Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Miralicia skrev 2011-03-25 21:32:04 följande:
    Men då är den väldigt gammal, den har varit sojafri åtminstone de senaste 4-5 åren
    i varje fall så länge som jag har köpt den vilket är så länge
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Tibell skrev 2011-03-25 21:32:06 följande:
    Puffar lite för min fråga till miralicia.
    Satt och tänkte lite innan. OM det nu var sojasås i sockerkulören. Hur stor mängd sojaprotein är det där i då? Minismå va? Och sen kanske de bra använder några droppar i en sås hon kanske äter lite grand av.
    Ska man verkligen kunna reagera på det?
    Annars har jag ingen aning om vad det kan vara som gör henne dålig..
    Ska kolla vad de ger henne för frukt med..

Sen funderar jag på en annan sak. Jag vet ju att man kan reagera kraftigare på en allergen när man varit utan den ett tag.
    Men kan det bli motsatt effekt? Att man varit utan ett ämne sammanlagt i 4 månader. När man första gången testade efter kanske 3 veckor reagerade man mycket. Men nu efter 4 månader kräver lite större mängd innan reaktion?
    Konstig formulering kanske. Men ni fattar nog ;)
    Dottern hade berövat mig på datorn så jag har inte hunnit läsa ikapp än

Vanlig sojasås tåls ju av den del sojaallergiker pga att proteinstrukturen förändras under jäsningsprocessen, men här funkar inte vanlig sojasås.
    De såskulörer med soja som jag på rak arm kommer på att jag sett har väl innehållit sådär 2-4% av vanlig sojasås, vilken i sin tur innehåller sådär 1,5g protein/100 g.

Jadå, ska man verkligen kunna reagera på det - ingen aning. Det känns ju lite smått osannolikt men bevisligen finns det de som reagerar
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-03-25 21:34:19 följande:
    Innehåller de majs? Läste innehållsförteckningen på dem förut och konstaterade att de inte skulle funka men kommer inte ihåg vad det var som ställde till det... Obestämd
    De innehåller majs, både majs och majsmjöl
  • Miralicia
    Tibell skrev 2011-03-25 21:32:06 följande:
    Sen funderar jag på en annan sak. Jag vet ju att man kan reagera kraftigare på en allergen när man varit utan den ett tag.
    Men kan det bli motsatt effekt? Att man varit utan ett ämne sammanlagt i 4 månader. När man första gången testade efter kanske 3 veckor reagerade man mycket. Men nu efter 4 månader kräver lite större mängd innan reaktion?
    Konstig formulering kanske. Men ni fattar nog ;)
    Glömde detta.

Lite omvänd vattenglaseffekt? Att om glaset har hunnit bli tomt under tiden de varit utan så krävs det en del för att fylla på de tillräckligt för att det ska rinna över. När man först testade efter att ha varit utan bara ngn vecka så hade bara lite hunnit "dunsta bort" ur glaset så att det var kortare väg från vattenytan upp till kanten.
  • Miralicia
    miracle maker skrev 2011-03-27 13:38:28 följande:
    Hurra för blåbärssylt!! Med en stor klick sylt slank risgröten ned förvånansvärt bra och fick till och med några "mmm!" Ska försöka mixtra fram en god vällig med rismjölet också. Tack för all hjälp!

Förresten, det är en liten klocka som ringer om att det skrivits om vetekontaminering i bl.a. rismjöl för en tid sedan. Nu minns jag inte om det var Risentas, Saltå Kvarns eller Oldas? Risentas var den enda jag hittade igår så jag hoppas att den ska va okej!
    Risentas är SärNär så den ska vara ok, även Oldas alla produkter har jag för mig är SärNär. Däremot är Saltå Kvarns inte SärNär - i varje fall inte än. De har väl planer på det har jag läst ngn sstans men det är inte genomfört än vad jag vet.
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-03-27 14:08:36 följande:
    Vart hittar man vad som är SärNär och inte? 

Vi köpte risentas nu för att testa och jag försökte kolla ifall det stod något om sånt men hittade inte.  
    SärNär innebär att det är avsett för särskilda Näringsändamål, dvs att det finns särskilda regler som som ska vara uppfyllda, bla att det ska vara anmält till Livsmedelsverket för att man får ange på förpackningen att det har vissa egenskaper, tex mjölkfritt, glutenfritt. Även olika typer av specialkostpreparat som sondnäringar, näringsdrycker mm går ocksså under detta.
    När det handlar om mjölkfritt, glutenfritt etc så är det extra nogrann kontroll och extra åtgärder runt dessa så att de inte kontamineras i samband med tillverkning etc jämfört med de produkter som bara är t.ex. mjölkfria enligt innehållsförteckningen. Märkningen ska också vara relevant - du får tex inte ta och märka ett vanligt vetemjölspaket med att det är mjölkfritt, däremot så kan glutenfria mjölmixer få märkas som mjölkfria eftersom skummjölkspulver är en ganska vanlig ingrediens i glutenfria mjölmixer, eller att mejeriprodukter som t.ex. margarin, glass eller grädde få mjölkas som mjölkfria eftersom det är en produkt som mjölk vanligtvis ingår i, men du kan inte få tillstånd att få märka juice eller saft som mjölkfri.

När det handlar om glutenfritt så finns det en internationell symbol i form av ett överkorsat veteax, men när det handlar om mjölkfritt så är det text på förpackningen - tex Mildas mjölkfria margarin är SärNär, men Milda Culiness resp Milda Eko innehåller heller ingen mjölk i innehållsförteckningen men är inte anmälda som SärNär och får därför inte kallas mjölkfria på förpackningen.
  • Miralicia
    Jaramla skrev 2011-03-29 18:26:44 följande:
    vetesorbitol - vad är det?!
    Antagligen sorbitol som framställts ifrån vete, eftersom sorbitol framställs ur stärkelse av olika slag.
    Sorbitol som sådant är en sockeralkohol som innehåller nästan samma mängd kalorier som vanligt socker, men som inte ger samma blodsockerhöjning. Används främst som stabiliserings- och konsistensmedel då det motverkar kristallbildning utöver att det används som sötningsmedel
  • Miralicia
    Tibell skrev 2011-03-30 14:13:54 följande:
    Knorrs buljonger i tärning, de ska väl vara ok??
    Lite olika, varierar med olika sorter.
    Knorr Organic köttbuljong (och jag tror även grönsaksbuljongen) innehåller något med vete, däremot så funkar Knorr Organic kycklingbuljong här hemma.

"Vanliga" knorrbuljongerna har jag inte i huvudet
  • Miralicia
    SmillaMilla skrev 2011-03-30 19:23:43 följande:
    En fråga

Kan man gå till mcdonalds och vara glutenintollerant?

Hur är det med oljan de friterar pommes i. Där måste de väll också fritera nuggets?

Gluten fritt bröd såg jag på hemsidan att det finns. 
    Har för mig att McDs "nya" glutenfria bröd är med vetestärkelse, innan var det naturligt glutefritt. Men hur som så vill jag bara varna för att det är rätt gräsligt, typ gummi. De få gånger som jag trots allt ätit hamburgare på McD efter att de bytte ut sitt glutenfria bröd har alltid slutat med att jag börjat med att ta 2 tuggor av burgaren med bröd och därefter bara ätit fyllningen och slängt brödet.
    Burger Kings glutenfria bröd är utan vetestärkelse (om de inte ändrat senaste tiden) och är mer än 100 gånger godare än McD's, nästan som vanligt bröd.

Vanligtvis så friteras pommesen i en separat fritös och annat som nuggets etc friteras i en annan fritös, men dubbelkolla för säkerhets skull hur det är med den enskilda restaurangen.
    Max däremot blandar väl lite hur som har jag för mig.
  • Miralicia
    saffe skrev 2011-03-31 08:53:49 följande:
    Jag har för mig att Miralicia sagt att hon måste torka rent ugnen när hon bakat bröd till andra och sedan ska baka till sig själv. Är ju inte riktigt samma sak, men det är nog mycket möjligt (tyvärr) att hon reagerat på din tinade muffins...
    Japp, det brukar jag göra. Men det är väl mest för att vara på säkra sidan.

Men ang tinad muffins, så finns det väl säkert en möjlighet om det var nära inpå som du sen värmde maten. Om muffinsen blev varm så den gav ifrån sig lite ånga så kan det ju potentiellt finns lite allergenspår i ångan som i sin tur kan kontaminera, men det handlar ju om väldigt små mängder. Blir ju lite skillnad på ånga från pasta som stormkokar och en muffins som bara tinas om man säger så.
Svar på tråden Allergitråden