• Tibell

Allergitråden

El I : Håller med kavat =) Missade att han har svullen mage så det låter absolut som att han har reagerat på något!! Och som sagt..han är nog känsligare nu pga av förkylningen nu och att magen inte får vila!!

Bakade inte din mamma något med vetemjöl i förra veckan ?? Han kanske har reagerat på allt damm som andats in?? Vi misstänker ju att lillan blivit värre när vi bakat ( tur det inte händer ofta ) så nu har vi slängt vetemjölet här hemma!!!

• Tibell

ELI : Kan det inte vara lite som K Kavat säger med vattenglaset ?? Det har ju hänt en del olycker på senaste tiden och det tar ju ett bra tag för magen att läka.
    Vi hade ju samma problem med minstingen.. Hon blev ju aldrig bra trots att vi tog bort allt hon inte tålde. Tillslut gick vi ner på en extremt ensidig kost ( bara ris egentligen ) och lät magen läka och idag mår hon hur bra som helst =)
    Han kanske behöver en mycket mer skonsam kost mot magen så den får vila lite så kanske hans allergier blir bättre de med!! Om hans mage nu är "sårig" så kanske han skulle äta väldigt väldigt snäll mat. Inga starka kryddor mm
    För han har väl en rätt så känslig mage ??

• Tibell

Du kanske kan fixa egen mat att ta med så länge ?? Han kanske inte alls är sååå känslig för vete utan att det helt enkelt blivit för mycket för hans mage?! Så var det för lillan. Hon var ju extremt känslig mot mjölk men nu när hennes mage fått läka ( hon har ätit endast välling, ersättning och gröt hela semestern) så kan hon idag slicka på ett glas som innehållt mjölk utan att reagera! Och det känns såklart skit skönt =)

På måndag ska vi till nya läkaren med minstingen!! Ska bli riktigt intressant och se om vi kommer få mer hjälp nu.. och intyg också såklart!!
    Men när jag pratade med sköterskan i tele och frågade om det fanns någon möjlighet att få remiss till lapptest sa hon " vi bryr oss egentligen inte om testresultat utan går mer efter patientens reaktioner" Och det tycker jag såklart är skit bra. Men för min egen del skulle jag väldigt gärna få ett lapptest gjort på henne eftersom jag inbillat mig att en del av hennes allergier kommer synas där! Och för mig är det super viktigt att få det svart på vitt eftersom mina hjärnspöken bråkar hela tiden. Ibland kan jag få för mig att vi inbillat oss allt och att hon inte är allergisk mot någonting alls. Ja ni hör ju själv hur dumt det låter.
    Men tror ni man kan skriva en egenremiss eller vad det nu heter till närmsta sjukhus som utför lapptest och hålla tummarna ??

• Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-09-21 02:31:55 följande:
    ok ska höra på dagis om han brukar käka på den eller inte.

Just nu känner jag mig bara nere...känns som om vi aldrig kommer få tillbaka vår glada kille! Det kommer ju bli misstag mer eller mindre hela tiden. Hur sjutton ska man kunna värja sig mot fel?!?! Det är ju omöjligt, man måste ju leva också. kan ju inte gå som en polis överallt.
    Vill ju att han ska må bra givetvis men hur sjutton gör man då`! Hade tänkt gå över och jobba dag vilket innebär mer tid på dagis...kanske ska skippa det då, för då blir det ju än värre! Hemma har man i alla fall lite mer koll än på dagis.

Fasen, blir galen, han mådde ju så bra innan sommaren!!!
    Usch =( Känner verkligen igen mig i hopplösheten du känner..Jag har ju varit där själv som du vet!!
    Håller tummarna att det blir bättre snart *kram*

En fundering jag hade när du sa att han var bra innan sommaren. Det kan inte vara mjölken som är boven då?? Den återinförde ni väl innan sommaren ?? Även om han inte reagerar på samma sätt han gjorde när han var liten mot mjölk så kanske det retar en skadad tarm lite extra?? och det kanske också är därför han blir känsligare mot vete också? Det kanske är mjölken som ställer till det ?? En liten fundering bara!
  • Tibell

Hej tjejer!!

Idag har vi fått träffa barnens nya allergiläkare och JISSES vilken skillnad. Hon hade läst igenom lillans journaler och förstod inte alls varför läkaren tvekat så och proppsat på massa provoceringar och tester hela tiden. Hon skulle i allafall skriva ett intyg till dagis och fixa tid till en riktigt duktig dietist. Dessutom blev läkaren sur över att den andra läkaren låtit lillan gått med rossel, anstängd andning och hosta i 2.5 månader i våras utan att sätta in astmamedicin ( hon är ju trots allt ett allergibarn så astma borde ju ha kommit på tal..dessutom har vi det i släkten inklusive mig själv+storasyster) så nu har hon fått en egen liten anka och mediciner som ska sättas in om det behövs. Hon hostar ju alltid vid ansträgning och det tyckte väl inte läkaren var jätte bra!
    Men till det allra bästa.... Vi har ÄNTLIGEN fått hjälp!!!!!

Lillan fick smaka lite isglass igår, en Hello Kitty glass. Jag läste innehållsförteckningen och tyckte den såg helt ok ut men nu tvivlar jag lite.
    I natt har hon vaknat flera ggr med magnkip och hon har även massa röda prickar runt munne och näsan. Men den glassen bör väl vara ok??
    Hon håller på att få tänder med ( därav idén om lite avkylning från isglassen ) så det kan ju likagärna vara pga av det.

• Tibell
    Kavat skrev 2010-09-27 20:57:48 följande:
    Skönt med en så bra läkare!

HelloKitty innehåller glukossirap av vete, om det kan vara det...?
    Tål hon frukten i? Körsbär och vindruva, om jag inte minns fel?
    Ja det är helt underbar med en så bra läkare !! Tänk om vi hade kunnat få henne redan från första början..då hade  jag kanske inte behövt vara så slutkörd =(

Oj är det av vete.. det visste jag inte. Men nää.. Så känslig tror jag inte att hon är. Vindruvor har hon ju ätit massor innan så det borde det inte vara. Körsbär vet jag inte.
    Aja. Får se hur natten går. Är den lika illa kan beror det säkert på tänderna. Prickarna runt munnen för att hon har haft napp antagligen!!

Hur är allt med er ?? Går det bra med den lilla?
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-09-28 09:46:32 följande:
    Känner igen kommentaren "så känslig tror jag inte hon är"... Ni får väl se framöver.
    Jo, det är synd att inte alla läkare är lika kunniga, hjälpsamma och bra.
    Hon sov kasst i natt igen och har fortfarand prickar runt munnen..hmm. Vi får väl se om det är tänderna eller glassen. Känns inte som att det borde vara tänderna som stör eftersom hon inte haft besvär av dem innan. Men men ..vi får väl se!!

Ni vuxna som fått problem med mjölkintag efter att ha varit utan , när går det över ?? Har vid ett flertal tillfällen nu blivit dålig efter ett lite större intag av mjölk ( typ ett glas ). Igår drack jag en pucko på kvällen och idag har jag mått bajs. Kraftigt illamående, magkramper, riktigt sura gaser mm. Kan inte komma på något annat som det kan bero på eftersom det hänt flera gånger.
  • Tibell

Så här ser hon ut ( dock fler prickar och rödare än vad bilden visar )

Så det är ju inte jätte farlig. Kanske bara helt normalt ??
    Men man blir ju lite lätt skadad allergimamma som man är :)
  • Tibell

Ja prickarna kom i samband med att hon sover bedrövligt dåligt och är på allmänt tjurigt humör. Men men ..det går väl över det med!!

Angel Gbg : Fy vad jobbigt ni måste ha det med er lilla =( Har väl egentligen inget vettigt att säga..men skickar en liten tröstande kram i allafall !! *kram*

• Tibell

Usch stackare =( Ser verkligen inte roligt ut!! Vet ni vad det beror på??
    Ska verkligen inte klaga över minstingens små prickar som antagligen bara beror på ingenting egentligen !!

Svar på tråden Allergitråden