Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

http://www.meadjohnson.se/for-vardpersonal/mjolkoverkanslighet/komjolksproteinallergi/

Här står det en rad om mellanöroninflammation, men jag vet att vi hittade fler källor när vi sökte information för Mattis skull.

Och precis det du skriver Miralicia, så är det hur jag kommer ihåg det också!

Våra har också fått Ery-max nu på slutet. Förut fick de Amimox och nåt som hette nästan likadant. Det är väldigt länge sen våra hade nåt nu, om man bortser från då i november Dock denna ständiga hosta
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    susieQ skrev 2011-01-31 21:07:56 följande:
    Tack för intressanta svar ang öroninflammation och allergi. Olof har ju inte varit nåt "öronbarn" hittills så det är nog inte så troligt att detta var allergirelaterat. Då hade vi nog sett liknande problem tidigare för allergireaktioner har han ju haft sin beskärda del av :-/
    Bra oxå att få tips om penicillin som kanske kan funka.
    Älsklingen: inga av Olofs allergier visar på test, och han är allergisk mot det mesta. Men han har sena reaktioner och senast sa läkaren att det inte ens är ide att hålla på att testa när han har så sena reaktioner då det förvirrar mer än det ger svar. Alla läkare på barnkliniken här resonerar att allergier inte alltid visar på test. De tycker mest synd om oss som måste ta reda på alla allergier på det "jobbiga" sättet, genom provokation.
    Men du... Mattis fick sin första öroninflammation när han var 14 månader gammal. Den andra fick han tre månader innan sin 2-årsdag. Det var den andra öroninflammationen som vi räknar som nr 1 av alla de 9 öroninflammationer han fick det halvåret. Så Mattis stämde inte alls in på "typen" av ett öronbarn
  • trållmor
    Miralicia: dagens hjälte!!!! {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
  • trållmor
    Miralicia skrev 2011-02-01 18:30:37 följande:
    OBS! att jag har inte testat själv, bäst att tillägga, så tedstandet överlåter jag till er övriga. Men om någon gör det så får ni gärna ge en recension av hur ni tycker att de funkade eftersom jag är nyfiken, men inte riktigt har behovet att provbaka
    Jag återkommer efter den 14 februari, för då är barnen lediga från dagis så då kan vi provbaka med dem
  • trållmor
    Blå Flygare skrev 2011-02-02 20:03:53 följande:
    Ögonen går i kors, så jag orkar inte läsa igenom alla inlägg. Tänkte bara ställa en fråga till er med dagisbarn.

Hittils har vårt dagis fått maten från skolköket, och då har det varit en egen kock för all specialkost. Men f.o.m. slutet mars ska vårt dagis få ett eget kök bemannat med egen kock. Och inget mer. 1 person. Till 9 avdelningar med 24 barn/adv (12-13 på småbarnsavd, tror det är 2 sånna). På de avd mina barn går på är det 4 barn med specialkost per avd, kan gissa att det ligger runt samma för de andra. Frågade igår förskolechefen om det köket även ska fixa specialkost, men det visste hon inte. Tänkte jag skulle kontakta "vår" kock vi har nu och se om hon vet.

Vad är er erfarenhet? Hur mycket fixar en ensam kock? Jag bävar... Samtidigt så känns det knepigt om specialkosten ska göra på skolan, för matschemana kommer ju se olika ut. Anledningen att dagis får eget kök (och alla jublar över det) är för att kosten ska bli anpassad för de små barnen, nu är den efter skolbarnens önskelmål, som ju är många fler.
    Jag önskar jag kunde svara och ge ett bra svar, men just nu känns det som allt bara är nattsvart med förskolan

Det är tre avdelningar, de säger ca 50 barn, men det stämmer inte för det är 18-19 barn på varje avdelning. Det är två kokerskor, som båda två jobbar 50% på förskolan och 50% på äldreboendet här. Varför en inte kan jobba 100% på förskolan och den andra 100% på äldreboendet vet vi inte.

Efter polisanmälan och ända fram till jul så gick allting faktiskt jättebra, men nu vette tusan vad vi ska göra längre. Jag orkar inte ens med att skriva ner allt Efter jul så har någonting hänt där, men vad vet vi inte. Barnen får i sig någonting felaktigt, men vad har vi inte lyckats få reda på. Timon har slutat äta, Neelah går omkring med nässelutslag, Aliina är förstoppad och Mattis har vredesutbrott som heter duga. Allt lutar åt att det är nåt med soja, men enligt personalen är allt så jättebra och pluttinuttigt och rosa moln så jag själv har lust att spy Skrikandes

Jag tror det var förra veckan så serverades baljväxter i soppan och det upptäckte ingen förrän lunchen var över Förvånad De säger att kokerskan mår jättedåligt över det här och gråter för att hon skäms så hemskt mycket över att han serverat fel mat, och det känns ju inte heller bra.

Vi vet inte vad vi ska göra, men det lutar åt att vi kommer hålla barnen hemma från nästa vecka, och två veckor framåt. Om barnen då blir dåliga igen, vilket vi redan vet kommer hända eftersom vi ser tecknena, så då hoppas vi på att de själva är överbevisade.

Aliina spydde en gång för några veckor sen, och vi höll barnen hemma resten av veckan (hon spydde natten mellan tisdag och onsdag). Ingen av de andra barnen blev sjuk, så det lutar inte alls åt magsjuka eftersom både Neelah och Timon hade nässelutslag och fick eksem. Det här har ju gått så långt nu att Timon har börjat få eksem på ögonlocket dessutom

Neej, så less är bara förnamnet...
  • trållmor

Vet ni vad det sjuka är? De skriver upp matdagbok för våra barn, men bara vad de har ätit till lunch den dagen. Sen skriver de inte upp något mer om de inte får papper direkt från dietisten eller läkaren om det (så jag kan ju inte ljuga om det), för den vevan gick vi igenom i höstas när dietisten skulle räkna ut näringsupptaget på barnen. Inte trodde jag att det skulle vara några problem, för det lät det ju inte på dietisten, men från förskolan var det blankt nej. Fast det var ju hon som vi polisanmälde som sa det nejjet förstås så hmmmm, kanske ändå

Nu har Fredrik lagt upp en plan med föräldraledighet iaf, men den kan han inte ta ut förrän start den 14 februari. Nu är det ju helt klart att NÅT är det, för vi har haft Mattis hemma idag och han är förstoppad (eller vi fick ju ut en stenhård knul). Inte konstigt det sätter sig på humöret dessutom då, för det är så vi upptäcker soja på honom och Aliina.

• trållmor
    Kavat skrev 2011-02-03 14:14:20 följande:
    Jag fattar inte varför dagis motarbetar i vissa fall.
    Jag ringer både till kokerskan på dagiset och specialköket och pratar varje gång han (oftast sonen) blivit dålig på dagis. Och de läser upp innehållsförteckningar och kollar både det ena och det andra just för att säkerhetsställa att det inte blivit fel i maten och det upprepas i onödan. Är det att han fått i sig på "eget bevåg" så har vi i alla fall kollat upp resten och uteslutit. De är verkligen jätte hjälpsamma och ja deras jobb är ju att se till att mina barn får mat och att de mår bra av maten.
    Sen är jag noga med att inte "beskylla dem" och klaga eller vara sur och arg, förän jag vet om det är de som orsakat något. Nä, men de fattar ju att det är barnen de är synd om i röran, det är ju de som blir drabbade.

Trållmor, kan du inte be att få komma in i köket och läsa på innehållsförteckningar på bröd, smör mm. Om du nu misstänker att det är något de får "dagligen".
    De använder ju samma saker som vi använder här hemma (blev ett av besluten efter vi gjorde polisanmälan i höstas), förutom vissa saker som jag redan läst igenom och godkänt tex korv och biffar (SärNär). Jag tror att det handlar om kontamination, helt enkelt, för det enda alternativet till det är att det är luftburen allergi.

Och jag tycker faktiskt inte längre bara synd om barnen Jag tycker j-ligt synd om oss föräldrar till fyra allergiska barn, som får ta hand om alla biverkningar som det här får Jag känner väldigt ofta att jag inte orkar mer, men vad ska man göra liksom???
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-02-03 14:26:05 följande:
    Måste bara kommentera om vb och fk. Fick hem papper som utredaren gett till de som tar beslutet. Där stod lite om vad jag gjorde, merarbete uppradat i en mening "hon städar extra, tvättar, gör mat, läser innehållsförteckningar, smörjer osv och uppger att det tar x antal timmar...

Jaha, ingen som helst specifiering om vad som tar vilken tid och varför vi gör det. Så deras beslut 1/4 vb verkar vara beslutat från ingenting. Eller allergi = 1/4.
     Alltså jag kunde lika gärna skrivit en kort mening vad jag gör och att det tar 50 timmar i veckan eller att det tar 15 timmar i veckan, det hade nog inte spelat någon roll, för de har ju inte ens kollat på vad jag gör och hur lång tid det tar. {#emotions_dlg.djavulsk}

Sen är typ läkatintyget kopierat rakt av.
    De har felaktigheter som att vi hade vb för båda barnen i 2 år. Det hade vi inte för jag sökte om efter 6 månader på ett barn, så vi har haft vb enbart på sonen senaste 2 åren...
    Det var lika mycket text om vad rektorn på dagis sagt som avslutas med att dagis tycker att det går bra. Min känsla var trots att det stod en del av vad de gör extra för honom som extra städ, eget handfat, assistent vid mat osv, att det inte är några problem alls... Texten om dagis var typ lika lång som "min" text.

Mina referenser om varför jag ska ha hela kostnaden för rismjölk osv var inte ens med i underlaget. Alltså det stod bara "hon vill ha x kr från rismjölk". I beslutet stod "Hon får x kr som är schablonen"...

Sen stod det att kommunicering inte vad nödvändig för infon kom från mamman.... Spöke Ja, men även om infon kommer från mig så är den långt ifrån korrekt i papprena eftersom den förvanskas och en massa relevant info försvunnit på vägen... HJÄLP!
    Säger som de andra, men oj? Hur har de tänkt här? Kan man få en annan handläggare? FörvånadSkrikandes
  • trållmor

Men alltså nu blev ju det här jätteintressant!!! Jag har tänkt att fråga om majs i flera veckor här i tråden, och så börjar ni prata om det Förvånad Men jag har varit så upptagen med annat att jag inte har kommit för mig...

Majs har aldrig verkat förstoppande för mina barn, utan tvärtom! Det kommer ut osmält, och de får magknip om de äter för mycket (vid tex tacos). Att det kommer ut osmält sa läkarna är såååå vanligt, och inte alls ett allergitecken Jag tänkte att jag skulle byta ut risvällingen varannan kväll mot majsvälling förut eftersom vi skulle vilja ha någon mer valmöjlighet, men vad hände? Det formligen rinner ut ur barnen. Just i pulverform har det alltid funkat förut när barnen har tex haft magsjuka, men inte nu längre Obestämd

• trållmor
    tes 75 skrev 2011-02-04 12:24:32 följande:
    jadu, det låter ju dessvärre som att dina barn också är majskänsliga. majs är ett rent sk-t, för det är ju verkligen i ALLT, om inte i form av stärkelse så i maltodextrin. 

angående "komma ut osmält", så visst,. majskornens skal kanske är svåra att smälta för alla människor, men när det kommer ut i princip orörda majskorn samtidigt som resten i blöjan är hemskt både till färg, form & lukt, då känns det inte längre så normalt.
    Miralicia skrev 2011-02-04 13:09:17 följande:
    Hela majskorn som kommer ut är ju inte alls ovanligt bland barn eftersom passagen genom matsmältningen ofta går rätt snabbt så de inte hinner brytas ner i samma utsträckning som övriga föda, men sen får man ju fundera lite kring övriga omständigheter också - om det bara är en del hela majskorn så är det ju ingen fara, men om det är i kombination med illaluktande diarréer eller andra symmtom så kan man ju vara lite teveksam till om det bara är svårnedbrytbart.

Ett litet tips för att undvika majs är att använda sig av arrowrot för att reda tex såser med (blir mkt bättre än att reda med rismjöl). Arrowrot finns i glasburkar i kryddhyllan. Är naturligt fritt från gluten, kommer från en ört som bla finns i västindien (men jag gillar inte att Santa Maria skriver att det passar bra vid "glutenallergi" på burken).
    Sen kan man även använda taipokastärkelse istället för majsstärkelse - hittas dock tyvärr enklast i asiatiska butiker eller hälsokost (dock svårt/omöjligt att hitta något särnärmärkt men jag har inte kännt av några besvär av den jag köpt i en Thaibutik)
    Jag glömde säga att även jag smälter inte majskorn, men jag har ju lidit av diaréer sen jag var 17 år.

För att ta ett exempel med Neelah, som fortfarande har blöja dygnet runt (förutom vid luftning osv, men ni förstår vad jag menar ) så är det som att hälla väldigt vattenutspädd senap och lägga dit några skedar med majskorn i. Hon är helt galen i majs!!! Ser hon en burk med majs så skulle hon säkert vilja sova med den

Jag tror inte att de är så jättekänsliga, för det funkar ju när jag reder såser på Maizena odyl, utan det är mest majsmjölet (Risenta) som vi har gjort vällingen på och så hela majskorn som vi upptäckt sambandet med majs. Det här upptäckte vi i slutet på förra sommaren förresten

Miralicia: tack för tipset om kryddorna, ska kolla upp det när vi är till Ö-vik nästa gång för där har jag koll på var en thaibutik ligger
Svar på tråden Allergitråden