• Kavat

Allergitråden

Eligrabbarna skrev 2010-09-20 19:41:31 följande:
    jo jag förstår men min tanke är "hur fan får jag bort allt?" om edt nu är så att han är så allergisk så blir det ju  väldigt svårt att ha honom på dagis om han ska vara helt fri från allt damm, o allt sånt?!
    kanske bara är dum,  men jag tycker det känns otroligt svårt.

vi har tagit bort flingorna nu så vi får väl se vad som händer...
    Ja, det finns en anledning till att jag varit hemma med sonen tills nu... Nu är det dock dagisdags, får nog chans att återkomma.
  • Kavat

För övrigt gör inte Angels Lyxkaka med olja istället för margarin.... Det som inte går att äta går att döda med, eller vad säger uttrycket?! Drömmer Flört

• Kavat
    Eligrabbarna skrev 2010-09-21 15:11:46 följande:
    Vad använder ni när ni ska panera fisk till era veteallergiker??
    Funderar på mina bovete/majsflingor att krossa och vända fileerna i? Har inte cornflakes hemma men borde inte detta också gå? Eller majsmjöl??
    Vad tror ni??
    po-fiber
  • Kavat

Varit en sväng på dagis när barnen fotades.. Nu börjar även jag tro att det kommer att gå åt h-e...
    De har ägg i kalla såser en gång i veckan (majonäs ej tillagat), ägg i gratänger osv en gång i veckan, soppa med bröd och smörgås (vete) en dag och så andra såser som är redda med vete, makaroner och ja, play doh stod framme på både sonens och dotterns avdelningar. ingen tvätt av händer där inte utan de sprang fram och tillbaks och runt i leran på golvet.. Kokerskan är dock helt underbar, men resten...?
    Lät dock som att de ändå skulle ta bort ägg till frukost på fredagar för en annan killes skull, han fick astma varje torsdag och fredag - de trodde luftburet? Men det är ju fortfarande ägg i mycket annan mat..

• Kavat
    Snutten skrev 2010-09-22 18:30:10 följande:
    Kavat: doktorn MÅSTE skriva ett argt intyg!
    Hon har skrivit ett bra intyg (tror jag. och påtalat hans allergier. Främst då ägg som han även visar på blodprov kunna reagera starkt på och vete, havre. Egentligen spelar det ju ingen roll vad eller hur många saker han inte tål i maten de andra äter för hygienen måste ju vara hög ändå.
    Städ ska de tydligen ha extra efter frukosten (som han inte äter) och efter att de ätit lunch. Men räcker det om det slarvas så hejvilt andra dagar när han inte är där.. ? Han kommer ju bara gå tis-tors 9-14 är tanken...
    Ska ha möte denna vecka så får vi se.
    Misstänker ju att vi inte får resurs heller, för enligt rektorn får man inte det, men hon hade inte kollat sist. Och en ur personalen är så  nonchalant så jag vet inte vad. Jag känner inte att jag litar överhuvudtaget på henne med tanke på hennes plumpa kommentarer, men ska väl kanske inte måla f-n på väggen innan vi börjat... Demon
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-09-22 19:17:24 följande:
    Eli och Kavat: På dom papper vi fick från NÄL efter patchtestet står klart och tydligt att C reagerar på luftburet. Det står även att bord, stolar, underbord osv måste torkas noga efter varje måltid oberoende på om det allergiska barnet är där eller ej.

Kavat: Ring NÄL för ett patch eller be (om du litar på Kbas allergener) om att få göra ett nytt hos I. Jag skulle dock fråga ingående om vad dom använder i sitt patch för om man ser till forskningen internationellt så är Finland superlandet och NÄLs metod är en kopia av deras och nu ska Östra börja göra som NÄL så frågan är om Kba gör något som inte är så säkert eller hur det kommer sig att C knappt reagerade (fick dömt som neg) där men får starka resultat på NÄL.
    Har inte jag visat dig korten från patch här?Jag dokumenterade ju tydligt med massor av kort på koppar, innehåll, ryggar osv.
    Jag tyckte ju att det var reaktion på allt på sonen, mer eller mindre men de sa bara att glasklara reaktioner var havre och ägg..  Vete satt brevid (men enligt fotot precis där de satt koppen samt hela kanten av koppen. Han reagerade ju inte något på den tomma, så...
Svar på tråden Allergitråden