• Kavat

Allergitråden

Jag har anmält inlägg igen. Man undrar om hon är sjuksköterska och amningsexpert. Att inte tar hänsyn till forskning och beprövade erfarenheter.. Vara ödmjuk och hitta på egna teorier?!?!? Hjälp!!! Vill ni hjälpa till så anmäl inte bobbos mammas inlägg, utan amninsrådgivaren www.familjeliv.se/Forum-15-432/m61498665.html

• Kavat
    saffe skrev 2011-10-23 16:45:34 följande:
    Är det någon som varit i kontakt med risenta angående att dom börjat märka med "kan innehålla spår av soja"? Jag undrar om dom har ändrat något i produktionen eller om dom har börjat märka "för säkerhets skull" fast dom tillverkar på samma sätt som innan?
    Mailade om bovete och fick svaret nedan. Men det är ju bra om fler mailar till info@risenta.se och klagar!

Mailade nu igen om riset.

Svar om bovete:

"Tack för ditt mail.

Orsaken till att vi i dag har påsar med olika märkning på just bovetemjölet, är att vi precis håller på att byta leverantör. Den gamla vi hade har inte längre möjlighet att leverera denna produkt vilket gjort att vi bytt leverantör. Denna har ingen möjlighet att helt lova att produkten är fri från spår av soja, därför har vi tagit beslutet att märka ut detta. Detta gäller dock i dagsläget inte andra boveteprodukter, men i de fall risken skulle uppstå, kommer detta märkas ut.

Vi har i dagsläget inte samlat den typ av information på nätet, utan det är märkningen på påsen som alltid är den aktuella.

Särnär-märket innebär att produkten är fri från gluten, vilket den är, precis som tidigare.

Vi försöker i möjligaste mån undvika att behöva ha risk för spår av allergener i våra produkter, men i vissa fall så lyckas vi tyvärr inte."

• Kavat
    Plutteli skrev 2011-10-22 19:37:52 följande:
    Säger hej!
    Min 3 åring är allergisk mot ägg och mjölkprotein, vi misstänker ev. nått mer men just nu är det stopp för vidare koll i sjukvården eftersom blodproverna inte visat på annat. Hon har problem med eksem och magen pga allergierna. (Förskolan har inte skött sig vad gäller kosten)

Jag är själv multiallergisk bla mot:
    Nickel
    Fleece
    Krom
    Ananas
    methylisothiazolinone och andra metylparabener (konserveringsmedel)
    Pollen, främst gräs och björk
    samt lite mer saker men det ger en himla lång lista ;)
    Välkommen hit också!
    Begär patchtest/lapptest som jag skrev i mjölktråden. Sena reaktioner som eksem visar sällan på prick/RAST men ofta på patch/lapptest!

Förskolan... Ja, det har skrivits här många gånger förr. Men alla kan göra ett misstag, men händer det om och om igen eller medvetet så får de ändra rutiner, ha en fast personal vid ert barn eller hitta en lösning som gör att riskerna minskar. Är det kokerskan som gör fel så är det en värre, men då får de väl skicka henne på utbildning. Ja, ditt barn har rätt att få rätt kost på dagis. Det är din dotters rättighet.
  • Kavat
    Avena skrev 2011-10-23 22:10:20 följande:
    Hejsan!

Hittade hit genom TS som svarade på min fråga till allergiexperten. Tyckte inte allergiexperten gav något givande svar tyvärr. Men K Kavats svar var bättre :).

Min son på 8 mån reagerade med exem från dag 1, men de första månaderna trodde vi bara att det var hormonplitor osv. Sen lät jag bli att äta lite av varje (mjölk, ägg) och han blev bättre, men aldrig helt bra.

När han var 6 månader slutade jag amma och han fick bara Pepticate. Blev nästan helt exemfri för första gången på ett halvår.
    Nu testar vi att introducera födoämnen och det vi misstänker att han är allergisk mot är mjölk, ägg, fisk, soja och nu även gluten. Det är just kring gluten som jag har många frågetecken eftersom han bara reagerar med exem. Inte magproblem. Sen har jag inte förstått skillnaden mellan gluten och sädesslag...?

Jag vet att han tål havre iaf. Han äter havregrynsgröt och får ofta havredryck. Men hur kan jag testa om det är gluten eller sädesslag eller vad?

Han reagerar på bröd (mest på råg tycker jag) och verkar även ha reagerat på Bulgur som han ätit lite de senaste tre dagarna. Den reaktionen kom dock lite senare än när han ätit knäckebröd eller rågkaka - då slog det upp direkt.

Usch ja, just nu är det många frågetecken och emellanåt känns det rätt hopplöst. Ska han inte kunna äta något? Men han gillar majskrokar iaf! :)
    Hej och välkommen hit!
    Skillnaden på glutenintolerans och veteallergi står beskrivet här: www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans

Man kan få eksem av glutenintolerans men det är nog mycket vanligare vid sädesslagsallergi. Nässelutslag tänker jag också i första hand på allergi.
    Om man har sena reaktioner på födoämnen så visar det sällan på blodprover och då kan man göra patchtest för att fastställa allergin. Men min första fråga är om ni har kollat glutenintolerans. Man ska alltid se till att ett blodprov är gjort innan man ev utesluter gluten ur kosten, för sen kommer det förmodligen inte visa på glutenintolerans även om det skulle vara det.
    Här är tråden där det står lite mer om sädesslagsallergi. pathctest/lapptest mm, men numera tror jag de flesta hänger här och snackar. www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
  • Kavat
    Plutteli skrev 2011-10-24 08:26:04 följande:
    Vi har haft jättestrul med förskolan som "mobbat" ut henne, lagom kul tex att märka direkt man kommer att hon inte mår  bra och det visar sig att de gett henne fläskpannkaka till lunch! Sånna misstag har de gjort hela tiden för på vårt läkarintyg står det bara att hon är "lite" känslig för mjölk och ägg men vi vet ju hur hon reagerar i verkligheten och det är ju inte lite men de lyssnar inte på oss! Nu ska hon börja på ny förskola i November som har egen kokerska som verkar supertrevlig så hoppas på att det blir bättre :)

Patch test ska vi ta och be om!
    Nämen usch! Demon
    Be om ett nytt läkarintyg där det inte står "lite känslig" och förklara hur de tolkar det. Bätte att ha ett nytt korrekt läkarintyg inför dagisstart på nya stället så att det inte kan misstas på något sätt.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-10-24 19:04:26 följande:
    Min Coop-butik hade fått in bovetemjöl från Saltå kvarn!!! Så nu behöver jag inte oroa mig för spår av soja! Hoppas ni andra också kan hitta nån butik där det finns!
    Det är inte särnärmärkt alls. Så kolla upp hur det är tillverkat. Finns risk att det är mer kontaminerat än Risenta tyvärr. Så var det i alla fall när jag kollade för något/några år sedan.
  • Kavat
    Pink skrev 2011-10-24 19:56:39 följande:
    Hej! nu har jag hittat tillbaka igen

Vet ej om detta problem beror på matallergi eller något annat men testar här. Min son har sedan innan komjölksproteinallergi. Så han har kost som är fri från detta även i skolan. Han började iskolan nu i höstas och harsedan dess haft utslag i form av röda prickar i ansiktet, då runt munnen och på näsan. Han får det alltid i skolan men inte varje dag. Han får aldrig utslag hemma. så jag funderar om det är ngt han inte tål i skolan.

Är han utslagsfri på morgonen och han har utslag när jag hämtar honom så har det gått över till nästa dag. Får han i sig mjölk ser inte utslagen ut så här. Jag har kollat hans mat säkert hundra gånger och den ska vara fri från mjölk. Och det har inte med kylan att göra eftersom det började när det fortfarande var varmt ute.  Så här har han haft det sen augusti. Är inte människa att förstå vad det kan bero på. Snart får jag väll åka dit å va med en dag och se när han får dem.

Tacksam för tips.
    Äter han ärtor på skolan? Ärtor hemma? Morot?
  • Kavat
    LadyM skrev 2011-10-24 19:30:38 följande:
    Usch usch! Igår fick vi åka ambulans o blåljus till akuten med sonen som provade torsk för andra ggr i sitt liv. Första ggr ingen reaktion, denna gång svullnade hela ansiktet upp av bara en liten bit panering (fiskpinne). Fy va läskigt, känns inte som jag vågar ge honom mat någonsin igen!!!!
    Otäckt! Skönt att det gick bra, eller vad man ska säga.  Kram!
  • Kavat

Testa något annat än Olda. Det funkade inte med liten och det funkade inte på trållmors minsta. Båda är superkänsliga mot mjölk, men ve inte om det är sambandet. Pama minutris funkar här. Eller ris köl om du hittar rent utan spår. Fast vi tänkte testa Risentas sen. Kram!

• Kavat
    Rulltrappa skrev 2011-10-30 13:25:29 följande:
    Är det någon vars barn har fått göra gastroskopi som vill dela med sig av sina erfarenheter? Mina barn har haft väldigt lite att göra med sjukvården innan, så det här känns lite läskigt.
    Ska de söva honom? Jag gjorde för några år sedan när min celiaki-diagnos fastställdes och jag blev sövd.

Det är nog fler som har erfarenhet av just det i celiakitråden, länk finns i min pres.
Svar på tråden Allergitråden