• Tibell

Allergitråden

Eli : Då är det kanske pommesen då. Hör med K Kavat, Hennes son är ju super känslig mot vete. Hon kanske vet om det kan finnas spår av vete på fritirad pommes !!

• Tibell
    FrökenLindström skrev 2010-09-09 20:47:22 följande:
    äsklingen: Hon kliar sig i ögonen o näsan rinner ofta, särskilt när hon ligger i sängen eller jag städar/byter lakan. Jag är ju allergisk mot det så jag känner igen symptomen... vi ska ta prover nästa gång vi ska till sjukhuset...
    Okej tack !
    Stackars liten =( Hoppas ni får svar på proverna!!

Vi misstänker ju stora eftersom hon nästan alltid är precis igentäppt i näsan när hon vaknar på morgonen..sen övergår det till rinnsnuva när hon klivit upp.
    Ska be dem testa kvalster och damm nästa gång vi ska dit ( har också kvalster och dammallergi)
  • Tibell

Någon som vet om Nan1 ( mjölkersättning) innehåller sojaprotein ??

Vi har märkt att lilla dottern reagerar kraftigare på soja än på mjölk helt plötsligt. Vi fattar ingenting?!??! Bara för några månader sedan reagerade hon till och med på kontakt med mjölk men idag kan hon tex slicka på ett glas som innehållit mjölk utan att reagera kraftigt.
    Hon får inte längre dessa eksemprickar som täcker magen och rygg av mjölk utan får istället runda torra fläckar lite varstans på kroppen. Och när vi tänker tillbaka har hon alltid fått dessa fläckar i samband med mjölk men inte tänkt särskilt mycket utan bara smörjt bort fläckarna! Det var ju så hennes eksem började innan hon fick sin mjölkproteinallerdi diagnos. Hon hade överarmarna+ armbågen samt låren täckta med dessa torra röda fläckarna! 
    Däremot reagerar hon med eksem av smulor gjorda på bröd med sojasläktning!
    Vi är hur som helst överlyckliga över detta och behöver inte vara lika nojjiga när det gäller mjölk.

Sen en annan fråga. Eftersom hon reagerar på guärnkärnmjöl undrar vi om hon kanske också kommer reagera på baljväxter ??? Och kanske jordnötter ??
    Hur har det varit för era barn ?? Har de barnen som varit allergiska mot sojasläktingar också varit allergiska mot baljväxter/jordnötter!!

• Tibell
    ViFrånLandet skrev 2010-09-10 19:54:54 följande:
    Måste höra vad ni tror om detta: Sonen fick bröd med vetestärkelse i igår och i förrgår och har inte visat några tecken på magont så vi tänkte det var lugnt... Idag är han dock riktigt hård i magen (men har fortfarande inte ont) och så har han fått små röda prickar i rumpan samt eksem/utslag i båda knävecken och är alldeles rödflammig under hakan/ner över halsen, ser ut som om han är riktigt torr men huden känns helt som vanligt. Nu innan läggdags kunde man ana lite ljusrosa prickar runt munnen också... Vad tror ni, kan det vara vetestärkelsen han reagerar på? Eller är det mer troligt att det beror på nektarinen han fick på dagis igår..? (Min sambo sa att det var okej bör tilläggas, personalen ger honom ingenting utan att fråga oss först). Klantigt att prova två nya grejer samtidigt men det råkade tyvärr bli så denna gången...
    Tycker nästan det låter som nektarinen faktiskt!! Vår minsting reagerade också med prickar/eksem när hon fick smaka på nektarin...är ju rätt starkt när man tänker efter!!

Hur reagerar han på vete ?? Är det med eksem med ?? För isåfall kan det ju lika gärna vara vetestärkelsen.
    Riktigt svårt
    Ni får nog helt enkelt backa och testa vetestärkelse när han är prickfri och se vad som händer!!
  • Tibell
    lillasysteryster skrev 2010-09-11 07:14:04 följande:

älsklingen87: Äter hon ägg? Har ni ägg hemma? runda fläckar låter ju misstänkt ägg...

Nej hon äter inte ägg. Men vi har ägg hemma...
  • Tibell

Nu kommer en knasfråga igen. Hur ofta bajsar era 3-åringar ?? Och era barn som fortfarande dricker välling 1 gång om dagen..hur ser deras mage ut ?? normal, svullen, liten ??

• Tibell

Och en fråga till. De barn som har gräspollenallergi här inne..är de snoriga och täppte även inomhus ? Och då framförallt precis när de vaknat ??

• Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-09-12 10:55:00 följande:
    Fasen vad svårt det är. Nu har lilla sonen fått utslag i ansiktet, nacken och lite på låren...
    Han hade ju feber i tisdags så det är säkert nåt virus men tanken om man har ett allergibarn är ju ändå att det kan vara en allergi eftersom han varit så grinig senaste tiden...

Stora killen har dock kommit igång med magen nu och vi kör på mjölkfritt så vi får se vad det blir för resultat av det så småningom.
    Vad är det för slags utslag ?? Med ett eksembarn i garaget och så har jag själv eksem så känner man att man har liiite koll i allafall =)
    Just eksem kan ju vara pga av allergi men just prickar kan vara allt möjligt som virusprickar, tredagars feber, värmeutslag mm
    Har han ätit något nytt senaste tiden ??

Här hemma har stora dottern ÄNTLIGEN bajsat. Hon bajsade sista gången i onsdags morse och sen har det varit stopp.
    Fick aldrig något svar på mina frågor lite längre upp men jag tänkte jag skulle brainstorma lite med er

Hon får ju svullen mage titt som tätt! Vi har ju funderat på om det kanske är för att hon ibland dricker en flaska välling på morgonen och att magen svullnar för att den blir full ( ja jag vet,,lite märkligt resonemang kanske )
    Men idag har inte magen svullnat än och hon fick en flaska på morgonen.
    Ibland har vi funderat på kanske alla treåringars magar ser ut så ( har nog kvar bilder i galleriet..ser likadan ut än till och från ) Ser era barns magar ut likadan ??
    Angående förstoppningen så vet vi ju inte om det beror på att hon helt enkelt håller sig. Eller så beror det på mjölkprovoceringen för ett par veckor sedan eller att hon har fått aromat i maten ( ca 1-2 ggr i veckan) fram tills i förra veckan.
    Vad tror ni ?? Vi vet varken ut eller in längre =(
  • Tibell

glömde visst... Fram tills i förra veckan fick hon isglass (trollerimix) nästan varje dag *dåligmammastatus*

• Tibell
    trållmor skrev 2010-09-12 15:21:15 följande:
    Ni har inte missat fler produkter innehållande mjölk än aromat då?

Mina barn är ytterst känsliga för spår av mjölk, och eftersom dina barn också verkar känsliga så kanske det är nåt sånt som spökar?
    Jag tror inte det !! Känns som att vi är super nogranna !! Men man vet ju aldrig
    Du har inte några tips på sånt som kan innehålla spår av mjölk som vi kan ha missat??
Svar på tråden Allergitråden