Masarin skrev 2012-05-30 15:29:18 följande:
Hej alla.
Ny i detta forumet.
Min son (2 år) är konstaterat allergisk mot: Mjölk, ägg, fisk, nötter, soja och pälsdjur. Är även överkänslig mot rött, sött och citrus. Och nu har han även blivit satt på vetefri kost då hans eksem inte blir bättre.
Vi har tagit blodprov för vete men inte fått svar än.
Min undran är nu... Vad innebär hydrolyserat mjöl (ris, havre, vete)? Det är ju i hans mjölkfria välling och ska vi nu utesluta vete i hans kost ska vi då utesluta även vällingen?? Jag undrar mest vad hydrolyserat innebär??
Hur fort kan man se en förändring i huden när man tagit bort vetet? Vi har nu hållit på i 2 veckor och märker ingen förändring alls????
Han vägrar äta Oatlys havergurt då den smakar illa.. vill bara äta Carlshamns Soygurth vanilj... men det kan han ju inte när han reagerade på soja på sista pricktestet...
Någon som har några alternativ??
Snälla hjälp??
Hej!
Ja, äter han välling med hydrolyserat vete i så har ni inte tagit bort vete.
Tål man inte vete så är man ibland så känslig så att man inte heller tål havreprodukterna. Antingen för att det inte är ren havre (alltså kontaminerad med havre) eller för att det som redan skrivits är vanligt att man är allergisk mot både vete, havre, råg och korn.
Undrar vad du menar med "sött"?
Min kille som är allergisk mot vete tål inte glukossirap som t.ex finns i allt vanligt godis, i Eldorados sylt, saft osv. Men han tål de ekologiska sakerna.
Glukossirap från vete finns i många produkter och det är kanske inte det första man tänker på, men mycket halvfabrikat innehåller det utan att märka det med vete.
Scan och Lithells produkter som vi har testat innehåller majs, men man kan ringa, maila och fråga.
Ofta behöver man ta bort allt för att sedan testa en sak i taget och då ren havre osv. Det är först då man brukar få dem helt bra.
Här hemma äts Pama minutrisk kokt på Carlshamns risdryck (Ricedream innehåller spår av korn) och den går att mixa till en slät "youghurt" och så kan man tillsätta vilka frukter eller vanilj eller vad som faller honom i smaken.
Testerna är inte helt tillförlitliga. Speciellt sädesslag kan innebära sena reaktioner så som eksem och magproblem och då visar de sällan på pricktest eller blodprov. Så då är strikt uteslutning och provocering det sätt man får förlita sig till.