Allergitråden
Jag misstänker ju havreallergi på min dotter. Igår när hon kom hem från dagis var hon helt fin runt munnen vilket inte har varit ofta de senaste veckorna, hon har normalt haft både prickar och eksem runt munnen och hakan. När jag kollade vad de hade ätit så var det mannagrynsgröt på morgonen,oftast är det havregrynsgröt eller havreyougurt till frukost för henne. Idag skulle de äta havregrynsgröt till frukost så om hon är prickig och eksemig när hon kommer hem idag så testar vi att utesluta havre trots att läkaren inte alls trodde det. Kanske har det bara blivit för mycket havre så vi kan introducera det snart igen?
Måste ju i så fall informera dagis. Istället för havredryck får hon då risdryck. Istället för havregrynsgröt annan gröt. Men vad ska de ersätta havreyougurten och havregrädden med? De är väldigt måna om att hon ska få äta liknande de andra barnen och hon själv är väldigt medveten om att det ska se lika ut som de andra äter annars protesterar hon. Finns det något utan mjölk, soja +släktingar, ägg och havre som hon kan äta istället för yougurt? Jag har lyckats hitta "grädde" gjord på ris en gång men sen har jag inte sett den i affären mer. Någon som vet vad den kan heta?
Yoghurt är det bara rapsy frutti som finns om du/de inte vill göra själv av Pama minutris.