Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

ELI: inga bilder tyvärr Jag kan inte med Fredriks kamera och det är den man får till bra bilder med, min digitalkamera suger

Jag rekommenderar varmt att ta med Ceridal till förskolan, det innehåller inget vatten och är alltså inte uttorkande heller.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    t0va skrev 2011-03-07 20:29:06 följande:
    Någon som vet hur mycket av mat osv. som försvinner på leksaker när man decinficerar? På föräldrastödet idag så blev theos kinder röda nu igen, han har haft bra kinder i 3 dygn men nu kom det. Han lånade några plast och träleksaker och hade i munnen. Men de sa att de desinficerar allt emellan gångerna fast det känns som om allt inte försvinner för han reagerar varje gång vi är där både när vi är i grupp och alla barn suger på leksakerna och han är själv i rummet med leksakerna.  

Blev någon konstig citering nu, men det är till tOva: när vi bodde i Göteborg så gick vi på nåt som hette Spädbarnsgruppen och där så decifinerade de leksakerna efter varje gång, och våra barn reagerade aldrig. Vi har väldigt känsliga barn! Om jag vore du, så skulle jag ha letat andra orsaker till att han blir dålig när ni är där.
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-03-07 21:57:19 följande:
    Funderar... Min lille reagerar ju också varenda gång vi är borta eller något okänd/utom familjen (mormor ) håller honom typ. Han pillar gärna på hennes knappar, halsband osv. Men väldigt sällan här hemma numera.

Men vad gör de när de decifinerar? De kanske gör på olika sätt på olika ställen? Och sen tar de i dem när de lägger dem på plats så är de ju inte längre "rena".

Tova, jag tycker att du ska fråga exakt hur de gör? Har de ett medel på, kan han reagera på det t.ex?

Om det är allergener så måste de väl tvätta mekaniskt bort?
    Där gjorde de som så att de tog de leksaker som gick att skölja under vatten, vilket var de flesta eftersom det handlade om barn under 1 år som gick där, la i badbalja och sköljde av med såpa. Efteråt torkde de med desinfiktionsmedel (stavning??? ). Madrasserna som låg på golvet sprutade de med desinfiktionsmedel och torkade av. Så deras händer blev ju rena under reningens gång, så att säga, och jag skulle nog anse att leksakerna var "rena" när de lades på plats.

OM det är liknande som Spädbarnsgruppen, vilket jag tycker att det låter som, så skulle jag nog snarare tippa på mattillfällena där. Vi åt alltid när vi kom dit, och bordet torkades ju bara av och tallrikar odyl diskades i maskinen. Så jag skulle nog hellre tro att det är därifrån reaktioner kommer.
  • trållmor

Idag har vi varit och träffat våran underbare läkare! Tänk, jag har bara lovord om honom, och det är sällan jag har den inställningen om en läkare (särskilt efter åren i Göteborg ). Han bytte ut barnens astmamediciner och så fick de inhalatorer istället, och jäklar vilken skillnad!!!

Det bästa var ändå att Neelah fick ett jättekraftigt anfall just där inne hos honom, ganska precis efter han lyssnat på hennes lungor och konstaterat att "det lät ju inte så där jättefarligt" och därefter konstaterade han ganska krasst, med väldigt stora ögon på Neelah, om hur snabbt de kan skifta i andningen och bli jättedåliga (vilket jag försökt förklara för alla, men ingen lyssnat på).

Han skrev ut medicin som vi kan ta med till förskolan, och sa att om de ifrågasätter Timons vikt nåt mer så kan de ju ringa upp till honom så kan han visa svart på vitt att Timon går upp i vikt hemma, men inte när han är på förskolan, så NÅT är det ju där. Precis som vi redan misstänker! Skönt att faktiskt ha upptäckt ett samband tillsammans med läkaren, och att han står på vår sida. Och det bästa av allt så skulle han självklart skriva sin del av läkarintyget till vårdbidragsansökan (tillsammans med Timons epilepsiläkare, som bara ville skriva sin del om epilespin). Så nu vet vi att vi har läkarna bak i ryggen helt och hållet när vi skriver vår ansökan!!!

Skönt det känns med sådana här dagar {#emotions_dlg.flower}

• trållmor

Sen har jag ett outlöst recept på Neocate LCP om det är någon som vill att jag hämtar ut det? Det kostar ju 120 kr, eftersom det är en livsmedelshänvisning, plus frakten (tror Schenker blir billigast). Totalt 12 burkar.

• trållmor
    Kavat: jaa, jag tänkte också på henne

älsklingen (även om jag mest bara kallar gubben för det ): de har haft vanlig Ventoline innan, och fick Airomir nu. Tror att det är samma som du har, den med ankan.
  • trållmor
    Kavat: (jag kan tydligen inte citera längre). Det var så himla härligt att se läkaren reaktion! Även om han inte direkt har tvivlat på oss innan, så har man ju träffat ett gäng med "läkartvivlare", så det var så himla skönt att det hände just där och då.

Mattis kaskadspyor hände ju heller aldrig framför någon läkare, utan det var ju bara en klapp på huvudet och de typiska fraserna "men lilla vännen, barn spyr ju. Var det ingen som talade om det för dig innan du blev gravid?"
  • trållmor
    älsklingen: Neelah ser ut som att hon inte får luft, inga typiska indragningar alltså (som jag såg på Drottning Silvias sjukhus när jag låg inlagd med Timon, vet inte om indragningar kan se olika ut). Och det skorrar och knastrar när hon kämpar för att få luft
  • trållmor
    ViFrånLandet: vi vill heller inte ge medicin i onödan, och efteråt så känns det som att vi ändå väntat för länge med att medicinera Jag har jättesvårt att beskriva hur våra barns anfall ser ut, men vi har gett när vi har sett att de har svårt att andas. Självklart har besluten varierat om hur dåliga de har varit, men oftast har vi väntat för länge (tror och tycker jag själv). För oss har det varit att vi hela tiden har hoppats på att det ska gå över, men så har det inte gjort det ändå.
  • trållmor
    mithrandil skrev 2011-03-10 21:01:11 följande:
    trållmor: Ja tack! du hade ju verkligen varit en ängel om du ville!
    Då vore ett stort problem löst. spelar ingen roll vad frakten kostar, kosta vad det kosta vill.
    Kolla, fl godkände att jag citerade

Jag kan inboxa dig, det är ju alltid skönt att ha ett litet lager även om man får utskrivet. Som man ser här i tråden så är det ju inte alla det funkar smidigt för
Svar på tråden Allergitråden