Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

Råkade snubbla över detta recept på knäck utan nötter när jag letade recept till adventsfikat. Inte hittat något till adventsfika än dock

www.arla.se/Default____17653.aspx

• Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-11-26 12:19:36 följande:
    Funkar utmärkt även med hackade solroskärnor (och även lite mindre allergent än sesam som ändå är med på allergenlistan över sådant som måste deklareras)
    Vi har ströbröd i vårt recept, funkar bra med moilas. Mindre hackande då S gillar varken solrosfrön eller sesam, så vi håller oss nog till det. Gissar det är för beskt.
  • Blå Flygare

Miralicia: Synd med guaren, har inte koll på sånt eftersom vi tål det. Lättare att hacka solroskärnor än göra eget ströbröd Märker av det med recepten. Helt hopplöst att hitta något matigt till adventsfikat som inte innehåller ost, cremefraich eller dyl Hjälp!

• Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-11-26 15:06:09 följande:
    Hur bråttom är det? Nu i helgen eller?
    Nästa helg, men vi vill handla några dagar innan och det får inte ta tid att göra det heller för dagen innan ska vi på julfest Småbarn (gluten) kan ju äta något annat, så det behöver bara vara mjölkfritt. Funderar mackor med lax, men det känns lite väl fantasilöst. Skulle vilja testa något nytt, men som går racersnabbt att fixa iordning. Det är alltså det matiga jag har problem med, det söta är alltid lätt att fixa för en gottegris som mig Bortsett från att jag saknade nötter för trillingnötterna, florsocker till marknadsnougaten, bakplåtspapper för cornflakesgodiset...
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-11-26 21:48:51 följande:
    Okej...tackar så mycket =)
    Har dock fortfarande inte hittat rätt adress..men letar vidare! Heter det bara östra?? Eller är det samma som drottnings silvias barnklinik?
    Det är drottning silvias barn och ungdomssjukhus. Kliniken heter Allergimottagningen.
  • Blå Flygare
    JPL skrev 2010-12-01 18:12:45 följande:
    Tycker ni att jag behöver bry mig om eksem som kommit nu när det varit kallt? Vi brukar ju inte ha problem med det, så det är inte eksem som funnits och blivit värre utan helt nytt för oss. Kring munnen och på armarna. Ska jag jaga nya födoämnen eller hoppas på att det är kylan?
    Är det kallt ute blir det också väldigt torr luft inne. Så typiskt ser man då eksem i ansiktet och av kylan och torr hud i övrigt. Oftaextra torr på händerna och nedreunderarmarna eftersom händerna ofta blir kalla eller våta ute med.
  • Blå Flygare
    skruttis11 skrev 2010-12-01 16:57:02 följande:
    hejå hå! får man vara med här?

har en dotter med förkyldnings astma och två pojkar med komjölksproteinallergi!

hatar just den allergin fyy fasen va de e jobbigt å behöva läsa allt på alla varor man köper  eftersom de är så mkt de inte får äta med just den allergin, mellersta pojken klarar sig dock mkt bättre än den minsta

han e full i exem å får ont i magen å blöjjor ja flera gg om dagen om han ens tittar på en mjölkpaket mriktigt jobbigt tror inte vi har fått sovit en hel natt på 4 år snart lider så mkt med mina troll att de har dessa besvär!
    Välkommen, välkommen
  • Blå Flygare

Städat, bakat och ståtti, och nu en dag innan adventskalaset är båda småsjuka. Inställd julfest och antagligen blir adventsfikatinställt eftersom det ska komma småbarn och en nykläckt. Jagär så j-a trött på dessa förkylningar - har inte haft en hel VAB-fri vecka på hela hösten Just lämnat in 6 intyg till dagis från den senaste månaden. Snart tar väl dagarna slut...
    Har denna hösten/vintern varit lika överjäkling för er andra med eller utan astmabarn? Om det ändå bara varit A, men S har ju varit lika illa hon. Skrikandes

• Blå Flygare
    Allrona skrev 2010-12-03 10:03:34 följande:
    Åh suck detta vabbande. Räknade igår ut att vi har vabbat 38dgr på 3 månader! Mest med minsta tjejen som ju knappt har varit på dagis. Den här hösten har vi hunnit med flera febertoppar, förkylningar, svinkoppor, springmask och sist halsfluss! Ja förutom de vanliga astmabesvären då. På tre månader!!! Dessutom dessa ständiga allergiutredningar. Suck! Vi får hoppas att det vänder snart.

Sorry för gnällinlägget men det var skönt att gnälla av sig lite
    Nalle
  • Blå Flygare

Jag är inte så haj på att baka mjuka kakor som är glutenfria, men hittade ett småkaksrecept med saffran i De blev riktigt goda! Tyvärr inte så snygga som i orginalreceptet eftersom det inte funkade att trycka ut dem med pepparkaksformar (jo, det gick, men inte att få upp dem i en eller ens två bitar sen).
    Nu är bara frågan vilket som är bäst: förvara i skafferi (17 grader) eller frys, så de inte blir sega och tråkiga till jul.

www.nogg.se/blogg.asp

Svar på tråden Allergitråden