Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

saffe skrev 2011-02-04 18:35:00 följande:
    Låter precis som min yngsta dotters bajs-blöjor efter majs-intag... Det har funkat hyfsat tidigare om hon inte fått majs flera dar i rad. Men efter en maginfluensa för en månad sen så funkar ingen majs i någon form längre... Hade hoppats att dom åtminstone skulle kunna använda majs-produkter på dagis, så att vi bara skulle undvika det hemma. Men inser nu att jag tyvärr måste meddela dagis att allergi-listan blir ännu längre! Nu är jag nervös att det ska dyka upp ris-allergi istället, eftersom det är det enda alternativet som funkar... Alltid är det något! Märkligt att så många här inne upplever problem med majs. Undrar om det beror på att så många produkter är majs-baserade? Eller har ni upplevt att allergin funnits där hela tiden? Här har hon som sagt varit överkänslig tidigare, men nu har det blivit värre.
    Osmälta majskorn och sådana bajsblöjor har alla barnen haft hela tiden. Det som är nytt är diarée-blöjorna efter majsvälling.

För när Mattis och twinsen var små och fick magsjuka så bytte vi ut den vanliga vällingen mot majsvälling, och då funkade det förstoppande. Utan det är sista året som de här tre stora har blivit känsligare. Vi är också nervösa för att de ska börja reagera mot ris, för då är det verkligen kört här hemma
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-02-05 15:08:49 följande:

Ja, jag försöker också ibland.
    "Vet du, det handlar faktiskt inte om dig. Det handlar om Max"  Den var bra!

Funderat massor i natt, vet inte om det var delvis därför jag hade extra svårt att sova, men hur som så funderar jag på varför i hela tiden hon alltid, alltid tar upp frågan. Och det är oftast för att klanka ner på mig. Åtminstonde upplever jag det så.
    Och när hon säger "så där känslig kan man inte vara" eller "du överdriver" , "ni var aldrig så" osv så försöker jag förklara ibland, men ibland säger jag bara "har du lust att chansa?"

Tips på vad ska jag säga för att hon ska lägga ner ämnet helt?
     Jag orkar inte hela tiden bli konfontrerad, jag gör det ju inte för nöjes skull.

Sen kan jag köpa att hon tycker att vi undviker mycket. Men vet inte om allt bottnar i henne dåliga samvete egentligen? Vi är tre syskon, två hade kolik (trolig mjölkproteinallergi?) och jag är glutenintolerant, men det var inget mamma kom på...

Å andra sidan kanske det inte blir några problem framöver för igår blev det rätt konkret att vi inte accepterade det längre eftersom vi tog alla barnen och åkte hem när vi knappt kommit innanför dörren. Vi skulle ätit lunch där och sonen skulle sovit över...
    Men jag och mamma har aldrig varit ovänner en längre tid så vi kommer väl lösa det här med men jag är så förbannat trött på allt tjat från henne så jag spyr. Kräks
    Min mamma är faktiskt helt underbar om det här med allergierna, även om hon inte riktigt förstår utsträckningen av det hela, eller kommer ihåg alla instruktioner. Endast vid ett tillfälle så "ifrågasatte" mamma allergierna och då frågade jag henne om hon ville följa med till läkaren nästa gång så hon själv fick höra och fråga sina frågor, men neej, det behövdes inte och efter det så har hon inte tagit upp det igen.

Till mamma skulle inte jag hota med att vi inte kommer umgås mer, för sån relation har inte vi, men jag skulle aldrig tveka att hota med det till svärmor fast henne umgås vi ju inte med alls
  • trållmor
    Maddisen80 skrev 2011-01-14 12:29:17 följande:
    Jag blandar ihop de ,jag är glutenintolerans men tål inte råg,vete,fullkornsmjöl mm
    Maddisen80 skrev 2011-02-05 17:07:52 följande:
    Nu har dietisten kommit på att jag kanske är allergisk mot vetestärkelse med så ska ta  blodprov för jag får så ont i magen så fort jag äter nåt med vetestärkelse i.
    Varför ta prov på vetestärkelse? Du skriver ju i ett annat inlägg att du inte tål vete? Glutenintollerant som inte tål vete, är väl ganska givet att den inte ska äta vetestärkelse? Eller missar jag nåt?
  • trållmor
    Maddisen80 skrev 2011-02-05 17:14:31 följande:
    i glutenfritt bröd är de vetestärkelse i så de kan väl inte vara samma som gluten ?
    Nej, vetestärkelsen är ju glutenfri, men du skriver ju att du inte tål vete. Vetestärkelse=vete!
  • trållmor
    trållmor skrev 2011-02-05 17:19:35 följande:
    Nej, vetestärkelsen är ju glutenfri, men du skriver ju att du inte tål vete. Vetestärkelse=vete!
    och då får du ju äta saker utan sånt du inte tål, dvs troligtvis naturligt glutenfritt. Har inte dietisten förklarat det här för dig
  • trållmor
    ELI: vi har så många gånger funderat på om Aliina har ADHD. Släktbandet finns ju nära till hands för Fredrik har ju ADHD Aliina visar sällan att hon har ont i magen, så som de andra barnen visar och som är lättast att upptäcka, men jag tyder hennes tecken numer hur hon har ont i magen. Hon skiljer sig totalt från de andra barnen gällande både ADHD-tankar och det här med sömnen. Vi har sagt som så, att om hon fortfarande, ett år efter totalt stopp för allergener, är likadan, så ska vi be om en utredning på henne. Nu är det ju generalknas med förskolan och maten där igen, eller vad fasiken det nu är eftersom de blir dåliga där, för våran tanke var att det där året skulle vara början i juni. Det blev missar och så i maj, och det vill vi inte räkna med, och nu känns det som att vi vill nolla årsräkningen igen pga hur de reagerar på förskolan.

Nu har jag inte tid att sitta längre, för alla drar i mig här, men du är inte ensam! Dock är vi mer övertygade om allergierna än vad du/ni är Jag kan skriva mer någon annan gång, när jag har mer tid...
  • trållmor

såg att det blev lite fel; Aliina visar sällan dagtid att hon har ont i magen, nattetid aldrig. Inte som jag kan komma ihåg iaf

• trållmor
    2små2stora skrev 2011-02-12 08:59:28 följande:
    Kavat: sojaoljan ska vara fri från proteiner i nutran. Den rekommenderas till barn som är allergiska mot mjölk och soja.

fortsätter med kalops några dagar för den funkade bra sedan ska jag testa med Hipps potatis majs och kalkon.
    Och den reagerade Neelah på, vilket de trodde uteslutande var sojaoljan!  De sa att det var extremt ovanligt, men hon hade så tydliga symtom. Vi har ju även märkt så här efteråt att soja, och vete, är hennes absolut värsta allergier (alltså som hon får värsta symtomen på).
  • trållmor

Nu har jag googlat och läst på, men vill höra vad ni har för erfarenheter om SELLERI-allergi?

Tyvärr så får vi nog lägga till det på listan till Neelah

• trållmor

Jag kom på en följdfråga Hur lång tid efter ett allergenintag har era barn fått nässelutslag? Och då menar jag med säkerhet på vilken allergen det handlar om (inga gissningar på allergen, men det gör inget om ni gissar tid).

Efter händelsen igår med sellerin, så finns det ett osäkert kort med i leken. Dock låter det väldigt långsökt att reagera så starkt så långt efteråt. Det är därför jag vill höra hur lång tid det har gått för era barn att få nässelutslag från att de blivit utsatta för en allergen.

Svar på tråden Allergitråden