• Tibell

Allergitråden

Första kvällen och natten sen vi tog bort rice dream på dagis sov hon kanon :) utan tvekan att den orsakat alla gaser och magontet på lillan !

Idag när jag hämtade henne på dagis sa de att hon alltid blir otroligt hostig när de äter smörgås .. Alltså sp hostig att hon sitter och nästan kräks flera ggr om !
    Dessvärre har jag ingen aning om vad det kan bero på! Hon har ju astma och har haft problem med den konstant sen början på december och sämre de senaste dagarna! Kanske torr smörgås triggar igång hostan ? Någon som har någon ide'?

• Tibell
    ELI 79 skrev 2011-01-12 16:10:21 följande:
    Vet ni?? Sonen sov till kl 10!!! 20-10!!

Älsklingen: ingen aning. En del människor har ju svårt med torra saker, att de har dåligt med saliv och då blir det som en klump i halsen och de hostar och nästan kräks. Annars ingen aning...
    Fast när hon åt smörgås nu ikväll hostade hon inget ? Jätte märkligt.
    De sa att det bara var vid mellanmålet ( när de åt yoggi och smörgås ) och inte varken före eller efter. Och det var inte lite hon hostade heller dessvärre =/ Men hennes astma är inte alls bra just nu så det kanske bara var ett hederligt hostanfall som i två dagar på raken valt att komma just vid mellanmålet ?
    Knas är det i allafall
  • Tibell
    Kavat skrev 2011-01-12 18:57:24 följande:
    Men kan det inte vara så att det är så att hon reagerar luftburet på övrigas smörgåsar? Eller något annat i luften som de äter?
    Men hon har aldrig reagerat luftburet innan..kan det bara komma huxflux?? Vi vet ju att hon får astmaproblem när hon får i sig vete men personalen är övertygade att så inte är fallet.
    Men riktigt märkligt att det BARA kommer vid mellanmålen och har varit så hela veckan..
    Har ställt frågan i astmatråden med, de kanske har någora ideér
  • Tibell
    Mamsie skrev 2011-01-12 18:43:40 följande:
    Grattis lite i efterskott =) Och det låter underbart!!!
  • Tibell
    ELI 79 skrev 2011-01-12 16:10:21 följande:
    Vet ni?? Sonen sov till kl 10!!! 20-10!!

Älsklingen: ingen aning. En del människor har ju svårt med torra saker, att de har dåligt med saliv och då blir det som en klump i halsen och de hostar och nästan kräks. Annars ingen anin
     Underbart!!!
  • Tibell

El i : När B var mindre reagerade hon på kontakt med mjölk. Men det var bara på de ställen där hon fått mjölken på sig. Alltså pussade vi på hennes högra kind med mjölk kvar på läpparna och klappade henne på vänstra arm med otvättade händer fick hon eksem på just höger kind och vänster arm.
    Men alla barn reagerar såklart olika =) Har han reagerat på kontakt innan ?
    Eftersom det sitter på både kinderna kanske han har fått i sig ändå? Även om personalen hävdar annat?

• Tibell

Eli : då kan det kanske vara kontakten som orsakade eksemen.. Hoppas inte han hann få i sig något nu när ni får sova så bra! Och är det kontaktallergi kommer du märka det rätt snart! För när b var liten och reagerade på kontakt var hon eksemigt så fort hon var barärmad eftersom hon lättare kom i kontakt med saker som innehöll mjölk. Då är de sällan eksemfria om man inte är super noga med städning och tvättning. Elller så var kanske B väldigt känslig ? Vi ville ju gärna veta om det var kontaktallergi eller inte ( så man slapp fundera på om hon fått i sig något när eksemen blossade upp jämt ) så vi testade att stryka lite mjölk på hennes arm som lämnade eksem inom 10 min ungefär. Vill ni veta så kan ni ju alltid testa att hålla i en smörgås och sedan klappa honom på kinden ( bara ena så du kan jämföra ) armen. Kommer eksemen så vet ni ju.. Slipper man fundera :)

• Tibell

Jaha då hänger jag med :) lite trött såhär på kvällskvisten Testa att dutta lite på kinden då? Eller så har han så pass känslig hud på kinderna efter alla eksem att han lättare reagerar där, utan att det nödvändigtvis måste vara kontaktallergi? Hoppas du får bättre svar av någon annan, känner att jag mest svamlar :)

• Tibell

Något är knas med minstingen här hemma och jag vet inte pga av vad =/

Två ggr denna veckan har hon kräkts ner sin säng på morgonen. Och det är ingen vanlig spya utan osmält mat från dagen innan som kommit ( sorry för lite väl detaljrik info). Hon är sämre i astman , har röda prickar runt munnne och stor mage. Den stora magen såg jag idag när hon badade efter en ny kräks i sängen. Att magen är svullen grundar jag på att navlen sticker ut hur mycket som helst, det brukar den aldrig göra.
    Men annars är hon pigg och glad. Äter och dricker bra, bajset är fast och kommer varje eller varannan dag, hon sover bra.
    Vad är detta ?? Magsjuka? Spyr hon pga av astman ?? Hon har inte fått i sig något vad jag vet. Men vet iofs inte hur nogranna de är på dagis när de hanterar hennes mat vid bordet.
    Hon sitter på ett sätt som gör att hon inte kommer åt de andras barn. Om man får efter symtomen kan man tro att hon får vete, för EXAKT sån här blir hon av det. Man kan väl inte reagera så här luftburet ??
    Personalen berättade ju att hon får kraftiga hostanfall vid mellanmålen när de äter smörgås och yoggi. Tyckte även hon började hosta igår när vi kokade pasta och stora tösen åt. Men kan likaväl vara rent sammanträffande

Sen såg jag varningen om mjölken , och det är precis det datumet vi har. Men jag dricker den själv och har inte kännt att den smakar konstigt ?

• Tibell
    2små2stora skrev 2011-01-14 09:17:13 följande:
    Den personal som hjälper henne på dagis, hjälper den även andra barn?

Ingen aning. Men antagligen

Svar på tråden Allergitråden