-
åh vad glad jag blir för er skull!! alltid skönt när en sten faller från ens axlar när edt gäller ens barn!! håller tummarna i fortsättningenem84 skrev 2010-05-16 21:15:38 följande:Hej! Ville bara berätta en underbar sak!!! Vår lilla tjej har fått Neocate sen igår och hör på detta: Hon har inte spytt alls!!! Bara lite grann, några droppar, jag är helt lyrisk! Både jag och min man kunde inte tro att det kunde hjälpa och inte så fort! Då måste det ju betyda att det var Nutramigenet i alla fall. Detta känns helt makalöst, är så glad! Men som sagt, inte en enda spya. Med Nutra så spydde hon så det sprutade rätt ut fram till nästa måltid och så höll det på. Fick byta kläder på henne 5-6 ggr per dag och även byta lakan i sängen varje dag. När jag frågade om hon kunde vara känslig för Nutra när hon var ca 4 månader, så blev jag idiotförklarad av den läkaren. Det var en annan läkare som skrev ut Neocate nu, åhhh, jag hoppas verkligen att detta blir bra nu Vill tacka för all er hjälp angående allergier och Neocate!!
-
haha känns som om man blir frälst när man ser sån stor förändring. Som när vi tog bort mjölk för sonen och nu även vete. Helt sanslös skillnad!em84 skrev 2010-05-16 21:35:14 följande:Tack så hemskt mycket! Trodde aldrig att byte av ersättning kunde göra så mycket!!
-
jag vet inte hur många gånger jag hör med sonen "nä det kan inte vara det för det är såååå ovanligt" hmmm börjar tröttna!em84 skrev 2010-05-16 21:57:03 följande:jag trodde inte det kunde bli så här bra på en gång, helt sanslöst! Tänk om vi inte hade provat Neocate, är så glad! Men väldigt chockad att det var Nutran.... enligt läkaren så var det sååå ovanligt att de inte tålde det. Men nu äntligen!!! Det är som natt och dag med henne, är så lycklig för hennes skull. Och nu kanske vikten kommer öka lite mer förhoppningsvis
-
I dag är sonen på ett HEMSKT humör han skulle INTE äta frukost han som alltid är så matglad. Han har skrikit vad man än gjort med honom i dag!!! Blir galen. Han vaknade en gång i natt men alltså en bra natt ändå. I går var han JÄTTELÖS i magen. På dagis sa de att han hade haft number two över hela sig Hmm undrar vad det NU är??!?! Hoppas bara det är tänderna i alla fall för nu orkar jag inte mer
Såååå trist på ett sätt att han skulle få tänder precis nu för vi skulle behövt lite lugn och ro men det är ju så med barn i denna ålder. Händer alltid något.
Jag funderar på denna ev provocering om 1-2 veckor. har inte bestämt mig hur jag ska göra än men OM jag ska provocera hur skulle ni göra då? Dietisten pratade om att göra sås som man reder av med vetemjöl. Jag funderar på en liiiiten mängd i nutran. Eller bör man göra på annat sätt?? -
Stora sonen vet jag blev lös i magen, ganska mkt lös, när han fick tänder men då märkte man inte NÅT annat. Lilla sonen har vi inte märkt nåt på alls när han fått tänder. Testade att ge ipren en natt men ingen större skillnad. Han sover ju bra på nätterna nu. Antingen sover han hela natten eller vaknar han en gång men då verkar han inte ha ont utan bara att han vaknar till och somnar om lätt. Magen ser normal ut nu och kinderna är jättefina så jag vet inte vad det skulle kunna vara annars? Hans mage blir VÄLDIGT stor på kvällarna fortfarande men är fin i övrigt. Hans mage är dock nite stor "åt sidorna" nu som de var när han fick i sig vete utan nu är den bara stor "rakt fram" om ni förstår vad jag menar!Kavat skrev 2010-05-19 10:14:57 följande:Min erfarenhet säger att det är något mer knas än bara tänder. Riktigt så illa blir de väl inte? Har du provat att ge alvedon/panodil eller liknande och se om han blir bättre och äter. Gör de ont i tänderna så är det ju jobbigt, men riktigt sånt racerbajs brukar det väl inte bli av bara tänder, även om det blir löst? Så klart olika från olika barn men en tanke är att om han får tänder så kanske han biter på saker för det kliar och fått i sig något han inte tål. Hoppas han blir bättre snabbt!
Det är det som är så frustrerande när de har allergier, tycker man blir helt nojig och så fort det är nåt som gör att de blir kinkiga så undrar man vad de nu fått i sig
Sista dagarna har han varit EXTREMT mammig och trött. Han har sovit typ 2 timmar på dagis från 12:30-14:30 och sedan har jag fått lägga honom 18 igen och sen har han sovit till 07! Tycker det är mycket. Han borde inte vara så trött så han inte orkar med sig själv redan vid 17:30...
Blir GALEN!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gällande provoceringen så har jag som sagt inte bestämt mig än men eftersom han fortfarande inte känns helt bra så blir jag nojig och tänker att det kanske trots allt INTE är vete utan nåt helt annat men att fibrerna som finns i sädesslagen gör att det blir jobbigt för hans känsliga mage och han därför blir bättre utan, men inte helt bra?!?!
Jag vill ju ge nåt som är så lite vetemjöl i som möjligt men ändå så man vet att han får i sig...
Alltså ni får ursäkta men jag känner mig ALLTID så ledsen och förvirrad. Känns ALDRIG som han är riktigt bra och det känns ALDRIG som om vii fått ha en glad kille Vi blir bara arga och irriterade på honom och det känns ju INTE roligt. Som i morse när jag kom hem från jobbet så längtade jga så efter honom o gick in till hans rum....han börjar gnälla direkt när han ser mig och det är fel på ALLT:..då försvinner ju den där saknaden känns verkligen HEMSKT!!! Vill att vi ska vara glada åt honom, att vi ska känna att vi "tycker om honom" (missförstå mig rätt!) -
ser ut som bett...Tibell skrev 2010-05-19 15:51:29 följande:
-
NÄ det är inte alls någon bra idé egentligen men just nu måste jag erkänna att jag känner mig helt rådlös. Som sagt, hans mage är mycket bättre när det gäller uppsvullnad, kinderna är bättre och han sover bättre på nätterna, men humöret är nästan sämre nuKavat skrev 2010-05-19 16:30:16 följande:Ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt inte det är så bra idé att provocera med vete. Jag tror det är något mer som gör att han inte riktigt mår tiptop, men ändå så mycket bättre. Tankarna går givetvis mot sojasläktingar och det eftersom han är allergisk mot soja och allt påminner lite för mycket om min son. Jag kan givetvis ha helt fel och det kan vara något helt annat, eller inget alls. Men i och med att ni ser en sådan stor förbättring på många saker, utan vete så är jag rätt säker på att det är det. I alla fall om man tolkar det du har skrivit här i tråden. Men frågan är om det ens kan vara sojasläktingar som ställer till det för det är ju absolut det första jag skulle misstänkt och tänk så "lätt" om det är så "lätt".. Äter han saker med guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl mm i? Får han ens det i sig. Vad är det för mjöl, kräm och andra saker som han äter och vad innehåller de?
På dagis säger de att han är på bra humör men hemma tycker jag han är värre än vanligt. Det är gnäll och skrik hela tiden eller också är det jag som blivit känsligare, me mannen säger också att han tycker det är värre än någonsin
Han äter inte så mkt sojasläktningar. En dag senaste veckan har sett ut ungefär såhär:
frukost: sagogrynsgröt gjord på carlshamns rismjölk och lingon eller hallonsylt till. Eget bakat bröd gjort på finmix, olja, ljus sirap, pofiber (aldrig haft i förut) och sen finax mjölkmix som är naturligt glutenfritt och det är guarnkärnmjöl i (har tidigare inte bakat på det utan bara på finmix eller lailas gula), rismjölk
lunch: vanlig mat (oftast på dagis), rismjölk (på dagis har de ricedream) eller vatten
middag: vanlig mat, carlshamns rismjölk/vatten. senaste veckan har vi om vi haft pasta från SamMills som bara är gjort på majs och vatten. Tidigare har vi haft Dr Schärs (Majsmjöl, rismjöl, isolerat ärtprotein, emulg.medel E471)
kvällsmat: nutra
frukt 2-3 ggr/dag
Så jag vet inte riktigt vad det är
Känns inte som om jag orkar bry mig orkar inte orkar inte orkar inte!! orkar inte höra hans gnäll usch låter hemskt men det är faktiskt så
-
Nä det är inte alls nån bra idé, jag vet men jag känner att jag håller på att tappa fotfästet liteKavat skrev 2010-05-19 16:30:16 följande:Ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt inte det är så bra idé att provocera med vete. Jag tror det är något mer som gör att han inte riktigt mår tiptop, men ändå så mycket bättre. Tankarna går givetvis mot sojasläktingar och det eftersom han är allergisk mot soja och allt påminner lite för mycket om min son. Jag kan givetvis ha helt fel och det kan vara något helt annat, eller inget alls. Men i och med att ni ser en sådan stor förbättring på många saker, utan vete så är jag rätt säker på att det är det. I alla fall om man tolkar det du har skrivit här i tråden. Men frågan är om det ens kan vara sojasläktingar som ställer till det för det är ju absolut det första jag skulle misstänkt och tänk så "lätt" om det är så "lätt".. Äter han saker med guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl mm i? Får han ens det i sig. Vad är det för mjöl, kräm och andra saker som han äter och vad innehåller de?
De säger hela tiden på dagis att han är på SÅÅÅÅÅ bra humör men hemma är han värsta "odågan" Det känns inte alls något roligt faktiskt för han är världens sötaste unge! Känns som om han inte gillar att vara hemma
Ang vad han äter så har det senaste veckan ungefär sett ut såhär:
frukost: sagogrynsgröt gjord på carlshams rismjölk och antingen lingon eller hallonsylt i. Macka (hembakad på finmix, olja, sirap, finax flour mix (i den är det guarnkärnmjöl)), rismjölk.
lunch: "vanlig mat" med rismjölk till (på dagis har de rice dream...)....vet ej ang sojasläktingar
Middag: "vanlig mat" rismjölk från carlshamn eller vatten. Inga sojasläktingar senaste dagarna då pastan varit från SamMills som bara är gjort på majs och vatten. Tidigare fick han DrSchärs pasta och den är väl sojasläkting i
Kvällsmat: nutra
Sen äter han frukt däremellan 2-3 ggr. -
Jo det är klart att jag bryr mig! Bryr mig väldigt mycket och det är det som är så jobbigt. Man har det där i skallen HELA tiden, känns som om man håller på att bli tokig!!!Kavat skrev 2010-05-19 17:15:54 följande:Men då får han ändå i sig rätt stora mängder sojasläktingar per dag. Att ärtproteinet i pastan är borta är bra. Men finmix menar du Sempers? Den innehåller också guar. Lailas gula är utan sojasläktingar. Det kan vara Ricedream som han inte tål. Det kanske skulle ju förklara att han är nöjd på dagis men inte hemma...? Be att de ändrar. Förmodligen använder de även Ricedream i alla sås och sånt han får, de gör det här. Så alltså inte bara i dryck. Får man inte bort ALLT de inte tål så får man ju dem aldrig helt bra. Tyvärr är det så. Du får honom bättre utan vete, men om det är andra saker som också gör honom dålig så blir han ju aldrig helt ok. När du orkar så kanske du borde ta bort ALLA sojasläktingar under ett par veckor och se om det är skillnad. Jag VET att det är inte roligt, det är rent ut sagt skitjobbigt och jag vet att du egentligen bryr dig, och det är värt det. Om inte så vet du att det inte var det. Kram
Ska testa att ta bort sojasläktingarna först så får vi se. Finmix, ja det är sempers. Får väl hålla mig till lailas gula när jag bakar och se vad som händer.
men vad är mest troligt? att det är sojasläktingar eller att det är att han är så känslig mot vete och får i sig smulor?
Han är ju precis som han varit när ha nfått i sig vete nämligen. Glad och nöjd i mellanåt och sen kommer "ryck" med missnöjdhet. När han fått i sig soja och mjölk så skriker han ju mer eller mindre konstant? men kanske inte säkert att han reagerar likadant på sojasläktingar? -
absolut! det är det jag menar också. inte säkert att det beror på nåt konstigt men eftersom han skrikit, grinat, varit klängig och "hemsk" hela sitt liv pga allergi så hoppades man ju nu när vi (förhoppningsvis) fått bort allt att han skulle bli "lugn"lillasysteryster skrev 2010-05-19 18:31:31 följande:Vill bara påminna om att barn kan vara trötta och rent utav "f..jvl" utan att det är någon allergi inblandad. Det är ju ganska vanligt att de är små änglar borta men jobbiga hemma. Säger inte att det inte är nåt mer men har en alldeles egen nu 4,5 åring som genom hela hans liv verkligen satt både oss föräldrar och sina pedagoger på förskolan på prov helt utan allergier.
Han har ju rent generellt ett HEMSKT humör i grunden utan att det är nåt konstigt, men vi hade väl hoppats på att han skulle lugna ner sig nu men det är väl bara att stå ut
Det är lite sånt jag funderat på hela tiden och även sagt till doktorerna...han kanske bara ÄR såhär?! Han kanske bara ÄR ett grinigt barn helt enkelt, eftersom det egentligen ALDRIG blir helt bra... men som sagt, tiden får utvisa!
Hans storebror är lugna gatan i jämförelse så tyvärr så är det väl så att man jämför fast man inte borde...