• Helle76

Allergitråden

Jag skulle göra chokladpudding på solhavre igår till barnen men den stelnar ju inte. Hur har ni andra gjort?

• Helle76
    Miralicia skrev 2010-05-09 09:50:00 följande:
    Kokosmjölk, och aningens mer pulver. Men den blir inte inte så krispig och "luftbubblig" som med vanlig mjölk utan lite mer åt det krämiga hållet. men tjocknar gör det. Vet andra som gör på imat, eller i varje fall en blandning av iMat & havredryck. Fungerar väl med havredryck också, men då måste man ta mycket mer pulver och då blir det inte lika gott - lite för skarp chokladsmak. Alt använda lite gelatin för att förtjocka med.
    Tack för svaret.
  • Helle76

Försöker hitta information om innehållsförteckning på gillebagarens kakor men hittar inget på deras sida. Trodde de var rätt bra på det.

Alidas dagis kom men en lapp idag och undrade vad för fikabröd Alida kan äta.
  • Helle76

Ingen som vet på rak arm vilka av gilles kakor som de som inte tål ägg, mjölk och soja kan äta?

• Helle76
    Kavat skrev 2010-05-10 21:06:54 följande:
    Nix, jag vet bara att Göteborgs Kex har en suberb allergiinfo på  hemsidan och dottern tål ChokladjätteKexen bl.a som man skulle kunna tro innehåller både det ena och andra. (Jag äter ju inte vete)
    Ska kolla in deras sida. Tack för tipset.
  • Helle76

Tack för tipsen. De reagerar på sojalectin och då blir ju utbudet väldigt litet.

• Helle76

älsklingen: Det finns en yoghurt som heter Yosa som mina barn som är gjord på havre. Men vet inte om man kan ge den från 6 månader men det tror jag.

• Helle76
    Tozza skrev 2010-05-19 12:41:22 följande:
    Hallå...igen! Jag hängde i den här tråden för nått år sen, då min dotter var allergisk mot en hel del. Nu är min lillgrabb (9mån) konstaterad allergisk mot: VETE, MJÖLK, RÅG, ÄGG och SOJA. Dottern hade allt utan soja, så det är nytt för oss. Finns det soja i mkt? MEN nu misstänker vi annat då han fortfarande kaskadkräks ibland (men av vad??) och ekesmet blossar då och då? Det vi funderar på (men har absolut ingen aning) kan det vara: ärtor? Majskrokar? kyckling? lök? tomat? Nån som vet om korsallergier eller om man kan vara allergisk mott nått av ovan (ärtor och tomat vet jag, då jag själv var det när jkag var liten). Dietisten sa åt oss att YOSA yoghurt var okej - även sempers mjölkfria gröt/vällning, så det får han som lite mellis/frukost/kvällsmat. Det är svårt, även om vi säkert har det lättare än andra då vi redan varit inne i tänker ängång (dotterns ALLA allergier försvann när hon var 3år).
    Våra barn är allergiska mot mjölk, ägg, baljväxter och soja. Lilla jäntan är jättekänslig och reagerar tom på sojalectin.
    Att han fortfarande kaskadkräks kan bero på sempers gröt/välling för den innehåller sojasläktingar. 
  • Helle76

Tozza: Vad jag har förstått så säger de flesta att sojalectin ska gå bra om man reagerar på soja, men vi är några här i tråden som har barn som reagerar på det. Min yngsta är jättekänslig och kan inte äta något med sojalectin i och inte heller fruktkärnmjöl. Hon tålde inte heller nutramigen som är en mjölkfri ersättning. Så bara för att hon säger att det ska vara okey så betyder det inte att man inte kan vara allergisk mot detta med. Hoppas ni kommer underfund med vad det är som gör att han mår dåligt.

Svar på tråden Allergitråden