Allergitråden
Men nu är du uppe och leker i mycket avancerad grad av självmedicinering gällande astma och jag rekomenderar det inte utan skriver detta ENDAST som en förklaring.
Så jag förstår inte riktigt vad du menar ?
Gud vad bra den "visa endast" funktionen är!! Nu har jag gått tillnbaka och läst om hur dottern reagerat vid andra veteprovoceringar ( som varat i 1-2 dagar ) och varje gång har det varit samma visa: Förstoppning, matvägran, mindre sömn, prickar runt mun samt hosta. Så nu känner vi oss 100 på veteallergin. SÅ skönt!
Efter ett telefon samtal är intyget på väg hem och nästa vecka ska vi ha möte med förskolepersonal, köket på dagis samt köket i en annan ort som lagar maten. Ska bli minst sagt intressant!!
Idag mår hon toppen igen. Sover sina 3 timmar ute i vagen som vanligt och prickarna runt munnen syns knapp..kanske bara 2-3 st kvar! Bara magen kvar som är lite ur balans..men på rätt väg i allafall!
Oj vad ni skriver här. Har börjat jobba efter en lång mammaledighet ( mannen går hemma med barnen nu ) så man har varit rätt trött ;)
Lilla hönans mage är i balans igen efter veteprovoceringen..dessutom är prickarna borta! Men hennes hosta+rossel är kvar..!
Så min teori är att hostan i sig kanske inte har med veteallergin att göra ( för då borde den väl vara borta nu??) utan att immunförsvaret sänks iochmed allergireaktionen och hon blir mer mottaglig för infektioner i luftrören..Låter det troligt??
Nu är kanske hostan något bättre men så fort hon är nere på golvet och leker lite sätter hostan igång och den låter riktigt riktigt illa. I slutet på hostan låter det som en kvävd anka..typ. Dessutom rosslar hon mer när hon är i rörelse. Hon har också varit väldigt snabbandad så jag räknade hennes andetag i helgen ( hon hade vilat i drygt 20-25 innan jag räknade ) och då hamnade jag mellan 48-55 andetag/minut. Ett friskt barn på ett år bör ligga mellan 20-30, Nu är det dock bättre bara hon sitter still men så fort hon leker lite för mycket flåsar hon som en hund
Så i samråd med en sköterska på astmamottagningen puffar vi henne med storasysters airomir när hon får det som mest jobbigt med rossel+andningen och så ska jag kontakta hennes allergiläkare/astmaläkare på måndag för att antagligen få pulmicort utskrivet till henne!
När hon är helt frisk ska vi även testa ägg hade vi tänkt. Men hur stor är chansen att hon tål det när hon inte tål alla andra "vanliga" allergierna ?? Men med hennes/våran vanliga otur lär väl inte det funka heller!!
Stora dottern har varit förstoppad i veckan igen men efter 5 bajsfria dagar lyckades hon äntligen bajsa. Hon har fått äta lite sojayoggi på morgonen så vi misstänker nog att det har med den att göra. Så nu får hon stå på sojafri diet även hon!
Skrev ett inlägg här angående dottern och hennes hosta efter veteprovoceringen!
Ni vars barn som reagerat med hosta+rossel+snabbandning hur länge har de haft den efter ni slutat provocera ??
Vi vet ju som sagt inte om hostan är en reaktion på vetet eller om hennes immunförsvar sänktes iochmed reaktionen och hon drog på sig en infektion i luftrören!?
Men nu mår hon mycket bättre och har bara behövt en puff idag ( mot tidigare 3-4 per dag)
Men det känns ju helt klart som att en astmadiagnos bör sättas på henne eftersom hon blir så påverkad även på andningen. Storasyster har ju förkylningsastma. Jag har och de flesta andra i släkten! Eller vad tror ni?
Vi har varit i kontakt med hennes läkare men jag ska ringa igen i morgon och höra med henne!!
Hej tjejer
idag har jag pratat med minstingens allergi/astma läkare och hon tyckte absolut det lät som att lillan hade även astma =/ Hon tyckte inte alls att det var bra att hon låg på 55 andetag/minut trots att hon suttit stilla en längre tid. Och detta tillsammans med att hon rosslar, hostar illa, andas med hela magen+att gropen i halsen sugs in när hon flåsar så illa gjorde att läkaren satte en astmadiagnos på henne..som om inte alla allergierna vore nog =(
Men hon har haft god effekt av airomiren och blir förhoppningsvis ännu bättre när pulmicorten sätts in
Dock kunde inte läkaren svara på om det var infekttionsastma eller allergiutlöst astma eller kanske bådeoch.
Hostan har ju alltid kommit i samband med veteprovocering men om det beror på allergin i sig eller för att hon drar på sig en infektion pga av att kroppen försöker reda ut reaktionerna mot veten är ju jätte svårt att säga.
Men om det varit allergiutlöst astman borde hon väl blivit bättre direkt efter vi slutat med veten ?? Nu är det 2 veckor sedan provoceringen och det är först nu hon börjar bli bättre!!??
Och i helgen fick vi en omedveten havreprovocering. Det slutade med eksem, 2 h vakentid på natten med en bebis som bara grät pga av magont och förstoppning =/ och då var det verkligen ingen stor mängd. Typ 1 kryddmått
Suck
Hej tjejer!!
Var ett tag sedan jag var här inne nu..har börjat jobba och tiden finns helt enkelt inte!!
Barnen mår bra. Än har vi inte behövt utöka lillhönans allergilista vilket känns helt underbart.
Däremot har hon nu fått astma ( eller antagligen haft hela tiden men inte fått hjälp förens nu ) och hon puffas för fullt. Ful pipig hosta och rossel på det. Allt detta kom efter veteprovoceringen för över 1 månad sedan så vi trodde ju det berodde på det men har nu insett att så kan det inte vara..eftersom det fortfarande sitter i.
Vi har även haft möte med dagis och kökspersonal angående hönan och hennes allergier/astma.
Allt känns kanon och de tog detta på mycket stort allvar. Så jag är inte ett dugg rädd för att det ska bli fel.
De ska även ta hänsyn att inte baka med barnen på förskolan eftersom vi inte vet om hon reagerar luftburet på vete ( vi tror inte hon gör det.,.men dumt att chansa och kanske framkalla ett astmaanfall..hon hade ett i helgen och det var riktigt otäckt)
Stora hönan mår bra med. Är dock dålig på att bajsa igen och nu var det flera dagar sedan...hon åt sojayoggi i söndags så jag misstänker den!
Själv sliter jag med min vikt och mina fördömda eksem. Hatar detta väder. Inatt har jag vaknat av att jag ligger och river mig blodig =( Locobase repare hjälper inte tyvärr
En liten rapport från oss bara! hoppas alla andra allergibarn mår bra !!