• Kavat

Allergitråden

Massor av kramar Mithrandil!!! Fy som de behandlar er..

Jag tycker att du ska göra en anmälan oavsett... Om du orkar.

• Kavat
    Tibell skrev 2011-12-18 19:42:23 följande:
    Vi har precis griljerat skinka ;) maken struntade i ägg och penslade bara med senap och strödde sen på pofiber, smakade helt som vanligt..

Bakade dessutom kolakakor till henne idag ( kanterna rullade i kanel och socker ) blev en stor succé :)
    Tyvärr har hon fått massa eksem någonstans ifrån som bara blir mer och mer..
    Kan det bero på att vi bakat så mycket dessa dagar ?
    Har ni  bakat med vetemjöl så är svaret ja hur ogärna än du vill höra.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-12-17 19:42:55 följande:
    Om era barn får röda kinder pga av allergi ( kontakt eller luftburet ) hur länge sitter det i ?
    eller om det får det av för mycket bus, hur länge sitter det i ?

Bella har ju aldrig röda kinder, inte ens de gånger vi varit ute i timmar i minusgrader eller busat gärnet inne på leklandet.
    Men idag har vi varit och bakat julgodis hon svärmor..
    Och bara en stund efter de hackat nötter ( farmor tvättade även av Bella runt munnen, men minns inte om det var efter eller innan hon hållt i nötter ) så blev Bella precis kanon röd om kinderna.
    Åh andra sidan busade barnen rätt rejält så det kan ju bero på det med..
    Det ilskna röda satt i i drygt 3 timmar men är fortfarande lite lätt röd nu 5-6 timmar senare..
    Hon är allergisk mot cashew enligt rast och har reagerat med nässelutslat antingen luftburet eller kontakt på det. Men nu var det jordnötter och pistage..

Sen misstänker vi nu starkare att hon inte tål majs, eller är känslig i allafall =(
    Vet inte om det bara är tillfälligt eftersom hon kunnat äta majs innan, dock väldigt sällan hon får det.
    Men nu sist för en månad sedan reagerade hon starkt på majskakorna . Men då misstänkte vi att det kunde vara spår av vete i.
    Men hon har fortsatt att sova lite dåligt då och då sedan dess ( kanske fått majs på dagis de dåliga nätterna ?? )
    Och igår åt vi tacos, Bella åt några majskorn och några bett på majsbröden. Och natten var inte alls så rolig =( Hon är dessutom stenhård i magen idag och har reagerat på kisset. Har även fått lite eksem..
    Åhhh.. Jag vill inte =(
    Så nu utesluter vi även det ett tag och provar om ett tag igen.. hoppas det är tillfälligt..
    3-4 timmar av mat. Minst. Max en timme av kyla, bus. Men det ser helt annorluna ut liksom. När det är kyla, bus så är det helt jämt rosigt liksom flyter in i resten. När det är mat så är det fläckigt och skarpare gränser och ser nästa lilaaktigt ut...
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-12-18 19:57:23 följande:
    är sjuk och orkar inte leta och länka, men gå in på icas hemsida och sök på aprikosgriljering. Den brukar jag ofta använda mig av istället för den traditionella ägg-senapsvarianten. Jättegott blir det. Passar jättebra till skinkan. Har väl modifierat eningens, sningens vad gäller mängder.

Och sen blandat krossad cornflakes och pofiber istället för ströbröd.
    Nämen, igen! Krya på dig! Hjärta
  • Kavat
    skånegås skrev 2011-12-19 13:43:49 följande:
    Vad härligt!!!!! Hoppas det blir så när lilleman ska börja dagis om allergierna är kvar då..

Inatt sov han dålig trots att båda är utan säd helt. Vaknade åtminstone 10 ggr, men skrek iaf om han fick snutta....

Jag undrar om någon kokat knäck på risgrädde??? Tänkte försöka med det...
    Ta kokosmjölk (om det funkar) och gör den i micron. Kolla Miralicias blogg!
  • Kavat
    st elmos fire skrev 2011-12-18 22:57:13 följande:
    Äsklingen87 - jag själv är allergisk sen barnsben, mot bl.a. Nötter, detta upptäcktes nr jag var ett par år av att mamma o pappa hade en skål jordnötsringar på bänken som jag varken ätit eller tagit i, räckte att var i samma rum... Jag tål varken jordnötter eller cashew, superallergisk. Tål inte heller böner, linser, kikärter eller andra baljväxter. Däremot kan jag idag äta hasselnötter och mandel...

Idag tog vi bort sinlac gröten från sonens mat och har fått en helt annan unge. Kan det vara pga soja i den? Är det ngt annat innehållsämne hankan reagera på tro?
    Skulle tro sojasläktingen i Sinlac ja. Han har ju att brås på.
  • Kavat
    FenomenaA skrev 2011-12-19 10:11:35 följande:
    Vi har provocerat med vete under en månad, dubblat mängden varje dag. Det har gått bra! *jippi* Men nu har vi börjat ge bröd (istället för vetekex) med mer gäst, sirap, fler sädesslag mm. Och sonen har fått väldigt smetigt bajs som luktar skumt. Bajsar lite oftare, men inte diarré. Inga andra symtom. Har försökt dra ned på brödet igen, och ge hans vanliga "Garbo Sport". Men det är nästan omöjligt att hålla honom ifrån vanligt bröd, som han har fått smak för och som syrran äter. Han blir väldigt ledsen och upprörd. Skulle ni ta bort, eller handlar det om att vänja magen?
    Ja, du... Frågan är om magen vänjs eller om det bara blir värre och sämre?

Egentligen om man nu egentligen tål allt, varför skulle man reagerar överhuvudtaget när man tar bort något i kosten. Laktos är ju det så med "vetenskapligt" eller vad man ska säga. Men att man ska behöva vänja kroppen vid andra födoämnen. Nje.. Den köper jag inte riktigt.
  • Kavat
    skånegås skrev 2011-12-19 13:54:21 följande:
    Men gör man stora kostförändringar så måste ju magen vänja in sig. Iaf på mig. Jag märker i magen när jag slutar med mjölk att den reagerar (inte enbart positivt). Likaså reagerar den på om jag äter för mycket bröd/kolhydrater... Har hört samma sak av de som går över till eller från vegetarisk kost. Första gången man äter kött efter lååångt uppehåll så får man ont i magen, trots att man tål... Men har man vant in långsamt så borde reaktionen försvinna på en eller ett par dagar iaf tycker jag om det inte är allergi/överkänslighet...

Fick han lite bröd till att börja med också? eller en hel macka på en gång??
    Men frågan är varför du reagerar egentligen? Kött och veg, kött är ju rätt hårdsmält så det är kanske inte så konstigt att man reagerar... Veg kost är ju snällt för magen sägs det.

Jag åt ju rättså ovarierat (tyvärr) när jag ammade liten. Alltså i pricip rena varor och inget som de de stora inte tål, men eftersom liten reagerade på vanilj, vitlök, ingefära, paprika och lite annat så blev det ju mycket av det som barnen äter också borttaget ett tag. Halvfabrikat mm rök ett tag också.

Jag tog även bort majs och majs är nog det jag fortfarande är lite osäker på om det helt funkar för mig men jag har kunnat äta alla andra saker utan minsta problem. Som bönor, vitlök, lök, paprika, ingefära, starka kryddor mm mm.
    Däremot är jag även lite osäker på mjölk, till och från. Min hosta kom tillbaks när jag började med mjölk. Den försvann när jag slutade... Slump, vet inte. Men så länge den inte besvärar mig så får det vara.

Men oavsett så är det ju ett beslut man själv får ta. Det är ju man själv som bestämmer över sin egen kropp.
    Det är svårare att hitta/sätta gränser med barnen känner jag..

Det är ju inte helt ovanligt att mammor (eller pappor) inser att de är allergiska mot samma saker som barnen när de väl utesluter det ur kosten och sen börjar äta det igen. Kan rabbla upp fem i min närhet på rak arm och det är nog egentligen många fler än så om jag tänker efter..

Sen måste det absolut inte vara en allergi. Det kan ju faktiskt sammanfalla med andra saker som gör magen knas. Men då går det ju över. Liksom att man som vuxen kan ha misstankar om att man inte tål vissa saker, men då är det ju en själv som drabbas så då är det ju lättare att ta beslut om det ska ätas eller inte.
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-12-19 15:54:38 följande:
    Nää! usch vad ledsen jag är. Vad vi än testar så reagerar hon på det! Nu är jag helt säker på att hon reagerar på gurka OCKSÅ! Jag vet snart inte vad jag ska ta mig till. Hon kan ju inte bara äta ris, kött o neocate?! Dietisten kommer få ett spel. Men jag KAN inte ge henne sånt hon inte tål! I natt vaknade hon massor och kliade och kunde inte somna förrän jag gett henne panodil (kan ju varit tänderna också) men iallafall får hon hysterisk klåda och eksem av gurkan. Ska testa skalad ekogurka imorn, men om inte det heller funkar vet jag inte vad jag ska ta mig till! Ska baka på teffmjölet tänkte jag, men då är det ju många ingredienser i så man vet inte vad hon reagerar på om hon gör det. De snällaste, potatis, majs, gurka, blåbär, sv vinbär funkar inte. Vad kan jag då testa med i grönsaks-, fruktväg? Hon reagerar även på hirs och /eller quinoa har jag tyvärr insett. Vad ska jag göra? Har någon nåt annat tips? Känner mig fullständigt förstörd när vi aldrig får lägga till nåt till hennes mat :'( är sååååå ledsen nu. Sen typ 2 månader har vi inte kommit någon vart alls!!
    Ja, du.. Min ena tanke är att sätta henne på aerius så hon slipper bli så dålig.. Brukar lindra något.. Om hon nu inte redan får det.
    Min andra spontana tanke var att hon reagerar luftburet på andra saker. Alltså djur, ägg, sädesslag, nötte osv. Att det inte alls är reaktioner på all mat... Men gissar att du redan har tänkt över det där.
    Mina minsta barn reagerar i princip så fort de kommer hemifrån... Väldigt ofta i alla fall. På vad vet jag inte, men de verkar rusktigt känsliga luftburet och eller vid kontakt. Hemma i vår miljö så går det ju oftast bra.

Min lille tål: nötkött, fläskkött, potatis (även Icas pommes, OLWs köttsaltade potatischips - för variation) ris, (Vårgårda ris, pama minutris, Friggs eko osaltade riskakor), palsternacka nämde du inte så det hade jag testat.

Banan funkar, mango funkar.

Dietistens lista här innehöll även jordärtskocka men min mage pajade på det, så jag gav aldrig liten då.

Broccoli är också rätt snällt.
    Renskav verkar funka.
    Älgfärs funkar

Vitkål (gasbild) Men lägg i blöt., byt vatten och koka

Morot funkar nu, broccoli, bambuskott och vattenkastanj tror jag också funkar. Gurka och tomat funkar, Fläder funkar, sv. vinbär, blåbär,

Kyckling funkar inte. Ska testa kalkon.

Hm, ska fundera på vad mer som var på dietistens lista...

Kram! Hjärta
Svar på tråden Allergitråden