Avena skrev 2011-10-23 22:10:20 följande:
Hejsan!
Hittade hit genom TS som svarade på min fråga till allergiexperten. Tyckte inte allergiexperten gav något givande svar tyvärr. Men K Kavats svar var bättre :).
Min son på 8 mån reagerade med exem från dag 1, men de första månaderna trodde vi bara att det var hormonplitor osv. Sen lät jag bli att äta lite av varje (mjölk, ägg) och han blev bättre, men aldrig helt bra.
När han var 6 månader slutade jag amma och han fick bara Pepticate. Blev nästan helt exemfri för första gången på ett halvår.
Nu testar vi att introducera födoämnen och det vi misstänker att han är allergisk mot är mjölk, ägg, fisk, soja och nu även gluten. Det är just kring gluten som jag har många frågetecken eftersom han bara reagerar med exem. Inte magproblem. Sen har jag inte förstått skillnaden mellan gluten och sädesslag...?
Jag vet att han tål havre iaf. Han äter havregrynsgröt och får ofta havredryck. Men hur kan jag testa om det är gluten eller sädesslag eller vad?
Han reagerar på bröd (mest på råg tycker jag) och verkar även ha reagerat på Bulgur som han ätit lite de senaste tre dagarna. Den reaktionen kom dock lite senare än när han ätit knäckebröd eller rågkaka - då slog det upp direkt.
Usch ja, just nu är det många frågetecken och emellanåt känns det rätt hopplöst. Ska han inte kunna äta något? Men han gillar majskrokar iaf! :)
Hej och välkommen hit!
Skillnaden på glutenintolerans och veteallergi står beskrivet här:
www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans
Man kan få eksem av glutenintolerans men det är nog mycket vanligare vid sädesslagsallergi. Nässelutslag tänker jag också i första hand på allergi.
Om man har sena reaktioner på födoämnen så visar det sällan på blodprover och då kan man göra patchtest för att fastställa allergin. Men min första fråga är om ni har kollat glutenintolerans. Man ska alltid se till att ett blodprov är gjort innan man ev utesluter gluten ur kosten, för sen kommer det förmodligen inte visa på glutenintolerans även om det skulle vara det.
Här är tråden där det står lite mer om sädesslagsallergi. pathctest/lapptest mm, men numera tror jag de flesta hänger här och snackar.
www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html