• Tibell

Allergitråden

ELI : Fy vad tufft ni har det =( Att inte få sova är en riktigt tortyr!
    Har väl inga konkreta råd men vill ändå ge en liten tröstande kram!
    Men lite tips kan jag nog försöka ge mig på att ge.
    Om du nu misstänker att det har med eventuell allergi eller överkänslighet att göra ( du som mamma vet ju bäst ) så skulle jag ställa honom på baskost ett tag för att se om det gör någon skillnad. Om ni inte misstänker allergi vill jag tipsa om Omega 3. Har läst det på massor av olika forum att föräldrar till barn som sömnproblem ger Omega 3. Kanske värt att testa om inte baskosten hjälper??

• Tibell
    ELI79 skrev 2010-12-26 17:41:36 följande:
    Lagt in bilder i galleriet på hans kinder...kan han få såna här utslag av glukossirap av lite godis?
    Klart han kan se ut så av glukossirap! Men får han inte röda kinder av vete också?? Om han inte får det kanske det är något annat i godiset han reagerar på?? Det ser i vilket fall som helst inte roligt ut!
    B får ju illröda prickar i massvis runt mun/näsa och ibland ögon när hon får i sig någon form av vete, alltså både av vanligt vete, glukossirap och vetestärkelse.

Måste faktiskt säga att julen gått riktigt bra. Sett framför mig hur barnen ska ha fått i sig fel mat flera gånger om men allt har gått fint. Har visseligen lagat nästan all mat själv och tagit med bara för att vara på den säkra sidan men ändå =)
    Bara jag själv som slarvat lite och det har jag fått sota för vill jag lova...
    I morgon ska jag ringa och kolla om remissen var ämnat för lapptest eller inte..och när vi ska få komma!
    Hoppas det har gått bra för er med och era barn nu vid jul!
  • Tibell

Ja men då är det säkert glukossirapen då!
    Försvinner det snabbt på honom?? B får röda kinder ( dock INTE i samma grad som E ) av korn eller råg... Hon har bara testat en gång ( eller hon hittade en smörgås rättare sagt ) och hann stoppa biten i munnen men vi tog ut den direkt. Och hennes röda försvann efter bara en dag..Knasigt eftersom hennes vanliga allergieksem brukar sitta i i flera dagar och försvinner först efter smörjning med kortison

• Tibell

ELi : låter absolut som att det var glukossirapens fel och ni bör verkligen hålla strikt strikt vetefritt! Håller alla tummar och tår att sömnen fortsätter vara så här bra! K Kavat : Japp... Inboxar så fort jag får tid över :)

• Tibell

Glukos-fruktossirapen i drickan smil ( ser ut som en mer ) går den bra eller är det vete??

• Tibell

Ibland är till och med jag ett riktigt klantarsel, brukar vara mannens titel annars ;)
    Hur som, stod och lagade mat och minstingen sprang vid mina fötter och gnällde. Gav henne en sockerärta att gnaga på under tiden. Synd bara att hon inte tål baljväxter :/ hon gav dock tillbaka den direkt för den föll hönan inte i smaken .. Kunde dock inte förstå varför hon är lite exemig och precis gjorde en sur diarré blöja....

• Tibell

Tresmågrodor : min stora flicka får stor svullen mage, förstoppning, eksem i ansiktet och 2-3 timmar vakentid på natten när hon får i sig mjölk. Men de sista två symtomen kom först efter hon blivit mjölkfri. Förutom dessa symtom har hon alltid varit liten i växten och alltid vägrat allt som har med mjölk att göra. När hon var runt året ( hon blev mjölkfri när hon var 2.5 år ) så hade hon problem med vattnig diarré upp till 10 ggr per dag och väldigt dålig viktuppgång men vi fick aldrig någon hjälp

Våran minsting hade väldiga problem med förstoppning ( när hon var 2 månader ), gnäll, gick aldrig att natta utan tvångshållning och vaggning, eksem på armar, ben, ansikte och mage, viktminskning, matvägran

Ja var nog allt ;)

• Tibell

Kan barnet matvägra i samband med att de fått i sig något de inte tål?

Hönan fick ju tugga lite på en sockerärta igår middag och på eftermiddagen fick hon diarré. Idag har hon fortsatt ha diarré och hon äter inget :( bara en flaska välling och kanske en korv...

Hur länge kan det hålla i??

• Tibell

Okej. Tack för alla snabba svar. Då hoppas jag verkligen att det släpper här inom kort. Hon har ju absolut inget att ta av dessutom =/
    Mamman har världens sämsta samvete kan jag tillägga...

• Tibell

ELI : Gud så skönt att höra att ni verkligen fått en toppen läkare. Jag håller tummarna så hårt att de blir blå att denna kost hjälper E nu! Och det tror jag den kommer göra!
    Men skulle det inte funka så måste du kräva mer hjälp..för det är ni värda efter alla års slitande helt på egen hand!! Stor kram till er

Här har hönan fortsatt vara kass i magen =( Hon bajsade till och med inatt. Och bajset fräter verkligen sönder hennes lilla rumpa och underliv =/
    Så nu vill maken ha det till att det är tandbajs. För han tror minsann inte att lite bett på en sockerärta kan orsaka dessa blöjor. Hon har en kindtand som syns genom tandköttet ( och har säkert gjort ett tag ) men den är absolut inte på väg igenom. Och om jag fattat det hela rätt så får barn "tandbajs" för att de producerar mer saliv som sedan åker ner i magen och ger diarré. Men hon dregglar inte det minsta. Dessutom tycker jag det är märkligt att tandbajset bara kom sådär. För på morgonen bajsade hon en korv och 2-3 timmar efter sockerärtan kom första diarren.
    Blir så trött att han alltid ska förklara bort hennes reaktioner med allt annat. Trodde vi kommit längre än så efter snart 1 år med allergier i familjen =( Förlåt för massa icke relevant info men ville bara spy ut lite.

Har även fixat en läkartid med pricktest och blodprov för egen del. Har redan märkt att jag reagerar starkt på sädesslag nu efter eliminering och även på mjölk.
    Men hur funkar det på vuxna ? Är det samma sak där att man kan få negativt på prick och rast men ändå vara allergisk ??

Svar på tråden Allergitråden