2små2stora skrev 2011-09-07 14:06:55 följande:
Då var första lunchen på dagis avklarad. Och efter vilan är W helt rödprickig i munnen, på tungan och läpparna. Frågan är av vad? De fick stekt falukorv och pulvermos
till lunch.
Hur steks korven funderar jag på? Är det ett större kök så kanske de använder sig av ett stekbord istället för stekpannor och att det där stekts annat också tidigare (som tex ägg till pytt i panna eller panerade saker där paneringen är med ägg). De diskas ju inte direkt på vanligt vis utan till stor del "skrapas" rent. Så om det inte är någon som tänkt sig för så kan de ju ha missat att tänka på att det har varit annat med ägg som stekts på stekbordet. Eller liknande resonemang med tex stekpanna i gjutjärn som inte ska diskas med diskmedel utan bara vatten och att det då kan finnas kvar allergener från sånt som tillagats tidigare.
Eller korven, att det verkligen var riktig
falukorv och inte någon annan falukorvsliknande korv - typ lantkorv eller något likande som ser lika dan ut men där innehållet skiljer sig en del åt mot vanlig falukorv (som ju är namnskyddad) så att det kan vara något i korven.
Sen pulvermos är det ju vanligtvis mjölk i men det antar jag att han äter i andra sammanhang, men även kryddor som svartpeppar och ibland även muskot är inte helt ovanligt (vet att en föreläsare jag hade berättade om ett patientfall som han hade haft och där barnet alltid blev dåligt av pulvermos men inte av potatis i andra former eller hemlagat mos, men det tog ett tag innan de kom fram till och kunde konstatera att det faktiskt var muskot barnet reagerade på)