• Kavat

Allergitråden

Stora kramar till älsklingen,Hjärta jag har nog hittat din diagnos föresten. Inboxar!

Mithrandil, hm, vet inte. Kanske är bra att veta med tester också? Framför allt för intyg till fk t.ex. Fråga dem.
    Min kille var helt galen av klådan. Men det visade ju sig även att de reagerar på plåsterhäftan. Men efteråt så la sig den reaktionen och allergireaktionerna framträdde. Och man ser skillnad, om man vill.

• Kavat
    kottens mamma skrev 2011-11-20 20:37:51 följande:

Hej alla!
    Brukar inte skriva här, men läser här ofta. Fått mycket tips och ideer när sjukvård och dietister gått bet.
    Tack för att ni finns och delar med er av er kunskap!

Sökt vårdbidrag för min multiallergiskeson med svår astma och har nu fått beskedet efter överklagan ...
    3/4 dels vårdbidrag ihop med andra sonen som är allergisk mot mjölkprotein! :)
    Hade aldrig orkat bestrida eller haft kunskap att motivera om jag inte haft er att hämta kraft ifrån!
    Tack!

Grattis! Solig

Överklagan till förvaltningsrätt?
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-11-21 10:53:38 följande:

Tänkte börja förbereda en ansökan om vårdbidrag. Ska till läkaren om en månad och då förhoppningsvis få veteallergin konstaterad. Tänkte förbereda ansökan så att vi kan skicka in den direkt efter läkarintyg.

Hur mycket tid har ni fått godkänt för extra matlagning, bakning och handling? Känns ju som just bakningen kommer ta mycket extra tid då hon inte kan äta något fikabröd eller vanligt bröd som finns i butiken. Hur mycket tid för informationssökning/receptsökning och information till dagis osv...?

Hur mycket extrakostnader har ni fått? Det är ju konstigt om de kollar på livsmedelsverkets uträkningar som är jättelåga. Vi lägger bra mycket mer extra än det! Uträkningarna kanske funkar om man "bara" har mjölkallergi eller gluten men ju fler allergier desto dyrare blir det ju!

Skulle vara supertacksam om någon ville dela med sig av sin ansökan eller i alla fall information om vad ni har begärt och vad ni har fått.

Ni kan skicka in ansökan nu så får ni pengarna retroaktivt från när ansökan kom in om ni får vb. Och återkomma med läkarintyg.

Jag kanske kan återkomma med resten om du inte får svar, men just nu orkar jag tyvärr inte leta i papprena.

Vi får det mesta avslaget, så mycket kan jag säga. Men man måste ju skriva med. Vissa får ju igenom utan större problem.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-11-21 11:22:13 följande:
    Är det ngn av er som har testat att begära ut beslut till ansökningar om vårdbidrag som blivit beviljade? Kan man i beslutet utläsa summor och tid för de enskilda sakerna?
    Jag har fått det, men det gav inget mer. De bara slår ner på allt utan motiveringar i vårt fall...
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-11-21 10:15:32 följande:
    Jag sitter nu med 5 1/2 burk med Nutramigen 2 är det någon vits med att försöka vänja W som nu är 14 månader vid smaken?
    Magen hans klarar den utan problem då han sondats med 1 liter/dygn i en vecka.  
    Försök. Funkare det inte så be om Neocate. Det är nog betydligt lättare att få ner.

Vi hade problem med Profylac vid 7 månaders ålder.... Han har aldrig druckit rent, utan bara i smaksatt välling. Men alla barn är olika.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-11-21 12:44:02 följande:
    Så jag kan alltså skicka in blanketten typ halvt ifylld och skicka in kompletteringar och läkarintyg senare?
    Japp, det finns en ruta att kryssa i om man vill inkomma senare med läkarintyg samt en ruta för fler bifogade papper, om jag minns rätt. Men det ser du ju på blanketten.
  • Kavat

Mithrandil, hur ser det ut nu?
    Hur ser Amandas ut?

När vi tog av plåstrerna var det mest rött där plåstret suttit. Man såg mer eller mindre rött där gröten suttit men inte jätte mycket om man inte kollade nära. När det kommer luft på där gröten suttit så utvecklas mer och mer blåsliknande och skrovligt eksem. Så det blev alltså mer och mer eksem på mina barns patch efter hand. Jag upplevde att det var som mest ca 20 timmar efter. Vi läste av patchtet typ 26 timmar efter och då hade det börjat lägga sig igen.
    Och så la sig det röda från plåstrerna allt eftersom också.

• Kavat

Mithrandil, skönt med svar.

Ja, du. Frågar du mig så säger jag noway. Om man reagerar så på huden av ett ämne hur tror du då han kommer reagera när ämnet kommer i honom och går genom hela kroppen och sen kommer ut på andra sidan...

Men det är min åsikt. Det är väl bättre att försöka få dem att må så bra som möjligt. Jag hade nog inte vågat prova så snart i alla fall efter en sådan tydlig reaktion.

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-11-25 11:05:35 följande:
    Ja, han är superduktig. Händer ofta att han stoppar något i munnen bara för att spotta ut och vägra äta. Så har han alltid gjort. Har alltid vägrat att äta pannkakor, men när mamma gjorde pannkakor utan allt så vräkte han i sig. Samma som han alltid vägrat äta sås, nu när vi varken har soja eller vetemjöl i tryfflar han i sig såser. :)
    Fast tyvärr är han inne i en kraftig matvägrar period så han äter typ bara äpple.
    Ska prova saltåkvarns då. Kanske han godtar den iaf. Tack!!

Kavat har sina barn på samma mottagning som mig, tror inte sköterskan varit sur och butter där så det är nog något annat. I början var hon trevlig mot mig med, men jag tror hon tycker jag ringer och tjatar för mycket.
    Hon är alltid trevlig fram tills att hon slagit upp Amandas personnr och hon kommer på vem jag är. :P
    Men man passar ju inte med alla så det är väl okej.

Prince or princess: Det som är bra med vår mott är att jag alltid får allt jag ber om. Livmedelshänvisningar, dietistkontakt, recept på neocate, tavegyl, ja allt. Men de är inte lika enkla att få att göra en ordentlig utredning. Iaf inte för mig. Men som sagt, kavat har nog bara bra erfarenheter från barnallergimott i kungsbacka. Så våga testa!! 
    Hehe, jag har massa att skriva men glömmer ju allt. Sköterskan ja.. Hehe, hon och jag var inte heller kompisar i början. Fråga mig inte varför. Men jag slutade ringa till henne och mailade läkaren direkt. Oskyldig

Läk är dålig och kort i sina svar, men antingen så skriver hon vidare till sköterskan och så ringer sköterskan mig, eller så ringer hon själv eller så får vi en tid.
    Men sen tror jag att jag fick så mycket beröm av läkaren en gång när jag var där och hon hörde... och sen ändrade hon attityd. Nej, jag vet faktiskt inte. Jag kanske smörade någon gång när jag pratade i telefon. Nej, jag vet faktiskt inte. Oavsett vad de tycker så har ju du fått ett svar. Det är du som lever med barnen det är du som behöver ha svaret. Hjärta
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-11-25 11:08:40 följande:
    Alla du kan hitta. :)
    Jag får bunkra upp ett helt lager och sen komma på något sätt att få honom att sluta med vällingen tids nog.
    Försöker få tag på dietisten nu men hittar inget nr. Känner att han behöver näringsberäknas nu när jag vet att han verkligen är allergisk och att jag inte bara inbillat mig.

Har itne tagit detta på allvar förrens nu. har bara tänkt att det ska vara under en kortare period men nu vet man ju att man får ha det såhär ett tag så lika bra att börja lära sig laga bra mat och baka bröd och allt sånt. :)

Så alla tips på allt uppskattas! Goda bröd utan allt, efterätter och god mat. Får väl bli en duktig allergimamma nu då istället för att bara laga köttfärssås. :) 
    Dricker han nyponsoppa?
    Neocate active??? finns med svart vinbärssmak, syntetisk smak.

Addera nyponsoppa kan dietisten skriva ut. Ring om du behöver nummer eller så! Mail har jag också, men det är värre med det...

Miralicia skrev nyss en lång lista på saker i "hemliga" tråden så kolla där för fler saker!
Svar på tråden Allergitråden