Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Kavat skrev 2011-01-13 20:59:46 följande:
    Jag fick min 3-åring att äta EyeQ tuggisar med jordgubbssmak, men eftersom han fick en allergisk reaktion av vad vi tror är Sempers fibre and flakes andra gången så vet jag inte säkert om det funkar. Men han åt dem åtminstonde.

Den flytande med vaniljsmak testade vi också. Haha, det var ett skämt, både sonen och maken spottade och fräste...

5åringen käkar de vanliga kapslarna hela, EyeQs alltså.
    Kommer ihåg när du berättade om när H smakade den med vaniljsmak, det var rätt roande läsning Cool
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-01-14 10:58:59 följande:
    K kavat - båda jag och mannen tycker vi mår dåligt när vi dricker mjölk numer. Vi har oftast bara risdryck hemma men ibland har vi köpt mjölk för det är godare i kaffet. Men om jag dricker mjölk, typ ett glas så får jag ont i magen och känner mig "konstig" och mannen får ont i magen av mjölken. Är inte det lite konstigt? Det har hänt flera ggr så det är ingen slump!
    Kanske är det att man får i sig så lite mjölk så man har blivit känslig? Jag kan äta ost på mackan utan problem men det är typ den enda mjölkprodukt jag äter vanligtvis.
    Äter man väldigt lite mjölkprodukter så minskar ju produktionen av laktasenzymer eftersom det inte finns så stort behov av dem för att spjälka laktosen. Äter man sen vid enstaka tillfällen större mängder mjölkprodukter så hänger ju inte mängden laktasenzym med utan att det är lite brist på dem så att inte all laktos spjälkas och därigenom kan man få lite laktosintolerans symtom från magen genom att laktosen inte spjälkas utan ligger kvar i tarmen och jäser så man kan bli gasig så man känner sig lite orolig/konstig, få ont i magen etc. Fortsätter man med att öka på till lite större mängd mjölkprodukter igen så kommer kroppen så småningom att ställa in balansen igen (om man nu inte skulle vara laktosintolerans "på riktigt").
    Hårdost är i princip laktosfri så därför är det inte så konstigt att du bara får symtom av mjölk och inte av ost.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-01-14 10:37:44 följande:
    Måste även berätta en lite knasig sak. Min man har inga allergier - som han vet om. Var allergisk mot ägg som liten och nu mår magen inte bra om han äter lök. Men har haft lite misstankar till och från att det är något som han onte mår bra om, fått lite nässelutslag, "finnar" och annat,
    Hemma äter han mycket sällan sädesslag eller ägg pga sonens kontaktallergi.

Igår när han lunchade ute så kom han hem och sa att han valde mellan pest eller kolera. Två rätter med mycket lök eller pasta pesto, så han tog pastan. ?? Han tål pasta pesto så jag fattade ingenting...

"Jag har inte ont i magen" sa han igår, "men kolla vad den är svullen." i natt hade han sovit jätte dåligt och såg ur som ett levande lik och höll på att somna här i morse. Så nu ligger HAN och sover (ledig i dag) men han klarade knappt att hålla sig vaken och fick diverse utbrott här i morse - tålamod noll.... Alltså sjukt trött. och nu har han fått munblåsor igen.. Dottern får också det av vad vi tror är sädesslag och jag fick det med när jag åt gluen. Nu har jag det aldrig!

Familjen gluten/vete?! Undrar lite om det är det och varför han med i så fall? Äter han för lite eller vad är det för gift egentligen? Spöke
    Ja, du. Har tyvärr inget bra svar.
    Men sjukt trött, tålamod noll, nässelutslag, finnar och munblåsor är ju rätt bekant för egen del.
    (Men det kan inte vara så att det är något som legat latent ett tag (typ som ditt och mitt troligtvis har gjort) innan det nu kanske börjat ge symtom, och att det pga det har varit svårt med lök och att det kanske egentligen inte är lök som sådant - lök kan ju vara rätt skarpt för magen)
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-01-14 11:57:57 följande:
    Ja, man kanske börjar få förklaringar på varför barnen är så allergiska.... Drömmer
    Min tanke också, med löken. Det var efter en hemsk period för två år sedan då vi fick influensa, magsjuka, kraftig förkylning och var dåliga i en månad som min laktosintolerans kom och gluten då... Och maken har inte klarat lök sedan dess. Vad var det för skitbaciller vi fick? Död
    Jag däckade ju med det som verkade vara influensa, följt av lunginflammation mm och låg däckad i över 6 veckor, det passade i vare fall väldigt bra att vara arbetslös just då Flört

(Men så här i efterhand så funderar jag på om det ändå inte var något annat som kanske egentligen hade kunnat vara betydligt mer allvarligt men som inte upptäcktes då, eftersom det är extremt mycker mer ovanligt. Funderingar på det väckta både utifrån skolan där det nämndes väldigt kort och ytligt på ett hörn när vi läste annat men även att det finns viss ärftlighet att drabbas av det och min pappa hade det tydligen nån gång för länge sen. Jag känner fortfarande av luftlören emellanåt när det är kallt ute om jag inte andas genom tex en halsduk så luften värms upp - såhär 3 år senare.)

Men jag gick ju med en lite allmän känsla av ständig trötthet, mkt munblåsor, allmänt irriterad och kort stubin typ från det att jag började bli ok efter "influensan" igen vilket nog var runt början av april till framåt januari då jag började få svårt för kombinationen mjölkprodukter och sädesslag i kombination även om var sak för sig inte var några problem. Och sen i mitten på februari för två år sedan så dök nässelutslag och andra utslag upp och gick från några enstaka på underbenen till extrema utslag över hela kroppen inom loppet av 4 dagar.

Men just när det handlar om celiaki så är det rätt "välkänt" att det kan "bryta ut" och bli symtomgivande efter virusinfektioner om det tidigare har legat latent, så gissningsvis borde annat också kunna påverkas av det.
  • Miralicia
    Maddisen80 skrev 2011-01-14 12:04:19 följande:
    Man kan få glutenallergi när man bli äldre med så han kanske inte tål gluten längre ? Han kanske borde ta ett blodprov igen
    Det är Kavat  väl medveten om eftersom hon själv fick sin diagnos för 2 år sedan Flört

(Sen finns det inget som heter glutenallergi - antingen har man celiaki (glutenintolerans) elelr så är man allergisk mot sädesslagen, två helt skilda kroppsliga mekanismer även om det är till synes samma livsmedel som orsakar problemen)
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-01-15 19:47:32 följande:
    www.allergimat.com/produkt.asp?favorit=yes&id...

Följande kan ha betydelse för extremt allergiska personer: (kan innehålla spår av korn) Vid framställningen av rice dream används ett enzym som utvinns ur kornprotein. Mängden är mindre än 20 ppm (0,002%) vilket är under gränsen för naturligt glutenfritt. Proteinet bryts ner under processen men det kan inte helt uteslutas att det kan finnas någon mikromängd kvar. Det anges på förpackningen att den KAN innehålla spårmängder (vilket inte är detsamma som att den alltid gör det). Detta anges för att informera EXTREMT allergiska personer för vilka detta eventuellt kan ha betydelse.
    Men det är ju så trevligt att de tagit bort all info om kornspåren på förpackningarna eftersom det ju ändå inte spelar någon roll för de som är glutenintoleranta *ironi*
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-01-16 11:12:37 följande:
    Tänkte äta på Birger king idag. Ngn som vet vad dottern som är allergisk mot mjölk, soja, ägg, baljväxter inkl släktingar kan äta där? På deras hemsida hittade jag inte innehållaföteckningar utan endast allergiguide men i dom brukar aldrig tillsatserna av baljväxter räknas till soja så jag vågar inte lita på den.
    Dottern har ätit vanlig naturell hamburgare med bröd och pommes senast hon åt på BK. Har för mig att ketchupen ska vara ok också men det tål inte dottern ändå så det har jag inte kollat upp något närmare. Var ett tag sedan senast så jag vågar inte garantera att de inte ändrat. Och sen kolla så de friterar pommesen separat och inte friterar något annat i samma, de brukar göra det men lika bra att dubbelchecka för säkerhets skull.
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-01-17 11:55:52 följande:

Var till Apoteket för att hämta lillemans anvisningsvaror idag och personalen var lite förbryllad då det stod ris-hirs på receptet men artikelnumret var den med bara ris så det var det som blivit beställt. Så vi fick rispastan istället men de skulle ändra tills nästa gång. Är det stor skillnad i smak eller näringsmässigt, någon som vet? Tänkte om jag ska be dietisten att skriva ut båda till nästa gång, eller om det kvittar...

Så idag tänkte jag slå på stort och laga mat till oss alla tre samtidigt, fast med olika pasta då förstås. Önska mig lycka till Flört En följdfråga till det: hur mycket rispasta kan en 17-månaders tänkas äta? 1dl? Mer, mindre? Han har ju aldrig ätit pasta förut så jag har ingen aning!

Smakmässigt vet jag inte då jag bara smakat rispastan, men ris-hirspastan lär rimligtvis vara mer näringsrik, i varje fall vad gäller järninnehåll eftersom hirs är rätt järnrikt.
  • Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-01-18 05:54:04 följande:
    Nu är jag lite konfunderad. Kanske är det så att E är mer känslig mot mjölk än vete som vi trott?? Han fick ju i sig en bit play-do lera igår. Ingen reaktion på kinderna i går iaf och sovit klockrent i natt!

Kan det vara så att mjölken gjort honom mer känslig mot vete och nu när vi är strikta med mjölken så reagerar han inte lika kraftigt på vete?

Den gången flera veckan han fick i sig en bit kaka var det ju ett ballerina kex. Där är ju mjölk i också!
    Kinderna har inte varit ett jättebra mått på vete för det verkar vara som E mår i övrigt som har betydelse. De röda kinderna blev ju bättre i våras med när vi tog bort vete OCH mjölk. Kan det vara kombinationen som gör honom dålig???
    Tror absolut att det kan bli starkare reaktioner av vete om han samtidigt är påverkad av mjölk, då är ju redan immunförsvaret igång.

För att dra lite av en parallell så kan man ofta vara mer mottaglig för bakterieinfektioner i samband med/direkt efter virusinfektioner eftersom immunförsvaret redan är påverkat - att det tex inte är helt ovanligt att få bakteriell lunginflammation till följd av influensa (kanske inte bästa parallellen med jag gissar att du förstår hur jag menar)
Svar på tråden Allergitråden