Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-09-06 10:01:55 följande:
    Tänkte börja med att ge Alexander mjölkprodukter här hemma igen. eller ja, provocera menar jag.
    vad är det bäst att börja med? Börjar man med laktosfritt? Är det bäst att ge mjölk att dricka eller ost eller annan mjölkprodukt? Är själv nästan helt säker på att han tål mjölk.

Nån som hittar bovetemjöl som inte innehåller spår av soja numera? Har inte sett en enda förpackning på evigheter så jag funderar på om de ändrat något på risenta.
    Risenta har bytt leverantör av bovetemjölet och den leverantören kan inte garantera att det inte kan förekomma spår av soja, därav ändringen. VAr nån som var i kontakt med dem.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-09-06 11:06:34 följande:
    Finns det någon annan tillverkare som säljer den utan spår av soja eller är det kört med bovete nu? 
    mithrandil skrev 2011-09-06 10:01:55 följande:
    Tänkte börja med att ge Alexander mjölkprodukter här hemma igen. eller ja, provocera menar jag.
    vad är det bäst att börja med? Börjar man med laktosfritt? Är det bäst att ge mjölk att dricka eller ost eller annan mjölkprodukt? Är själv nästan helt säker på att han tål mjölk.

Nån som hittar bovetemjöl som inte innehåller spår av soja numera? Har inte sett en enda förpackning på evigheter så jag funderar på om de ändrat något på risenta.
    Det undrar jag med, vi fick papper från dietisten där det stod att vi ska börja med vanligt smör på smörgåsen och sen trappa upp med mjölk i pannkakorna och ge fil och mjölk. Jag tyckte det lät som en häftig start faktiskt och hon sa inget om laktosfritt, jag tänkte inte på det heller när vi var där men Theo har ju reagerat de 2 gånger han fått mjölkfri ersättning med lakos i så vi måste börja med laktosfritt annars är det meningslöst. 
    Kan du inte inboxa mig vad dietisten ni träffade heter?
  • Miralicia
    2små2stora skrev 2011-09-07 14:06:55 följande:
    Då var första lunchen på dagis avklarad. Och efter vilan är W helt rödprickig i munnen, på tungan och läpparna. Frågan är av vad? De fick stekt falukorv och pulvermos till lunch.
    Hur steks korven funderar jag på? Är det ett större kök så kanske de använder sig av ett stekbord istället för stekpannor och att det där stekts annat också tidigare (som tex ägg till pytt i panna eller panerade saker där paneringen är med ägg). De diskas ju inte direkt på vanligt vis utan till stor del "skrapas" rent. Så om det inte är någon som tänkt sig för så kan de ju ha missat att tänka på att det har varit annat med ägg som stekts på stekbordet. Eller liknande resonemang med tex stekpanna i gjutjärn som inte ska diskas med diskmedel utan bara vatten och att det då kan finnas kvar allergener från sånt som tillagats tidigare.

Eller korven, att det verkligen var riktig falukorv och inte någon annan falukorvsliknande korv - typ lantkorv eller något likande som ser lika dan ut men där innehållet skiljer sig en del åt mot vanlig falukorv (som ju är namnskyddad) så att det kan vara något i korven.

Sen pulvermos är det ju vanligtvis mjölk i men det antar jag att han äter i andra sammanhang, men även kryddor som svartpeppar och ibland även muskot är inte helt ovanligt (vet att en föreläsare jag hade berättade om ett patientfall som han hade haft och där barnet alltid blev dåligt av pulvermos men inte av potatis i andra former eller hemlagat mos, men det tog ett tag innan de kom fram till och kunde konstatera att det faktiskt var muskot barnet reagerade på)
  • Miralicia
    annakoh1209 skrev 2011-09-10 17:31:11 följande:
    är det någon som har recept på formbröd utan filmjölk
    Ta det recept som du brukar använda till formbröd/vilkt formbrödsrecept som helst som är med filmjölk, men byt ut filmjölken mot tex havre- eller risdryck eller för den delen vatten eller någon annan form av vätska. För att fixa till syrligheten som behövs för att bikarbonatet ska jäsa bra kan du tillsätta 2 tsk vinäger eller något annat syrligt som pressad citron- hjälper till med jäsningen men ger ingen smak
  • Miralicia
    FenomenaA skrev 2011-09-11 12:10:45 följande:
    Finns det fler färdiga köttbullar än mamma scans som är utan allt? Jag är trött på lukten av dem. :/
    Scan har några nya som sambon köpt i affären på jobbet (jobbar för Scan), dock lite osäker på i vilken utsträckning som det går att hitta dem i affär än eftersom de inte finns med på hemsidan, som heter "Mina minstaste köttbullar" med liknande design på förpackningen som Scans Hot Dogs (med Dennisfiguren fast grön ostället för röd) som är betydligt godare än Mamma Scans. "Utan allt" men druvsocker av okänt ursprung (har inte kollat eftersom jag vanligtvis inte reagerar på det). Det brukar ju dyka upp lite blandade produkter i jobbbutiken som ibland är testprodukter sen kanske inte alltid kommer ut i vanliga butikerna. Men får du syn på dem kan jag rekommendera dem. (De finns med på en liten bild om man går in på deras hemsida och "Våra Produkter" i anslutning till en bild där det står Våra produktnyheter, men mer info går inte att hitta om dem på hemsidan).

Ica har frysta delikatessköttbullar som är riktigt goda så de är de som jag köper helst om jag måste köpa i affär (vi handlar ju en hel del kött och charkprodukter via att sambon handlar i personalbutiken och då blir det ofta att det åker med Mamma Scans, men ska jag ha till lite "lyxigare" köpeköttbullar blir det Icas frysta) och även Icas kylda köttbullar är utan allt - har för mig att det är samma med dem som med Scans minstaste att de innehåller druvsocker som jag inte har kollat ursprung till.

Övriga som ska vara utan allt som jag kommer på nu är Felix Ekologiska köttbullar (frysta) och sen ska även Sörensens fågelchark (har jag för mig de heter, finns på Willys tex) ha kycklingköttbullar som är utan allt (osäker på hur det är med druvsocker i kycklingköttbullarna).
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-09-14 17:02:59 följande:
    Märkt någon skillnad?
    Har du kollat om du hittat GoGreens bovetemjöl?
    Tror inte de har ngt mjöl alls numera, möjligtvis enstaka restförpackningar i butikerna för på hemsidan finns inget. Bara helt, krossat och flingor av bovete. Inget mjöl alls (inte heller ris, majs eller sojamjöl) finns på hemsidan.
  • Miralicia
    IdaVi skrev 2011-09-19 14:37:54 följande:
    Smiter in med en liten fråga. Är det någon här som vet hur lång tid ett RAST-test kan ta? Ska nämligen in till sjukhuset med dottern på onsdag för att kolla upp hennes nötallergi. Tar det typ 10 minuter eller pratar vi timmar?
    RAST är blodprov som skickas till labb och analyseras för förekomst av IgE-antikroppar. Vet inte hur lång tid själva analysen i sig tar men det innebär ju egentligen flera olika steg - att serum från blodet ska blandas med allergener och sen ska det hinna binda allergen till antikroppar i blodet och sen ska de identifieras och räknas hur mycket allergen som bundet till antikroppar och sen räknas antikroppar - typ

Själva blodprovet tar ju vanligtvis inte så lång stund att ta, utan det är ju analysen som tar tid och att det är andra prover som också ska analyseras som sker i ordning som de kommer in till labbet och sen ska svar skickas till läkaren, så du kan definitivt inte räkna med att få svar samma dag, men inom ca en vecka efter provtagning bör du få svar i varje fall
  • Miralicia
    Jasusu skrev 2011-09-27 13:49:18 följande:
    Nu har jag en fråga. När kan ett barn bli allergiskt? Jag mötte en kompis som jobbar i skolkök och deras dietist lär ut att små barn inte kan vara allergiska mot födoämnen. Så då undrar jag vid vilken ålder gäller? Aldrig hört detta nämligen och vet inte vad jag ska tro iom att båda min barn har reagerat sen tidig ålder och min nr tre nu är full av röda prickar som BVC avfärdar som hormonplitor.  
    SKITSNACK!!!! av dietisten. Barn kan vara hur små som helst, en del visar klara reaktioner bara några dagar gamla, teoretiskt så kan bebisar bli sensibiliserade redan under fostertiden och innan födseln och sedan i princip reagera från start när de stöter på aktuellt (födo)ämne genom amningen.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-09-28 17:16:39 följande:
    Dock brukar inte laktosintolerans göra att de inte växer, vad jag vet. Kan ha fel. Blir tarmen mycket påverkad så är det klart att kroppen inte kan ta upp näringsämnena rätt.
    Hm, MIRALICIA eller någon annan vet ni?

Däremot så kan man bli sekundärt laktosintolerant för att man har en glutenintolerans som inte har upptäckts och glutenintolerans kan göra att man inte växer. Även allergier kan göra att man inte växer.
    Är glutenintolerans kollat?
    Laktosintolerans ger enbart lokala besvär från mag-tarmkanalen. Det är inget som direkt påverkar kroppens näringsupptag i övrigt så att det ska bli försämrad tillväxt pga laktosintolerans. Vid brist på laktasenzymer i tarmen så spjälkas inte laktosen i mjölken så att den kan passera igenom tarmslemhinnan och tas upp av kroppen. Istället ligger laktosen kvar i tarmen där den i kombination med de bakterier som normalt finns där som gör att laktosen jäser, och det ökar i volym och det uppstår gaser från jäsning och bakterier som växer till och dör etc. Samtidigt så är det hög sockerkoncentration i tarmen så för att utjämna koncentrationen så dras vatten ut till tarmen så att det blir en lös avföring.

(Visst en liten energiförlust blir det ju i och med att laktosen inte kan absorberas fullständigt men spelar egentligen bara roll för de extremt få spädbarn som har en medfödd laktosintolerans eftersom bröstmjölken är så laktosrik samt att genom jäsningen av laktosen etc så dras det ut vatten ur cellerna till hålrummet i tarmen för att utjämna koncentrationerna av socker och spädbarnets väldigt små marginaler för rubbningar i vätskebalans.)
Svar på tråden Allergitråden