på vikt och längd.
    Det är jätte svårt att veta, men man kan ju inte trycka i dem maten heller. Vi har problem med att dottern bara vägrar äta kött och fisk. Dietisten säger att det är ok att hon äter ost istället, men känns lite knas ändå. Hon äter ju inga baljväxter eller annan sorts proteiner. Enformigt. Och nu har hon börjat bråka, klaga vid varje måltid om man råkar lägga upp maten på ett sätt som hon inte vill. Man får inte blanda den osv.. Känns rent ut sagt skitjobbigt, för man vill inte ha bråk varje gång man äter så nu får hon ta själv, men då tar hon ju inte av allt..
    Och har börjat klaga på att det är tråkig mat och det hon då klagar på är att vi hade klyftpotatis tors, fre och lör kväll. Det gillar hon vanligtvis och på veckorna blir det ju mest pasta (majs, ris) nudlar, potatis/mos eller ris. Så hur stor variation blir det när man inte äter det som är till. Är ju knappast potatisens fel liksom...Obestämd
     Men vet inte vad vi ska göra åt det heller. Vi tjatar inte längre om att hon ska äta kött, för det gjorde inte saken bättre.. Men man känner ju sig så maktlös. Hon har ju i perioder klagat över magont och magen är minst sagt kass till och från, men vet inte varför. Har ju funderingar på gluten, i och med min glutenintolerans, men det visar inget på transglutaminans. Hon äter troligtvis alldeles för lite gluten då hon själv valt bort allt bröd mm med gluten. Hon äter ju vanlig havregrynsgröt gjord på risdryck, men där i är ju ev. minimalt med gluten. Vi får se hur det går när dagis börjar igen...
Svar på tråden Allergitråden