• Kavat

Allergitråden

LokesMammi skrev 2011-11-09 17:21:34 följande:
    Men va????? Det har ingen sagt till mig! Visserligen har dom inte testat honom för allergi mot korn! Men va???!!!! Va sur jag blir! Jag har blivit tillsagd att ge Risdryck med + kalk från Ricedream!
    Då är det alltså Carlshamns risdryck vi ska köpa?????!!!!
    Demon
    Efter som ni har problem med kräkningar och han inte mår bra, så hade jag bytt. För att vara på säkra sidan. Sen kan ni ju testa att byta tillbaks och se om det gör skillnad.
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-11-09 20:50:39 följande:
    har inte alls haft en tanke på rismjölken. men sen vet vi inte om han inte tål korn eller inte då vi inte tagit prov på det. men eftersom han inte tål vete, havre o råg så........
    men nu får han reflux medicin......han har inte fått rismjölk på några dagar alls......
    Min mellankille har aldrig ätit korn eller råg, han fick en blåsa på råg ändå på patch. Det är så likt vete, så jag misstänker att de kan reagera på det även om de bara ätit vete... Jag hade ju dock ätit korn under amningen.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-11-09 19:55:16 följande:
    Ja lägg in en bild om du kan :)
    Min dotter var kontaktallergisk mot mjölk, jag kanske känner igen utslagen ?

Kavat : kommer inboxa dig ikväll eller imorgon gällande Tilde. Är det okej ? Behöver ha lite råd :/
    Så klart! Hjärta
  • Kavat
    Sephyria skrev 2011-11-09 20:00:10 följande:

Har nu gjort eget lapptest med soja och mjölk.

Det översta märket är efter mjölken, men den hade han fått av sig redan efter första natten så där blev det inte märke efter mer än klistret på plåstret.

Det nedre märket är efter sojan. Jag tog faktiskt av den lappen ett halvt dygn för tidigt för han hade sån fruktansvärd klåda. Lite svårt att se på denna bilden men vid den röda prcken i mitten hade jag kompressen som jag haft sojamjöl på. På denna bild är det egentligen inte riktigt dags att läsa av än men som det ser ut nu så är det reaktion av sojan i af.

Och angående klistret efter plåstren- är det vanligt att reagera så här på det?  
    Både jag och mina barn reagerar så där på plåsterhäfta... Men ett dygn efter att de är avtaget brukar plåsterhäfteutslagen lägga sig och det andra bli tydligare.
  • Kavat
    Sephyria skrev 2011-11-09 21:01:02 följande:
    Det översta tog vi av igår morse men det har inte avtagit än, trots att jag smörjt med hydrokortison. Ja, ja får hoppas att det ger sig snart!

Har du varit med om att något reagerat med andra symtom när de gjort lapptest? Min son blev ilsket röd i ansiktet igår och fick lite feber. Tror inte att han är sjuk för var likadan för bara en dryg vecka sedan. Kan det ha någonting med testet att göra eller är det en reaktion på något annat?  
    Har du gjort rent det ordentligt (alltså bara där plåstret suttit, inte där sojan suttit)?

För plåsterhäfta sätter ju sig lite ibland. Det finns "plåsterhäfta-lösning" på apoteket. Typ sprit-aktigt, så slipper man gnida så.

Ja, min mellankille mådde inte alls bra av patch, svårt att sova, orolig mm. Men nu har vi testat luftburet rått ägg på allergimottagningen, som han reagerar på luftburet. Men det visste vi inte då och vet inte om det blivit värre eller så heller, snart 4 år sedan han gjorde patch nu.
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-10 18:07:59 följande:
    Hmm.. Det var inte direkt lätt att ta kort på eksemet idag.. Har knappt synts och inte blossat upp alls?!? Har typ aldrig hänt.. Imorse (runt 7-8)var det lite rödprickigt och hon kliade på morgontimmarna (fick neocate kl 01), vilket sällan händer (får sällan neocaten på natten heller..) och sen fick hon en flaska klockan 06. Ingen mer neocate förrän kl 16 nu i em. Hon fick kött och ris till lunch (vid 11) och gröt på Pama-ris och vatten och lite socker vid 14.30 och inget har blossat upp hittills. Hur ska jag nu tolka detta? Kan det vara neocaten iallafall alltså? Verkar ju nästan så? Vi har nutra aa hemma med, ska jag testa med den även om det är samma innehåll?
    En snabbis om det rödprickiga.

Det kan ju räcka att hon drägglat på något som hon ligger emot på natten för att vakna med prickar... Alltså om jag jämför med mina så räcker kontakt för att de ska reagera och det tar ju åtminstonde några dagar innan det värsta försvunnit av mina barns blåsbildning i blöjan av kisset, så sen blir det sakta bättre och bättre allt eftersom. Helt ur kroppen är det inte förän efter 2 veckor.
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-11-12 18:47:55 följande:
    Tack för svar!
    ingen som visste hur länge man behöver äta mat med gluten för att  kunna göra några tester.

April 10: I mina öron låter det ju som du säger smart att först få barnet symptomfri  innan ni provocerar. 
    Minst 2 månader har jag för mig Blå Myran sagt.
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-14 18:18:29 följande:
    Bobbosmamma: usch vad läskigt med ägg-reaktionen! Just när det är luftburet menar jag. Dietisten menade nog att vi inte fick ge bara neocate för att hon kanske skulle börja matvägra och gå ner i vikt antar jag. Men om hon får massa saker hon inte tål då?? Som vår stora tjej, hon började matvägra o gick inte upp nästan alls eftersom vi gett henne mat hon inte tålde under lång tid.. men har du neocate advanced? Det har inte vi, men jag tänkte be maken ringa och säga att vi vill ha det när hon fyllt ett (känns som om han kan stå på sig lite mer) Är rädd att vi inte får det för att "hon ska äta annat och då räcker vanlig" typ. Maken tycker inte vi ska ringa allergimottagning, för vi klarar det själva. Om dietisten vägrar ge advanced tänker jag ringa allergimott ändå. Förra gången fick vi inget stöd från sjukvården, men då var det inte lika mycket att utesluta. Tur denna tråden finns :) Sist jag pratade med dietisten hade vi testat lite olika saker samtidigt och just då verkade det funka, så hon tror att vår dotter äter mycket mer varierat än vad hon gör nu. (ris i olika former, kött och potatis) Jag har fortfarande ingen aning om vad hon reagerade på häromdagen, var helt säker på potatis, men sen reagerade hon igen på kvällen (inte potatis) funderar på rapsolja?? Förut idag fick hon också potatis utan reaktion. Igår gav vi friggs eko-riskaka och Pama-gröt och något av dem reagerade hon på, eksemet var rött på kvällen och kliade på natten. Men eksemet vägrar gå bort helt, är enstaka röda prickar på som kliar lite ibland. Kanske är för att det läker eller att vi testar nåt vi tror funkar fast det inte gör det, tex riskaka?
    Friggs osaltade Eko riskakor och Pamagröt på Carlshamns risdryck äter min kille utan problem (tror vi. Han har lite plitor på kroppen som vi inte vet varför men han har inte ont av dem) Du gjorde gröten på Carlshamns risdryck eller?

Friggs sa när jag pratade med dem att de tillverkade annat med mjölk i lokalen men det hålls isär så det ska inte vara spår av. Min lille är jätte känslig men märkte ingen skillnad alls när vi tog bort riskexen ett tag.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-11-14 11:09:11 följande:
    Eg är det ju inte alls roligt att läkarna är så okunniga när det gäller allergier! Men jag kunde inte låta bli att småskratta lite när vi kom ut från läkaren. Fast det ju är helt fruktansvärt att en läkare måste ta hjälp av 1177 med en så vanlig sak som allergier! Och dessutom säger en sån sak att det vanligaste är pollenallergi när vi söker för magproblem!
    Inte förvånad. Jag har frågat tre olika läkare och en dietist om sonens knottror och fått i princip tre olika (dietisten och allergologen var rätt eniga om mat men att så länge han inte påverkas så får det vara) Men de andra läkarna, ja.. En sa att aerius inte funkar vid klåda alls. Men det står ju på att den är för det, så funkar den inte så borde den väl inte finnas kan jag tycka.

Däremot så är ju tavegyl ofta sövande och då upplevs ju klådan mindre.
Svar på tråden Allergitråden