• Tibell

Allergitråden

3busfrön : åhh nej :( det lär vi säkert få märka i natt!!! Fast hon har aldrig fått eksem av mjölk förut!! Hon fick samma reaktion för några veckor sedan och varför vet vi fortfarande inte!! Men man kan kanske få nya symtom med tiden ??

• Tibell

Åh nej :( hur kunde vi missa det? Nu sover hon dock lugnt men kommer med all säkerhet vakna i natt och vara uppe ett par timmar! Usch så dåligt samvete jag fick!! Men märkligt att hon fick eksem av mjölk denna gång när hon aldrig fått det innan!! Eller kan man få reaktion av mandel?? Det är ingen nöt va? Vi har ju misstänkt nötter på henne innan eftersom hon reagerade på gujibär i somras där det stod på påsen att det fanns spår av nötter!! Hon har aldrig ätit något med nötter sen dess! Hennes allergier är mjölk , gräs och björkpollen! Kanske någon korsallergi mot något!

• Tibell

blää här hemma har minstingen reagerat på något, alternativt att reaktionen från helgen fortfarande sitter i !
    Hon stoppade ju en laktritsbit i munnen som vi efter lite möda fick ut ( detta var i söndags )! Hon hann ju såklart få i sig lite grand och efter en dryg timme kom eksemet !
    Dagen efter kom diarrén och det blev sängklädesbyte+dusch för lillskrutt! Sen dess har hon bajsat 3 ggr varje dag, löst och frätande. Nu har hon fått små sår på rumpan och vi gör inget annat än smörjer!
    Kan en reaktion verkligen sitta i så länge eller kan tänder orsaka dessa frätande bajsblöjor ??
    Hon är ju i regel alltid förstoppad så det här med diarré på henne är verkligen ovanligt. Hon har ju fått tänder innan utan diarré utan blir snarare ännu mer förstoppad när tänderna kommit!
    Dessutom har hon mer eksem nu! Mannen ( som går pappaledig ) hävdar att hon inte ätit något nytt så jag får väl lita på honom

• Tibell

Här hemma har de små fått reaktioner..igen =( Känns som att sen mannen går hemma pappaledig kommer reaktionerna väldigt tätt!

Trots att stora tösen fick reaktion av mjölk ( eksem i ansiktet ) så sent som förra helgen gav han henne i morse ett halvt glas shake ( som innehåller mjölkprotein ). 10 min senare hade eksem i ansiktet..varför ??!?? Men nu lärde han sig nog en läxa för fy så han skämdes

Lillan har massa eksem igen =/ Magen , ryggen , låren , knävecken samt armarna. Inte super rött men väl irreterat och torrt+massa prickar.
    Hon fick liiiite liiite ägg i lördags. I går bajsade hon 2-3 ggr. Riktigt mossgröt och kletigt..suuurt luktade det. Precis samma färg som innan mjölkallergin bekräftades.
    Idag är bajsade hon normalfärgat igen men mer eksem som sagt.
    Förutom denna lilla äggbit ( ca 1-2 mm i omkrets..alltså knappt ingenting) fick hon äta kött som jag nu i efterhand fick reda på hade kokat i en sky där det fanns smååå smååå mängder flytande margarin som innehöll skummjölkspulver.
    Om jag själv får gissa hade jag skyllt på ägget eftersom jag inte vill tro att hon ska vara såå känslig för mjölk. För det första hade köttet kokat i flera timmar och för det andra skar jag bort det yttersta på köttet.
    Dessutom har hon kunnat äta betydligt större mängd mjölk än så utan att reagera lika mycket

Suck. Mannen är lika trög som vanligt och tycker att eksem inte är någon fara. Men han har aldrig haft eksem så han vet inte hur jobbigt det är. Har själv problem med eksem och blir sjukt trött på mina varje dag. Kliar ju som sjutton.

Men visst kan grönt bajs vara tecken på allergi?? Eller har jag drömt det ?

• Tibell

Angelgbg : okej. Tror jag fattar :) minstingen kramades nämligen med en gammal dammig mjukisboll i förra veckan! Såg då att näsan började rinna plus att hon fick eksem i ansiktet vilket hon aldrig brukar få i normala fall! Tänkte att det kanske kunde vara dammet! Har själv damm/kvalster allergi! Räcker att jag tar i något dammigt för att få röda kliande eksem !

• Tibell

Här hemma är minstingen fortfarande väldigt lös i magen. Hon som tidigare krävde en vuxendos lactulos för att kunna bajsa en gång om dagen bajsar nu istället 2-3 ggr om dagen..utan lactulos.
    Inget ovanligt direkt. Problemet ligger i att det bara är som vatten, mossgrönt vatten som kommer ut. Ger henne en väldigt röd och blåsig rumpa.
    Hon har varit dålig i magen i flera veckor nu..men då hade bajset i allafall normal färg.
    Idag på morgonen var det nästan svart!
    Vi har skyllt på tänder men nu är jag inte längre säker! Hon har ju fått tänder innan utan diarré som följd.
    Hon får inget nytt utan äter Altherá, Sempers mjölkfria gröt och välling, Mangopuré ( som hon alltid ätit ), potatis, Lithells korv och mamma scans köttbullar, morötter. Ja så här ser hennes matschema ut..trist men sant

Funderar på om det kan vara den pyttelilla bit ägg hon fick i lördags ?! Eller mjölken hon fick i sig samma eftermiddag? Men det känns som att det inte borde vara det eftersom hon vart lös redan innan helgen..om än med rätt färg på bajset * sorry för äckelinfo* 
    Aller om hon helt enkelt har fått någon obalans i magen
    Kan hon äta sempers magdroppar?

• Tibell

Minstingen här hemma bajsar fortfarande grönt och väldigt löst :( det enda nya hon äter är bobs apelsinmarmelad! Kan det ge reaktion? Dessutom är hon väldigt prickig i nacken och under hakan! Annars är det samma vanliga kost!

Dessutom fick hon tag i syrrans macka idag och hann stoppa i munnen! Hon hann aldrig bita men fick ändå eksem på en kinden och en fläck under hakan! Hon får aldrig sådana eksem av vete eller havre så nu funderar jag på om eksemet berodde på rågmjölet som fanns i!
    Ni vars barn inte tål vete och havre, är de även allergiska mot de andra sädesslagen?

• Tibell

Åhhh nu hittade jag det !!

För cola: Socker, glukossirap, syror (mjölksyra, äppelsyra, citronsyra), aromer, maltextrakt (från korn

Det var den smaken som lillhönan här hemma lyckades få tag på =/ Hon hann dessutom slicka i sig en hel del innan vi upptäckte vad hon gjorde.
    Hon har vaknat 3 ggr redan ikväll och varit jätte ledsen =/ Kan nästan slå vad om att glukossirapen är gjord av vete! Eller så är det kanske korn hon reagerat på? Men hon hade lagt en liten spya och hade mycket uppstötningar de gånger hon vaknat nu ikväll så jag gissar ändå på vete!
    Kan man ta reda på detta någonstans ??

Kan även varna för att dessa klubbor kan innehålla spår av nötter..om man har något barn som är allvarligt allergisk mot nötter kan det kanske vara bra att veta!

Svar på tråden Allergitråden