Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

ELI79 skrev 2010-12-16 08:34:16 följande:
    Någon här som har barn som sover dåligt som INTE beror på allergi?? Eller sover allas barn som små söta änglar när de mår bra eller???
    Ja, Albin är inte allergisk mot nått men bökar runt och sparkar på oss på nätterna. Vaknar och vill ha napp eller bara slå morsan i ansiktet... Till viss del tror jag dock att astman gör det lite värre
  • Blå Flygare
    ELI79 skrev 2010-12-16 21:36:24 följande:
    nä enda gången han äter glukossirap är väl i godis en gång i veckan. Kräm äter han inte längre... Godis äter han några bitar bara men tål han inte det så är ju det tillräckligt förstås. Är det glukossirap i all sylt?!
    Glass möjligtvis på dagis...hemma äter han inte glass.

Det skulle vara det där kontamineringen med råg och korn då. han får flingor på morgonen som är majs, havre, råg och korn också tror jag...det skulle väl kanske det då? får gå över till risflingor istället. Det är nämligen det enda han behagar äta på morgonen nämligen. Hade lite risgröt på morgonen förut och det gick ganska bra.
    Hittar i mina papper " råg får innehålla 0,1% andra spannmål, vete får innehålla 2% av andra spannmål, havre får innehålla 3% av andra spannmål. Korn är svårt att hitta i ren form" Vid veteintroduktion ska man testa vetestärkelseinnehållande produkter först. Det är mer vete i råg än i vetestärkelse i glutenfria produkter. Och mer vete i vetestärkelse än i glukossirap.
    Så jag hade börjat med att ta bort råg och korn och sen se om man ska backa ytterligare eller kan testa en av dem i taget.
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2010-12-17 14:32:55 följande:
    Surfade in på astma och allergiförbundet för att kolla en sak och fick se en länk till "vill du ha hjälp att söka vårdbidrag" och funderade åter igen på om det är värt att försöka få vårdbidrag.

När jag själv räknar så anser jag ju att vi lägger den tid som krävs och även de merkostnader som krävs för att få för merkostnad MEN dotter är ju "bara" allergisk mot mjölk, soja och baljväxter (inkl. alla släktingar och sojalecitin), ägg, tomater (överkänslighet?) och några frukter. Hon har ju dessutom måttlig förkylningsastma och lite besvär med eksem. Sen har vi ju hennes problem att öka i vikt också som innebär veckovisa vägningar hemma och månatliga vägningar på sjukhuset + berikning av all mat. Men detta att öka i vikt vet jag inte om man kan för?

Vad säger ni experter? Är det ens någon idé att söka? Vad har ni fått tid för? Hur mycket har ni tex fått för läsning av innehållsförteckning? extra tid för dubbel lagning av mat? smörjning? medicinering? informationssökning?

Och kostnader, vad har ni fått igenom för mjölkallergi? Sojan är ju svårare att specificera ersättningsprodukter, det är ju mer så att man måste laga i stort sett allt från grunden och baka allt fikabröd osv själv men det är ju svårt att speca kostnader för?!

Om ni inte vill svara här så inboxa mig gärna så får ni min mailadress.
    Svårt att veta innan, men om man inte söker får man aldrig beta. Man kan inte få mer än ett nej. Jag fick för min dotter när hon hade sädesslag, mjölk, ägg, förkylningsastma, pollenallergi och viktproblem. Fick merkostnad för mjölk, mediciner och tvätt och mertid för medicinering, måltider, bak, matlagning, städ.

När mjölk och ägg försvann fick hon avslag. Nu har eksem tillkommit men jag har inte sökt om för vi har nu beviljat för henne och lillebror (svår astma) ihop. Dock ingen merkostnad sen mjölken gick bort.
  • Blå Flygare
    Mela78 skrev 2010-12-19 21:54:12 följande:
    Apropå köttbullar, maken och barnen äter Gottländska köttbullar, finns i frysdisken och innehåller väldigt mycket kött för att vara färdiga. Har åtminstone förut varit glutenfria, om jag inte minns fel även vetefria. Lite osäker, så kolla innehållsförteckningen...
    Deär utan gluten iaf, tror de är vetefria eftersom de är ekologiska (stämmer inte alltid, men det är inte lika vanligt med glukossirap och dyl i ekologiskt som annat). Jag tycker dock de gotländska är för mycket lök i, jag tycker bättre om felix ekologiska.
  • Blå Flygare

Provocerar. Var dag lite sämre humör. Men inte tillräckligt dåligt för vi säkert ska vete att det är vete. Snart jul... Frågan blir då; vräka på eller ta bort? Jag tror vi vräker på imorgon så vi om det blir värre har någon vetefri dag innan julafton. Håll tummarna för oss!

• Blå Flygare
    Ellisizza skrev 2010-12-29 20:50:10 följande:
    Hej alla!

Skrev mycket här för ett tag sedan men det är länge sedan nu.  Kommer ihåg att jag alltid fick så bra tips av er så ni kanske kan hjälpa mig även denna gång?

Min son är snart 16 månader och tål inte mjölk, ägg och sädesslag. Vi gav sempers mjölkfria risgröt på kvällarna rätt länge och han stod sig bra på det. Men sen började han äta sämre och sämre av det så vi gick över till flaska istället. Han äter nu Neocate ersättning men lite olja i till kvällen och det fungerar bra förutom att han inte står sig hela natten på det. Han behöver en flaska på natten också.

Har ni några tips på hur man kan göra välling på neocate? Vi provade sempers mjölkfria risvälling men den totalvägrade han trots att vi försökte vänja honom.

Eller finns det någon färdig välling han kan tänkas tåla? Tänker tex på denna webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling/vall... men är quinoa ett sädesslag? 

Försöker få honom att dricka rismjölk men det funkar inget vidare.. Men man kanske kan blanda välling på det på något sätt för att han ska få i sig kalcium?

Som sagt, alla tips på något att ge honom till kvällen som är nyttigt och mättande mottages tacksamt! 
    Du kan blanda neo på risdryck (carlshamn) för extra kalcium, så gjorde vi (fast med nutra). Du kan också ha i lite grötpulver för att göra neon till en välling och göra den lite mer mättande. Quinoa är en ört och helt fritt från sädesslag- Allergi mot quinoa är mycket ovanlig.
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-01-04 18:35:31 följande:
    Några exempel:
    Korvgryta med ris
    Fiskpinnar (hemgjorda) med potatismos
    Pasta med bacon-och grönsaksröra
    Broccolisoppa
    Köttfärsås och pasta
    Köttbullar med potatis el pasta
    Kycklingwok
    Kycklingnuggets
    Sojafritt, är det samma som fritt från baljväxter?

Blodpudding
    Faluwok
    Taccos
    Stekt lax med potatis
    Carbonara (byt ägg och grädde mot risdryck, massa vitpeppar döljer kokossmaken)
    Lax i ugn - sås av iMat och hummerfond (kolla tillsatserna?!?)
    Laxsnäckor (hackade soltorkade tomater blandat med hackad persilja inrullat i laxen, kör i ugn) Torillini till.

Med baljväxter:
    Chilli con carne
    Kinamix med bacon
    Kycklingsallad (varm med ris, ärtor, majs, curry, grillkrydda)
    Ärtsoppa
  • Blå Flygare
    Findusfideli skrev 2011-01-04 21:13:29 följande:
    Hej alla!
    Jag har en fyramånaders gosse, som får röda utslag. Till en början är det som röda prickar, sedan känns de ungefär som sårskorpor. Liksom lite upphöjda. Sedan ser det torrt ut, med flak av torr hud, som ibland skiftar i gult. Detta främst i öronen, pannan och hårbotten. Han har även fått det på övriga kroppen, men utan flak. Huden känns som sandpapper då. I samband med detta brukar hans bajs luktaa väldigt illa, typ hönsgödsel eller något liknande. Jag ammar honom.

Tidigare verkade han ha väldigt ont i magen, det är väl så ibland numera. Han verkar undan för undan bli gladare. Dock river han sig väldigt i huvudet när det blossar upp. Jag äter mjölk och äggfritt. Försöker undvika soja också. Jag uteslöt mjölk för att han verkade få ont i magen och ägg för att utslagen blossade upp när jag ätit det. Vi var hos doktorn i november och då skulle jag smörja med mjukgörande samt mildison på utslagen. De försvann då och han blev len och fin. Problemet är väl att så fort jag försöker trapp ner så börjr de blossa upp och då vågar jag inte sluta. Egentligen vill jag inte smörja´med kortison alls. Ja, just det han sover tidvis uselt också. Gråter och knölar natten igenom.

Jag känner mig så rådvill. Ibland tänker jag att han kanske skulle få så här oavsett och att han hade ont i magen för att han var yngre med lite omogna tarmar medan jag andra gånger är säker på mjölk och ägg. Något annat också kanske då det blossar upp utan att jag ätit varken det ena eller andra. Har ni någon aning om kakao?

Är det någon som har någon idé? Bvc har inte så mycket att säga och till barnmottagningen kan jag komma om det blir värre. Min äldsta son hade något liknande, men han åt ersättning och jag funderde aldrig i några allergibanor då. Han mår bra idag och äter det mesta utan problem. Har lite torr hud och får nässelutslag ibland. Mellansonen verkar bli förstoppad av mjölk och har eksem då och då. Det blev långt det här, men jag hoppas att ni orkat läsa i alla fall.
    Kavat skriver mycket klokt, som vanligt. Men jag orkade inte med någon matdagbok och skriva upp allt i detalj. Närjag inte kunde lista ut vad som spökade tog jag bort det mesta ur min kost under ett par veckor (det kan behövas en månad eller lite till med) och när gossen mådda bra återinförde jag 1-2 saker om dagen, började med det jag trodde skulle funka- I matbloggen "utan allt" kan du få tips på skonkost. Tänk på att även ta bort kosttillskott under den tiden - det visade sig vara omega3-tabletterna som gjorde att han ständigt var kass i magen, han tålde ju inte fisk.
    Välj den uteslutningsmetoden som funkar för dig!
    Glöm inte heller amdra saker än kosten som kan påverka. Kemiska ämnen i tvättmedel/sköljmedel (även era kläder), rengöringsmedel mm. Volymschampo innehåller ofta vete- eller mjölkprotein. Duscholjor ofta soja. Det finns krämer med havre och tvålar med mjölk och mandlar Osv.
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2011-01-19 17:04:14 följande:

Någon som vet hur många ämnen de kan pricktesta samtidigt ? Vi har fått en tid på måndag för pricktest ( skulle egentligen inte göras förens i mars men eftersom hennes astma krånglar hela tiden ville de kolla så det inte är något i hemmet som förvärrar ) och jag vill ju pricktesta en massa på henne... Vi är där så sällan så jag vill liksom passa på.

Nu när hon varit hemma sen i torsdags förra veckan är astman jätte bra på henne. Och i morgon är det dagis igen, ska bli spännande att se hur det kommer gå..

Det beror på storleken på armen, är de små går det inte att testa så många saker samtidigt. 6 st fick de plats på Albins underarm när han var 6 mån. Men det är klart att man kan ju ta på båda armarna. 2 av prockarna är kontroller (en positiv och en negativ)
  • Blå Flygare
    ViFrånLandet skrev 2011-01-19 17:22:33 följande:
    Yey, nu har jag lyckats laga två maträtter som vi alla kan äta här hemma, inte särskilt avancerade sådana men ändå Flört En fråga dock: kan man neutralisera kokossmaken på nåt vis? Idag stekte jag kött, lät det sedan koka i 80%ig kokosmjölk (santa Maria, den ni tipsade om, tack!) och kryddade med salt och peppar... Sambon och sonen åt gladeligen men jag var inte särskilt förtjust... När jag bara gör åt mig och sambon använder jag riktig vispgrädde, blandar i köttbuljong samt kryddar med kött&grillkrydda, går det att få någon liknande smak tror ni?
    Mycket vitpeppar döljer en hel del av kokossmaken. Regält ska det vara! (Finmalen)
Svar på tråden Allergitråden