• Kavat

Allergitråden

Kavat skrev 2010-09-12 15:23:44 följande:
    vete? någon sort vet jag på rak hand att det är det i (glukossirap druvsocker etc) för min son tål den inte.
    Åh, du skrev ju stora, sorry...
  • Kavat

Angel, eller någon annan med kontaktallergi mot vete, havre mm. Har ni några papper till förskolan med info som man kan få digitalt.
    Jag har ju på mjölk, ägg, soja, men saknar sädesslagen och min hjärna är helt kokt efter 2-5 timmars sömn per natt i snart 6 veckor.. Jag kan verkligen inte tänka och är så rädd att jag ska missa något. Möte med dagis snart och då måste det vara klart.

Sen undrar jag om någon kär vän har något smart att skriva till FK ang. vårdbidrag. Dags igen och vet att det var massor jag inte skulle glömma. Men hjärnan är som sagt helt väck.
    Måste kolla mina sparade anteckningar också, om jag hittar dem. Har för mig att jag sparat lite, bla, om risdryck som ersättning som vi inte fick beviljat sist. Men hur skriver man, alltså kan man skriva magnus magnusson i magnusstad får ut risdryck på ersättning från fk, eller hur skriver man för att få det beviljat. Måste man göra världens utläggning? Blir ju så långt...

• Kavat
    Tibell skrev 2010-09-13 16:21:11 följande:

Här vill de också ha intyg som ni förstår =) Bor i Västra Götaland!!!
    Dessutom har inte barnens dagis egen kokerska utan maten lagas på en skola några mil bort. Och de är riktigt noga med att det ska finnas läkarintyg på allt! Och våran dotter har ju en väldigt simpel kost just nu..inte ens sås har hon till maten eftersom hon äter själv och vill bara ha maten i småbitar. Så jag hoppas ju vi ska ha kommit lite längre i hennes kost innan det är dags för dagis vilket blir i December!!

Men man bör kunna få skriva: Hon kan äta potatis, nötkött osv. Alltså en lista på vad hon tål och sedan får de rätta sig efter det.
    Vår läkare skriver på intyget att de inte tål det som jag säger och så får jag skriva en lista. Det mesta är ju genom provocering så även läkaren måste ju tro på vårt ord. Hon har ju ingen anledning att misstro eller kräva provocering hos dem för varje frukt dottern får  eksem av. Det hade ju tagit ett tag...

Säger precis som Angel, ta det lungt och det går bra mycket fortare att få en bredare kost om man inte testar saker på misstnktlistan. Alltså om ni vet att hoon inte tål soja, undvik allt tills vidare. Får ni reaktion så bör man ju vänta tills hon är helt symptomfri med att testa nästa nya sak och då tar det ju jätte lång tid. Visst om det är något man äter ofta hemma eller absolut känner är toppen om de tål, men skit i ärtor och baljväxterna tills vidare.
    Guar hade jag förstått om man vill ska funka och vill testa för det finns i så mycket glutenfritt. Men bönor, ärtor mm klarar man sig utan.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-09-13 18:07:37 följande:
    Jag kan maila mina VB-ansökningar nån av de närmaste dagarna, alternativt klippa och klistra lite med de delar som kan vara relevanta för er och maila - så kan du ha lite att utgå ifrån och leka vidare med själv. (hinner nog inte innan onsdag)
    Mina har varit rätt så långa Drömmer och den senaste även med lite färgglada bilagor. Och där fick jag igenom allt som jag yrkat på (förutom all mertid då naturligtvis) - utan något samtal med handläggaren utan fick bara hem ett brev med förslag på beslut helt enligt det jag yrkat.
    Gulliga gulliga du! Hjärta Onsdag är helt ok, måste få klart till dagis först och sen vb. Här skulle det tydligen bara vara 2-3 mån handläggningstid, men det tror jag knappt på...?
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-09-13 17:29:24 följande:
    Kavat: Jag håller just nu på med vbt så jag kan assistera dig men jag är rädd att min hjärna inte är mycket bättre skick men jag har ett bra vb i grunden som du vet... ang papper till förskolan så har jag bara i pappersversion både intyg om hennes svåra mjölallergi och till vbt

Snutten: Du har absolut rätt!!! Berikna inte, tänkte inte så. Hur upplever du att hon äter? Mindre eller? Ja jag har då alltid trott att S har svår astma men precis som du säger finns det grader i helvetet.... C kräver juh inte ens hälften så mycket medicin idag som för ett år sedan men klassas fortfarande som svår.

Älsklingen: Om du bara ger det du skriver så äter hon på snart 1år en mer varierad kost än C gör i långa perioder och jag vet minst ett barn här i tråden som lever på mycket mycket mer begränsad kost permanent och dom är betydligt äldre. Jag nämner inte vilket barn då jag inte vill hänga ut mamman men hon är aktiv i tråden och om du tänker efter så vet du själv
    Toppen! Hjärta
    Ja, tänk om man kunde få till ett där de faktiskt räknar med åtminstonde hälften av mertiden man lägger ner.
  • Kavat

Älsklingen, här tog vi bort alla veteprodukter. Såser reder man lika bra med maizena, bara det att man måste skaka ut det i kall vätska för att det ska bli bra.

• Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-09-13 22:02:06 följande:
    Sonen är inte kontaktallergisk, reagerar som sagt bara på sådant han äter. Men en till fundering; kan allergin/överkänsligheten mot vete bli värre om han utsätts för mjöldamm mellan varven?
    Kolla under mina starka bilder. Ett foto när han varit i samma kök som vi bakade i precis innan vi kom på allergin...  Så han blir märkbart påverkad av vete...

Var på ÖF förra veckan då det bjöds på bulle och mariekex, han såg närapå ut sådär då och sen satt eksemen kvar en vecka... Och då var han inte ens bland borden där det åts. Utan detta fick han medans han lekte med övriga barn. Jag orkar inte vara mammapolis och be alla barn tvätta sig... Skäms nästan för det, men jag vill att han ska ha ett vanligt liv. Vilket han inte har. Men för det mesta så funkar det ok åtminstonde med att jag håller honom från där de äts.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-09-13 22:11:18 följande:
    Kolla under mina starka bilder. Ett foto när han varit i samma kök som vi bakade i precis innan vi kom på allergin...  Så han blir märkbart påverkad av vete...

Var på ÖF förra veckan då det bjöds på bulle och mariekex, han såg närapå ut sådär då och sen satt eksemen kvar en vecka... Och då var han inte ens bland borden där det åts. Utan detta fick han medans han lekte med övriga barn. Jag orkar inte vara mammapolis och be alla barn tvätta sig... Skäms nästan för det, men jag vill att han ska ha ett vanligt liv. Vilket han inte har. Men för det mesta så funkar det ok åtminstonde med att jag håller honom från där de äts.
    Nu ljög jag, för kortet var efter en morgon då vi glömde smörja in honom. Men han såg ungfär likadan ut efter vi hade bakat... Fast något jämnare i färgen.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-14 15:15:25 följande:
    Hur har det varit för era barn ?? Har de varit vrålallergiska mot tex vete direkt eller har det sakta med säkert blivit sämre och sämre ??
    Sämre och sämre tyvärr.
    Ibland spyr han av något, men vi vet sällan helt vad det är, misstänker ju dock att han fått i sig på något sätt eftersom han även får eksem. Men vet inte hur lite det krävs egentligen... Sist fick han reaktion på Öppna Förskola och en hel del eksem, speciellt i knäveck och ansikte. Ansikte kan ju vara kontakt, men tycker inte att han borde få i knäna av det.
    Sen var han på samma ställe i fredags och då kom han hem jätte fin. Så det varierar.

När vi testade kikärta spydde han upp den precis som ni beskrev här i tråden för några dagar sedan.
Svar på tråden Allergitråden