• Kavat

Allergitråden

LokesMammi skrev 2011-07-10 20:49:14 följande:
    Frågade Lokes läkare om glukossirap o druvsocker om jag skulle vara försiktig med, men det var inget hon visste om så det behövde jag inte............... :/
    Det beror ju på hur känslig man är. Min son får små miniblåsor på större delen av benen av lite glukossirap (som är vete/majsbaserad) t.ex så i hans fall är det jätte tydligt att han inte tål det.

Sen får han även klåda, diarre, blir allmänt hispig och upp och ner i humöret och kan vakna och kissa på sig.
    När han åt 2 msk sylt med veteglukossirap så höll eksemen i sig en vecka...

Men det verkar onekligen som att de flesta som är allergiska mot vete här i tråden inte kan äta glukossirap av vete.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-07-13 23:13:00 följande:
    Behöver er hjälp!
    Alexander och Amanda äter nu utan mjölk, ägg och kyckling, soja och baljväxter + släktingar, samtliga sädesslag, fisk och nötter. Är helt säker på att de kan äta en del utav det, men frågan är ju vad.

Känner att jag inte kan vänta med att börja ge något utav det tills vi ska till dietisten, iaf inte till alexander eftersom jag inte får i honom någon ersättning. vad ska jag börja med att föra in?
    Kyckling tål de med största sannorlikhet. Men tillför väl egentligen inte så mycket ur näringssynpunkt...

Sen vete katten.

Fisk?

Du måste nog gå på vad du tror själv är troligast att de tål och vad som du anser tillför mest i deras kost.
    Har du märkt klockren och tydlig reaktion på något så ska du absolut inte försöka med det.

Nötter ska inte barn under 3 år äta ändå...

Om jag tar ett exempel med mina barn så är ägg det vi behöver minst för mellan är superallergisk mot det, det vet vi så det känns idiotiskt att hantera det här hemma och riskera något. Lagar mat med det gör jag ju ändå inte för då kan vi inte äta samma. Så i mitt fall så är ägg det vi sist kommer testa (om inte äggallergin växer bort enligt test innan förstås.)

Sädesslag är samma sak. Mellan reagerar på kontakt och jag äter inte. Dottern är allergisk och ja, vi kommer ändå inte laga med det så nje, det tillför inget i vårt hushåll.

Mjölk och soja är ju vettigare ur proteinsynpunkt. Sojasläktingarna för att det blir lättarer att hitta bröd, kakor, kex osv. Så tänker jag. Sen är ju liten superkänslig mot både fisk och mjölk så det kommer inte han få på länge misstänker jag. Men de andra när det funkar.

Så ur näringssynpunkt(praktighetssynpunkt (enligt min åsikt)
    Fisk
    Sojasläktingar
    Baljväxter
    Mjölk (inte på Amanda då..)
    Kyckling - men eftersom de troligast tål det kanske det är lättast att prova först så vet du att det funkar.

Ägg har ni väl märkt reaktion  på så det är väl redan ute ur leken?
    Sädesslag har ni väl märkt reaktion  på så det är väl redan ute ur leken?
  • Kavat

Haft en hemsk natt. Maken plockade ut en bit ost ur munnen på liten igår. Vi brukar vara väldigt noggranna och det är första gången det händer med ost. Och jag hoppas inte det händer igen för usch vad ont han har haft. Och då tror vi inte ens att han hann svälja något utan bara tuggat lite på ostbiten och så spottade han ut den till maken när han undrade vad han åt på.

För ett par veckor sedan hade barnen tagit ner kattmaten och han satt glatt och mumsade tills vi kom på honom. Då var det också skit, han hade ont och så blev han alldeles prickig. Det enda i kattmaten han inte tål är fiskolja.

Fördelen är väl att man slipper provocera när han är ett år.

Ibland känner man bara för att ta bort allt de är så allergiska mot ur hushållet. Men det går ju inte riktigt med vissa saker. Tycker det räcker med sädesslags och äggfritt. Men, men, å andra sidan är det första misstaget med mjölk på ett år. Men usch vad det är jobbigt när de mår dåligt...

• Kavat
    solstraalen skrev 2011-07-18 19:30:53 följande:
    Min 4åring äter  4-5 påsar movicol varje dag sen 2 veckor ( har innan haft laktulos och forlax utan resultat ), för att tömma hans tarmar efter 4år av harpluttar.

Så nu ska han bajsa löst i ett halvår ca för att tarmen ska få vila upp sig.

Häromdagen bajsade han skogsgrönt!!!
    Allt vatten i toan blev verkligen grönt och bajset var grönt?!?! De enda han åt dagen innan de va pommes å nuggets + kyckling och ris.

Har ni vart med om de?        
    Grönt bajs kan man få vid allergi men jag tror det är minst lika vanligt att de får det vid för mycket laktos (förmjölk t.ex) eller vid förkylning t.ex. Så lurigt att veta orsaken. Det borde försvinna och om det är tillfälligt så är det nog ingen fara.

Annars är ju frågan om det var något knas i den friterade maten som han inte tål?

Hur mår han annars nu på mjölkproteinfritt? Hjälper det något?
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-07-19 10:40:48 följande:
    Tänkte igår att nog sjutton måste hon kunna äta delicatoboll, det enda som hon inte tål i den är sojalecitin. Det var det enda som fanns som det fanns en chans att hon skulle kunna äta. Hon åt två eftersom vi var iväg och fikade två gånger. Idag är hon väldigt prickig runt munnen och kliar irriterat hela tiden. Suck! Ändå känns det nästan värt att kunna ge något med sojalecitin ibland. Prickar runt munnen är ju inte så farligt ändå även om de verkar klia lite? Hade hon bara ätit en igår så hade det kanske blivit lite mindre dessutom. Hur tänker ni om sånt? Kan ni känna att det är ok att ge ngt ibland som ger prickar men inga andra symtom? Hon tyckte det var jättegott
    Jag hade gett någon gång om det bara hade blivit lite prickigt och hon inte hade ont av det. Men om hon kliar så så vete katten. Kan du ge aerius eller något så att klådan ger sig?

Ett tips annars, jag har i stort sett alltid med choklad i skötväskan, funkar istället för kaka osv. Det bör väl finnas fler/andra kakor hon inte tål eller är det sojalectin i allt?
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-07-19 22:46:36 följande:
    Tack! Anton bergs ska jag leta efter. Vill nog tyvärr inte testa plamils då det känns som att "spår av soja" kan innehålla mer sojaprotein än sojalecitin om man har otur.
    Anthons Bergs toutch of seasalt innehåller inte spår av mjölk men av hasselnötter tror jag det var. Kolla deras sortiment, det verkar olika för olika choklader.

Jag har köpt på goodstore.com, vete katten vad de innehåller för lecitin?!
  • Kavat
    Lalalong skrev 2011-07-24 19:00:43 följande:
    Ah, krånligt krångligt... 
    Curry har hon väl iofs ätit innan tror jag, men man kan ju vara olika känslig. Helt klart  värt att kolla upp i alla fall..  
    Skulle också gissa på baljväxter i första hand i och med mjölkproteinallergin..

Men sådana blåsor får min minste av fisk och mellankillen av /(glukossirap, spår av) vete/havre. Så i princip kan det vara vad som helst.. Men slump, näää inte om du frågar mig.
  • Kavat
    Lalalong skrev 2011-07-24 19:21:27 följande:
    Tack för svar
    Hehe, nä... jag vet inte vad man har för sjuk böjelse att försöka bortförklara saker hela tiden när det är för ens barns bästa att man öppnar ögonen på en gång.
    Ja, nä jag inser att det ju egentligen kan vara vad som helst, men det är ju bra om man kan börja någonstans eller så.  

Enklast för att kolla detta är väl att vara noga med baljväxter (finns det någon bra lista på vilka "ord" man ska undvika?") i några veckor och sen kanske testa med något och se om hon reagerar igen?  
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
    Låter som en bra plan.
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-07-25 18:12:53 följande:
    Åhhhh blir tokig på det här. Känns som mitt barn bara går ner i vikt efter start på allergi kost. Hur får man det art gå upp i vikt? Äter extremt glutenfritt. Fritt från glukos, glukossirap, havre... Äter dock starka mediciner också som kanske påverkar. Försöker göda med grädde ich smör... Men det går inget vidare. Har ringt till dietisten och fick tid nösta vecka...
    Han har inga andra tecken på någon allergi?
     Vad säger läkarna om medicinen vs biverkningarna?
    Funkar medicinen?

*funderar* Tänkte mest att nu när han äter glutenfritt så kanske han får i sig något annat han inte tål som gör att han tappar i vikt?  För det vanligaste är nog ändå att man ökar i vikt när man tar bort det de inte tål, för kroppen inte har kunnat tillgodogöra sig näringen ordentligt innan..
Svar på tråden Allergitråden