• EL I

Allergitråden

lillasysteryster skrev 2010-05-19 18:49:49 följande:
    Jaaa man vill ju så gärna hitta problemet Nu när lillebror hade både ägg och mjölkalleri så testades även storebror för gluten, ägg, mjölk, vete osv. men inget visade något. Däremot håller vi forfarande på och klurar på om det finns en laktosintolerns. I fredags fick ahn börja äta som vanligt och vips bajsade han i kalsonerna två dagar i rad och då tänkte vi såklart ahaaa så var det med det men nu har han kännt av bra och sagt till i tid resten av dagarna så nu vet vi inte igen
    Nä det är så sjukt! Man tror man hittat "felet" men sen visar det sig att det inte alls är så, eller också är det så men det är något annat som "tillstött". Det händer ju så mycket hos barn när de är mindre än 5 år både med utveckling, tänder, sjukdomar mm mm

Stora killen har vi "gett upp" det är nog inget konstigt med honom, bara lite tröga tarmar. Så han "får vara".
    Lille killen har ju dock varit väldigt tydlig i sina symtom på mjölk o soja, vilka jag tror han säkert växer ifrån snart för han har klarat av mer senaste tiden (alltså när vi omedvetet provocerat då han råkat få tag i något han inte ska mm). Så det är dags att testa i sommar/höst har vi tänkt.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-19 19:39:23 följande:
    Okej så ni tror på bett då..av vadå ?! =) Låter äckligt att något litet kryp har bitit min lilla tös. Och snabba måste de ha varit eftersom hon aldrig låg still i gräset utan snurrade 10 varv och kom in sen. Usch och tvi. Hatar småkryp * ryser*
    såna där små "knottror" får jag ofta när jag är ute, även om jag har kläder på mig. Det kan vara små myror t ex...det är ju rätt vanligt sommar du vet det kommer nog flera!
  • EL I
    Helle76 skrev 2010-05-20 10:03:30 följande:
    Jag måste bara fråga om något av era barn kissat på sig pga att magen krånglar? Alida har kissat på sig flera gånger på nätterna och det är jämnt i samband med när hon är förstoppad. Så mina tankar är ju om det kan bero på det eller om det bara är en tillfällighet varje gång.
    min stora son kissar ofta på sig när han är förstoppad. han känner liksom inte när han behöver kissa, det trycker på lite varstans.
  • EL I
    Helle76 skrev 2010-05-20 16:05:52 följande:
    ja om du är förstoppad så trycker det ju på urinblåsan också och det kan vara svårt att kunna hålla sig. likaväl osm det kan bli tvärtom nästan, att det trycker mot blååsan så man inte får ut något.
  • EL I

Är det bara jag som blir nojig när det är vikarier på dagis???

I dag när jag kom och hämtade var det bara vikarier, två unga tjejer. Jätteduktiga  med barnen men jag blir så orolig att de inte "rapporterat" till vikarierna vad han får och inte får äta. Jag hade ingen aning om att det var vikarier där i dag.
    Jag tror och hoppas ju att de rapporterat över allt men man blir som sagt nojig.

Jag tror sonens "tjurighet" just nu är en blandning av tänder, trötthet och att det händer mycket i hans utveckling just nu. I dag gallskrek han, inget var bra, nästan så det brukar vara när han har fått i sig mjölk. Ville inte äta mm. Försökte distrahera honom genom ett bad men han bara skrek. Tog upp honom och la honom i sängen för att sätta på en blöja, då la han sig till rätta i sängen och ville sova fast klockan bara var 17:50...så jag la honom. Han somnade utan ett knyst!!

Tror helt enkelt han är så slut. Jag försöker hämta tidigare på dagis så ofta jag kan för jag vet att de är så trötta men ibland bara måste jag sova, som i dag t ex

Känns bra att det troligtvis "bara" är de allergier som vi misstänker just nu och inte mer. Råkade få i sig bröd med råg i eftersom mannen hade missförstått mig när jag berättade vart sonen bröd låg i frysen...så vi får se om han reagerar nu då.

• EL I
    Mela78 skrev 2010-05-20 18:21:15 följande:
    Vilken trötter! Hoppas den ofrivilliga rågprovoceringen går bra.
    haha ja jag brukar lägga honom strax efter 18 men sen brukar han ligga och prata en halvtimme eller nåt men nu var det DONK men det har ju varit så varmt i dag och full fart på dagis.
  • EL I

Vi har inget allergidagis i vår kommun. Sonen har ju än så länge ingen kontaktallergi. De enda krav vi har i dagsläget är specialkost med mjölk, soja och sädesslagsfritt. De har själv bestämt att han och två andra barn sitter själva med en fröken vid ett bord. De andra två har också mjölkallergi men inget mer. Då är det lättare för dem att kolla så sonen inte får tag i något från någon annan.

De har inte extra städ - än, men om det visar sig att sonen är så känslig som vi tror så kanske vi får börja framföra viss städning efteråt också eftersom de också äter i samma lokal som de leker.

De är väldigt öppna och bra på sonens dagis. De har aldrig haft någon med sädesslagsallergi förut men mjölk har de i stort sätt hela tiden någon men de är noga och frågar så mycket som möjligt och när jag kommer med något förslag så är de alltid öppna för förändringar. Jag är helnöjd.

• EL I
    pojkarnasmamma skrev 2010-05-21 10:50:23 följande:
    Hej, Hoppar in här med en fråga jag behöver hjälp med. Har en son på 7 år som tidigare, sen födseln, varit allergisk mot ägg, mjölk, fisk, soja samt sädesslagen. Detta växte bort och allt funkade bra tills för ca 1,5 år sedan då han började få ont i magen och kräkas utan att vi visste varför. Efter diverse prover så kom vi isamråd med hans allergiläkare fram till att det är sädesslagsallergin som är tillbaka. Han har mått bra om vi undvikit detta, men nu verkar det ha börjat om igen...Han säger att han har mest ont efter frukost varje dag, och därför börjar jag misstänka mjölken. Han äter nämnligen youghurt och macka till frukost. Har även sett ett samband mellan ägg och ont i magen, tex kokt ägg, mycket pannkakor mm. Min fråga är egentligen att jag behöver tips på vad jag kan ge honom till frukost som är fritt från sädesslag, ägg och mjölk. //Mimmi
    nu är min son bara 1½ år men jag ger mackor (gjort på naturligt glutenfritt mjöl), rismjölk (med o'boy ibland), kräm, gröt (risgrynsgröt eller sagogryns gröt, polentagröt), "risifrutti" (gjord på kall sagogrynsgröt och sylt), fruktsallad.

sonen reagerade inte på den typ 2x2 cm stora macka med löite
  • EL I

hmm råkade få iväg inlägget innan jag var färdig

han reagerade alltså inte på den ca 2x2 cm stora macka med lite rågmjöl i under natten. Magen såg fin ut när han vaknade, kinderna och han sov hela natten. Får se om det varit nåt i dag, men det verkar ju lovande att han kanske kan äta små mängder som i bröd t ex....återstår att se...

kanske tål vete trots allt!! haha skojar bara men jag hoppas fortfarande

• EL I
    Helle76 skrev 2010-05-21 14:39:53 följande:
    pojkarnas mamma: Det finns en yoghurt som heter Yosa som är gjort på havre. Kanske det kan vara något.
    fast om edt ska vara fritt från sädesslag så går ju inte det. Beror på hur strikt det är.
Svar på tråden Allergitråden