Allergitråden
ELI79 skrev 2010-12-06 10:19:13 följande:
Jag hade kontakt med dietist i våras/somras och skulle kontakta henne för utskrivning av livsmedelsanvisning. Jag kontaktade henne men hon hade inte tid då och skulle ringa upp mig veckan efter, detta var i augusti. Hon har fortfarande inte ringt upp...känner mig väldigt ignorerad vilket jag gjort hela tiden med sonens problem. Ska ringa upp henne igen nu när vi testat och jag känner mig säker på hans allergi. Han verkar ju inte superkänslig men det sätter sig helt klart på hans mage.
Nu är min fråga, vad tycker ni jag ska kräva för nåt på livsmedelsanvisning. Det vi använt hittills är lailas gula, sempers pasta, lite bröd med vetestärkelse i, glutenfria smörgåskex, pofiber hmm ja det är väl det som vi kontinuerligt använder. Kan man "kräva" dessa saker eller ska man gå med på bara det de skriver ut? FÅR man utskrivet vid veteallergi??
Du kan få förskrivet allt du önskar som finns i sortiment för förskrivning. Om det bara är naturligt glutenfritt som ska vara så finns det mesta, men är det annat som ska undvikas blir det färre varor. Knäckebröd finns, meninte mjukt bröd. Pasta, mjöl, fiberhusk, pofiber, fibrex, skorpor, rån, flingor, ströbröd. Kex tror jag bara finns med vetestärkelse i.