Kavat skrev 2011-01-14 11:57:57 följande:
Ja, man kanske börjar få förklaringar på varför barnen är så allergiska....
Min tanke också, med löken. Det var efter en hemsk period för två år sedan då vi fick influensa, magsjuka, kraftig förkylning och var dåliga i en månad som min laktosintolerans kom och gluten då... Och maken har inte klarat lök sedan dess. Vad var det för skitbaciller vi fick?
Jag däckade ju med det som verkade vara influensa, följt av lunginflammation mm och låg däckad i över 6 veckor, det passade i vare fall väldigt bra att vara arbetslös just då
.
(Men så här i efterhand så funderar jag på om det ändå inte var något annat som kanske egentligen hade kunnat vara betydligt mer allvarligt men som inte upptäcktes då, eftersom det är extremt mycker mer ovanligt. Funderingar på det väckta både utifrån skolan där det nämndes väldigt kort och ytligt på ett hörn när vi läste annat men även att det finns viss ärftlighet att drabbas av det och min pappa hade det tydligen nån gång för länge sen. Jag känner fortfarande av luftlören emellanåt när det är kallt ute om jag inte andas genom tex en halsduk så luften värms upp - såhär 3 år senare.)
Men jag gick ju med en lite allmän känsla av ständig trötthet, mkt munblåsor, allmänt irriterad och kort stubin typ från det att jag började bli ok efter "influensan" igen vilket nog var runt början av april till framåt januari då jag började få svårt för kombinationen mjölkprodukter och sädesslag i kombination även om var sak för sig inte var några problem. Och sen i mitten på februari för två år sedan så dök nässelutslag och andra utslag upp och gick från några enstaka på underbenen till extrema utslag över hela kroppen inom loppet av 4 dagar.
Men just när det handlar om celiaki så är det rätt "välkänt" att det kan "bryta ut" och bli symtomgivande efter virusinfektioner om det tidigare har legat latent, så gissningsvis borde annat också kunna påverkas av det.