-
Ang carlshamn så kan det ju faktiskt vara så att det är laktosfritt mjölk- & vasslepulver i, eller att det är lite i så att den slutliga mängden laktos blir tillräckligt liten för att få räknas som laktosfritt, så det kan ju vara korrekt att den är laktosfri även om den innehåller skummjölks- & vasslepulver (fast det skulle ju inte skada att förtydliga det då i innehållsförteckningen)Blå Flygare skrev 2011-01-20 16:29:22 följande:Ang varnningar så mailade jag carlshamn förra veckan för att deras cookie choklad-mix innahöll mjölkpulver och vasslepulver men var märkt lktosfritt. Inget svar än och i affären där jag även påpekade det hade de kvar produkten utan ytterligare märkning några dagar senare. Jag trodde carlshamn hade koll på sånt. Men ver det inte någon annan liknande märkning nyligen som ledde till återkallning av något? (Även samma felmärkning på nätet, ni kan ju kolla där och maila och klaga ni med)
-
Håller på att somnar sittandes vid datorn typ just nu, så lite kortfattat. (Kommer inte ihåg hur det är med majs för er)ViFrånLandet skrev 2011-01-20 20:14:01 följande:Tack för tipsen! Genast dök det upp ett gäng frågor, precis som vanligt
Kan man använda vilka kryddor som helst? Eller finns det de som skär sig med kokosen? G älskar basilika och oregano tex, funkar de ihop med kokos?
Bulljong har jag tyvärr inte hittat någon som funkar men har bara kört på ett och samma märke, innehållet kanske skiljer sig beroende på tillverkare?
Grillkrydda har jag aldrig testat till sonen, den innehåller ju bla modifierad vetestärkelse och selleri (som vi visserligen aldrig testat men med tanke på hans långa allergilista skulle vi undvika det, sa någon här i tråden tror jag..?) Sen känns det inte helt tryggt när inte alla ingr står med... Men jag kanske bara är nojjig?
Vad är egentligen skillnaden på vetestärkelse och modifierad vetestärkelse? Borde jag ta för givet att G inte klarar den modifierade varianten eftersom han inte tål den vanliga..?
Fan, jag känner mig lika novis idag som för 9 månader sen på vissa punkter
Buljong borde de som jag har med på bilden här (ekologisk köttbuljong, ekologisk kycklingbuljong + Biofoods grönsaksbuljong) fungera. Kött- & kycklingbuljongerna köper jag på Hemköp och grönsaksbuljongen finns även på Willys. (Knorrs kycklingbuljong innehåller stärkelse (tror det är majsstärkelse men vet inte), men jag klarar av att äta den utan problem
utanallt.blogspot.com/2010/03/buljong.html
Kung Markatta har en kycklingbuljong (med majsstärkelse och selleri) och en köttbuljong med majsstärkelse och stärkelsesirap som jag mailat om vad den har för ursprung.
Vetestärkelse skulle jag inte ge oavsett om den är modifierad eller inte.
Grillkrydda går lätt att blanda ihop själv av olika rena kryddor, så kan man anpassa efter vad man tål eller inte och hur man vill ha den, men det finns grillkryddor att köpa som är utan vetestärkelse också. Finns en basgrillkrydda i bloggen också (leta i receptregistret). -
Besvär av grädde, glass och chips men inte mjölk, fil etc gör nog snarast att jag spekulerar mot någon form av fettmalabsorption än allergirelaterat - att det är fettet som ger problem, tex att du inte kan bryta ner och ta upp fettet i tillräckligt stor omfattning när det blir fetare mat.ViFrånLandet skrev 2011-01-20 22:00:17 följande:Idag är jag visst fylld med frågor, sorry att jag tar över tråden så här...
Denna fråga gäller inte sonen utan mig. Jag har alltid haft problem med magen och hade VIPkort på såväl vårdcentralen som akuten när jag var liten, utan att de hittade något fel... Problemen har dock kvarstått men kommer och går i vågor.
Jaja, nu till saken: Jag kan dricka litervis med mjölk och äta fil och ost och andra mejeriprodukter utan några bekymmen men när jag äter grädde, glass eller chips får jag otroligt orolig mage, blir gasig, får magknip och ibland diarré. Någon vänlig själ här inne som kan tänkas veta vad det beror på?
Jag har inga dokumenterade allergier. (Dock svällde läpparna upp och hakan domnade bort veckan före jul, fick äta antihistamin i några dagar för att få bort det, har aldrig hänt varken före eller efter det så det berodde troligtvis på färgen jag målade för tillfället)
Hur är det med annan fet mat, ger det också besvär eller är det bara grädde, glass & chips? -
Vi från landet: Utöver lever/galla så tänker jag även på bukspottkörteln, eftersom det är den som producerar enzymet lipas som också behövs för att spjälka fett
-
Vad härligt det låter. Skönt att det verkar funka bra med nya bvc.t0va skrev 2011-01-21 14:52:13 följande:Hemma igen från första besöket på nya bvc. Halleluja villken skillnad. Sköterskan frågade direkt hur det gick med profylacen om vi fick ut den osv. Men kommenterade själv "ja hade det blivit problem så hade ni ju ringt tillbaka"
Vi pratade ytterst lite mat för hon ansåg att det kanske är allergi eller så är hans mage inte riktigt färdig för att äta mat utan man får prova lite i taget och börja om som vi gjorde var helt rätt. Ingen stress och ingen panik, ersättning får vi tills det inte behövs längre.
Så underbart att få höra, på förra stället så bokade de in tid dagen innan han blev 4månader då det skulle pratas mat och läggas upp en plan.
Vaccineringen gick superbra också, lungt och jag fick tid att trösta emellan. Sist så tog de sprutorna direkt efter varandra då blev han helt hysterisk, den här gången gick det att trösta, så nu kanske jag kan slappna av lite mer.
Får jag fråga vilket BVC som det är?(och vilket som var ert förra BVC?)
Har en kompis som bor lite utanför N som känner att hon måste byta BVC och letar efter ett annat, så utifrån det du skrivit om det nya så verkar det ju kunna vara ett ställe för henne att kolla upp om det kan vara ett alternativ för henne. Inboxa gärna om du inte vill skriva ut det direkt i forumet. -
Guarkärnmjöl heter det, lär vara feltryck. Har för mig att jag sett den felstavningen nån gång också på nån produkt vid ett tillfälle för länge senSnutten skrev 2011-01-21 22:29:41 följande:Gurk kärnmjölk har jag aldrig hört talas om. Det måste vara guarkärnmjöl.
-
Man kan ta och mixa kokos & bovete innan man har i det i margarin/sockerblandningen så att de blir mer finfördelade och får lite mer "delicatobollskonsistens" innutiKavat skrev 2011-01-22 13:38:15 följande:Chokladbollar
200g margarin
2 dl socker
2 dl kokos
4 dl boveteflingor
4 msk kakao (MINST)
ca 1 msk vaniljsocker
vatten (eller kallt kaffe) i lagom mängd.
Rör samma allt och så tillsätt en matsked vatten och rör runt. Provsmaka, tillsätt ev mer vatten och så gör man till man hittar en bra konsistens. Jag gillar inte när de är stenhårda och torra (dvs utan vatten). Vattnet gör ju att de blir lite mer degiga i konsistensen.
Min erfarenhet är att trots att jag mäter samma så blir det olika smak varje gång. Tror att det beror på att boveten ibland är mjöligare och ibland mer flinging, men provsmaka och tillsätt mer av det som saknas så det blir gott.
Till oss vuxna tipsar jag om lite arrak i, jag tog bara några droppar (står på flaskan). Arrak finns ofta bland tårt och baksakerna i affären. Bland strössel och annat. Dr oetker tror jag märket var. -
Och om man vill ha lite lyxigare chokladbollar så kan man smälta lite mjölkfri choklad som man blandar i smeten utöver kakaoMiralicia skrev 2011-01-22 14:08:29 följande:Man kan ta och mixa kokos & bovete innan man har i det i margarin/sockerblandningen så att de blir mer finfördelade och får lite mer "delicatobollskonsistens" innuti
-
Jag har som lite underlag för en idé/litet projekt jag börjat pula lite smått med, roat mig med att med hjälp av lite bibliotekslån inventera lite hur utbudet av kokböcker med allergianpassade recept ser ut och vad de recepten i de olika böckerna innehåller. Utifrån det resultat jag kom fram till så känns det som att det finns rätt hyfsat underlag för mitt lilla projekt.
Resultatet:
Totalt 15 olika kokböcker inriktade mot specialkost har jag gått igenom. 6 var enbart för glutenfritt, 1 äggfritt, 1 gluten & mjölkfritt, 1 mjölk- & äggfritt, 2 mjölk- & sojafritt och 4 böcker där recepten var anpassade för flera olika saker (i böckerna sammantaget, inte alla recept i alla böcker som var anpassade till allt).
Jag gjorde en väldigt snäll bedömning av vilka recept som kunde räknas till "utan allt"-recept, tex så räknades alla recept som "utan allt" om de som allergener enbart innehöll:
- smör (dvs lätt utbytbart mot mjölkfritt margarin),
- "mjölk eller vatten" som degspad,
- pasta (där det är lätt att bara byta till en annan pastasort),
- ägg att penslatex bröd med innan gräddning (lätt utbytbart mot ngt annat)
- ngn tsk-msk med sojasås/teriyakisås (som innehåller sojasås)/worchestersås
- bröd som skulle serveras som tillbehör räknades inte med (såvida det inte var hamburgerbröd, pitabröd, tortillabröd etc som var en nödvändig del för resten av rätten vilket då medförde att rätten som sådan oftast räknades bort)
- glutenfri mjölmix så länge som den inte specificerades till att det skulle vara grov gf mjölmix eller gf mix med fibrer eftersom det inte finns någon grov som inte innehåller sojasläktingar) - (och all gf mix/gf finmix/lågproteinmix fick räknas med trots att det i vissa böcker angavs till att det de hade använt var gf mix med vetestärkelse och mjölk och det inte är alls samma sak att baka med tex Lailas blå som med Lailas gula - så extremt snäll bedömning på den fronten).
I dessa 15 böcker (som utgör merparten av de böcker som faktiskt finns på svenska) som jag inventerat så innehåller de tillsammans ca 1850 olika recept. Av dessa 1850 olika recept så var det sammanlagt 580 recept som man med mina extremt givmilda kriterier kunde räkna till "utan allt"-recept. Dvs genomsnittet är att 31% av de recept som förekommer i allergianpassade kokböcker är med en väldigt snäll bedömning utan mjölkprotein, ägg, soja, baljväxter, nötter, mandel, gluten (och då ej specificerat till helt vetestärkelsefritt), havre, råg, men det varierar rätt kraftigt från kokbok till kokbok - allt mellan 8-61% av recepten kunde bedömas kunna räknas till "utan allt"-kategorin.
Men tittade man på vad det var för typ av recept så var det väl ca 1/3 av recepten som utgjordes av saft, sylt, etc samt recept av karaktären - skär frukt i bitar och blanda i en skål till fruktsallad, eller skär grönsaker i stavar och servera i glas, skär frukt/grönsaker i bitar och trä upp på ett spett, dela grönsaker i bitar och fräs i olja till en grönsaksfräs, blanda olika sorters sallad till en grönsallad, frys saft i ispinneformar till glass, stick hål i skalet på bakpotatisar och stek i ugnen tills de är mjuka, stek köttbit i stekpannan och krydda med salt och peppar osv osv av recept med likartad karaktär, dvs knappt att man vill kalla det recept i egentlig bemärkelse utan snarast lite generella beskrivningar.
Och sen var det alla recept som innehöll glutenfri mjölmix av olika slag (och då oftast med såväl vetestärkelse, sojasläktingar och i många fall även mjölk) som väl utgjorde närmare ytterligare sådär minsdt 1/3.
Så av rena direkta "recept" så var det väl kanske 1/3 som kunde ses som riktiga "utanallt"-recept (medräknat om man bytte ut vanlig pasta mot pasta "utan allt"), så ca 200 recept av 1850 st vilket blir ungefär 11% och som dessutom är fördelade på 15 olika kokböcker.
Inte konstigt att folk tycker att det är jättekrångligt att kunna få till någon om de bara tar upp första bästa kokbok inritade på allergianpassad specialkost. eller att det lätt blir lite "tråkig" mat när de väl försöker.
-
kokos enbart!Angel Gbg skrev 2011-01-22 14:11:47 följande:Och om man inte vill ha i bovete så använder man.....?
blir lite lösare än med blandat så då kan det rekommenderas att ha i lite smält choklad som gör dem fastare när de stelnat