• Helle76

Allergitråden

trållmor skrev 2010-05-23 21:40:13 följande:
    Hej! Har kommit på plats i huset nu *äntligen* Skitdietisten skrev bara ut 8 burkar Neocate, så imorgon ska jag ringa bvc här och höra vart jag vänder mig för att få ut en ny hänvisning. Känns ganska trist att behöva ta tag i det direkt, men hon äter ju bara mer och mer nu så Sen tänkte jag höra med er. Vi hade inte tänkt ge någonting till Neelah (förutom Neocate då) förrän hon är helt bra i magen och huden, men nu har hon haft sprutdiaree i 1½ vecka. Jag slutade amma henne för 2½ vecka sedan och hon har inte fått någonting annat än Neocate. Hennes rumpa är helt knallröd och även om vi byter direkt så hinner bajset "bränna" bort huden Jag tror INTE att det är tänder, för första tänderna fick hon redan för 1½ månad sen. Törs jag ge majs i förstoppade syfte? Det känns som att vi redan har väntat så länge på att hennes bajserier ska ge med sig, men efter 1½ vecka så känns det som att hon måste få lite hjälp att få tarmarna att lugna ner sig. Har ni något tips? Majs eller nåt annat att ge i stoppande syfte, och som funkar för mjölk-, soja-, ägg-, havre och vetefritt? Är det här något ni känner igen som har gett Neocate? Vi tänkte att det kunde vara hennes kropp som vill göra sig av med alla gifterna från min amning, men borde inte det ha gett med sig vid det här laget. Hon har ju blivit bra på en vecka förut nämligen....
    Det jag har kollat upp om neocate är att den görs på bla Glukossirap, det står inte från vad den framställs. Kan ju vara majs, ris, vete, potatis eller annan stärkelserikt ämne.
  • Helle76
    JPL skrev 2010-05-23 21:18:11 följande:
    G tål, av det du radar upp, inte godis, cider (äppe i juiceform) och nypon ... kissningsvis, för honom, är nog äpple det sämsta på den listan.
    Tack för svaret. Inatt kissade hon oxå i sängen. Hon fick ju nyponsoppa, blåbärssoppa igår. Tycker det är så svårt att veta vad hon reagerar på. Får nog skriva upp vad hon får att äta och be dagis med göra det.
  • Helle76

Idag fick jag hem vad Alida har ätit idag och det första jag ser är att de ger Milda mer 60 % och vad jag kan läsa på deras hemsida så innehåller den lecitin men står inte vad för sort. Ska man be dem ta bort denna eller?

Sen upptäckte jag att de ger havremjölk som inte är berikad så det ska jag säga till om att de tar hem.
    Bad de skriva upp vad hon äter i några dagar för att se någon samband med kisseriet. Men det var mycket som innehåller citronsyra. Någon som reagerar på det?
  • Helle76
    Snutten skrev 2010-05-24 20:21:20 följande:
    Citronsyra är ett kroppseget ämne som man i allmänhet inte är allergisk mot. Det är itne samma sak som citronsaft eller dyligt
    Då borde den inte göra att man kissar mer med andra ord heller.
  • Helle76
    Miralicia skrev 2010-05-24 23:33:21 följande:
    Åhhh skrev ett långt inlägg men datorn åt upp det Helle: väldigt kort så går mina funderingar mot E200 - sorbinsyra/E202 - kaliumsorbat. Dotters tydligaste reaktion på det är att kissa på sig - ibland rätt många gånger (5-6-7-8 gånger) samma dag och även nån enstaka nattkiss i sängen ibland trots att hon varit torr dygnet runt i två år snart om hon fått i sig E202/E200. det får/kan förekomma i alla typer av livsmedel som får innehålla konserveringsmedel. Några exempel: - all cider som jag hittat - alla mildas mjölkfria margarin & carlshamns med 40% fetthalt (ljusblå) är med E202, Carlshamns med 80% fetthalt, i papper & flytande är utan - nästan alla marinader/grilloljor som man köper färdiga i flaska/påse - en del bröd innehåller E200 - nästan all icke-eko-köpesylt (från de stora märkena i varje fall) innehåller E202 (de få som inte gör det innehåller sojasläktingar) - nästan all köpesaft innehåller E202 - finns fåtal sorter utan - så gott som alla sorters inlagd gurka och rödbetor och flera andra typer av inlagda grönsaker (ej plåtkonserver) - Björnekulla har alldeles nyligen kommit med en gurka och en rödbetsburk som är helt utan konserveringsmedel är enda jag hittat som är utan E202 - Leverpastej med gurka är med E202 - torkad frukt kan många icke-eko innehålla E202 - Festis innehåller E202, Mer gör det inte - läsk kan många gånger innehålla E202 (Cocca-cola, sprite, Pepsi, Champis, Trocadero, Icas Hallonsoda är några jag på rak arm kommer på som är utan) Några exempel som jag kommer på just nu, men som kan bli i rätt mycket lite här och där om man inte skulle tåla det. PS. Mildas mjölkfria innehåller sojalecitin om de inte ändrat på allra senaste tiden
    I natt så kissade hon inte alls på sig. Men vi ska köra att de skriver upp vad hon får för att se om det går att se något samband med intag och kisseriet.
  • Helle76
    Miralicia skrev 2010-05-25 08:16:15 följande:
    Kan ju vara en mängdfråga också, oavsett vad det handlar om. Att lite går bra, och lite till går också bra, men sen finns det en gräns när det rinner över - jmf ett glas som fylls med en skvätt i taget och till slut blir fullt. Det är ju sånt som är mkt krångligare att komma på vad det handlar om som orsakar det än om det är klara reaktioner - nu fick hon i sig det och nu kom reaktionen. Så en detaljerad matdagbok är nästan enda sättet att kunna börja nysta i de situationerna - att man kan se ett mönster mellan dagar med mycket av ngt och en reaktion av något slag och dagar med mindre och ingen reaktion, och sen när man fått ngt att rikta misstankarna mot kan testa med att eliminera och provocera med en misstänkt sak i taget.
    Ja, jag tror ju precis som du att mängden spelar roll. Tycker detta är så svårt när man inte riktigt vet vad som är problemet.
  • Helle76

EL I: Stora tjejen är 4,5 år och hon är väldigt trött och gnäller mycket. Vet inte vad det beror på för tillfället utan håller på att luska. Men vet att hon blir tröttare och gnälligare om hon får i sig något hon inte klarar av.

• Helle76

Thilde dricker oxå välling på nätterna, hon brukar vakna 2-3 gånger om nätterna och vill ha mat. Hon är 1,5 år och jag resonerar med att hon slutar när hon är redo.

Fick iallafall svar igår varför de inte köper den berikade mjölken och det berodde på att den inte var upphandlad. 
  • Helle76

Tur vi ska träffa BVC imorgon med båda barnen. Alida som är 4,5 år har börjat klaga på att det kliar i ögonen och är snorig, funderar om hon med åkt på pollenallergi som jag och pappan lider av ibland.

• Helle76

Var till BVC idag och skulle få utskrivet movicol junior till barnen och sen skulle hon höra med läkaren om det fanns något att ge Alida för att det kliar i ögonen.

De kollade Thildes mage och läkaren knackade och sa att hon hade mycket luft i magen och det vet vi då hon pruttar mycket. Han frågade om avföringen och jag sa att ibland är hon förstoppad och ibland är hon lös. Han sa att vi kunde sluta med mjölk och då sa jag att hon redan äter mjölkfritt och då fanns det inget att göra.
  • Helle76
    myran82 skrev 2010-05-28 08:00:35 följande:
    Hej igen. Det är så att vi ger mjölkfri ersättning (ahltera) till sonen som är 8 veckor och jag står i valet om att be om mer på recept eller inte. Han har ätit den i en vecka umgefär och jag tycker att han skriker mindre och sover mycket mer. Sover 3-4 timmar mitt på dagen, någon timma på kvällen och 5-6 timmar i stäck på natten. Innan sov han 5-10 minutersintervaller på dagarna, med tur 30 minuter i vagnen/bilen. Kan den nya maten göra så stor skillnad när det gäller sömnen? Vill ju inte behöva ge honom specialmat om det inte behövs. Kan väl vara så att han blir allergisk mot mjölk sen om vi tar bort det helt nu? Själv är jag känslig mot laktos och vet att om jag låter bli laktos helt och sen typ äter pyttelitte glass blir jag dålig, mer dålig än annars.
    Jag skulle be om mer på recept. Mina båda barn sov mycket bättre när de fick mjölkfritt.
  • Helle76
    Kavat skrev 2010-05-28 12:23:02 följande:
    Man kan ju blir gasig i magen av så mycket annat. Dåligt svar av läkaren tycker jag... Har hon besvär av det? Min man blir väldigt gasig och svullen av lök, men han är inte allergisk vad vi vet. En kompis blir jätte dålig av purjolök men kan äta all annan lök, så det finns ju annat än allergier som ger svullen och gasig mage också.
    Ja, det är ju det man kan. Hon gnäller och nästan grinar varje gång hon ska prutta. Hon pruttar jätteofta. Bad dem på dagis att ta bort allt som är gasbildande tex lök, kål i några veckor för att se om det blir bättre. Blir det bättre så får man väl prova att ge lite av något för att se vad det är hon inte klarar.
  • Helle76

Har en liten fundering som ni kanske kan svara på. Yngsta dottern fick yoghurt från Yosa med vaniljssmak i torsdags och bajsade löst med klumpar på kvällen och 3 gånger till på fredagen och det luktade vanilj om det. Det jag undrar är om hon kan ha reagerat på något i den? Kan man vara allergisk mot pektin och xantangummi?

• Helle76

Miralicia: De brukar äta den lite då och då men aldrig fått den med vanilj förut. Nu spelade det inte så stor roll då barnen inte verkade tycka att den var god så vi håller oss till dem andra som de har ätit bla skogsbär. Man övertolkar ju allt när de får problem med magen. Så det är bra att det finns personer som man kan rådfråga.

• Helle76
    Tibell skrev 2010-06-07 11:24:10 följande:
    jo men det tål hon som tur är =) Hon har ätit gröten och vällingen ( sojalecitin i den med ) i nån månad nu utan problem.
    Det kan inte vara att hon nu har blivit så känslig att hon reagerar på sojalecitinet med? Tänkte om hon har ätit den någon månad och nu kommer reaktionen. Ungefär som ett glas som fylls på med lite av ett ämne hela tiden och till slut så klarar inte kroppen mer.
  • Helle76

Lantani: Ifall det är odlat i ägg vet jag inte men Thilde som är allergisk mot ägg fick det, kan det vara det som gjorde att hennes eksem blossade upp isåfall.

• Helle76

Jag tänkte göra en provokation på äldsta dottern och se om hon fortfarande inte klarar av mjölk. Ska man ge laktosfri mjölk eller vanlig och hur mycket är en bra start dos?

• Helle76
    2små2stora skrev 2010-06-09 21:25:30 följande:
    Ge laktosfri, vi fick rådet att börja med 1 tsk och sedan öka med 1 tsk/dag ungefär.
    Tack för rådet. Då ska det inhandlas laktosfri mjölk.
  • Helle76
    Tibell skrev 2010-06-17 17:56:42 följande:
    Usch vad jobbigt att ha ett barn som är förstoppad så länge =/

Ikväll fick vi ge henne microlax. Hon låg väl still i drygt 5 min sen satte vi henne på toaletten. Och då ÄNTLIGEN fick hon ut den stora klumpen. Sen fortsatte hon bajsa ett bra tag och det var massa massa skum och slem. Blir det så av microlaxen ?! Såg inte mysigt ut alls. Men nu sover hon så gott så. Min lilla eksemunge ;)
    Mina barn har inte fått massa skum eller slem i avföringen av microlax.
Svar på tråden Allergitråden