Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

ELI79 skrev 2010-12-06 10:19:13 följande:
    Jag hade kontakt med dietist i våras/somras och skulle kontakta henne för utskrivning av livsmedelsanvisning. Jag kontaktade henne men hon hade inte tid då och skulle ringa upp mig veckan efter, detta var i augusti. Hon har fortfarande inte ringt upp...känner mig väldigt ignorerad vilket jag gjort hela tiden med sonens problem.
    Ska ringa upp henne igen nu när vi testat och jag känner mig säker på hans allergi. Han verkar ju inte superkänslig men det sätter sig helt klart på hans mage.

Nu är min fråga, vad tycker ni jag ska kräva för nåt på livsmedelsanvisning. Det vi använt hittills är lailas gula, sempers pasta, lite bröd med vetestärkelse i, glutenfria smörgåskex, pofiber hmm ja det är väl det som vi kontinuerligt använder. Kan man "kräva" dessa saker eller ska man gå med på bara det de skriver ut? FÅR man utskrivet vid veteallergi??
    Har du inte vågat stöta på innan? Jag skulle gissa att hon helt enkelt glömde, även vårdpersonal är människor som gör misstag.
    Du kan få förskrivet allt du önskar som finns i sortiment för förskrivning. Om det bara är naturligt glutenfritt som ska vara så finns det mesta, men är det annat som ska undvikas blir det färre varor. Knäckebröd finns, meninte mjukt bröd. Pasta, mjöl, fiberhusk, pofiber, fibrex, skorpor, rån, flingor, ströbröd. Kex tror jag bara finns med vetestärkelse i. 
  • Blå Flygare
    annakohler skrev 2010-12-06 10:53:19 följande:
    får man fråga er här inne hur man vet när mjölkallergin är borta så man kan införa laktosfritt igen?
    båda barnen är allergiker
    Varför laktosfritt? Igen? När (om)det växer bort vet man inte. Har ni tagit tester som visar på allergi eller är det enbart provocering somvisat på allergi? Om tester visar går man på nya tester för att se när det är dags att provocera, men om tester inget visar får man testa med jämna mellanrum. Hur ofta och hur det går till beror på tidigare reaktion. Hör med dina barns läkare.
  • Blå Flygare
    ELI79 skrev 2010-12-09 10:03:43 följande:
    Nu har jag pratat med dietisten igen och hon är superbra! Hon tyckte absolut det lät som veteallergi och hon sa att om vi inte hade fått ordning på hans utbrott eller hans stora mage trots strikt vetefritt inom ett par veckor så skulle vi höra av oss så skulle hon fixa läkartid för då behöver han utredas mer. Så det känns bra! Hon tror verkligen på mig och det känns så skönt!
    Vad skönt!

Vi var till dietisten idag. S har gått ner i vikt Men hon har växt. Dietisten trodde att vikten berodde på alla förkylningar hon haft (2 i månaden minst under hela hösten/vintern) Och eksem var visst ett stort problem för alla i år, så det var nog vädret och inte kosten. Har telefontid med läk imorgon, så då får vi se om hon håller med, och ffa vad vi ska göra åt förkylningarna!
    Extra berikning... *suck*

Nu är det veteprovocering som står på tur. Jag vågar inte ens hoppas! Känns skit-läskigt! Håll tummarna för att vi får en god jul
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-12-09 20:05:35 följande:
    Men, hm, om hon nu redan gått ner i vikt, ska ni verkligen provocera med vete  nu då i och med att viktnedgång är enda symptomet... Hur vet ni då vad som beror på vad?
    Vi resonerar att antingen har hon gått ner av förkylningar eller råg. Vi kommer inte längre med råg nu för hon vill inte äta det (hmmm...) Nu ska hon bli bra från denna förkylning och med extra berikning kommer hon gå upp. Om hon inte gör det utan fortsätter gå ner så får man skylla på vete (finns ju även lite vete i råg osv) Hämtar hon upp så funkar vete. Men om förkylningarna fortsätter så blir det svårt, därav desperat samtal med läk imorgon
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-12-09 22:21:17 följande:
    Jag hade desprat samtal med A-C i förr går!!! Hahaha, men det utmynnade iallafall i en tillväxtutredning i januari.
    Det är väl bra att det blir gjort nu!
    Kändes mysko att möta A-C i korridoren och inte säga nått när vi har telefontid imorgon. Men man får väl låta doktorn jobba
  • Blå Flygare
    trållmor skrev 2010-12-12 11:15:57 följande:
    Jo, enligt dem är det ren havre. Så här står det i intyget vi fick till förskolan:

"Angående gluten/veteprotein i Oatlys produkter
    Oatlys produkter odlas av speciellt utvald s.k. 'ren havre' och hanteras för att minska risken för inblanding av andra sädesslag. Oatly kan därför garantera att alla produkter innehåller mindre än 100ppm eller 0,001% gluten. Detta är i regel tillräckligt för konsumenter med Celiaki som rekommenderas en glutenfri kost. Däremot kan vi inte garantera att våra produkter är helt fria från veteprotein eller protein från andra sädesslag. Därför rekommenderas inte Oatlys produkter till personer med födoämnesallergi mot proteiner i säd."
    Helt motsägelsefullt Obestämd Å ena sidan är den ren havre, dvs odlat och handterat så det inte finns risk för inblandning av andra sädesslag än just havre. Å andra sidan finns risk för kontamination av andra sädesslag.
    Enl. vår dietist är oatly inte gjord på ren havre. Får nästan kontakta oatly och se vad för svar man får om man frågar igen.
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-12-10 09:08:02 följande:
    Aha. Ja, shit, vad klurigt det måste vara.
    Men vad har du gjort med råg som hon inte äter? För man måste väl kunna göra rågbullar typ lussebullar mm som går ner?
    Jag gav råg-bröd som är "bubbligt". Hon ville inte äta det som macka, men när jag bröd det i bitar och kallade det för puffar var det bra. Sen har jag gett gröt eftersom det bara fanns rågflingor och inte rågmjöl i affären - rätt meningslöst eftersom hon vägrat all annan gröt innan och nu vet vi att rågflingegröt är lika opopulärt som all annan gröt. Nu har jag sett att det finns rågmjöl, men orkar inte baka och greja extra nu mellan sjukdomar och julbestyr. Så vi tar den enkla vägen ut och testar vete först. Det finns det fler produkter med.
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-12-12 12:22:44 följande:
    På Oatlys hemsida skriver de så här:

"Eftersom vi ställer särskilda krav på vår havreråvaras renhet kan vi garantera att Oatly-produkter innehåller max 100 ppm gluten från vete, råg och korn. Denna nivå är den gräns som anges för märkningen ”mycket låg glutenhalt” i de nya EU-reglerna om livsmedel som är lämpliga för personer med glutenintolerans.

I de nya EU-reglerna, som började gälla den 9 februari 2009, är havre inkluderat som ett glutenfritt livsmedel. På Celiakiförbundets hemsida kan du läsa mer om konsekvenserna av de nya reglerna, www.celiaki.se. Där säger man bland annat att de som tidigare har ätit Glutenfria produkter kan nu äta produkter med benämningarna ”Glutenfri” och ”Mycket låg glutenhalt”.   "

Dvs de uppfyller inte gränsen för att kallas glutenfritt som är 10 ppm (dvs 10 mg/kg), utan bara 100 ppm (100 mg/kg), så risken för inblandning av veteproteiner i Oatlys havreprodukter är nog större än med de glutenfria, vetestärkelsebaserade mjölmixerna som måste innehålla mindre än 10 ppm. Innehåller de större spårmängd av gluten så lär de innehålla större spårmängder av andra veteproteiner också i och med att glutenet står för 90% av proteininnehållet i vete.
    Är inte gränsen 10 ppm för naturligt glutenfritt och 100ppm för glutenfritt enl de gamla reglerna?
  • Blå Flygare
    ELI79 skrev 2010-12-12 11:28:34 följande:
    ok för sonen äter bara de saker som är från semper. vi har testat glutis pasta mm men han äter inte det.
    Kan man få lailas gula från apoteket?

Jag misstänkte att det var så, men jag vet inte om det är olika i olika landsting hur mkt de får skriva ut??

Jag ska nog kräva det ändå. jag ska maila henne och skriva vad jag vill ha för nåt o sen får hon snällt skriva ut det.

Ni som har veteallergiska barn, har ni gjort någon gasteroenterologisk utredning på dem? eller har ni "bara tagit förgivet" att det är allergi?
    Vi har tagit test för att se hur inflammerad tarmen är och på så sätt uteslutit Chrons och andra inflammatoriska sjukdommar och samtidigt konstaterat allergisk reaktion i tarmen. Patch har ju inte visat något - skönt att ha något test som visar att allt inte är inbillning Vi har även tagit test för celiaki som inte visade något. Vi har tagit test för CF och röntgat lunga och hjärta - som allt var bra tack och lov.

Utbudet på livsmedelsanvisning skiljer något åt mellan landstingen. Här i vgr finns lailas gula. Också sempers grov och ljus mix. Pofiber. Pastan. Lasagneplattor. Det är det jag har i huvudet.
  • Blå Flygare

Lax: Jag blandar krossade soltorkade tomater med massa persilja och lite salt och har på lax. Smord form, gärna lite extra olivolja så det inte blir torrt. In i ugn, kort stund så laxen är riktigt saftig. Har jag extra tid skär jag laxen tunnt innan så kan man minska på tiden i ugn för extra saftig utan att den är undertillagad i mitten. Servera tagliatelle till, alt ljummen potatissallad.

Svar på tråden Allergitråden