• Tibell

Allergitråden

Nu verkar det som att det vänt för lillatumpan. Idag har hon inte bajsat alls vilket hon sällan gör om hon inte får lactulos eller en stor skvätt olja i morgonvällingen, så imorgon vågar vi nog ha i en liten skvätt...

Men det var ett himla knasigt tandbajs. Både frätande och otroligt illaluktande ( luktade dött djur )
    Men någon tand har det inte kommit ;)
    Och jo, maken hävdar fortfarande att det var pga av tänder ... Absolut INTE pga av sockerärtan i allafall... Får man lov att sälja sina män till högstbjudande ??

Dessutom höll jag på att strypa svärmor idag. Hon skulle koka korv till lillhönan och öste ner buljong i vattnet utan att läsa vad den innehöll. Den innehöll såklart något från soja och vi fick börja om.
    Hon tar alltså fortfarande inte barnens allergier på allvar... Blir tokig
    Förra veckan gav hon stora tösen mat med skummjölkspulvet med anledningen,,, det var bara så lite i...
    Tja vad ska man säga?? Är så ledsen över att det antagligen inte blir något lapptest.. Men ska försöka övertala barnens läkare att skriva remiss ändå. Detta är verkligen viktigt för mig och skulle nu någon utav allergierna visa sig dig kommer svärmor aldrig kunna argumentera emot.. Skulle vara underbart skönt

• Tibell

Trållmor : Hahaha ja jag kanske skulle testa den varianten om han inte skärper till sig ;)

Kan även tillägga att hon äter igen :)

• Tibell

Eli : äter han helt sädesslagfritt? Och mjölk? Åt han något med soja igår... Baljväxter? Usch vad jobbigt ni har det :(

Kan halsbränna vara tecken på överkänslighet/ allergi?
    Jag har nämligen de senaste åren fått ordentligt svid i halsen varje gång jag äter mjölkprodukter. Minns speciellt en gång hela familjen åt soppa gjord på cream fresh. Det var innan stora dottern blev mjölkfri och jag var så impad att hon åt av soppan trots att det sved så förbaskat i halsen. Jag själv klunkade i mig vatten för varje sked och led verkligen. De andra tittade på mig som om jag vore dum i skallen för det var tydligen inte alls starkt. Och det märkliga är att det bara svider när jag sväljer.. Inte något efter måltiden.. Kunde inte ens äta choklad för det sved så
    Nu äter jag inga mjölkprodukter länge pga av andra symtom men fuskade med lite potatisgratäng för ett tag sedan med samma enorma svid i halsen
    Är det ett symtom tror ni eller är det vanligt med svid i halsen av mjölkproukter ??

• Tibell

Kavat : fick du det av mjölk eller av gluten? Och kan du äter oatlys imat?
    Och kan man vara allergisk mot alla sädesslag utan havre eller låter det mer likt glutenintollerans då?
    Många frågor :)

• Tibell

Blääää!!
    Idag är en sådan dag jag bara vill lägga mig ner och skrika på allt som har med dessa skitallergier ( och astman med för den delen ) att göra.
    Jag vill med kunna leva som en "normal" familj, kunna ge mina barn den mat de ser att alla andra äter, kunna beställa pizza lite snabbt när fantasin sviker istället för att ställa sig vid spisen i hundra år för att försöka knåpa ihop en något sånär måltid, vill också kunna äta ute som alla andra men just nu varken orkar eller vågar vi med tanke på att hönan reagerar på så små mängder, vill slippa behöva försvara min och mina barns speciella kost bara för att folk vägrar tro oss och uppenbarligen tror vi skojar med dem, vill slippa se svärmor höja ögonbrynet varje gång vi ska äta ute och jag vill ha glutenfritt ( som i helgen slutade med att jag inte ville se hennes jäkla ögonbryn och beställde en fisk trots att den panerats och resultatet av det blev 2-3 dagars ihållande reaktion )
    vill slippa spekulera i möjliga reaktioner barnen får och vad de kanske beror på eller om de helt enkelt är normalt beteende.
    förlåt för massa struntprat. Men var tvungen att spy ut lite, blir tokig annars

Lillhönan vaknade nyss upp och var alldeles otröstlig. Hon bara skrek och skrev och vred sig av smärta.
    Eftersom hon knappt bajsat sen diarréproblemen för två dagar sedan gav jag henne microlax och ut kom en halvhård slemmig klump. Hon blev genast lite nöjdare och somnade tillslut om
    Men jag fattar inte. Hur kan ungen bli  hård på så kort tid när hon bara lever på Althera ??? Fattar nada.

Fresten. Gummibjörnar eller gelebjörnar som en del kallar dem, Någon som vet om de innehåller mjölk, någon form av soja, ägg eller sädesslag ?

Det var rätt skönt att släppa lite på bördan. Nu ska jag in och pussa mina små allergihönor och tacka stjärnorna för att de är våra trots allt <3

• Tibell

De senaste 2-3 har minstingen sovit oroligt :( hon har vaknat mycket och skrikigt helt hysteriskt. Hon drar upp benen mot magen och lugnar sig något när hon får fisa ett par ggr.
    Hon har dessutom matvägrat dessa dagar :( toppen med tanke på hur lite hon väger

Det enda vi ändrat dessa dagar är att hon fått rice dream till måltidsdryck och på sin gröt.

• Tibell

Vart kan man hitta teffmjöl? Vart runt överallt och inga känner till det...

• Tibell

Nu har vi handlat carlshamns rismjölk ( den var slut sist ) och hoppas hon sover bättre och lugnare i natt. I förrgår natt var det hemskt och hon vaknade mer än hon sov och var så ledsen över magontet. Och nu kom jag på att vi testade att göra hennes välling på rice dream :(

• Tibell

Får se om det var rice dreamen som är boven i dramat för hönans del..
    Igår fick hon endast några få droppar på sin morgongröt hon bara tog några skedar av.
    Hon sov mycket bättre inatt och vaknade bara en gång på kvällen och det tog en stund innan hon somnade om,. Men inga skrik attacker som de andra kvällarna bjudit på.
    Idag har hon inte fått någon rice dream alls har haft mycket bättre aptit idag :)
    Beror det inte på mjölken måste det vara förstoppningen som orsakat dessa kvällar och nätter. Hon har nämligen varit väldigt hård i magen och magen har stått som en ballong. Idag var det dock normalt igen :)

• Tibell

Kavat : ja det kan det ju faktiskt vara! Inte haft en tanke på det ! Vi har ju aldrig provocerat henne med korn så vi vet ju inte hur hon reagerar på det! Det hände en gång att hon stoppade en bit macka i munnen bakad på råg och korn men fick ut den nästan omedelbart ( handlade om några sekunder ) och hon fick direkt eksemfläck på kind och under hakan, kinden såg även lite svullen ut. Kan dock inte minnas hur magen eller sömnen bar sig åt
    Men det kan väl skilja sig från gång till gång antar jag? För hon har inga eksemfläckar nu .. Tror jag i allafall :)

Svar på tråden Allergitråden