• Kavat

Allergitråden

Tibell skrev 2012-02-10 19:40:41 följande:
    Spår av mjölk i chipsen ??
    Då vågar vi nog inte testa :/ hon blir inte jätte dålig men sjukt hård i magen..
    Tibell, OLWs chips är nog ett säkert kort. Funkar här. Vi tål :

Vilda Western American BBQ & Sourcream

Grill Chips

Lättsaltade Chips

och 

Dill & Gräslök Chips (lite varning för nedanstående)

Viktig information till mjölkproteinallergiker:

Dill & Gräslök chips med bäst-före-datum 2012-03-27 till 2012-05-23 kan innehålla spår av mjölkprotein. Det gäller påsar innehållande 40 g, 200 g, 300 g och 450 g.

Men de har återkallat de, men det kan ju ha missats i affären.

• Kavat

Lite bra info som man kan ta med till läkare och dietister som inte tror att det är vanligt med soja eller veteallergi! Och som stöd när barnet har eksem som inte försvinner t.ex

www.worldallergy.org/UserFiles/file/WAO-White...

WAO - White Book on allergy, kapitel 2:5  som var om födoämnesallergier, börjar på sidan 47.

Där står det under en tabell  med olika former av uttryck/symtom som allergier kan visa sig iform av. Att 40% med "moderate or severe atopic dermatitis" reagerar på födoämnen och att 90% av reaktionerna är det mjölk, ägg, vete och soja som är orsak till främst eksem.

Om att soja bör undvikas till bebisar under 6 månader samt att risken för sojaallergi för en mjölkproteinallergisk är 30-50%.

espghan.med.up.pt/position_papers/con_24.pdf

Enligt ESPGHAN om soja vid mjölkallergi. : "Soy protein formulae have no role in the prevention of allergic diseases and should not be used in infants with food allergy during the first 6 months of life. If soy protein
    formulae are considered for therapeutic use in food allergy after the age of 6 months because of their lower cost and better acceptance, tolerance to soy protein should first be established by clinical challenge."

"Among infants with cows_ milk allergy fed soy protein based formulae, some 30% to 50% were reported to pre-
    sent with concomitant soy protein allergy, with a higher frequency reported in nonIgE-mediated enterocolitisenteropathy syndrome (71,74Y76)."
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2012-02-13 09:40:27 följande:
    Jag tror att jag måste kräva nya allergitest på lillkillen vid nästa besök på allergimottagningen när vi ska dit om någon vecka. Han har senaste veckorna bajsat kladdigt, senapsfärgat, starkt lultande med hela matbitar i. Här om dagen låg det hela russin i, ff skrynkliga.....i morse låg det bitar av pommes frites i (han åt det igår kväll). Han fiser mer och har haft eksem i rumpan vid ett par tillfällen vilket han inte haft förut.
    Jag vet inte vad han får i sig som han inte tål. Förvisso har han börjat på dagis men de vet ju om allergierna. Verkar som det är något han får hela tiden eftersom det inte blir bättre. Det enda jag vet att han fått på dagis som vi inte har hemma, är Havrefras, men enl innehålksförteckningen ska de vara ok. Någonting är det han inte tål som han får i sig.

Vi var ju och kollade glutenprov i julas och det visade neg. Men ssk:an jag pratade med lät lite osäker exakt om det var det som var taget eller inte. Annars låter ju symtomen lite som glutenbesvär eller hur?
    Ni har aldrig uteslutit vete eller? Tycker det borde ha uteslutits och provocerats vid pos för vete för att se om han faktiskt reagerar eller inte. 

Jag skulle nog kunna sätta något på att det är havre och vete... Tyvärr, och i så fall blir det bara sämre och sämre.
  • Kavat
    Avena skrev 2012-02-18 11:09:14 följande:
    En fråga till er som kan detta lite bättre än jag:

Lilleman åt en (eller en halv..) pepparkaka igår. Jag trodde det var okej eftersom det står veg. margarin, olja och fett. Tänkte att fett stod för det veg. margarinet och oljan typ. Men efter en skitjobbig natt och en pojk full med exem tänker jag nu att fett är lika med mjölk! Har jag rätt?

Kanel?
  • Kavat
    2prinsessor skrev 2012-02-19 14:39:30 följande:
    Tänkte höra om någon har barn/ni själva som reagerat på någon viss sorts rapsolja och ni har testat nån annan sort, som funkar. Vilken sort funkar isåfall?
    Vi har hela tiden kört med Zetas. Den har blivit uppvärmd och är därför inte lika nyttig, men det är mindre risk att den innehöll protein, så därför började vi med den. Tänkte byta ut den här så småningom.

Eko kallpressad raps är ju absolut nyttigast. Men eko kokosfett är också nyttigt, kanske nyttigare?
  • Kavat
    2prinsessor skrev 2012-02-19 19:29:21 följande:
    Här står det ju att det innehåller både omega 6 och omega 9?! Stod det inte där jag läste? Vad ska man tro på då? Fast omega3 saknas ju fortfarande..
    "Man har också funnit att en diet som innehåller kokosolja stödjer omvandlingen av fettsyror till ett optimalt förhållande mellan omega 3 och omega 6 vilket också är eftersträvandsvärt för livslång hälsa."

Står ilänken ovan.

Du får forska mer om det Allrona!
  • Kavat

Sephyria,
    Vad har ni för ersättning? Gröt?

Jag tycker det låter klockrent något han får i sig. Låter som han får ont i magen av något han äter.
    Min första gissning är antingen ersättningen eller havre/vete.

• Kavat
    Sephyria skrev 2012-02-26 10:10:42 följande:
    Ersättning har vi althera men använder den bara som berikning. Välling och gröt får han enagos. Men allt det där har han haft länge, även när han inte var förstoppad. Kan allergin utvecklats senare?

Fick smaka smörgås (polarbröds vetekaka) förra veckan. Inte ätit det på flera månader. Då vaknade han och skrek otröstligt i en timme på kvällen. Testade igår igen men då blev det ingen reaktion alls så vet inte om det var den som var orsaken.

Du tror inte att det kan vara riset då? Kändes som mycket enklare än vete.. Har så svårt att veta vad man ska ge för mat nu för han vill helst äta allt själv..
    Inget är omöjligt. Men risallergi är väldigt ovanligt här. Däremot är vete bland de vanligaste allergierna. Så går man på statistik och hur vanligt det är att mjölk, ägg och sojaallergiker reagerar på vete/havre så hade jag sagt havre.
    Men det kan vara precis vad som helst egentligen.

Äter han ris varje dag då?

Allergier kan utvecklas när som helst. Även när man är över 30.
    Berikning, ja, men varje dag?
    Enago varje dag?
    Äts pasta och hur funkar det?
  • Kavat
    Kavat skrev 2012-02-26 15:56:21 följande:
    Inget är omöjligt. Men risallergi är väldigt ovanligt här. Däremot är vete bland de vanligaste allergierna. Så går man på statistik och hur vanligt det är att mjölk, ägg och sojaallergiker reagerar på vete/havre så hade jag sagt havre.
    Men det kan vara precis vad som helst egentligen.

Äter han ris varje dag då?

Allergier kan utvecklas när som helst. Även när man är över 30.
    Berikning, ja, men varje dag?
    Enago varje dag?
    Äts pasta och hur funkar det?
    En ledtråd är om de är konstant dåliga är det ofta något de äter dagligen.
    Sen om det skulle vara t.ex vete så är det troligt att det blir lite sämre de dagarna man förutom gröt, välling med vete även äter mackor och pasta t.ex.
    Men är det t.ex morot som de bara äter var femte dag så brukar de blir bättre de dagarna de inte äter det för att sen se större skillnader när de äter.

Så är de konstant förstoppade och sover dålig så hade jag sagt att det är något de äter varje dag och ofta är det då vete/havre eller ersättning, eller mjölk, för det är det de flesta äter flera gånger dagligen.
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-02-26 17:22:59 följande:
    Han äter enagos välling två gånger dagligen, sen varvar jag enagos gröt med mannagrynsgröt gjord på havredryck. Ris har han fått dagligen det sista men han åt det inte så ofta när förstoppningen började denna gången. Även althera äter han varje dag, ca 4-6 skopor.

Pasta har han aldrig testat. Äter mariekex nån gång ibland och så smörgås då nu ett par gånger.

Hoppas på ersättningen då. Den är ju lätt att plocka bort några veckor och testa så börjar nog med det.
    Hur många välling eller grötmål baserade på vete och havre äter han per dag? Mannagrynsgröt på havredryck är ju vete och havre också.
    Tycker det låter mycket... Och misstänkt orsak i och med att han får så lite Althera...
    Men oavsett så är min åtsigt att han verkar äta mycket havre och vete (har för mig max 3 mål med sädesslag per dygn är allmäna råden.. Men till om med det tycker jag låter för mycket för en så liten... ) utan försök att variera med polentagröt, eller risgröt på Pama kokta på risdryck t.ex. Eller på risgrynsgröt med kokosmjölk/risdryck t.ex.
Svar på tråden Allergitråden