• Kavat

Allergitråden

Mithrandil. Jag häpnar över kostchefen! {#emotions_dlg.djavulsk}

Håller med dietisten, anmäl dem!

• Kavat

Bröd med teff, kolla mina korvbröd/ frallor i bloggen! Rismjöl funkar. Men varför kan man inte göra ren teff? Bovete gillar jag i om det funkar. Hirsflingor?

Min erfarenhet är att det går att blanda hur som, men det blir bättre ju fler saker man har även om man har samma sak fast i olika konsistens. Som bovetekross och bovetemjöl och flingor. Sist tog po-fiber slut, då tog jag bovetekross och hirsflingor som jag gillar massor i bröd.

• Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-12-07 21:16:09 följande:
    Här har vi också en liten Leo som ska börja förskolan i januari. Han är mjölk- och äggallergiker, jordnötsallergiker samt har reagerat på fisk. På dotterns dagis (där vi sökt plats till Leo) har de redan träffat Leo vid hämtning/lämning av dottern och vet att lillkillen har allergier, eksem och astma. Och personalen på småbarnsavd känner vi sedan dottern gick där så det har känts rätt tryggt. Men nu har det visat sig att det är fullt på den avd och att sonen troligen kommer hamna på annan förskola. NU börjar jag känna mig orolig. Jag vet att lillkillen reagerar på luftburet ägg, med eksem. Vad reaktionen blir om han råjar få i sig ägg vette gudarna, men det känns skrämmande att ens tänka tanken. Av hudkontakt med mjölk får han små upphöjningar och blir rödflammig. Intag av mjölk ger eksem. Fisk ger nässelutslag. Minsta förkylningsvirus får honom tät och rosslig i luftrören. Det känns helt plötsligt inte alls bra att lämna honom till någon okänd personal på en, för oss, ny förskola .....
    Jag antar att jag måste försöja slappna av och lita på att de månar om hans bästa. Men det är lättare sagt än gjort.
    Jag hade ringt rektorn och förklarat situationen och hoppats på det bästa. Kanske de också inser att det ät lättare och bättre med personal som ni vet funkar? Värt ett försök?
  • Kavat

Älsklingen, jag hade testat att inte äta ägg en vecka eller något och sett om hon blir bättre och kollat vilka dagar se har ägg på dagis. Minst en vecka utan luftburet är ägg är bra för att se.
    Tre dagar tar det här innan humöret är bättre på mon kille som reagerar på luftburet rått ägg. Sen tar klådan ungefär lika lång tid och eksemen sitter kvar någon vecka eller två. Eller ja hans blir ju små sårskorpor.

Se om det gör skillnad. Så slipper ni in och ta bort mer saker ut hennes kost- lättast. Det är mitt första tips. Funkar det inte får du återkomma.

Magen på T är absolut jätte svullen. Jag hade uteslutit utan tvekan. Testade ni inte och hon blev ok för något år sedan? Eller var det bara mjölken så. Jag gick emot läkarna också. Men bytte därefter läkare.

• Kavat

Locobase Repair ( måste vara Repair) svider inte. Den bästa salva jag testat. Lite tjock och trög att smörja men det håller hela dagen och är helt outstanding. Tycker jag.
    Ceridal bör dock användas om det är kallt ute då den inte innehåller vatten, så Ceridal på morgonen och locobase Repair på kvällen?

Om ni inte behöver kortisonkräm eller liknande också?

• Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-12-10 11:11:45 följande:
    Kavat: när vår stora dotter var liten och jag smörjde hennes ägg-, mjölk-, och sojaeksem med repairen blev eksemen helt hysteriska.. Jättebubbliga och kliade vansinnigt. Vätskade sig ännu mer då med. Kanske hon som inte tålde den dock. Så den vågar jag inte smörja henne med ens idag fast hon nu tål ägg o mjölk (o lite (mycket?) soja) och inte har några eksem..
    Oj, nä då ska man inte smörja med den.

Vi har ju kontaktallergi mot ägg och sädesslag och allergi mot resten och den funkar toppen, hos oss.
  • Kavat

Svinkoppor får ofta en gul kaka på sig. Som en gul klibbig sårskorpa. Grymt smittsamt och ökar lavinartat märkte vi i höstas. Försök och komma till en läkare så ni får rätt salva osv. Bättre att få den på recept än den receptfria om det nu är det. Är det inte det så behöver ni kanske någon annan salva. Åk till läkare och låt dem göra bedömningen säger jag...

• Kavat

Varning för Kräks

Svinkoppor.. Det var ett litet sår som kliade och blev större. På en dag från ca 1x1 cm till detta.. Dagen efter var det ännu större.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/292949_272518609430628_100000174726440_1309329_6628310_n.jpg

• Kavat
    Tibell skrev 2011-12-10 22:01:15 följande:
    Tack för alla svar angående Tilde
    Lääängtar tills julen så vi kan sätta igång!
    Känns så skönt att ha gubben med sig på detta också.
    Men det beror nog på att han hoppas så hårt på att gnället beror på allergi.
    För vi går snart på knäna här hemma..
    Och blir inte gnället bättre snart kanske vi får vända oss till BVC och be om en remiss till en barnpsykolog eller liknande..
    För såhär kan vi inte ha det :(
    Ska vi utesluta alla sädesslag? Vetestärkelse och glukossirap.. Ska vi våga ge henne det ?
    Näpp. Bort med allt! (På er båda! )Hjärta
Svar på tråden Allergitråden