Miralicia skrev 2011-01-22 21:01:38 följande:
Varierar från dag till dag - allt utifrån humör och då är det typ minitonåring från sin värsta sida här hemma de dagar som det är som värst ur humör. Har testat att provocera med lite av varje här nu efter jul - först medvetet med mjölk och sen av misstag med två olika sojasläktingar så det är väl gissningsvis en del beroende på det - både humör och mat.
Mjölk gillade väl inte magen riktigt genom att hon blev lite förstoppad av det vilket hon aldrig brukar vara annars, men främst ett totalt übergräsligt humör som varit senaste tiden. Sojasläktingarna vet jag inte riktigt hur det gick med annat än att humöret som var på bättringsvägen blev sämre igen. Och sen har hon fått lite eksem runt handlederna som jag inte riktigt vet vad det beror på.
Och lite klagomål om magont till och från som har varit ett par månader och sen nu efter jul så har hon fått ett eksem vid sidan av munnen på ena sidan som jag inte vet vad det beror på riktigt
Om det är något gammalt som vi har kunnat införa och som funkat som nu inte funkar igen eller om det är något nytt som tillkommit.
Men jag misstänker att såväl humör som utslaget och även matlusten är allergirelaterad - men vad?
Äpple har hon ätit något åt här hemma och sen i höstas även på dagis utan problem, innan så fick hon bara tillagat äpple eftersom hon fick eksem på händerna av att hålla i dem. Citrus har jag testat att smyga in lite här hemma och det har ju verkat funka - innan så kaskadkräktes hon ju av det nattetid (kräkningarna kom ju alltid under natten oavsett när under dagen som hon åt det och det var då bara det med citrus som hon kräktes upp även om hade ätit massor av annat efteråt, något som jag inte kan lyckas förklara hur det kan bli så). Men nu var det ändå ett par veckor sedan som hon fick något med citrus här hemma vad jag kan minnas.
Välling äter hon inte, slutade amma vid 3½ och sen dess har det bara varit "vanlig mat". Men vikt och längd är inga problem - är en bit över medel, hon är väl typ längst på dagis trots att det finns de som är ett år äldre än henne.
Här hänger ofta matvägran och förstoppning ihop - iaf på A väldigt tydligt. Så se till att få fart på den
Sen hade jag backat mes allt ni testat tills humöret och matlusten var tillbaka. Matvägran handlar om långsam reaktion, så några veckor minst av en ny sak innan man testar nästa. Annars har du ingen aning om vad det beror på - mjölken som är ihängande, sojasläktingarna? De nya frukterna? Man blir lätt ivrig när det verkar gå bra, men jag har fått lära mig att tålamod är en dygd och provocerar nu i 3 mån innan jag går vidare på nästa. Tungt när det är många saker man vill testa. Men hellre det än att städigt bli osäker på resultatet.