• Kavat

Allergitråden

LokesMammi skrev 2011-11-25 11:30:44 följande:
    Nu har jag fått svar ang min vb ansökan till sonen!

"Utifrån de här uppgifterna överväger Försäkringskassan att besluta att du får en fjärdedels vårdbidrag utan skattefri merkostnadsdel från och med augusti 2011 tom juli 201. Försäkringskassan överväger att beräkna dina merkostnader till 1 800kr/år."

Jag får ersättning för inhalationer o hudsalva 1800kr/år o inget för mjölkfri ersättning o specialmat

"Mjölkersättning godtas inte som en merkostnad eftersom man inte har kostnader för annan mat. Specialmat godtas inte som en merkostnad."

Har ni som sökt också fått "samma svar". Eller ska jag överklaga?
    Tycker att 1800kr/år lät väldigt lite!
    1/4 är alltså hm, minns inte med i runda slängor 2000 kr, sen drar de av på skatten av det man får i merkostnad. Krångligt, men du får alltså totalt mer än 1800 kr per år, för 1800 är bara merKOSTNADen. Mertiden får du utöver!
    Men hur mycket merkostnad du angett och så och vad du fått kan bara du avgöra om det känns ok.
  • Kavat

Här har vi länsat affärerna på bovete. Känns som jag hittar klisterlappar på fler och fler nu... Och på rismjöl..

Mina verkar peppar, peppar, klara spår av sojan, men vi äter inte dagligen just nu.

Jag hade nog testat saltås kvarns. Det verkar som att risken för vetekontaminering är större där. Ring och prata med dem och fråga hur noggrannt de gör rent.

Jag var ju i liknande dilemma med risdrycken med mellankillen Go Green slutade tillverka och då fanns det Ricedream (som flera barn reagerat på) och så tog Carlshamns över Go Green, om jag fattade det rätt. Så efter mycket luskande visade det sig att Carlshamn (och tidigare Go Green förmodligen också...) tillverkade havredryck i samma maskiner! Med rengörning emellan. Jag var hur tveksam som helst men Carlshamns funkar toppen här och min kille är ju superkänslig.

Så ring och prata med dem och våga fråga ut precis hur det funkar. Kan inte hon i telefon så kan hon säkert be någon där ringa dig som rengör maskinen osv.!

• Kavat

Läkarens bedömning av vårt ena lapptest.
    Här fick vi positivt på den översta till vänster.
    Inte den andra till vänster som har en rätt stor rodnad i överkant (där gröten låg i koppen...)
    Inte den tredje (syns pytte bara)
    Knappt postitiv lät det som på den fjärde (men ni ser ju. Det har vi även pos på RAST)
    Inte femte som också satt mest i kanterna.

Inte översta "pricken" till höger (det var bara en pyttelite gröt i koppen) och underst till höger var det  provkoppen som var tom och som ni ser så syns det ingenting där alls överhuvudtaget.

Oavsett läkarens bedömning. Det här lapptestet gav mig jätte hjälp. Jag ser ju att den tomma koppen är helt fin hud under och det är det inte på de andra även om det är väldigt tveksamt på några (3 och 5 = soja och mjölk) Men då hade vi redan tagit bort soja och mjölk och det var egentligen ett bevis på att han reagerade på havre, vete som jag ville ha och det fick jag.

Här är det andra lapptestet. Läk bedömning var bara reaktion på femte (nederst) till vänster (soja). Lite småblåsor på fjärde men de visade även på RAST (ägg).
     LIte ruggligt på resten runt kanten, men vet inte om det var "koppen". Men vi märker ju ändå väldigt klara reaktioner från allt som är testat här och det sädesslag blev borttaget ett par år senare ur kosten. Nu funkar mjölk.

Tillägger att i mjölk och äggkoppen var det liksom inget innehåll eftersom koppen är förhöjd. Så det som låg mot ryggen var ju kanten på koppen. Så i princip så är det som ligger i koppen luftburen reaktion tycker jag. Eftersom man inte tar hänsyn till kanten på koppen.
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-26 15:29:05 följande:
    The luckiest & miralicia: tack! Då ska jag ge henne lite olika så det blir lite variation! Vad bra!
    Här funkar även Vårgårda puffat ris (roligt att plocka med) och Friggs osaltade eko riskakor! Och Pama.

Nu har jag glömt hur gammal hon är, men om de är lite äldre barn. så är puffat ris perfekt att göra julgodis av eller om man ammar då.

Vi gjorde på egen musli som vi alla tål, russin och puffat ris och smält choklad eller kakao, margarin och lite rismjöl har jag för mig (tror receptet finns i min blogg) Supergott!
  • Kavat

Mithrandil, ger ni aerius eller tavegyl? Har han ont i magen och svårt att sova hade jag testat med panodil också.

• Kavat
    Miralicia skrev 2011-11-27 23:31:44 följande:
    På något sätt så måste man nån gång ha varit utsatt för det aktuella ämnet för att det över huvud taget ska kunna ge utslag på tester. Testerna mäter ju förekomst av IgE-antikroppar mot olika saker och IgE-antikroppar kan inte utvecklas utan att ha träffat på det aktuella ämnet.

Sen är det kanske inte säkert att man absolut måste äta det (även om det naturligtviis är det vanligaste) utan i varje fall teoretiskt så kan bebisar sensibiliseras (dvs processen med att utveckla IgE-atikroppar) redan under graviditeten, men betydligt vanligare än under graviditeten är att det sker genom amning eller i samband med att nya födoämnen införs i kosten.

Har man utvecklat IgE-antikroppar så spelar det ingen större roll om man tar bort t.ex. mjölk innan tester eller inte, IgE-antikropparna påverkas inte på samma sätt som antikroppar mot gluten, vilka minskar/försvinner om man tar bort gluten ur kosten så att proverna då ser normala ut. Så är inte fallet när det handlar om allergi.

För erat fall tOva: visst gav ni Sinlac vid något/några tillfällen? (eller kommer jag ihåg fel?) det är ju baljväxt & sojasläkting.
    Mellankillen visade på äggallergi på RAST när han var 6 månader. Han hade enbart ammats.

Liten har klara reaktioner på fisk, helt utan tvivel om allergi genom amning. Men han visar inte något på RAST.

Mellankillen utsattes en längre tid med amning, kan vara skillnaden kanske....?
  • Kavat

Mithrandil, ställde inte du någon fråga jag skulle svara på om dietisten, eller har jag drömt det? Hittar inte nu. Men angående advance så sa hon att vi skulle vänta ut att recpetet går ut, när han är 1,5 år och så byter vi då. Frågade det sist jag träffade henne.

Vi hade faktiskt ett jätte bra möte på dagis med henne med. Rektorn, kokerska, kokerskans chef osv.  Det var rektorn som tyckte det var nödvändigt att träffas och ha med någon läkare eller vårdpersonal. Men det är jätte bra att ha möte, detta var nog det tredje eller fjärde på 1,5 år.

• Kavat
    Bobbosmamma skrev 2011-11-28 13:18:55 följande:
    Vad roligt det är att läsa om er som har förskolor med så omtänksam personal :)

Prince; tack {#emotions_dlg.flower} Jag har ju ännu inte bakat med teff. Ska hämta ut leveransen (den svindyra:)) från allergimat idag. Har bara läst mig till att enbart teff blir torrt och smuligt, tror det är dörför de flesta recept iinnehåller fibrex eller fiberhusk. För att göra det saftigare och få det att hålla ihop bättre. Det är ju helt underbart att hon har gått upp så mycket i vikt sen ni började med NEocate!!! Dietisten verkar har svårt att lägga ihop 1+1. Du får förklara för henne :) Förstår att det är stressande att hon är så hispig... det hade ju räckt med stressen man själv känner.... Kanske är hon mest stressad för att hon själv inte har koll, och känner det?

Efter tips har jag fått reda på en privat allergimott för barn här i Sthlm, men med avtal med landstinget. Så man slipper bli ruinerad. Skickade in en "egenremiss" i helgen och fick ett jätttrevligt svar. Men dom har 4 (fyra!!) månaders väntetid. Snacka om överbelastning. Har bestämt oss för att vänta med provokation av mjölk, ägg, soja och sädesslag tills efter 3 år. Tur att vi har dig Kavat eftersom vi inte har någon annan :)

GAv majs igår och hittills ingen reaktion!!!! Vågar ej ta ut segern ännu, men det vore underbart om det funkade. Vet ni vilka märken på majsmjöl och polenta som är rena?? 
    Ring och prata med dem och säg att ni är angelägna att få hjälp så fort det går och att ni kan komma på återbudstider med kort varsel!

Yeajjj! Fast det är absolut inte bara jag. Det finns ju massor av jätte kunniga människor här inne. {#emotions_dlg.flower}
    Jag tror man måste ta beslut för en själv, vad man själv tror på. Det är ju vi som lever med våra barn som får stå ut med skrikiga nätter, blåsor, eksem osv. Jag var stressad med mellankillen för att man vill kunna ge, men det är så mycket lugnare att ta det i sin egen takt.

Jag känner tyvärr fortfarande att jag inte orkar svara på saker eller hinner inte när jag läser och sen glömmer svara. Skäms Men nu är jag i alla fall under utredning så hoppas att jag får någon rätsida på min hälsa också. Ni får påminna och fråga igen om jag missar.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-11-28 14:05:00 följande:
    Om du orkar och hinner så tar jag gärna emot tips om vad jag ska begära för extratid i min vb-ansökan

Hoppas ni hittar en lösning på dina hälsoproblem. {#emotions_dlg.flower} 
    Själv har jag ju fått hyffsad rätsida med min migrän och yrsel men nu har jag varit stressad igen över dottern och hennes mat och då kommer det tillbaka direkt. Migrän två gånger på en vecka igen Skrikandes 
    Tack! Ja, nu börjar de ju i alla fall hitta saker. Inte för att det är bra, men innan har de ju trott att allt skulle lösa sig av sig själv och läkaren har inte letat eller uteslutit tillräckligt, trots att jag bara blivit sämre. Gråter

Stress är inte bra. Jag går från klarhet till klarhet men när kroppen stressas av olika anledningar ( i mitt fall av en oupptäckt glutenintolerans i grund och botten och så allt annat därpå) så lägger kroppen sakta och säkert av att fungera. Så ta det lugnt!

Inboxat dig!  Solig
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2011-11-28 14:25:01 följande:
    Kavat; Menade det bara som ett tack :) Självklart !!! svarar du i mån av lust/tid/ork. 
    Solig
    Ja, det förstod jag. Jag tycker bara det är så tråkigt när man vet att man kan hjälpa eller har råd, kommentarer eller ja, bara tankar att ge, fast man inte orkar. Men, men, vi är ju många här som hjälps åt. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Allergitråden