• Kavat

Allergitråden

Lalalong skrev 2010-09-15 12:50:53 följande:
    Hej hej!
    Har skrivit lite i mjölkallergitråden innan eftersom min lilla är mjölkallergisk.
    Men nu börjar min stora tjej också råka ut för konstigheter. Allt började i våras med att klara blev röd, vit och svullen runt munnen när hon ätit äpple. Det kom också en gång när hon ätit både apelsin och tomat. Svårt att säga av vad.
    Det har sen varit lugnt ett tag, men kommit någon gång när hon ätit äpple.
    Nu, sen två veckor tillbaka har hennes kinder blossat upp emellanåt och blivit knallröda och varma. Först trodde jag hon var sjuk på något sätt och började googla på barnsjukdomar och så, men hittade ingenting. Nu försöker vi mer systematiskt klarlägga när det kommer. Dom på förskolan har också lovat att ha koll, men jag vet att det är ganska rörigt och inte lätt för dom att komma ihåg alltid. I går hade det i alla fall blossat upp efter hon ätit apelsin. Idag blossade det upp efter att hon druckit blandsaft.

Så att det handlar om allergi känner jag mig rätt säker på så jag ska kontakta barnsjukhuset och allergimottagningen där och be om ett pricktest.
    Men tänkte nu ställa lite frågor till er som är mer experter på sånt här. Var kommer det ifrån?? Är det vanligt att allergi bara dyker upp trots att barnet inte varit allergiskt innan?
    Är apelsin och äpple en vanlig kombination att vara allergisk mot? Finns det fler saker man ofta är allergisk mot om man är allergisk mot apelsin och äpple?
    Hej!
    Min dotter tål inte diverse frukter (äpple, päron, apelsin och övriga citrusfrukter, plommon, jordgubbar mm)
    Men vi har aldrig fått pricktesta det. Det brukar ofta sägas att det är en överkänslighetsreaktion, dvs inte äkta allergi och därmed inte testar. Men om det är olika på olika ställen vet jag inte.
    Fråga om ni kan få t.ex Aerius för att dämpa. Finns i smält-tablettform som är smidigt att ta med sig.

Ǻ andra sidan, vet man vad det är behöver man inte göra pricktest, då är det ju bara att ta bort det som man märker att de inte tål. Intyg till förskola brukar man få ändå.
    Äpple kan man reagera på om man är pollenallergisk och brukar då reagera mer i pollensäsongen. Det finns vissa lågallergena äpplen som kan fungera bättre och det tåls ibland om det tillagas i ugn eller micras.

Citrus är en rätt starka frukter som ofta kan ge reaktioner. Mina barn har kissat på sig när de ätit citrus och får mycket mer eksem. Så på dem påverkar de befintliga eksem väldigt negativt. Och dottern får ett hiskeligt humör och klagar på ont i magen.

Allergier kan komma när som helst tyvärr. Ni får testa lite och se vad som funkar. Men ta inte bort frukt i onödan.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-14 21:38:55 följande:
    Idag har lillan haft diarré som luktar riktigt riktigt surt. Dessutom såg jag svarta"trådar" i som jag inte har någon aning om vad det beror på. Igår åt hon endast gröt+välling (ville låta magen lugna sig efter kräkningarna) så vad detta svarta var är ett mysterium. Dessutom har hon vaknat flera gånger ikväll och varit ledsen!
    Antar att detta kan vara en eftersläng av veten i söndags??

Sen en annan fråga. Jag vet att jag har tusen frågor men jag känner att jag får sååå mycker mer hjälp här inne än om jag skulle försöka någon annanstans,
    Men jag har ju själv en del eksem, problem med viktminskning ( liiiite bättre nu ), har perioder då jag under flera gånger per dag mår ruggit illa och har magknip. Just idagsläget är det eksemen som är värst. Jag kliar sönder mig och det blöder och svider såklart till följd.
    Nu till det komiska..under hela sommaren har eksemen hållt sig helt borta men började dyka upp förra månaden. Hade detta varit pga av någon allergi borde jag väl ha haft eksemen även under sommaren ??
    De enda allergierna jag har visat positivt på är gräs, damm och kvalster. Är ej testad för födoämnen vad jag vet!
    Antar att det är någon vintereksem av något slag. Men vilket smörja är då bäst ? Har testat mildison men det hjälper bara tillfälligt.
    Många blir bättre i eksemen under sommaren och sämre under vintern, så det är inte helt ovanligt.
    Sen om det är matrelaterat, så äter man ofta lite annorlunda under sommaren, åtminstone gör vi det. Mer grillat och sallad, på hösten blir det mer grytor, kokta grönsaker, gröt mm.

Jag älskar Locobase Repair, men är ju inte kortison...
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-15 18:36:05 följande:
    Jag har dock fortfarande lite svårt att släppa det hon sa till mig när jag talade om att hon får eksem av soja. Hennes exakta svar lät såhär "fast vi brukar råda föräldrarna till att ge födoämnet ändå..lite eksem är ju inte farligt"
    Men jag tycker inte att det är någon vidare bra idé..men jag är kanske bara fjantig?? hur gör ni ?? ger ni ämnen om barnen får eksem av dem ??
    Nu har vi ju även kopplat ihop hennes illaluktande diarrér med intag av soja, sojasläktingar och baljväxter så det skulle väl kanske ändå inte funka
    Hon får som sagt eksem av dessa ämnen ( japp..eksemen kom som ett brev på posten i måndags efter söndagens intag av ärtor) på sidorna av magen samt även lite på magen och på överarmarna!!
    Hur hade ni gjort ??
    Jag ger inte om mina barn blir påverkade och mår dåligt av det. Jag har faktiskt därmed ofta två eksemfria barn, helt uttan medicin. Smörjer i och för sig sonen flera gånger dagligen, men dottern klarar sig oftast rätt bra. Men så fort de utsätts för saker de inte tål så är det en massa jobb igen.
    Så jag skulle aldrig gett även om det bara varit eksem. Ok, några prickar som de inte besväras av, men dottern får t.ex ett hemsk humör och blir otroligt grinig och allmänt påverkad. Och så sätter det sig på magen som blir knas och hon klagar på magont...

Men det är ju jag. Jag tycker det är roligare att ha glada nöjda barn som mår bra än att de får äta något de inte tål ofta. Sen testar vi ju också t.ex frukter med jämna mellanrum, för det hade varit så skönt om det funkat, men jordgubb, äpple, plommon, nektarin, ananas funkar fortfarande inte. Apelsin och päron har vi sett större reaktioner på så det har vi inte ens brytt oss om att testa i sommar...
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-09-16 10:14:58 följande:
    Sitter med tortyren (läs vb ansökan)
    Bara att skicka över när du är klar.

Vad var det för papper du fått från NÄL. Är det specifikt ang Cs allergi, eller allmänt så du kan kopiera och skicka till mig så jag kan ge till dagis?
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-09-16 14:51:06 följande:
    K Kavat, Angel & trållmor har fått mail nu.
    Hjärta{#emotions_dlg.flower}Solig
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-16 22:49:17 följande:
    TUSEN tack!! Har antecknat allt och ska ha med mig när vi träffar läkaren.

Är ute efter en bakmaskin som jag kan baka lillhönans bröd i. Vill inte använda assistenten vi har hemma eftersom det antagligen finns spår av lite allt möjligt som hon inte tål.
    undrar om ni själva använder det och vilken sort ni isåfall har!! Det verkar i allafall väldigt smidigt!!
    Kolla min blogg, där är vad vi får och vad som innehåller guar, som blev borttaget, men finns säkert något nytt också.

Föresten ja, jag tycker du ska söka vb!
  • Kavat

EL I, det finns inga facit men det finns många anledningar till att din son är känsligare just nu som att hans mage aldrig får vila och att han är förkyld.
    Man får inte svullen mage av förkylning eller utvecklingssprång.

Lita på dig själv. Tror du att det är flingorna så ta bort dem och se om han blir en glad och sovande kille igen. Att han aldrig sover hela nätter kan bero på att han mage aldrig får en chans att läka och bli bra... (Talar av egen erfarenhet, hur sonen beter sig av minsta lilla av sädesslag (damm?) han inte tål...) Min son och din verkar bete sig likadant när de får i sig....

3busfrön, jobbigt när ni inte vet vad det är. Ingen sås till eller något annat som kan ställt till det?

• Kavat
    JPL skrev 2010-09-20 12:18:06 följande:
    Läkaren skrev ut Protopic också förresten. Är den bra?
    Super!
  • Kavat
    Eligrabbarna skrev 2010-09-20 19:22:03 följande:
    ja absolut det hade jag med! men det är därför jag frågar, för att jag inte vet.

Vi trodde inte alls sonen var så känslig och vi vet ju ännu inte men det är det enda vi kan komma på. Annars vet jag inte vad det tagit åt honom eller varför magen inte blir mindre. Han får ju inte i sig något med vete. Vi är väldigt noga här hemma nu och på dagis är de ju också noga (hänt "olycka" en gång där). Nu är det ju ändå 3 v sedan han fick i sig den där lilla biten macka på dagis av misstag. Då borde det ju inte bli VÄRRE med hans humör och sömn även om det inte är bra än.

Fattar ingenting känns som om allt blir värre och värre bara... önskade att han skulle bli bra nu när vi tagit bort vete. usch känner mig så trött på att han aldrig får må bra! hur fan ska man veta vad han tål och inte!!!
    Eligrabbarna skrev 2010-09-20 18:50:23 följande:
    Hur vanligt är det att man reagerar med andra symtom än eksem vid kontaktallergi...eller alltså typ om man bakar med vetemjöl o sen att det yr runt? fått för mig att det mestadels är eksem då men jag kan vara helt ute o segla.

Jag funderar mer o mer på om det inte är så at han är känslig för att man har mjöl hemma...för nu har jag ingen aning om vad han fått i sig ooch har ett hemskt humör o sover dåligt.
    Tror inte direkt på att den minimala mängd korn han får i sig av flingorna ska påverka honom när han kunnat äta både havre och råg utan att reagera på samma vis.
    Jag tror faktiskt mer på flingorna om han nu inte blir bättre. För vete, råg, korn och havre är ju "släkt" och det finns ju som sagt personer som bara reagera på en sak eller på några eller alla. Vad är det som säger att han inte är allergisk mot vete och korn? Precis som vissa tål ärtor men inte bönor osv.

Och om han bara blir sämre betyder väl i så fall att han blir mer och mer allergisk mot korn och reagerar mer och mer på mindre och mindre mängd.
    Sen är det som vanligt det där med vattenglaset. Lite funkar men misstag med macka, mjöldamm, var det play doh på dagis också? och flingor, ja, där gick gränsen?
    Jag har som sagt ingen aning. Men lite andra tankar i alla fall.
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-09-20 19:32:26 följande:

Om det bara blir värre och värre så har ni missat något som han är allergisk mot. Det säger all min erfarenhet! Hur noga vi än vad innan så spelade det ingen roll innan vi fann allt.

Min erfarenhet säger samma sak...
Svar på tråden Allergitråden