Allergitråden
Har skrivit lite i mjölkallergitråden innan eftersom min lilla är mjölkallergisk.
Men nu börjar min stora tjej också råka ut för konstigheter. Allt började i våras med att klara blev röd, vit och svullen runt munnen när hon ätit äpple. Det kom också en gång när hon ätit både apelsin och tomat. Svårt att säga av vad.
Det har sen varit lugnt ett tag, men kommit någon gång när hon ätit äpple.
Nu, sen två veckor tillbaka har hennes kinder blossat upp emellanåt och blivit knallröda och varma. Först trodde jag hon var sjuk på något sätt och började googla på barnsjukdomar och så, men hittade ingenting. Nu försöker vi mer systematiskt klarlägga när det kommer. Dom på förskolan har också lovat att ha koll, men jag vet att det är ganska rörigt och inte lätt för dom att komma ihåg alltid. I går hade det i alla fall blossat upp efter hon ätit apelsin. Idag blossade det upp efter att hon druckit blandsaft.
Så att det handlar om allergi känner jag mig rätt säker på så jag ska kontakta barnsjukhuset och allergimottagningen där och be om ett pricktest.
Men tänkte nu ställa lite frågor till er som är mer experter på sånt här. Var kommer det ifrån?? Är det vanligt att allergi bara dyker upp trots att barnet inte varit allergiskt innan?
Är apelsin och äpple en vanlig kombination att vara allergisk mot? Finns det fler saker man ofta är allergisk mot om man är allergisk mot apelsin och äpple?
Min dotter tål inte diverse frukter (äpple, päron, apelsin och övriga citrusfrukter, plommon, jordgubbar mm)
Men vi har aldrig fått pricktesta det. Det brukar ofta sägas att det är en överkänslighetsreaktion, dvs inte äkta allergi och därmed inte testar. Men om det är olika på olika ställen vet jag inte.
Fråga om ni kan få t.ex Aerius för att dämpa. Finns i smält-tablettform som är smidigt att ta med sig.
Ǻ andra sidan, vet man vad det är behöver man inte göra pricktest, då är det ju bara att ta bort det som man märker att de inte tål. Intyg till förskola brukar man få ändå.
Äpple kan man reagera på om man är pollenallergisk och brukar då reagera mer i pollensäsongen. Det finns vissa lågallergena äpplen som kan fungera bättre och det tåls ibland om det tillagas i ugn eller micras.
Citrus är en rätt starka frukter som ofta kan ge reaktioner. Mina barn har kissat på sig när de ätit citrus och får mycket mer eksem. Så på dem påverkar de befintliga eksem väldigt negativt. Och dottern får ett hiskeligt humör och klagar på ont i magen.
Allergier kan komma när som helst tyvärr. Ni får testa lite och se vad som funkar. Men ta inte bort frukt i onödan.