• Helle76

Allergitråden

Jag måste bara fråga om något av era barn kissat på sig pga att magen krånglar?

Alida har kissat på sig flera gånger på nätterna och det är jämnt i samband med när hon är förstoppad. Så mina tankar är ju om det kan bero på det eller om det bara är en tillfällighet varje gång.
  • Helle76
    EL I skrev 2010-05-20 16:04:24 följande:
    min stora son kissar ofta på sig när han är förstoppad. han känner liksom inte när han behöver kissa, det trycker på lite varstans.
    Så det kan höra ihop med andra ord, vi ska till BVC om 1 vecka och jag tänkte höra med dem då hur jag ska göra med henne.
  • Helle76
    Kavat skrev 2010-05-20 16:10:27 följande:
    Vet inte hur mycket det har med magen att göra, men båda mina har kissat på sig av citrusfrukter! Dottern även av soja och jordgubb, men det är bättre nu. Hon blir rödlila i underliv och verkar inte kunna känna, hon har även klagat över att det svider. Är dock bättre nu. Sonen har vi märkt kissat på sig flera gånger inom ett par timmar när han ätit citrus, men även på natten. Och då har han varit torr ett år, natt som dag och kissar typ aldrig på sig annars. Men ingen av mina har ju varit förstoppade, tvärtom, de blir väldigt lösa istället.
    Hon har varit torr båda dag och natt i snart 2 år. De kollade ju om hon hade diabetes och urinrörsinfektion för ett tag sedan och sen var det bra men nu kissar hon på sig igen. Kanske be dagis skriva upp vad hon äter varje dag ett tag för att se om man kan se något samband.
  • Helle76
    JPL skrev 2010-05-20 16:13:05 följande:
    Mitt enda barn som slutat med blöjor ännu har att kissa på sig, särskilt på natten, som allergisymtom. Alltså inte kopplat till magen utan som direkt symtom på att han fått i sig något han inte tål. Enligt barnens läkare är detta vanlgiast vid vid citrusallergi, men han får det även vid mjölkintag.
    Oj, så det kan bero på allergi oxå. Som jag skrev till Kavat så ska jag be dem skriva upp vad hon äter på dagarna för att se om det går att hitta någon gemensam nämnare de gånger hon kissar på sig.
  • Helle76

pojkarnas mamma: Det finns en yoghurt som heter Yosa som är gjort på havre. Kanske det kan vara något.

• Helle76
    EL I skrev 2010-05-21 16:57:37 följande:
    fast om edt ska vara fritt från sädesslag så går ju inte det. Beror på hur strikt det är.
    Nej, då går det ju inte om det ska vara fritt från alla sädesslagen.
  • Helle76
    EL I skrev 2010-05-22 15:44:52 följande:
    haha ja man ska inte säga nåt för tidigt. I dag har sonen stor mage och värsta rännsketan han var jättelös i morse och typ 20 st russin (därav min fråga nyss) som var osmälta (aldrig sett det förut). Nu är han återigen lös...Han har fått russin men inte mer än han brukar få och då brukar han INTE bli lös så jag tror inte det beror på det...Jaja men han verkar inte ha ont i alla fall så det är väl bara och vänta och se. Magsjuka kanske??
    Russin brukar inte passera osmälta. Kan vara magsjukan men oxå värmen.
  • Helle76

Då kissade stora tjejen på sig inatt igen och det enda som hon åt igår som hon inte brukar är några godissorter, drack cider, nyponsoppa och marinerad fläskfilé. 

• Helle76
    Kavat skrev 2010-05-23 09:23:43 följande:
    Spontant tänker jag surt, vad det vinäger i fläskifilén? Och nypon är ju mycket c-vitamin. Funderar på om det är c-vitamin i citrusen som gör att mina kissat på sig? Eller bara att det är "surt". Cider är ju också lite surt, ibland... Nej, du jag vet inte.
    Ja, det var det ju. Kanske inte ska ge henne något surt för att se om det kan vara det som ställer till det. Idag har hon druckit 1 mugg med nyponsoppa och 1 med blåbärssoppa och hon har kissat fler gånger än hon brukar göra.
    Undrar vad man ska be dagis att ta bort för att se ifall det är det som är problemet.
  • Helle76
    myran82 skrev 2010-05-23 20:38:54 följande:
    Hejsan. Jag tänkte om det är okej om jag ställer en fråga? Min son på 7 veckor har en hel del problem med magen och nu ska vi prova alhtera ersättning till honom istället för NAN 1 HA i en vecka för att se ifall vi märker någon skillnad. Har även skaffat en dr brown-flaska. Hämtade ut ett paket på apoteket och det kostade 210 kr (!), kommer ju bli fullständigt ruinerad om vi ska köpa så dyr mat. Apotekespersonalen pratade om någon slags rabatt man får ifall man får ersättningen utskriven. Någon som vet vad ett paket kommer kosta då ungefär?
    Oftast får man utskrivet några paket på ett uttag som då kostar 120 kr.
Svar på tråden Allergitråden