• Kavat

Allergitråden

En annan sak jag läste häromdagen som bara beror er vuxna med veteallergi eller DH.

Vin kan innehålla vete!
    Tydligen så tätar de vintunnnor med vetemjöl och använder även vete för att skynda på jäsning i billigare vinsorter!
    Enligt hon som skrev det så hade hon själv sett det i Frankrike men visste att de gjorde samma i Tyskland och Italien. Hon drack själv mest säkra viner och enligt henne funkade det med de Österrikiska, Sydafrikanska, Australiensiska, Nya Zeeländska eller Chilienska viner hon druckit. Och så då inte de billigaste vinerna.

• Kavat

Whiila, eftersom hon än så länge bara är gasig, enligt vad du skrivit så byt rätt över till laktosfritt mjölk. Och håll samma mängd några dagar. Försvinner inte gasigheten så hade jag tagit bort det igen och gjort om provoceringen när hon är ok igen. Och då med laktosfritt från början.

• Kavat

Miraclemaker, oj!!! Jag trodde det var rätt säkert, dp de inte skrev något sådant när kg frågade för oj, det måste vara 3 år sedan!! Men ändå, man tror ju liksom att de har "koll". Tycker också att vi borde trycka på livsmedelsverket eller/ och producenterna!! Hm, hur gör man en lista lättast?

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-23 22:29:42 följande:

Ja, det är scans.
    Är det den ni använder?
    vad jag har förstått så är det väl så att det är få som reagerar. Kavat skrev dessutom igår att lithells korv innehåller druvsocker gjord på majs, så om de köper lithells till honom funkar det ju,

Scans hotdog är också druvsocker från majs (än så länge, som det skrev igår). Här reagerar inte mellan på den. Så just nu är den ok ur druvsockersynpunkt om majs funkar.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-06-23 07:32:11 följande:
    Kavat skrev 2011-06-22 21:25:16 följande:
    Usch då...

Egentligen så tror jag inte kroppen behöver kolhydrater alls nästan. Alltså det går ju att äta lchf och de mår ju oftast väldigt bra. Inte för att det kanske är en sådan stor tröst just nu kanske, men men..

Min kille hade ju diarrér och var vädligt lös men av någon anledning blev det bättre när han blev runt 2 och av med blöjan. Fråga mig inte varför. Hoppas att det blir bättre, något måste ni ju kunna få till hjälp. Kram!
    tack för kramar... och ja, man kan säkerligen leva fullgott utan kolhydrater, men det lilla extra goda i livet går ju bort rätt hårt. jag minns vad jag led av att inte kunna äta bakverk med ägg i när jag var liten, & tänker på hur trist det kommer vara för mina ungar att aldrig kunna mumsa loss på nåt kalas. alltid bara äta smuliga rismuffins & torra riskakor

nån som provat att göra glass på rismjölk + rapsolja i glassmaskin? hemgjorrd glass med kokosgrädde har jag lyckats göra med ok resultat, men kokosmjölk är också på vår allergilista numer.
    Nej, tyvärr, vi använder kokos i glass om vi gör typ "vanlig" glass. Men däremot så går det ju lätt att göra typ hallonsorbé på enbart hallon och floursocker som mixas, eller sirap. Alternativt banan och avocado om något funkar så att det blir mer krämigt.

Funkar avokado föresten så finns det nog en hel del rawfood-recept på glass. Då får man ju det lite fetare som jag tycker behövs för att det ska blir mer krämkonsistens.

Hade jag gjort på enbart risdryck så hade jag nog försökt tjocka till lite med lite rismjöl också för lite mer konsistens (och kokat upp då givetvis) och så olja och någon smaksättning då.
  • Kavat
    miracle maker skrev 2011-06-23 08:13:10 följande:
    Vi kan väl alla mailbomba de största producenterna samtidigt kanske?!   Så kanske de inser att de kan spara både tid och pengar på att ange viktig info på förpackningarna istället...

En lista kan man kanske göra i medlemstråden, eller att man låter en person hålla i listan och övriga personer inboxar över sina riktiga namn och ev. adresser.  Antar att många kanske inte vill lämna den informationen i dolda tråden heller, eller  vad säger ni andra som berörs av det här? Kan fördydliga för dem som inte läst mitt ursprungliga inlägg om att vi pratar om att göra en lista över alla som reagerar på glukossirap, druvsocker etc, för att försöka få livsmedelsverket att ändra sina riktlinjer så att även dessa ingredienser måste ursprungsdeklareras i innehållsförteckningar.

Kom gärna med förslag!!
    Orkar inte riktigt dra i det nu själv.

Ska man maila till alla så kanske man bör göra en lista med alla mailadresser till typ scan, litells osv... samt en "ursprungstext" typ. Så man bara behöver skriva under med sitt namn. Eller? Orkar du ta tag i det är det välkommet!
  • Kavat

Älsklingen, ååå vad skönt!! Missade det helt när jag bara varit inne snabbt här i helgen. Tänk att det var så lätt. får mig ännu mer säker på min sak att det inte är normalt att vara förstoppad och bajsa grönt och andra saker som många dietister och läkare verkar tycka är "normalt".

• Kavat

Hej Blå Myran, trevligt att se dig här igen! Hur går det med barnen? Mår A bra, visst misstänkte väl dagis matallergier? Och hur går det med vete för S? Och för sig själv, hur funkar det, har du smör på smörgåsarna , går det framåt?

• Kavat

Mithandril, jag hade tagit bort för båda helt och ev. Gjort om för Amanda senare. Blåsbildning, hur menar du och var? Det enda som är helt hundra märkt med ren havre är just sempers rena havregrynsgröt och ev det som finns i andra glutenfria produkter. Imat och solhavre, havredrycker är inte gjort av ren havre men det är mätbart under glutengränsen. Men det innebär inte att det inte är veteprotein i. Jag reagerar för övrigt med klådda av imat så det är även för mycket gluten i för mig. Så jag hade hållt mig till enbart ren havre vid ev. provoceringar. Och nej lita på dig själv säger jag. Jag hade tagit bort för båda nu och om du är osäker på Amanda gjort om hennes provoceringen senare. Men barn är väldigt smarta ibland och kan själva känna om de mår kasst. Hur många barn är det som inte gillar tårta liksom?!? Vår tjej storgrät när det var tårta när hon var mellan 1-2,5 år, inna vi kom på alla allergier...

Svar på tråden Allergitråden