• Helle76

Allergitråden

mummy40 skrev 2010-04-30 16:41:57 följande:
    Hej, var ett tag sen jag var här inne nu,grattis till er som väntar smått föresten! Idag kom  besutet från Fk, och vi fick beviljat halvt vårdbidrag  och 18%merkostnad. Hade jag aldrig vågat hoppats på,så vi är tacksamma att det för en gångs skull gick så smidigt med Fk.Inom 12 veckor dessutom. ha en bra helg alla!
    Grattis. Jag väntar fortfarande på svar om min överprövning av FK.
  • Helle76
    Kavat skrev 2010-05-01 17:06:55 följande:
    Artikel om vårdbidrag: www.matnyttig.se/articles/10-kunskap/161-bidr...
    Ja, denna ersättning kan man få men om barnen inte klarar av den då? Båda mina barn har kräkts som tokar av nutramigen och sen när de kunde få välling gick vi över till enago och då slutade de kräkas. Inte en chans att jag skulle be om att få det på recept och ingen av läkarna skriver ut det om de vet att det finns alternativ som fungerar.
  • Helle76

Då fick jag svar på omprövningen av fk:s beslut om vårdbidrag, de anser inte att jag har så mycket extra jobb jämfört med att ha barn i samma ålder utan problem och att min merkostnad inte är så står som 25 % av basbeloppet.

Är det värt att överklaga?
  • Helle76
    saffe skrev 2010-05-04 12:37:28 följande:
    Får du inte beviljat VB överhuvudtaget? Ju fler som orkar överklaga desto bättre, tycker jag! Dom måste vakna och inse att vi har lika rätt till VB som andra!
    Nej, får inget. Har bestämt mig för att överklaga och den här gången ska jag banne mig skicka med ännu tydligare vad saker kostar då Thilde inte ens tål sojalectin.
  • Helle76

EL I: Tycker du ska låta honom äta för han är ju inte stor. Min dotter är ju lika gammal och hon var på 1-års kontrollen 78,5 cm lång och vägde 11,2 kg. Hennes storasyster var 79 cm lång och vägde 10,9 kg när hon var 1 år. 

• Helle76
    EL I skrev 2010-05-06 19:04:30 följande:
    ja det var ju majs, tomat och paprika och det har han ätit förut utan att reagera. ja det är det jag inte vet riktigt. stärkelse och arom när det står det??? trodde inte de hade vete i barnmat men det kanske de har??? någon som vet?
    Jag vet inte om de använder det i mat men om man tittar här http://www.allergimat.com/page.asp?id=411 så står det att stärkelse kan vara gjort av vete
  • Helle76
    EL I skrev 2010-05-07 23:21:15 följande:
    shit gör dem???? Det har jag inte ens läst på *skäms* trodde faktiskt det var endast kokosmjölk i det är icas sort jag alltid köper, någon som vet??? Han var lite "otrygg" innan han somnade i kväll också. Ringde mannen nu (jag jobbar i natt) och då hade sonen precis vaknat till men enl mannen så verkade han mest orolig. Kanske inne i nån fas också?! svårt i denna ålder då det händer så mycket också. Magen var dock mkt mindre i dag än den var igår så vi håller tummarna!!!
    Jag trodde inte heller det var sant först men det verkar finnas mjölk och soja i många produkter som man inte tänker på. Tex har jag jämnt trott att isglass just är gjort på vatten men där hade jag ju fel, finns mjölk och sojasläktingar i många.
  • Helle76
    AmandaBrun skrev 2010-05-08 10:16:51 följande:
    Har en väninna vars bebbe ser ut såhär...nån som har någon aning om vad det är som orsakar det??
    Det första som slår mig är vad använder de för tvättmedel och sköljmedel? Nästan så där illa såg vår yngsta ut i huden innan vi bytte till parfymfri skona.
Svar på tråden Allergitråden