Blå Flygare skrev 2011-02-02 20:03:53 följande:
Ögonen går i kors, så jag orkar inte läsa igenom alla inlägg. Tänkte bara ställa en fråga till er med dagisbarn.
Hittils har vårt dagis fått maten från skolköket, och då har det varit en egen kock för all specialkost. Men f.o.m. slutet mars ska vårt dagis få ett eget kök bemannat med egen kock. Och inget mer. 1 person. Till 9 avdelningar med 24 barn/adv (12-13 på småbarnsavd, tror det är 2 sånna). På de avd mina barn går på är det 4 barn med specialkost per avd, kan gissa att det ligger runt samma för de andra. Frågade igår förskolechefen om det köket även ska fixa specialkost, men det visste hon inte. Tänkte jag skulle kontakta "vår" kock vi har nu och se om hon vet.
Vad är er erfarenhet? Hur mycket fixar en ensam kock? Jag bävar... Samtidigt så känns det knepigt om specialkosten ska göra på skolan, för matschemana kommer ju se olika ut. Anledningen att dagis får eget kök (och alla jublar över det) är för att kosten ska bli anpassad för de små barnen, nu är den efter skolbarnens önskelmål, som ju är många fler.
Jag önskar jag kunde svara och ge ett bra svar, men just nu känns det som allt bara är nattsvart med förskolan
Det är tre avdelningar, de säger ca 50 barn, men det stämmer inte för det är 18-19 barn på varje avdelning. Det är två kokerskor, som båda två jobbar 50% på förskolan och 50% på äldreboendet här. Varför en inte kan jobba 100% på förskolan och den andra 100% på äldreboendet vet vi inte.
Efter polisanmälan och ända fram till jul så gick allting faktiskt jättebra, men nu vette tusan vad vi ska göra längre. Jag orkar inte ens med att skriva ner allt
Efter jul så har någonting hänt där, men vad vet vi inte. Barnen får i sig någonting felaktigt, men vad har vi inte lyckats få reda på. Timon har slutat äta, Neelah går omkring med nässelutslag, Aliina är förstoppad och Mattis har vredesutbrott som heter duga. Allt lutar åt att det är nåt med soja, men enligt personalen är allt så jättebra och pluttinuttigt och rosa moln så jag själv har lust att spy
Jag tror det var förra veckan så serverades baljväxter i soppan och det upptäckte ingen förrän lunchen var över
De säger att kokerskan mår jättedåligt över det här och gråter för att hon skäms så hemskt mycket över att han serverat fel mat, och det känns ju inte heller bra.
Vi vet inte vad vi ska göra, men det lutar åt att vi kommer hålla barnen hemma från nästa vecka, och två veckor framåt. Om barnen då blir dåliga igen, vilket vi redan vet kommer hända eftersom vi ser tecknena, så då hoppas vi på att de själva är överbevisade.
Aliina spydde en gång för några veckor sen, och vi höll barnen hemma resten av veckan (hon spydde natten mellan tisdag och onsdag). Ingen av de andra barnen blev sjuk, så det lutar inte alls åt magsjuka eftersom både Neelah och Timon hade nässelutslag och fick eksem. Det här har ju gått så långt nu att Timon har börjat få eksem på ögonlocket dessutom
Neej, så less är bara förnamnet...