• Kavat

Allergitråden

Mithrandil. Lita på honom och ge honom vad han vill ha. Bara han äter. Man överlever på ris och köttfärssås rätt länge. Har ni testat Santa marias risnudlar, de är goda till köttfärssås tycker jag och barnen. Annars så gillar mina stora inte ris/hirspastan medans liten älskar den. Men han har ju inget att välja på.

Det är inte konstigt om han blir trött och skrikig om han inte äter heller. Usch vad jobbigt. Om jag vore dig så skulle jag ringt upp till NÄL nu om de hunnit få remissen och berättat om matvägran så kanske de skyndar på det ännu mer? Försöka duger!

Hoppas nu han börjar äta snart. Inga nya tänder på g föresten? Kram!

• Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-15 08:38:48 följande:
    Är det vanligt att man fontän-kräks om man tex ätit för mycket när man är ett år??
    Nej, skulle jag svara på det.

Jag hörde att fontänkräkningar kan vara att de fått i sig något, eller tja, det var bvc kriterier för att vara allergisk. Vet inte hur många gånger jag fått frågorna om barnen när jag frågat om de verkligen inte kan vara allergiska, "Fontänkräks de?"

Nu har ju mina kräkts mängder, men egentligen inga fontäner och är allergiska ändå, men men...
  • Kavat

Fortsätter om d-dropparna.

Jag mailade Dunmedic eftersom jag hade misstankar om att liten inte klarade dem helt (hans knottror i ansiktet) och fick nedanstående svaret från dem. Mellan fick Matas (danska) d-droppar som funkade bra och de var på kokosolja och d-vitamin, men det var innan de gjorde om AD-droppar till D-droppar i Sverige. Vanliga d-droppar funkade inte på honom och heller inte på liten.
    Läste på Carlshamns margariner och insåg att det är samma sorts oljor som i d-dropparna och smör älskar han, så då gör knappast några d-droppar skillnad. Men om det då är d-vitaminet i sig själv som kan orsaka reaktioner?

Har läst att d-droppar är viktigare för allergiska än för andra? Sant? I så fall känns ju ännu sämre att inte ge d-vitamin.

www.ddroppar.se

Mailsvar: Innehållet i D-vitamin olja.
     Dunmedic är vegetabilisk olja och kolekalciferol (Vitamin D3) Inga andra tillsatser förekommer. Den vegetabiliska oljan består av en blandning mellan kokonötssolja (Cocos nucifera) och palmkärnolja (Elaeis guineensis).
     Denna olja är mer stabil än tex solrosolja varför man inte behöver tillsätta något antioxidationsmedel som tex E320 (BHA) för att säkerställa 24 mån hållbarhet.

Vår vegetabiliska olja är välbeprövad och finns i flera läkemedel som tex; • Lipoplus®, Braun • Nutriflex® Lipid Peri, Braun • Nutriflex® Lipid Plus, Braun • Nutriflex® Lipid Special, Braun • SmofKabiven Elektrolytfri, Fresenius Kabi • SmofKabiven Perifer, Fresenius Kabi • SmofKabiven, Fresenius Kabi • SMOFlipid, Fresenius Kabi • Vasolipid®, Braun Dessa produkter är avsedda för klinisk nutrition. • Utöver detta används denna olja i modersmjölksersättningar för pre-matura barn.

• Kavat

Vi använder Zetas vanliga rapsolja som är uppvärmd och minst risk för proteinrester. Funkar här i alla fall.

Det finns majsolja också, borde ju vara rätt lågallergen i alla fall.

• Kavat

Hurra för Mithrandil, att barnen får så snabb hjälp med prick och patchtest!

• Kavat

Prince, jag hade fortsatt en vecka till. Tänk om hon är som våra killar och reagerar på kontakt. Då tar ni bort i onödan.. Eftersom det är så mycket bättre nu menar jag. Hur länge har ni kört med denna dieten? Och är det bara eksemen som blåssar? Påverkas inte mage, sömn? Skriver på telefonen så svårt att söka tillbaks..

• Kavat

Prince tillägger både liten och mellans eksem blossade av luftburet ägg. Men liten sover ok och ja, så länge allt förutom eksembiten funkar så. Han verkar inte ha ont av sina knottror, men de går heller inte bort. Men han äter så himla "snålt" ändå, och vi har testat att tagit bort det ena och det andra men att gå ner ännu mer när han inte äter något i princip så nej det känns bara dumt. Blir han värre får vi ta det då.
    Eftersom de blossar upp ibland funderar jag på spår av majs eller mjölk och eftersom maken sköter hela ruljansen just nu och det är tufft som det är så kan jag inte göra mer än att påpeka vad jag tror och hoppas att hygienen blir bätte.
    I går hade han krälar på dotterns plats och blev högröd och svettig i hela ansiktet... Så vi får se om mina misstankar är rätt. Inser nu att vi faktiskt borde ha ett smörpaket till enbart honom i och med majsen men tänker hela tiden att vi ska provocera med majs ordentligt även om jag är tämligen säker på att det inte funkar...
    Så istället fick han prova lite falukorv häromdagen och lite annat "roligare". Han gör ju egna provoceringar då och då också..

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-11-15 22:47:44 följande:
    Hjärta

Ja äntligen var det vår tur att någon tog oss på allvar. :)
    Alla månaders slit har lönat sig. :D

Visar det något ska jag skjuta upp det i röven på sköterskan i KBA. ;) 
    Haha. Ja, du det tycker jag faktiskt att du ska göra. Visa dem alltså. Glöm inte att fota dem. Jag fotade med plåster så jag fick en bild på hur de satt. Sen fotade jag precis när jag tagit av. Jag fotade kopparna för att se hur det låg i kopparna och hur mycket det var i (kba fyllde inte...) och jag fotade efter 24 timmar för att ha kvar. Eftersom jag såg klara reaktioner på många saker som de inte bedömde var reaktioner i Kba (en tydlig blåsa i en nästan tom kopp och stor reaktion på kanten och utanför kanten var inte reaktion enligt dem. Den tomma koppen var ju tom och ingen reaktion alls av så...) Jag kunde ju gå tillbaks och kolla hur kopparna suttit och var "gröten" legat i mot så för mig var det tydligt), så var det toppen att ha att kolla upp med i efterhand!

Nu händer det förmodligen inte på näl. Hört väldigt gott om dem, men för att kunna kolla tillbaks på.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-11-16 13:23:23 följande:
    Haha. Ja, du det tycker jag faktiskt att du ska göra. Visa dem alltså. Glöm inte att fota dem. Jag fotade med plåster så jag fick en bild på hur de satt. Sen fotade jag precis när jag tagit av. Jag fotade kopparna för att se hur det låg i kopparna och hur mycket det var i (kba fyllde inte...) och jag fotade efter 24 timmar för att ha kvar. Eftersom jag såg klara reaktioner på många saker som de inte bedömde var reaktioner i Kba (en tydlig blåsa i en nästan tom kopp och stor reaktion på kanten och utanför kanten var inte reaktion enligt dem. Den tomma koppen var ju tom och ingen reaktion alls av så...) Jag kunde ju gå tillbaks och kolla hur kopparna suttit och var "gröten" legat i mot så för mig var det tydligt), så var det toppen att ha att kolla upp med i efterhand!

Nu händer det förmodligen inte på näl. Hört väldigt gott om dem, men för att kunna kolla tillbaks på.
    Inte fota personalen alltså utan barnens ryggar med plåster!
  • Kavat
    t0va skrev 2011-11-16 16:19:19 följande:
    Ännu en fiskdag på förskolan och Theo är knallröd på kinderna, ska fråga imorgon vad det var för sorts fisk. Han somnade en stund på promenaden så när vi kom hem och han skulle sova middag vägrade han men drack enorma mängder välling. Som tur är så späder vi ut det för han drack 4st 2dl flaskor på 1 timme. 

Får se hur det går ikväll, känns så fel att inte få testa för fisk eller veta hur vi ska gå vidare om vi ska testa ägg eller något annat. Vi ska få tid till nytt pricktest men de visste inte när och undertiden så görs inte ett skit de verkar anse att vi ska avvakta villket är ok för min del men just fisk som inte testades för vill jag gärna göra tester på.

Någon som vet om man kan baka något som ser ut som pepparkakor men är utan allt? Börjar bli dax att fundera på den biten också till jul, jag har hittat "barnkex" i affären som han tål. Var helt underbart nu när vi köpte och har testat. De smakar helt ok också och ser ut som små kex som alla andra barn äter.  
    Kolla min blogg också. Jag tycker bovete alternativt rismjöl har en bra funktion i småkakor över lag. Vet att inte Miralicia gillar bovete, men jag tycker det ger den där krispigheten som jag gillar.
Svar på tråden Allergitråden