Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Kavat skrev 2010-12-20 22:38:45 följande:
    Humör är intressant...
    Håller med.
    Här hemma tog vi jullov från dagis redan i eftermiddags även om dottern annars skulle ha gått två dagar till. Många sjuka barn och sjuka och lediga personal skulle innebära att det enbart skulle vara en ordinarie personal (som dessutom bara jobbade del av dagen) och i övrigt enbart vikarier (välkända vikarier som barnen känner iofs), men eftersom kokerskan också var sjuk så kände jag inte för att riskera julhumöret med att hon skulle råka få i sig något av misstag - det räcker gott och väl med det humör hon har ändå Flört
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-12-20 23:00:38 följande:
    Ja, hemma har vi en 5-åring som vi inte blir kloka på... När vi nästan helt tog bort laktosfritt/mjölk och havre så slutade hon nästan helt klaga på magont. Nu äter hon havre igen och lite mjölk och klagar mer. Enbart havre mindre klagan, enbart mjölk mindre klagan... Hon klagar direkt efter att hon druckit mjölk/youghurt, alltså direkt efter på att hon har ont i övre delen av magen (ovan naveln). Ost verkar dock funka.
    Havre eller mjölk eller både ock. Fasen att det ska vara så svårt. Hon äter ju så lite varierat ändå så man vill inte exprementera för mycket.
    Och så är munblåsorna tillbaks i större utsträckning. Äter hon vete fiser hon så det luktar apa. Jaaaa.... Tänkte vi skulle få rätsida på allt nu i jul, så att vi vet vad vi ska göra framöver. Men blä, vad det är svårt.
    Gluten ville ju inte läkaren testa igen för hon äter för lite... Ska vi bombadera med gluten? I så fall så vill jag redan ha en tid för glutentest igen, annars är det ingen idé. Nej, usch, varför kan hon inte visa på tester så man vet.
    Har inte haft tid att svara dig, men ska försöka göra det nån av de närmaste dagarna Hjärta
  • Miralicia
    trållmor skrev 2010-12-24 20:51:24 följande:
    Är det alla sädesslagen då? För musten fungerade bra för både Aliina och Mattis (lite röda kinder där också, men ingen annan påverkan öht), men det är ju bara Timon som inte tål havre också. Mattis och Timon reagerar på korn. Råg har vi inte testat på någon, känns som ingen mening...
    Malten i musten är från korn
  • Miralicia
    trållmor skrev 2010-12-24 21:44:52 följande:
    Aha!!! Känner mig skitdum nu och taskig och som värsta barnmisshandlaren ju

Aldrig mer julmust åt dem För nu känns det ju givet att det var därför han fick sådana magsmärtor Gråter
    Nästan all malt är av korn. Har träffat på någon enstaka annan som majsmalt i Änglamarks corn flakes.

Inte känna dig dum Hjärta  hjärnsläpp drabbas vi alla av nån gång emellanåt. Kram Hjärta

Hoppas ni haft en bra julafton ändå, trots julmusten  Tomte
  • Miralicia
    t0va skrev 2010-12-27 17:46:09 följande:
    Precis, han har börjat kräkas massor nu igen, fast inga andra symtom på att han är dålig. Är inget nytt heller han fått så jag vet inte riktigt. Fast ofta så kräks han mängder när han ska rapa, spelar ingen roll om man rapar honom flera gånger så kräks han. Inatt bytte jag pyjamas 3 gånger och body 3 gånger innan vi kom iväg till stan vid 12. 

Får se om det lugnar ner sig, kanske är all stress som varit här som gör att han kastar i sig maten eller något. Idag när jag bytt body 2 gånger på 10min så sa jag till honom att han fick skärpa sig för jag hade inga mer rena tröjor till mig. Självklart så gör han en stor fontän då... tur att mina föräldrar har tvättmaskin och torkskåp ;)  
    Hur gammal är det nu som han är?
    har han kräkts tidigare eller är det nyligen han börjat? Eller har han kräkts innan ni tog bort mjölken och slutade kräkas när ni tog bort mjölken och har nu börjat igen?
    Är det någon skillnad på när han kräks, tex att han kräker på nätterna och förmiddagae men mindre under resten av dagen eller är det lika mycket under hela dagen?
    Får han D-droppar? Är det de vanliga ACO från apoteket eller som man får via BVC? När på dagen brukar han i så fall få dem?

Jag får lite olika funderingar.
    Antingen att han reagerar på de rester av mjölkprotein som ändå finns kvar i den hydrolyserade ersättningen om det är så att han kräktes tidigare, slutade när ni bytte till mjölkfritt och sen nu har börjat igen.

En annan tanke är de vanliga ACO-D-dropparna. Vet flera som kräkts massor av dem. Får han dem skulle det kunna vara en idé i så fall att testa några dagar utan för att se om det blir någon skillnad.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-12-28 13:26:30 följande:
    En vän har problem med dagis. Vad har man för rättigheter egentligen? Något konkret att trycka upp i näsan på en förskolechef som tycker det är ok att barnet ska få i sig saker dagligen vilket resulterar i eksem och diarréer?  "Det är ju bara eksem och diarré.." är chefens kommentar, H*n dör ju inte typ...

Jag blir skitarg och vet ju att man har rätt till att må bra på dagis. Men finns det något konkret, lagtext osv?

Hjälp!!!
    Förskolans läroplan www.skolverket.se/publikationer
    Tex kapitel 2 om normer och värden - riktlinjer för arbetslaget - att alla barn ska få sina behov respekterade och tillgodosedda. De trycker ju mycket i läroplanen på att förskolan vilar på en demokratisk grund och med alla människors lika värde oavsett ev funktieonshinder etc

Skollagen www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&bet=1985:1100#K2a
    Kap 2a, 3 §  "Förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen skall utgå från varje barns behov. Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling skall ges den omsorg som deras speciella behov kräver."

Vill man gå hårdare åt så kan man också hänvisa till brottsbalken om misshandel - det innefattar även att vålla sjukdom (vilket man bör kunna räkna allergiska reaktioner som):

3 kap 3 § "Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader."

(Vad gäller att det ska kunna räknas som misshandel så hänger det på uppsåtet. Uppsåtet i behöver inte handla om att de ger barnet sådant som det inte tål med syfte att det ska få eksem & diarré, utan det kan även räknas som uppsåt att man ger något som man är osäker på eller struntar i att kolla om det är säkert för att man inte orkar göra det och som man är medveten om att det genom den handling man utför KAN få till effekt som eksem, diarré. Är man medveten om vad man gör (ge något som man vet att barnet inte tål) och att det då får en effekt (dvs eksem, diarré) så räknas det som uppsåt även om man inte medvetet har gett det för att barnet ska få eksem & diarré.)
  • Miralicia
    Nifelheim skrev 2010-12-28 17:51:00 följande:
    Det är mitt barn det gäller. Det största problemet är inte att förskolechefen inte vet sina skyldigheter, utan att hon hävdar att det inte är någon "stor grej" om han råkar få i sig havre.
    Nu har han gått på den nya förskolan i ett drygt halvår, och jag fick för ca två veckor sedan av misstag upp ögonen på varför han har mått så dåligt under hela den här tiden.
    Han har alltså under den tiden både fått i sig smulor/små bitar av bröd med havre, samt varit i kontakt med havresmulor varje dagisdag (han reagerar både på att få havre på huden och om hans bröd har legat emot annat bröd och i det här fallet har det varit smulor över hela borden samt att de har använt samma smör till alla barn och de har brett smörgåsarna själva så det har varit fullt med smulor och små bitar i smöret).

Dagischefen tycker att jag överdriver som är arg och besviken och hon tycker inte att de ska behöva garantera att detta inte händer igen för "det är ju inte så farligt eftersom både eksem och dålig mage går över".

Jag är ju självklart orolig för hur det här slarvet ska påverka honom i framtiden, om det kan förvärra hans allergi? Kan det "förstöra" tarmar och liknande? Eller är det som hon säger att det inte "spelar någon roll" eftersom det bara är obehagligt i ett par veckor max (det är tiden det brukar ta innan både hud och mage lugnat sig helt efter att han fått i sig något).
    Förskolechefen ska inte komma och ha en åsikt i medicinska frågor - det har han/hon inte utbildning för!
    Medicinska frågor sköts av sjukvårdspersonal, medan pedagogiska frågor är en fråga för förskolepersonalen och rektorn. *punkt*

Allt annat är oprofessionellt! Det kan vara en väldigt bra punkt att  trycka på - i synnerhet om man ska ta och vända sig uppåt i organisationen till tex rektorns chef.

Han/hon ska sköta sitt jobb utifrån de riktlinjer som gäller för förskolan/skolan (tex demokratiska värderingar och att alla människor är lika värda och alla barn ska få sina behov tillgodosedda i förskolan oavsett kön, etnecitit, funktionshinder etc) och följa de riktlinjer som ni ger (som ni har fått/har stöd för från sjukvårdspersonal) vad gäller sonens allergi.
    (Skrev lite som svar till kavat till vad man skulle kunna hänvisa till lite mer lagmässigt)

Har ni en bra läkare som det är lite tag i?  I så fall kan du kanske få lite hjälp därifrån.

Hade en lite liknande situation, fast då var det snarast så att rektorn skyllde på att personalen inte hade den kunskap som behövdes utan tyckte att det var bättre om dottern hade bytt till allergiförskolan på andra sidan stan (och då har hon också främst mag-, hud- & humörproblem när hon får i sig allergener).
    När jag nämnde det för vår läkare hur rektorn agerade så ringde läkaren upp rektorn och via telefon "slog näven i rektorns skrivbord" och förklarade att här var det ingen diskussion utan det vbar bara för förskolan att se till att fixa situationen. Och samtidigt så kallade han rektor + kokerska till möte på allergimottagningen ihop med läkaren själv, mig som förälder, barnallergisköterska och dietist. Sen dess så har det inte varit några större problem utan det har gått och föra en dialog med dem vilket var svårt tidigare.
  • Miralicia
    Nifelheim skrev 2010-12-28 17:51:00 följande:
    Det är mitt barn det gäller. Det största problemet är inte att förskolechefen inte vet sina skyldigheter, utan att hon hävdar att det inte är någon "stor grej" om han råkar få i sig havre.
    Nu har han gått på den nya förskolan i ett drygt halvår, och jag fick för ca två veckor sedan av misstag upp ögonen på varför han har mått så dåligt under hela den här tiden.
    Han har alltså under den tiden både fått i sig smulor/små bitar av bröd med havre, samt varit i kontakt med havresmulor varje dagisdag (han reagerar både på att få havre på huden och om hans bröd har legat emot annat bröd och i det här fallet har det varit smulor över hela borden samt att de har använt samma smör till alla barn och de har brett smörgåsarna själva så det har varit fullt med smulor och små bitar i smöret).

Dagischefen tycker att jag överdriver som är arg och besviken och hon tycker inte att de ska behöva garantera att detta inte händer igen för "det är ju inte så farligt eftersom både eksem och dålig mage går över".

Jag är ju självklart orolig för hur det här slarvet ska påverka honom i framtiden, om det kan förvärra hans allergi? Kan det "förstöra" tarmar och liknande? Eller är det som hon säger att det inte "spelar någon roll" eftersom det bara är obehagligt i ett par veckor max (det är tiden det brukar ta innan både hud och mage lugnat sig helt efter att han fått i sig något).
    Om personalen och rektorn fortsätter att hålla fast vid att det inte är någon fara med att han får i sig lite då och då och blir dålig av det eftersom det går över, så skulle jag allvarligt överväga att göra en polisanmälan för misshandel alternativt vållande av kroppskada eller sjukdom  - bara för att visa på allvaret i situationen.

Nu i ert fall så kanske det "bara" blir eksem och dålig mage av det, men det kan nog vara bra för att visa på allvaret i situationen - nästa gång de kanske resonerar på liknande sätt så är det ett barn som får en anafylaktisk reaktion bara för att personalen har inställningen "det är inte så noga och föräldrarna överdriver nog bara".

Rektorn är ändå den som är högst ansvarig för allting som försigår på de förskolor som den har hand om.

Trållmor var nyligen i liknande situation att personalen på förskolan struntade i barnens allergier och medvetet gav sånt som de visste att barnet/n inte tålde och där slutade det med att de gjorde en polisanmälan och då först lyckades de nå fram och kunna föra en dialog och få det att fungera med maten på förskolan. (Sök bakåt i tråden och välj visa endast så hittar du nog hennes berättelse rätt snart, var ett par veckor sedan hon skrev om det har jag för mig)
  • Miralicia
    Nifelheim skrev 2010-12-28 20:50:57 följande:
    Tack för bra svar. Tyvärr har vi inte haft turen att träffa någon jättebra läkare. En bra har vi haft, men han (och jag då) tyckte att vi hade det under så bra kontroll att det inte skulle bli aktuellt med återbesök hos honom. Tyvärr var detta precis innan jag av misstag råkade klampa in mitt under mellanmålet och därigenom fick veta hur det låg till på dagis. Den läkaren har nu flyttat till en annan stad, så om jag ska ha någon läkarhjälp får jag kontakta en helt ny, vilket känns rätt bökigt. Då måste jag ju förmodligen sätta in denna person i allt innan han/hon klarar av att skriva något till dagis. Tyvärr har jag inte så högt förtroende för läkare häromkring längre

Min son är alldeles snart 4 år och har sedan 3-årskontrollen gått ner ett halvt kilo. Vägdes och mättes senast på sjukhuset nu i mitten av december och då hade han alltså gått ner ett halvt kilo men växt nästan 10 cm på längden. Visst, han väger nästan 15 kg nu,  så han är kanske inte SUPERsmal, men det känns ändå sådär att han ska gå ner.

Som reaktioner på om han får i sig spår eller mycket små smulor av havre får han stora röda fläckar på skinnet som sedan blir fula eksem, han blir fruktansvärt lös i magen och blir extremt aggressiv (så pass att jag har väldigt svårt att ens hålla i honom). Den gång han som jag vet nu i den här åldern faktiskt fått i sig havre på riktigt, dvs ätit en bit av en smörgås bakad på havregröt svällde han upp och huden blev knallröd i stora sjok.

Som liten fick han ju gröt gjord på havre och reagerade inte alls lika kraftigt, men han hade stora variga eksem och var konstant vattenlös i magen.

För mig är det självklart att det är allvarligt om man slarvat så pass länge som de på förskolan har gjort, men som sagt så tycker inte chefen att det är så allvarligt och då undrar man ju självklart hur allvarligt pedagogerna ser det? Det är ju ändå de som ska se till att han inte får i sig något han inte tål.

Jag är så less på hela situationen. Hade ju hoppats att ett samtal med förskolechefen skulle hjälpa, men det gjorde mig ju bara ännu mer less Pedagogerna som jag talade med först beklagade i alla fall slarvet (sen om det egentligen var allergislarvet eller det faktum att samma dag som jag upptäckte det, hade de gett honom smörgåsar helt täckta av mögel som de bad om ursäkt för låter jag vara osagt).
    Att växa rejält på längden gör ju att kilona fördelas ut på större yta, men de ska ju absolut inte gå ner i vikt för att de växer. Visst att de inte ökar i vikt i samma hastighet som de gjort som mindre. Att de planar lite på kurvorna kan man ju ta, men de ska ju absolut inte minska till en lägre vikt än vad de har haft tidigare. Så det att han har minskat i vikt kan absolut ha att göra med deras slarv på förskolan - i synnerhet när det har varit under så pass lång tid som det pågått.

Var finns du i landet? Samma krokar som Kavat eller på annat håll? Kan kanske finnas nån som har tips på någon annan bra läkare i de krokar som du finns.

Flyttade den gamla läkaren långt eller var det till en annan stad inom samma landsting - i så fall så kan det kanske vara värt att försöka följa med den gamla läkaren till nya orten även om det innebär längre resväg för er om ni nu kan få bättre hjälp av denne.
Svar på tråden Allergitråden