• Kavat

Allergitråden

Winglur skrev 2011-07-25 19:22:05 följande:
    Hej hej.

Det har visat sig att min dotter är Laktosintolerant och inte mjölkallergisk längre! :)
    Men nu vet jag inte riktigt vad hon kan och inte kan äta... :/ 

Kan hon äta sånt som innehåller ex mjölkprotein, vassle etc, och bara undvika laktos och mjölksocker?
    Eller är sånt fortfarande no no?
    Vad skönt!
    I vanliga handeln kan hon äta allt som är gjort av mjölk som är märkt laktosfritt, kan man väl säga på ett enkelt sätt.
    Ost är laktosfritt.
    Men innehåller något grädde, mjölk, ost osv så innehåller det ju även laktos/mjölksocker OM det då inte är tillsatt laktasenzymer så att laktosen är borttagen. Men då är det ju också märkt laktosfritt.

Hon var bara allergisk mot mjölk tidigare eller? För många laktosfria produkter innehåller guarkärnmjöl mm.
  • Kavat
    YayasMami skrev 2011-07-28 15:41:47 följande:
    Min son har reagerat dåligt på Sempers mjölkfria fullkornsvälling, någon annan med liknande erfarenheter som vet vad det kan vara?
    Hur reagerar han?

Man kan ju reagera på fullkorn utan att vara allergisk. Har inte innehållet på den här men läs innehållsförteckningen och testa en sak i taget och se om han får reaktion av något är mitt tips.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-07-28 12:26:16 följande:
    Nu är vi hemma igen och kan sitta vid datan och skriva istället, blir lite enklare.
    Hur som har Bella sett för jäklig ut i ansiktet dessa dagar. Varför vet vi inte. Hunden är vi ganska säkra på att det inte är eftersom det blir som allra värst utomhus.
    Det vi är inne på är soleksem eller pollenallergi
    Såhär har hon sett ut i allafall

Det är jätte svårt att få med på bild, och kvalitén är dålig eftersom det är taget med mobilen. Om ni ser är hon alldeles röd på kinder, runt om ögonen, och runt munnen. Hon är dessutom lite prickig varstans och väldigt torr/fnasig (Det röda syns VÄLDIGT tydligt i verkligheten, såg riktigt trist ut )

Någon som varit med om liknande, vad berodde det på ?? Vad kan vi göra för att hon ska slippa se ut såhär ?? På nätterna och morgonen innan vi går ut är hon fin.
    Solskyddet tål hon för det har vi använt hela tiden och det är först nu detta kommit..
    Stackars liten! Hoppas ni kommer på vad det är.
  • Kavat

Med läkarintyg MÅSTE de hjälpa till på dagis. Jag tycker ju inte att det borde behövas för de borde ju också vilja att barnet mår bra, det är ju deras rättighet. Men annars be läkaren skriva ett intyg.

• Kavat
    Bokhylla skrev 2011-07-28 22:49:01 följande:

E äter älgkött, potatis, banan, rismjölk, palsternacka, broccoli, blomkål, hirsflingor, bovete, lök. Aminosyra,a-droppar och järntillskott. Dietisten är seg på att komma med förslag på vad som kan funka.
    NÄR kan man börja med provokation? Kan man ge qinoua till 1 åringar?

Han är allerisk mot mjölk, ägg, sädeslag, soja, baljväxter, kärnfrukter, majs, kokos.

Vi har ju en liten allergisk kille på snart ett år.

Här funkar rent teffmjöl (från fabrikatet Jytte, men inte jyttemjöl alltså som innehåller en massa annat), FiberHusk (Psylliumskal - så man kan baka), ja, allt som finns i receptet på mina korvbrön i bloggen.

Nötkött funkade direkt, det var nästan först på vår lista från dietisten. Melon, svart vinbär, gurka och blåbär funkar.
    Även fläskkött funkar.

Dietisten hade även majs, jordärtskocka pch kyckling på sin 10-i-topp lista på saker att prova, men eftersom min mage reagerade knasigt på bådeock har jag inte testat än. Majs är vi väldigt osäkra på här hemma för han knaprar i sig då och då och då tycker vi att han har sovit sämre och spytt.. Men han plockar ju det mesta på golvet så vi får göra en regelrätt provocering snart, när vi orkar och han är ok.

Carlshamns mörkblå margarin, både smörgås, vanligt och flytande funkar här.
  • Kavat
    solstraalen skrev 2011-07-29 20:29:05 följande:
    K kavat, så dom ska hjälpa till om man har läkarintyg?
    Nu tror jag iofs inte de blir problem, inga större iaf, då de gett honom medicin för hans krupp och astma innan, men de krävdes lite samtal innan personalen kände sig trygga.
    Men movicolen är ju ingen livsavgörande medicin å han dricker den duktigt  
    Ja, jag har i alla fall inte hört någon som vägrat om man haft ett läkarintyg på att en viss medicin, mat mm behöver ges under dagistid. Men kolla med dem och säg typ "han behöver ha det här, behöver ni ha ett läkarintyg för att ni ska kunna ge. För i så fall ska jag ringa läkaren och be läkaren skriva ett."

Ofta får man nog kommentaren, att nej, det behövs inte. Klart vi ger ändå.
    Men vet inte vad som gäller egentligen. Men istället för att vara påstridig/tjata osv så kan man ju erbjuda läkarintyg direkt så att de fattar att det är läkaren som ordinerat och inte bara något "ni hittat på som ger dem merjobb". Och tycker de då att ni ska fixa läkarintyg så kan de ju inte gärna neka när de får det i handen.
  • Kavat
    Bokhylla skrev 2011-07-29 22:45:07 följande:
    K kavat : tack för tipsen. Ska prova gurka och melon samt till i din blogg efter recept. E är så less så på sin mat att det behövs en "hel orkester" att distrahera han för att han ska äta. Blåbär funkar tyvärr inte.

Din kille verkar vara lika allergisk som E och i samma ålder. Har han fått sina vaccinationer som han ska? E fick sin allra första tidigare i veckan. Den som man ska få när man är runt 3 månader. Han blev andningspåverkad och fick utslag. Lite lur på hur det kommer gå med nästa spruta...

Ni andra som har allergiska barn, hur funkar det med dagis?
    Läkaren och allergikonsulenten tycker han ska ha assisten med sig på dagis, någon som har det??

Tack alla ni som tar er tid att läsa och svara på inlägg. Jag har fått mycket hjälp och stöd här när livet hemma har stått på kant för att sjukvården inte har tagit oss föräldrar på allvar.
    Ja, fast han var så sjuk vid första så vi väntade och han fick den lite senare och har alltså bara fått en spruta tror jag?! Men den gick bra.

Min mellankille har extra personal vid och runt  lunch och extra städ innan han kommer och efter lunch på hans avdelning. Samt att de är noga med hygienen med de övriga barnen. Sen har han hittills suttit i ett rum med fåtal barn, men byter avdelning snart så vi får se hur det blir där. Han går bara 15 timmar och vi har väl varit sjuka hälften av den tiden senaste året...
    Bokhylla skrev 2011-07-29 22:49:16 följande:
    Joo, adressen till din blogg med recept? :)
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b98965.html
  • Kavat
    Tillalamm skrev 2011-07-30 12:33:14 följande:
    Gör ett nytt försök att få svar på en frågaFlört

Skrutten (20 mån) tålde potatis i vintras och har således fått det varje dag på dagis. Nu har han börjar reagera på potatis. Alltså verkar det som att om han får ett livsmedel för ofta under lång tid så börjar han reagera på det. Krångel är det för nu tål av enbart quinoa och sötpotatis av det som ger mycket kolhydrater.

Någon som känner igen detta?
    Vad jobbigt ni har det!
    Jag skulle nog också testat bakpotatis, eko-potatis och olika sorters potatis och även utanför pollensäsong för att se om det är skillnad precis som de andra redan skrivit.
  • Kavat
    Bokhylla skrev 2011-07-30 20:11:39 följande:
    Funderar på om det finns någon typ av mjölmix man kan använda fast man är veteproteinallergisk. Även allergisk mot majs, soja och baljsläktingar.
    Nej, inte vad jag hittat. Vi använder teffmjöl, bovete, ris, potatismjöl, men tar gärna krossad bovete, hirsflingor mm i bröd.
    Och ofta po-fiber och fibrex.
  • Kavat
    Tillalamm skrev 2011-07-30 20:01:52 följande:
    Tack för feedbacken!

Hm, ja, det har inte bara slagit mig att det kan ha med pollensäsongen att göra - han nyser en del och irriterade ögon också. Kanske ska prova med bakpotatis istället. Är helt säker på att det är potatisen han reagerar på - har testat på olika sätt att utesluta och sätta tillbaka. Eksemen runt munnen minskade direkt när jag tog bort potatisen men kom åter efter att han ätit leverpastej (det var potatismjöl i den).

Det slog mig precis att jag nog läst i denna tråden (för ngt halvår sedan) om en förälder som hade ett barn med mjölkallergi varpå havremjölk började användas istället. De använde havremjölken mycket flitigt, flera gånger om dagen, och efter par månader började barnet reagera även på havre. Hoppas att det inte är så i fallet med potatisen eftersom plutten redan är mycket snäv i sin kost.
    Jag är rättså övertygad om att sonens vete och havreallergi kom efter jag bytte ut mjölk mot havreprodukter och åt det jämt samt en hel del mackor osv. Havre och vete i varje måltid. Men jag vet inte säkert. Men som sagt, jag vet ju inte om han hade det innan, men det blev mycket värre absolut. Men ris har vi inte blivit allergiska mot än, så bara för att man ger mycket så måste man ju inte bli allergisk. Men variation är alltid det bästa.

Potatismjöl är ju inte färskpotatis eller? Fast det är mer stärkelse i färskpotatis och det är det ju mycket i potatismjölk också. Testa att lägga dem i vatten och skölja av ordentligt och byta vatten innan du kokar så att mycket av stärkelsen försvinner?

Du får nog testa dig fram och se. Som sagt, trist att ta bort mer.
Svar på tråden Allergitråden