• Kavat

Allergitråden

st elmos fire skrev 2012-04-21 08:11:09 följande:
    Våran son tål inte mjölkprotein, soja, vete korn råg,. Pratade med Bvc när vi var där sist om majskrokae för han spyr alltid när han ätit majs... Hon sa att hon aldrig hört någon som gjort det?! Han har iaf inte fått det på en månad
    Min kille tål inte majs. Inte helt vanligt, men vet fler barn som inte tål majs.
  • Kavat
    skånegås skrev 2012-04-20 12:27:00 följande:
    Prova ris-produkter istället.

Skriver här med...

Liten sover skrutt om nätterna och är dålig i magen, inga vattniga diarreer men för löst, för ett par dagar sedan förstoppning och då och då är han röd på kinder, runt munnen och under hakan... Vaknar MINST 5 ggr och snuttar läääänge varje gång innan han förhoppningsvis somnar om. Vaknar alltid med gnäll som snabbt eskalerar till skrik om man inte grejar och pysslar och ammar och byter sida och stryker på rygg och huvud och... Helt slut är jag. Separerade från barnens pappa för några veckor sedan och har alla nätterna själv.

Han har reagerat på mjölk, soja, baljväxter och havre. Tester visar inget. Snuttar mycket dagtid med och äter ofta dåligt. Gnäller massor dagtid.

Fick prova neocate och magen var bättre ett par dagar,men fick inte mer då han tydligen inte ätit tillräckligt mycket av det utan blivit bra ändå. Nu rekomenderar dietisten att vi ska prova sinlac istället för att kunna dra ner på amningen och han ska kunna vara hos sin pappa, men jag törs inte. Orkar inte sova ännu sämre... Och han är ju inte bra nu. För tillfället är tänder på gång och han har haft vattkoppor. Fick då tavegyl och sov riktigt bra enstaka nätter. Bästa nätterna sedan i oktober...

Har provat ge det enstaka kvällar sedan med men vet inte om det blir något bättre av det. Var snorig och skällhostig igårkväll och jag tyckte att det lättade efter att han fick tavegylen... kan det vara allergisymtom med? Han fick bricanyl utskrivet för hostan, men den hjälpte inte.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Dietisen försökte jag ringa i måndags, men telefonen var avstängd på telefontiden och den igår missade jag. Så det blir till att vänta tills på måndag... Funderar starkt på att lämna sonen till pappan på nätterna i helgen för jag måste få sova lite. Men känner mig jätteelak och det känns verkligen grymt Han är ju helt beroende av snuttandet.... Fick just ett sms att pappan är med på att försöka...

Tips? Idéer?
    Sinlac, innehåller ju sojasläkting och rätt mycket. Det är många som reagerar på den, mellan 30-50 av alla mjölkproteinallergiska blir allergiska mot soja. Och jag misstänker att de flesta av dem inte tål Sinlac. Reagerar han dessutom på både soja och bajväxter så känns det väldigt onödigt att ge Sinlac. Har inte dietisten koll på det? Fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, tarakärnmjöl mm är dessutom finfördelade och Sinlac innehåller rätt stora mängder...

Jag hade inte gett något sådant om mitt barn inte mår bra. Det gäller ju istället att ni koncentrerar er på att hitta vad han mår dålig av. Inte introducera nytt som han kanske inte tål. Så tänker jag så jag tror du gör helt rätt med andra ord.

Jag tror att ni ska försöka hitta om det är fler saker han inte tål.. Låter så i mina öron..

Försöker läsa ikapp här, så du kanske redan fått svar. Men det här är mitt.
  • Kavat
    Trasan0606 skrev 2012-04-22 11:42:38 följande:
    Åh nu kan jag ha gjort nåt dumt. Gjorde en kaviarmacka åt stora killen som han inte åt upp och som jag glatt mumsade i mig. Kan ju äta fisk nuförtiden MEN sen slog det mig att det är ju fiskrom. Och mini är allergisk mot ägg. Snälla säg att det inte är likt vanliga ägg? Hönan och fisken är ju inte direkt nära släkt. Får ångest nu...
    Det är nog lugnt. Tål han fisk så bör det funka.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2012-04-22 11:21:41 följande:
    Det är det minsta jag kan göra. :) För ett år sen var det jag själv som hittade hit med miljoner frågor och de bästa svaren jag fått, har jag fått av tjejerna i denna tråden. Sjukvården ger oerhört lite och dålig information så man famlar mycket i blindo första tiden innan man börjar komma in i det mer och mer.

Det är bara att fråga hur mycket du vill. Jag är väl egentligen inte av de bästa att svara, men jag har lärt mig en hel del, och där jag inte förstår något så finns det säkert många andra som kan. :)

Är han bara ett så behöver han nog ersättning om man ska göra välling.
    Solig

Det är så härligt att se att alla hjälps åt. Hjärta

Annahoj87, har du sett Miralicias blogg? Den är en guldgruva.
    utanallt.blogspot.se/2010/08/istallet-for-mjolk.html

Jag tror också du ska se till att du får ersättning så du kan berika och göra egen gröt och välling, eftersom det mesta på marknaden numera innehåller mycket sädesslag eller soja/sojasläktingar. Blir barnet sjuk och matvägrar t.ex så är det inte nyttigt för något barn att bara äta t.ex havrevälling 7 gånger per dygn. Då ökar garanterat risken att få problem med magen, om inte alleriger, så är det mycket fibrer.... (Har inte läst ikapp med min misstänker väl inte havreallergi än?)
  • Kavat
    skånegås skrev 2012-04-22 16:40:38 följande:
    Vår dietist ville ju inte ge oss mer. Tyckte han skulle äta sinlac istället.... trots att han reagerar på soja och åtminstone bönor och troligen ärtor med. Jag har inte vågat prova. Men måste väl antar jag om jag ska ha en chans att få någon mer ersättning...
    Om jag hade provat hade jag provat med jätte lite tidigt på dagen och inte direkt innan han ska sova. Att dietisten inte vill ge er mer låter helt sjukt i mina öron. Då föreslår jag att du ber om en motprestation av dietisten att hon ska räkna ut om han får i sig allt han behöver genom att inte äta berikade grötar och leva på risdryck...

Kan hon bevisa att han får i sig allt han behöver utan dem så är det ok. Då behöver du kanske ingen ersättning.

Men oavsett om han reagerar på sinlac eller inte. Vad gör du den dagen han blir sjuk och matvägrar helt. Vad får han att äta då? Vilken välling ska du ge honom när han varit magsjuk/sjuk?  (om han nu dricker välling, alla barn gör ju inte det).

För mig har det varit guld värt att ha välling som han tål och äter.
  • Kavat

Jag tycker du tänker helt rätt.
    Jag tror att du ev behöver ta bort något till eller att något ev är missat.. Men ge det ett tag och se. Hur länge han varit ren från det han inte tål?

• Kavat
    annahoj87 skrev 2012-04-22 22:14:23 följande:
    Jag hittade den bloggen när jag sökte på massa allergier, verkligen super!

Jag ska ta kontakt med läkaren nu i veckan och begära att få komma till en dietist nu. Vi vet att han inte tål ägg och mjölk, misstänker även stark soja. Havreallergi har jag inte misstänkt ännu. Men vi får se nu, det är ju prövotid på allt. Hur länge borde det ta innan man kan börja märka skillnaden när man plockat bort ett födoämne, är det fyra veckor eller kan det gå snabbare? Hur har det varit för er?
    Många märker skillnad redan de första dygnen, men vissa blir inte helt bra förän efter över fyra veckor. På min son tog det två månader på kost fri från det han var allergisk mot innan han slutade spy. Men han sov bättre redan första natten.
    Lycka till!
  • Kavat

Annahoj.
    Äter han soja? Vad äter han? Reagerar han exakt vare måltid så är det troligtvis något han får i sig varje måltid. Vete, havre? Majs?

• Kavat
    annahoj87 skrev 2012-05-02 23:07:30 följande:
    Ingen soja. Men jag förstår fortfarande inte riktigt skillnaden mellan sojasläktingar och baljväxter, är det typ samma sak? Han äter oftast samma mat som oss, fast jag ersätter med havreprodukter, ICAs solhavre och Imat. Använder Carlshamns mjölkfria margariner. Sen dricker han EnaGo välling och äter den gröten ibland.. 
    Får jag gissa så är det havre som är boven i och med att det används så frekvent.
    Jag såg att du fått tips om sojasläktingarna, används som förtjockningsmedel i allt från jucie, kräm osv och kan hittas lite överallt, väldigt vanligt i isglass, sorbé  osv.
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-05-04 19:47:18 följande:

Hej!

Här är en ledsen och något uppgiven mamma som hoppas på lite stöd och uppmuntran här från fler i samma sits.

Jag har två söner på tre resp fem år samt en make. Maken har inga "riktiga" allergier som visar sig på prover men är extremt känslig mot de flesta grönsaker och kryddor, även i små mängder. Tål typiskt inte lök, kål, bönor. Detta gör att maten vi äter är relativt tråkig (smakfattig) samt att vi måste laga allt själva från grunden, några genvägar finns knappt, äta ute är också att glömma.

Yngste sonen har haft stora besvär med gaser från födseln. Vi trodde det berodde på allergi och i samråd med läkare helammade jag honom i ett helt år samtidigt som jag provade att utesluta olika livsmedel. Slutade med en mycket mager mamma som enbart åt ris, rapsolja och älgkött och en ettåring som ändå hade gasbesvär och vaknade många gånger per natt... då var det tufft. Nu är läget så att han äter Movicol (mot förstoppning) samt undviker ris och då har de mesta besvären försvunnit tack och lov (jag fick dock laktosintollerans på kuppen...). Nu reagerar han med röda utslag runt munnen och gnällighet ibland, jag kan dock inte koppla det direkt till något livsmedel än...

Det är den äldste sonen som nu orsakar merparten av min oro och ledsenhet. Precis som med yngste sonen så hade han väldiga besvär med gaser som liten, kolik. Kräktes dessutom i princip konstant till åtta månader. Vi provade att utesluta det mesta och kom slutligen, vid 1,5 års ålder (och lika lång tid av ständiga uppvak på nätterna) fram till en diet han klarade (utan mjölk och ägg bla). Det följde en lugn period och efter ett halvår provade vi att återinföra alla livsmedel och det gick bra! Så åt han normalkost ett tag och så började han kräkas av kyckling. Prover visade allergi. Därefter har han haft envis klåda på tunga och runt ändtarmsöppningen samt lös avföring i över ett år och vi har letat orsak i det oändliga känns det som. Vi skrev matdagbok och började ringa in vissa misstankar. Medicinerade samtidigt med Lomudal GI. Nu har vi börjat få flera av våra misstankar bekräftade med blodprov. Han tål inte följande: Fågel, Fisk, Ägg från fisk, Mandel, Banan, Tomat (reagerar bara på färsk), Kiwi, Hasselnöt, Kokosnöt. Vi har nu även misstankar på ägg och potatis. Samtidigt som det är skönt att han börjar må bättre, kliandet har försvunnit osv så känns det tragiskt på samma gång... Är så sorgligt att han ska behöva ha så många allergier och det känns som om det är en omöjlighet att laga mat till vår familj!!!

Nu vet jag inte hur vi ska göra. Vad ska vi äta!? Hur ska jag förhålla mig till det som han tycks tåla tillagat eller i små mängder, ska jag ändå undvika det för att liksom få lite ro i hans lilla kropp? Aerius tycks fungera i förebyggande syfte, bör jag använda mig av det? Så många frågor.... (och så långt inlägg.... trots jag kortat ner massor...)

Det sägs att man helst ska ge upp till den nivå där man mår bra. Det är ju jätte svårt med mindre barn att veta när de mår bra. Ibland är den gränsen på noll, ibland kanske tillagat fungerar. Ni får testa er fram, det är tyvärr det enda råd jag kan ge.
    En del äter aerius på dagligen basis, men de råden bör ju en allergiläkare kunna ge er.

Kombination av mjölk, soja och äggallergi är vanligt. Även fisk och ägg i kombination. Sen är det sädesslag som är vanligast.

Enligt vår dietist så är det bekämpningsmedlen man ska passa sig för. Potatis är en av de mest besprutade grödorna i sverige så testa ekopotatis och se om det fungerar.

Angående laktosintolerans, så kolla upp så att du inte har celiaki. Jag blev sekundärt laktosintolerant pga celiaki och det är en allvarlig sjukdom som ska uteslutas eftersom det kan ge andra följdsjukdomar.

Tänker även på din lilla kille. Äter han allt nu förutom ris? Äter alla i familjen mjölk?
    Förstoppning brukar ju ha en orsak. Har någon av barnen eksem?

Visst är det jobbigt med allergier, men man lär sig på något sätt att komma runt dem och hittar sina vägar oavsett hur många saker det är man inte tål. Lustigt det där för man lär sig att vara utan det. Barnen har en massa allergier och det är inga jätte problem, men att maken inte kan äta lök ställer till det. Men man lär sig leva utan det också.

Tål ni mjölk tänker jag att det finns massa maträtter att göra. Även sädesslag verkar väl fungera? Majs? Quinoa? Det går ju att använda istället för ris. Hirs? Bovete? Har ni testat kalkon?
Svar på tråden Allergitråden