-
Har inte heller sett det på Ica, utan det är Coop som gäller även här.ViFrånLandet skrev 2011-05-30 07:01:49 följande:Jag köper teff i grannbyn på coop-affären där, eller på coop forum i stan... Så kolla någon coopaffär är mitt tips! Har inte sett det på någon icabutik, inte vad jag tänkt på iaf...
-
Fast piggelin är det väl gummi arabicum (E414) i och inte frukt- eller guarkärnmjöl som sojasläkting - om jag inte minns helt felAllrona skrev 2011-06-11 10:46:33 följande:Kkavat - är han känslig mot sojasläktingar? I så fall kanske jag kan testa den på min dotter också! Hon klarar ju en glass från hemglass med både guar och fruktkärnmjöl fast hon reagerar på piggelin.
-
VARNING!!!!!!
Köpte en minipåse (40g) med OLWs Lättsaltade chips till dottern ikväll.
När hon kom till botten av påsen så säger hon: "nån har ju lagt i sånt här som jag inte tål"
När jag kikar i påsen så får jag syn på att det ligger 4 halva jordnötter bland chipssmulorna i botten av påsen.
40g påse lättsaltade chips från OLW, med datumtryck på framsidan : 10 10 2011 E 19:44
Så se upp, kolla igenom vad det står för datum och även kolla igenom innehållet i chipspåsarna om ni har barn/ni själva som är känsliga för jordnötter eller soja/andra baljväxter.
Har mailat till deras konsumentkontakt (men av förklarliga skäl inte fått svar än) och tänker skicka in påsen till dem imorgon. Ska även bort till affären och be dem ta bort kvarvarande påsar med samma märkning så snart de öppnar i morgon bitti. Lägger även ut en varning via Matnyttigs facebook-sida. -
Hon började klaga på klåda och lite blossande kinder, ev aningens svullna och sen en liten stund senare klagade hon även på ont i magen.Tibell skrev 2011-06-11 21:21:30 följande:Usch fy =(
Hur mår hon nu ?? Hoppas verkligen inte det blir några allvarliga komplikationer för tösen =/
Bra att du varnar!!
Då är hon ju inte jordnötsallergiker vad vi vet utan vi låter bara bli jordnötter pga sojaallergi + att hon reagerar på baljväxttillsatser men äter hela baljväxter. Hon åt ju inga jordnötter (vilket hon noga talade om för mig att hon inte hade gjort utan det vara bara av att de legat i samma påse som chipsen hon ätit.
Stoppade i henne Aerius och eftersom hon i samma veva började bli trött och ville sova så kände jag inte för att chansa ifall det skulle bli värre när hon sen sov utan stoppade i henne Betapred också även om det nog skulle räckt med Aerius. -
Lite sent för midsommar, men till annat tillfälle. Jag brukar använda ca 1/3 teff & 2/3 lailas gula när jag gör pajdeg, då blir det inte så dyrt (eftersom teffen är snordyr) och ev bismak från Lailasen döljs. (Kan lätt bli lite bismak av enbart lailas om man inte har någon annan smaksättning med tycker jag - i vissa saker funkar det bra som det är och annat får det bismak i även om recepten är likartade)Allrona skrev 2011-06-22 22:13:00 följande:Tack för svaren. Jag fick med mig lailas gula hem från affären så nu är det bara att börja testa men kan jag alltså ersätta vanligt mjöl i recept med lika mycket lailas gula? Någon som gjort pajdeg på det? Finns recept på baksidan. Ska göra paj till midsommar men vill ju inte att den ska bli dålig
-
Här är senaste versionen (dvs nu gällande PM) från Allergicentrum på US i Linköping av det dokumentet:SmillaMilla skrev 2011-07-04 19:44:36 följande:Den här länken läste sveas läkare på: www.lio.se/upload/dokroot/Halsoochsjukvard/Va...
www.lio.se/pages/105610/Urtikaria.pdf -
Ang Forlax - smakämnet till Forlax junior innehåller accaciagummi, dvs samma som E414 gummi arabicum, dvs en sojasläkting. Vanliga Forlax står det inget specificerat innehåll för smakämne utan bara "smakämne (apelsin-grapfrukt)", men jag förmodar att det är samma i vanliga Forlax som i Forlax junior eftersom det är samma smak på dem.
Så är man känslig för soja och sojasläktingar skulle det ev kunna ställa till besvär.
Både Forlax och Movicol tas ju inte i egentlig mening upp genom tarmen utan ska stanna kvar i tarmen och bidra med/hjälpa till att dra in vätska till tarmen så att avföringen ska bli lösare, men skulle man reagera på soja/sojasläktingar med förstoppning kan förmodligen tarmen ändå komma i kontakt och reagera på sojasläktingarna.
(Movicol innehåller inte sojasläktingar)
-
SmillaMilla skrev 2011-07-04 19:26:48 följande:K kavat: nä zantac skall tydligen blockera histamin.... grejsen :)"Kortsvar" orkar inte skriva så mkt just nu men klistrar in lite plugganteckningar från tentaplugget i våras, men produktionen och regleringen av saltsyra i magsäcken påverkas av flera olika ämnen och på olika sätt olika "kedjereaktioner" där de olika ämnena är beroende av varandra - ett av de ämnen som är inblandat är histamin och Zantac blockerar en typ av receptorer som histamin binder till och bidrar till att stimulera saltsyraproduktionen.Kavat skrev 2011-07-04 19:28:39 följande:Va?
Hur då? Jag är nyfiken alltså, för det var något nytt för mig.
Min lille får ju zantac för sin reflux, men han spyr ju och hostar och kväljer massor annars.
----
Mer detaljerade varianten från tentapluggsanteckningarna:Anatomi & fysiologi
Magsäckens uppbyggnad
Olika typer av cellers produktion av ämnen:
Ytepitelceller: Bikarbonat & mucus – utsöndras ihop och ingår i slemmet som skyddar magsäckens yta mot saltsyran och proteinnedbrytande enzymet pepsin Mukösa halsceller Mucus Parietalceller HCl – är bakteriedödande, omvandlar pepsinogen till pepsin och sänker pH så att pepsin kan utföra sina funktioner Intrinsic factor – produceras i närvaro av saltsyra, binds till vitamin B12 (kolbamin) och är nödvändigt för att detta ska kunna absorberas i ileum. Frånvaro av saltsyra ger upphävd produktion av intrinsic factor och därmed B12-brist som ger perniciös anemi (abnorma stora röda blodkroppar) Huvudceller Pepsinogen – omvandlas vid kontakt med saltsyra till det aktiva enzymet pepsin som påbörjar sönderdelningen av proteiner i födan till polypeptider. Aktivt pepsin som kommer i kontakt med inaktivt pepsinogen stimulerar också omvandlingen till pepsin. Ca 10-20% av proteinnedbrytningen sker i magsäcken med hjälp av pepsin. G-celler Gastrin – hormon som i samarbete med histamin binder sig till receptorer på parietalcellerna vilket stimulerar produktionen av HCl. Utsöndras i antrum och transporteras via blodet till corpus. Utsöndringen sker genom nervimpulser från n. vagus & lokala nervreflexer från magsäckens enteriska nervsystem vilket leder till frisättning av acetylkolin. Acetylkolin stimulerar parietalceller, huvudceller, mukösa halsceller och G-celler
Produktion av HCl
CO2 + H2O bildar genom enzymverkan av karbanhydras kolsyra (H2CO3). Av kolsyran bildas vätejoner H+ och bikarbonat HCO3-. Bikarbonatjonerna utsöndras till den interstitiella vätskan och ingår i mucus. Vätejonerna pumpas genom protonpumpar ut ur parietalcellerna genom aktiv transport. Cl- transporteras in i perietalcelllerna genom sekundär aktiv transport när bikarbonatet utsöndras och utsöndras sedan genom passiv transport genom kloridkanaler i magsäckens körtelgångar när H+ utsöndras dit så att de tillsammans bildar HCl – saltsyra.
Reglering av saltsyraproduktionen
Stimulation, i samverkan:
Acetylkolin Gastrin – pepsin bryter ner protein till polypeptider som stimulerar G-cellerna i antrumslemhinnan till ökad produktion av gastrin, som i sin tur leder till ökad produktion av saltsyra, så ju mer protein i födan, desto större saltsyreproduktion Histamin – stimulerar histamin-2-receptorer, men liten saltsyraproduktion om ensam verkan av histamin. Om histaminreceptorer blockeras sker inge märkbar ökning av produktionen av enbart acetylkolin & gastrin, utan histamin är en förstärkningsfaktor så alla tre faktorerna behövs för optimal saltsyraproduktion.Inhibition:
Somatostatin Prostaglandiner – stimulerar sekretionen av bikarbonat
Skydd mot saltsyran
Tight junctions mellan epitelcellerna Snabb förnyelse av epitelcellerna Sekretion av mucus (fysisk barriär) och bikarbonat (kemisk barriär som neutraliserar saltsyran) från epitelcellerna Bikarbonatsekretionen stimuleras av prostaglandiner -
dvs i normalfallet binder histamin till en typ av histaminreceptor och stimulerar till ökad produktion av saltsyra, men Zantac (och liknande läkemedel) förhindrar bindningen så att mindre histamin kan binda och därmed blir det mindre saltsyra som produceras. Blev lite knas med slutet av sista meningen ovan.Miralicia skrev 2011-07-04 21:50:51 följande:"Kortsvar" orkar inte skriva så mkt just nu men klistrar in lite plugganteckningar från tentaplugget i våras, men produktionen och regleringen av saltsyra i magsäcken påverkas av flera olika ämnen och på olika sätt olika "kedjereaktioner" där de olika ämnena är beroende av varandra - ett av de ämnen som är inblandat är histamin och Zantac blockerar en typ av receptorer som histamin binder till och bidrar till att stimulera saltsyraproduktionen.Kavat skrev 2011-07-04 19:28:39 följande:Va?
Hur då? Jag är nyfiken alltså, för det var något nytt för mig.
Min lille får ju zantac för sin reflux, men han spyr ju och hostar och kväljer massor annars.
---- -
SmillaMilla - har de undersökt om hon är bärare av Helicobacter pylori (dvs "magsårsbakterien")? finns många som är bärare utan att ha några symtom. Nu är hon ju väldigt ung (man brukar räkna med att den procentuella förekomsten av bärare normalt sett är patientens ålder minus 20, dvs ca 30% av alla 50 åringar är bärare av hp) - men det kan ju alltid finnas undantag från "normalfallet" men mottagligheten för smitta är tydligen störst under de första åren . Det smittar inom familjen, dvs vid nära kontakt. Är behandlingsbart med lite olika antibiotika om man konstaterat bärarskap och tillräcklligt svåra besvär av det (nu har jag inte riktigt koll på hur indikationerna för de olika antibiotikasorterna som används är i förhållande till små barn)
Nämns i PMet jag länkade ovan att helicobacter pylori har visat sig att i en del fall kunna påverka när det handlar om urticaria.