• Kavat

Allergitråden

2små2stora skrev 2010-10-04 19:49:15 följande:
    kavat: kan hon tänka sig quorn istället, eller innehåller det en massa som inte funkar.

Gör helst så att alla kan äta. Efter att maken tömde hela kastrullen med vanlig pasta strax innan Angel kom hit med C för något år sedan så har vi inte kokat vanlig pasta.
    Skvätter det i det jag eller sonen ska äta så är det ju kört, så då kör vi samma istället. Det är värt den extra kostnaden för att slippa vara helt hysterisk och risker att göra misstag och skvätt i och med att både han och jag är så känsliga.

Däremot så borde vi försöka med Quinoa igen i en annan färg än röd. Sist vägrade båda att äta.. Så tack för "påminelsen". Blir lätt att man halkar in på samma spår.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-10-04 19:49:15 följande:
    kavat: kan hon tänka sig quorn istället, eller innehåller det en massa som inte funkar.

Nu tänkte jag ju fel. Det är både ägg och champinjoner i quorn om jag minns rätt. Osäker på om champinjoner funkar, men ägg gör det inte...
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-10-04 20:02:08 följande:
    Nu tänkte jag ju fel. Det är både ägg och champinjoner i quorn om jag minns rätt. Osäker på om champinjoner funkar, men ägg gör det inte...
    och/eller soja..
    Hrm, nu minns jag inte men kollade över hela veg.sortimentet för ett tag sedan och det var något hon inte tålde i allt de hade i alla fall...
  • Kavat
    FenomenaA skrev 2010-10-04 22:57:28 följande:
    Har tänkt på det, med kokande pasta i två kastruller bredvid varandra. Det skulle alltså kunna vara en risk (och inte bara i mitt huvud)? Vi vet ju inte om sonen är allergisk emot vete eller sädesslag än. Vi föredrar att lägga till saker i kosten som vi tror funkar istället för något vi tror inte funkar. Och han har ju inte varit utan symtom, så det tar en väldig tid att prova en sak i taget.
    Ja det är en risk, åtminstonde om man är så känslig som sonen och jag är.
  • Kavat
    FenomenaA skrev 2010-10-04 23:00:36 följande:
    Ekströms kokmarsan, är den utan allt (om man kokar med risdryck)?
    ja, även chokladpuddingen (vet inte om det finns flera så läs)!
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-10-05 14:49:38 följande:
    mjölk eller kaffe, kaffe eller mjölk  eller tom soja det är frågan det. Men knölig i magen är han och lite små prickig runt blöjan och halsen vilket iofs kan vara normala prickar. Drack lite kaffe igår em och då lite mer mjölk än vanlig och även lite mer ost än jag brukar så oddsen verkar inte så bra.

I morgon ska J till allergiläkaren så vi får se om vi ska vänta på W's kontroll om 2 veckor eller om det blir något bestämt redan i morgon.  
    Risken är ju att det egentligen är mjölk som ställer till det men att det blir värre av t.ex gasbildande saker. Så har mina barn funkat. Alltså reagerat rätt tydligt på saker som de egentligen tål när de får i sig annat som de inte tål. När man tar bort det de är allergiska mot så klarar det annat.

Haha, så du har tillit till läkarkåren du?! Här kör vi eget race, även om vi har en duktig läkare nu så kan ju inte hon göra mer än att råda mig till att sluta med det som han reagerar på...

I går natt och dag var liten helt underbar och sov, åt och var nöjd, men i natt var det helt hopplöst igen. Blir så trött, när ska allt släppa. Nu är vi ju förkylda också förstås, men jobbigt när han aldrig är bra.
  • Kavat
    susieQ skrev 2010-10-05 14:45:42 följande:
    Snabb fråga, Olof är allergiförstoppad pch har skrikit halva dagen. Vad är bäst, lactulos eller microlax? Han är aldrig förstoppad annars... Tacksam om ngn har råd att komma med.
    Stackars liten. Jag kan inte förstoppningar, men hoppas att det löst sig, bokstavligt. Drömmer
  • Kavat
    t0va skrev 2010-10-05 18:33:20 följande:
    precis, nu när jag köpte första burken fick jag napp på apotek nummer 3, tur att det finns 3st i det köpcentrumet vi har här.

Fick svar från föräldrastödet de hade pratat med bvc som hade sagt att de skulle prata med mig om mjölkallergi... herregud, skönt att de gör så man har saker att göra nu  när jag ändå bara är hemma och föräldraledig ;)
    Ja, du, du såg ditt inbox. Helt sjukt, självklart har du liksom alla andra rätt till mjölkersättning i ca 2 månader för 120:-!
  • Kavat

Spännande morgon! Nässelutslag av fingerfärg på lilleman, men av vad?

Bara en massa olika parabener som konserveringsmedel samt sucrose octaacetate... Inte vete eller ägg väl?

• Kavat
    Kavat skrev 2010-10-06 11:36:15 följande:
    Spännande morgon! Nässelutslag av fingerfärg på lilleman, men av vad?

Bara en massa olika parabener som konserveringsmedel samt sucrose octaacetate... Inte vete eller ägg väl?
    Eller så var det att han var vid diskhon och tvättde sig och där stod dotterns havregrynsgröt...Fast han tvättade ju sig, stod där bara någon minut innan han hoppade i bagkaret. Läskigt är det ialla fall när det händer.
Svar på tråden Allergitråden