Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

susieQ skrev 2010-08-27 08:29:32 följande:
    Hej. Vi var hos läkaren i veckan och de är ganska säkra på att Olof har astma. Vi har fått pulmicort som han ska ta i två månader för att sedan utvärdera. Sen så igår fick vi en tid hemskickad för att göra ett luftvägspricktest. Är det ngn här som vet vad det innebär? Funkar det på samma sätt som ett vanligt pricktest och vad brukar man testa?
    Ja det bör vara lika dant som vanligt pricktest för födoämnen, fast man testar luftvägsallergener.

Luftvägsallergier brukar man väl testa pollen (björk, gräs, gråbo), pälsdjur (katt, hund, häst), kvalster och mögel som standard. Det är i varje fall de sakerna som ingår i Phadiotop (blodprovstest) som är ett sammansatt test/panel för de vanligaste luftvägsallergenerna som brukar användas som screeningtest. Dvs det ger ett ja- eller nej-svar på om det förekommer IgE-antikroppar mot något av de ämnen som ingår. Och finns det antikroppar så får man gå vidare och testa var för sig för att vilken/vilka allergen det är som det finns antikroppar mot.
    Skulle gissa att det är liknande, fast som pricktest och där man testar alla ämnen separat på en gång. Att det är standardstestet, men att man sen skulle kunna lägga till ngt extra om man vill testa det - tex att har man kanin eller fåglar hemma att man testar även för det utöver standardvarianten.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    miniskrutten skrev 2010-08-27 22:10:27 följande:

Undrar om det är någon som har tips på bra recept till en tjejmiddag jag ska ha för att fira min födelsedag? Min son som jag fortfarande ammar är mjölkallergiker, så jag kan inte äta något med mjölkprotein i. Får gärna vara något som är gott, enkelt och kan förberedas till största del innan folk kommer. Vore jättetacksam om någon ville hjälpa min röriga hjärna, för här är det helstopp.

Vad vill du ha för typ av mat? Vad skulle du gjort om det inte hade behövt vara mjölkfritt?
    Lättare att ge tips då eftersom det mesta går att fixa till mjölkfritt utan allt för stora problem (är väl rätter med mycket ost som kan varalite knepigt att få till) .
  • Miralicia
    miniskrutten skrev 2010-08-28 09:29:32 följande:
    I vanliga fall hade jag gärna gjort lasange eller något liknanade, men där blir ju osten det stora problemet. Så nu är jag istället helt tom på idéer...
    Det funkar utmärkt att göra lasagne även som mjölkfritt.
    Gör vanlig bechamelsås enligt vanligt recept av ca 50/50 med havredryck och iMat (eller annan havregrädde) & mjölkfritt margarin och skippa osten i såsen istället för ostsås. Gör den lite tjockare än vanlig bechamelsås eftersom du inte har ngn ost som gör den lite extra krämig. Sen bara varva bechamelsås, köttfärssås (mjölkfri då naturligtvis) och lasagneplattor. Och istället för att toppa med riven ost så krossar du taco/nachochips till småsmulor i tex en mortel och strör över innan du sätter in i ugnen.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-08-29 20:44:50 följande:
    Jo, det irriterade jag mig på också, men skriften i övrigt är rätt så bra med basicfakta om allergi & allergikost.

Men jag tycker att det är pinsamt av dem
  • Miralicia
    Mamsie skrev 2010-08-29 21:26:21 följande:
    Hittade bara 
    www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/do...
    på 79 sidor. 
    På sidan 9 står det "Den som fått diagnosen glutenallergi (celiaki) måste hålla sig till en glutenfrikost hela livet." 
    Men jag hittar ingen 40-sidors.
    Vad heter den eller har någon en direktlänk? 
    Säker mat i förskola och skola:
    www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/download/ElevmtrlNY%20juli%202010_web.pdf
  • Miralicia

Lägger in här med:

Någon som bor i/känner till någon som bor i Karlstadstrakten och skulle vara intresserad av att få ett par burkar Althera?
    Fick ett mail via bloggen av en mamma vars dotter dissat Altheran och som nu har ett par burkar över som bara står som hon tycker är dumt att slänga bort så hon undrar om det finns någon som är intresserad.

• Miralicia
    lemco skrev 2010-09-06 11:58:10 följande:
    Hej!
    min son är konstaterad mjölkproteinallergisk, samt har astma,reflux,kronisk förstoppning...
    han reagerade startkt på sinlacgröten för några dgr sedan genaom att få jätteont i magen,samt dålig i magen, prickar i ansiktet...är det vanligt?
    men problemet är oxå att jag misstänker att han e känslig mot enago vällingen o gröten, för dessa utslag i ansiktet försvinner ej, samt efter gröt målet syns dom lite mer...
    hur säkert är ett test på gluten?
    han är 1 år och 9 månader gammal.
    äter ingen fast föda alls ...vägrar...
    Sinlac innehåller en sojasläkting (johannesbrödsmjöl/fruktkärnmjöl, går även under beteckningen carob samt E410) och kombinationen mjölkallergi och sojaallergi är rätt så vanlig. Mellan 30-50% (nämns lite olika siffror) av mjölkallergiska bebisar & småbarn utvecklar även allergi mot soja. så det är nog troligt att det är det  han reagerat på i sinlacen.

Glutenproven är rätt så säkra, en bra bit över 90% säkerhet i varje fall (kommer inte ihåg exakta siffran just nu) om de utförs på rätt sätt (dvs kontrollerar att det finns normal halt av Iga-antikroppar för att kunna uttala sig om tillförlitlighete) - när det handlar om celiaki (glutenintolerans).
    Men det beror på vad det är i vetet som det är man inte tål. är det celiiaki, dvs att man inte tål gluten så har de hög tillförlitlighet, men är det andra proteiner i vetet som man reagerar på, vilket är fallet vid veteallergi så visar inte det något på ett glutentest, men kan ge utslag på pricktest/lapptest eller blodprov för kontroll av IgE-antikroppar mot vete.
    Eftersom det handlar om utslag i samband med gröt som innehåller vete så är det nog betydligt troligare med vetteallergi än glutenintolerans

här kan du läsa om skillnaden mellan glutenintolerans och veteallergi:
    www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-09-06 20:39:10 följande:

Japp inotyol i tjockt lager. Men tyvärr har blöjorna en tendens att läcka snabbare då det även sätter sig i blöjan. Men tjockt tjockt lager varje gång.
    Har du några gamla linnehanddukar, 100% lin (eller kan hitta några på loppis/second hand) så är det suveränt att slakta och lägga bitar av det närmast huden under blöjan. Gnugga dem lite mjuka först om de är tvättstela. Bara att skölja av och låta följa med i tvättmaskinen på (minst) 60 grader och sen använda igen
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-09-07 21:17:57 följande:
    Puffar lite !!

Hon fick några skedar av denna purén och fick bara mer och mer eksem. Så är det inget som redan står på hennes "allergi" lista är hon nog allergisk/överkänslig mot antingen äpple eller aprikos!!
    citrus är ju "känd" irriterare av eksem
Svar på tråden Allergitråden