• Kavat
    Trasan0606 skrev 2012-05-28 21:34:22 följande:
    Jag behöver lite hjälp med min skrutt och hans mage. För ca 2 mån var vi på semester och fram till dess så var han konstant hård i magen, en burk katrinplommon om dagen behövdes för att han inte skulle bajsa harpluttar. Under semestern så blev magen bättre men ca två veckor efter vi kommit hem började han bli lös. Nu är han ganska lös och bajsar lite slemmigt till och från vilket får mig att tro att det är något han reagerar på. Kan tillägga att under semestern så fick han bara barnmat, amning och vatten på flaska och ingen annan har varit långvarig dålig i magen.

Han är konstaterat allergisk mot mjölk, soja och ägg (genom provokation). Jag äter dock baljväxter och han får det i barnmaten och det har funkat bra. Kan det vara det han reagerar emot nu med lös mage och lite slem som han inte gjorde förut?

Hur har era små som är allergiska mot fisk reagerat mot det? Jag misstänkte fiskallergi och uteslöt det ur min kost i höstas men har nu ätit det sedan januari, dock har jag sett att han varit lite känslig när han fått det i barnmaten själv (eksem) så han äter inte fisk (bara testat lax). Han har under långa perioder fram till semstern varit kräk och eksemfri samt inte haft ont i magen. Men nu vet jag inte vad det är...

Har funderat på att sluta amma till han blir 1 år för att det är ett himla meck det här med maten och jag kan inte äta ute alls och knappt hemma hos folk men samtidigt är det så himla mysigt nu när jag inte ammar så ofta. Och nu när han reagerar på något som jag inte alls vet vad det är så känns det som att jag måste börja om från början igen.

Visst är slem i avföringen ett tecken på allergi? Han har inga utslag och verkar inte ha ont. Blir tokig på det här och tycker så synd om honom...
    Äter du fisk varje dag? Varierar symptomen mycket?

För överlag kan man säga, är det ständiga symptom så är det ofta något man äter dagligen. Kommer det då och då och blir värre och sen bättre är det oftast något man äter då och då. I de fallen är matdagbok toppen!

I det andra fallet när de är konstant dåliga brukar det vara något de får i sig jämt och då är det en gissningslek.

Jag hade börjat att utesluta baljväxter och sojasläktingar. Därefter är det vete/havre på listanför vanligaste allergier men då bör ni kolla för celiaki innan ni utesluter vete/gluten.
  • Kavat
    Masarin skrev 2012-05-30 15:29:18 följande:
    Hej alla.

Ny i detta forumet.
    Min son (2 år) är konstaterat allergisk mot: Mjölk, ägg, fisk, nötter, soja och pälsdjur. Är även överkänslig mot rött, sött och citrus. Och nu har han även blivit satt på vetefri kost då hans eksem inte blir bättre.
    Vi har tagit blodprov för vete men inte fått svar än.
    Min undran är nu... Vad innebär hydrolyserat mjöl (ris, havre, vete)? Det är ju i hans mjölkfria välling och ska vi nu utesluta vete i hans kost ska vi då utesluta även vällingen?? Jag undrar mest vad hydrolyserat innebär??

Hur fort kan man se en förändring i huden när man tagit bort vetet? Vi har nu hållit på i 2 veckor och märker ingen förändring alls????

Han vägrar äta Oatlys havergurt då den smakar illa.. vill bara äta Carlshamns Soygurth vanilj... men det kan han ju inte när han reagerade på soja på sista pricktestet...
    Någon som har några alternativ??

Snälla hjälp??
    Hej!
    Ja, äter han välling med hydrolyserat vete i så har ni inte tagit bort vete.
    Tål man inte vete så är man ibland så känslig så att man inte heller tål havreprodukterna. Antingen för att det inte är ren havre (alltså kontaminerad med havre) eller för att det som redan skrivits är vanligt att man är allergisk mot både vete, havre, råg och korn.

Undrar vad du menar med "sött"?
    Min kille som är allergisk mot vete tål inte glukossirap som t.ex finns i allt vanligt godis, i Eldorados sylt, saft osv. Men han tål de ekologiska sakerna.
    Glukossirap från vete finns i många produkter och det är kanske inte det första man tänker på, men mycket halvfabrikat innehåller det utan att märka det med vete.
    Scan och Lithells produkter som vi har testat innehåller majs, men man kan ringa, maila och fråga.

Ofta behöver man ta bort allt för att sedan testa en sak i taget och då ren havre osv. Det är först då man brukar få dem helt bra.

Här hemma äts Pama minutrisk kokt på Carlshamns risdryck (Ricedream innehåller spår av korn) och den går att mixa till en slät "youghurt" och så kan man tillsätta vilka frukter eller vanilj eller vad som faller honom i smaken.

Testerna är inte helt tillförlitliga. Speciellt sädesslag kan innebära sena reaktioner så som eksem och magproblem och då visar de sällan på pricktest eller blodprov. Så då är strikt uteslutning och provocering det sätt man får förlita sig till.
  • Kavat
    Ela skrev 2012-06-07 16:58:34 följande:
    annahoj87 - Vet inte hur känslig man kan vara, men min pojke som reagerar luftburet på råa ägg utan skal klarar utan problem att vara nära mat som innehåller tillagade ägg och han kan även hålla i kokta oskalade ägg (äggmålning ). Vi har aldrig märkt något på honom i affärer men ägghyllan passeras ju ganska snabbt och vi har aldrig råa ägg hemma. Jag tror dock inte att han reagerar på råa ägg som har skalet kvar.
    Jag tror inte heller min son reagerar på ägg med skal. Men däremot så brukar det ju stå majonäs, potatissallader och sådant öppet i affären.

Min kille får nässelutslag av att ta i ett kokt ägg. Vi har inte ägg hemma alls. Men han kan vara i rum med tillagat ägg, tror vi.

Vi vet inte riktigt hur känslig han är och försöker undvika det så gott vi kan på andra ställen. Men ibland måste man ju passera ett ställe med t.ex smörgåsar med majonäs och så i öppna caféer och så.

Vi har sett att han blir dålig när vi åt majonäsdressing på sallad när vi satt i utkanten av en öppen restaurang på ett varuhus, så nu skyndar vi oss förbi när vi är där...
  • Kavat
    jennsans skrev 2012-06-08 11:55:22 följande:
    läste lite i utanallt bloggen.. är det något mer man ska undvika då  sonen har mjölkproteinallergi och troligen soja allergi? ska baljväxter också uteslutas?
    Du får testa. Ofta reagerar man på baljväxter och ännu troligare att han reagerar på guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl. Mer troligt att hela ärtor funkar och helst de som är frusna och lite omogna sägs det än t.ex finfördelat ärtprotein.
    Sojalectin brukar de flesta tåla.
    Men det är alltid olika, så det är svårt att ge svar. Man får testa sig fram.
  • Kavat
    amorosa skrev 2012-05-30 21:01:54 följande:
    Jag blir galen... Det måste vara nåt mer fel än mjölkallergi med min lilla flicka... Hon är hysterisk i princip varje kväll/natt vid åtminstone ett tillfälle... Var börjar man? Vad finns soja i annat än sojaprodukterna från Alpro och ren soja? Kan det vara havreprodukterna? Någon som haft problem med proviva?

Hon är fyra mån nästa vecka.
    Hur går det?

Helammas? Ägg, äter du varje dag? Varierar det?

Soja, baljväxter, guarkärnmmjöl mm hänger ju ihop med mjölkproteinallergi, men så gör även ägg.

Jag hade nog tagit bort rubbet.

Vanligaste allergierna bland bebisar är mjölk, ägg, soja, vete (havre) , torsk (fisk) och nötter. Matdagbok är verkligen toppen. Antingen tar man bort en sak i taget, alltså en hel grupp med mat, eller så går man ner på baskost och börjar att införa från början.
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-06-10 20:25:26 följande:
    Min son, som är konstaterat allergisk mot lite av varje (fisk, fågel, mandel, nötter, banan...) reagerar fortfarande på något, trots att vi utesluter det som vi nu vet att han inte tål. Jag håller på att bli tokig, förstår inte vad det kan vara. Han reagerar med att det kliar på tungan, vilket är hans vanligaste reaktion på det han inte tål. Av fisk får han blåsor på och runt läpparna och av fågel kräks han, men annars är det kli på tungan som händer (samt kli i rumpan).
    Nu tycks det som om det böjar lite när som... alltså inte direkt i anslutning till en måltid. Det kan börja mellan måltiderna. Han har inga andra reaktioner som jag kopplar till allergi.
    Jag vet inte vad vi ska göra, vet inte vad det är. Mycket enklare när det hände direkt när han åt, då var det lite lättare att komma på vad det var.
    Någon som känner igen denna typen av reaktion?
    Inget samband med alltid inomhus, alltid ute, alltid i vagnen, alltid när han leker med vissa leksaker osv?
  • Kavat
    jennsans skrev 2012-06-10 22:12:40 följande:
    är det så man ska be dem undvika baljväxter på förskolan? guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl också?
    tror jag behåller sojalecitin?
    tills han mår bra/bättre och jag hinner prova typ...

jo ska testa o det lär nog bli sommarens bekymmer då de är lediga från förskolan

Kavat skrev 2012-06-10 18:58:26 följande:
    Du får testa. Ofta reagerar man på baljväxter och ännu troligare att han reagerar på guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl. Mer troligt att hela ärtor funkar och helst de som är frusna och lite omogna sägs det än t.ex finfördelat ärtprotein.
    Sojalectin brukar de flesta tåla.
    Men det är alltid olika, så det är svårt att ge svar. Man får testa sig fram.
    Ser att jag skrev lite konstigt. Men jag menade att det är vanligare att man kan äta frusna hela ärtor än t.ex något som är finfördelat och väl moget.

Gör som du känner själv. Man märker nog rätt fort om han inte blir bra på bara sojafritt. Vi tog bort allt och provocerade med en sak i taget. Men eftersom mina aldrig åt soja, utan bara guarkärnmjöl så var det rätt givet att det var det..
  • Kavat

St Elmos.

Mina barn har solklart varit allergiska mot mjölk och soja trots att patch varit negativt mot det. Så var försiktig! det är lätt att tro att det funkar bara för att patch är negativt. Men Så lätt är det tyvärr inte. Däremot så får barnet troligtvis inte eksem av födoämnet, men inte ens det är säkert. Min son hade neg patch mot vete sist men han är superkänslig när han får det i sig och får eksem...

Man kan ha både celiaki och sädesslagsallergi samtidigt.

Svar på tråden Allergitråden