• Kavat

Allergitråden

Mithrandil, för att svara på dina andra frågor. Barnen äter pama-gröt (på risdryck) med frukt/bär , russin, hallonkräm till frukost. Ibland smörgås också, hemmabakt eller rostbröd (garbos quinoa). Pålägg scans leverpastej, skinka, prickig korv mm. Lättare lunch/ middag: pannkakorna eller våfflor (recept i min blogg), korv(lithells barnens grillkorv oftast) och mos eller korvbröd (bloggen), mamma scans köttbullar är poppis hos sonen. De gillar kokt potatis i bitar olja och lite salt på om vi åker iväg. Och så kall korv eller köttbullar till. Till oss vuxna lägger jag i gräslök och mangodressing, blir så gott! (3 delar olja, 1 del zetas eko mangovinäger, salt, svartpeppar och lite socker) och så gärna soltorkad tomat, ruccola i. Funkar givetvis att äta hemma också. Gott till det mesta, grillat, lycklig, skinka mm

• Kavat

Mithandril, sen undrar jag om de blir dåliga samtidigt och om det är på hemmaplan också?

• Kavat
    Molina skrev 2011-08-12 19:46:53 följande:
    Usch nu vet vi hur pass allvarlig mjölkallergi vår dotter har blääää hon har en extrem mjölkallergi, så från och med nu måste vi ta med betapredtabletter om en ev olycka är framme f-n sånt skrämmer mig nu när hon börjar förskoleklass.
    Usch vad jobbigt.
  • Kavat

mithrandil (lättare att stava från datorn än telefonen... Suck!)

Jag har inget recept, som vanligt, men gör så här. Det blir verkligen supergott! Gör mycket och frys in?

Korv stroganoff

Koka upp 5 dl kokosmjölk med lagom mycket tomatpuré (några matskedar kanske) och en skvätt ketshup (några matskedar) smaka av så att det blir lagom med tomatsmak. I med en nypa socker och massor av oregano och basilika och lite vitpeppar. Jag brukar även ha i lite Rapunzel buljong, men det är ingen nödvändighet.

Finhacka inlagd gurka (tror vi har Felix eller Mor Annas???) och ta ett hushållspapper och tryck mot så att man inte får med så mycket vätska (Blir för stark smak då). Gillar inte barnen gurkan eller om du inte vågar/vill testa så kan man ta och lägga på sin egen tallrik och finhacka. Det blir verkligen pricken över i:et tycker jag.
    Tåls och gillas champinjoner så har man även brynta champinjoner i.

Scans (eller fungerande) falukorv bryns i ca 1cm tjocka och 4 cm långa "strimlor".
    Läggs i grytan och koka en liten stund.
    Vi har även bacon i ibland, blir också toppengott!
    Smaka av och ev tillsätt salt, om det behövs. Beror på buljong, bacon mm om det behövs.

Serveras med ris och då ev smörgåsgurka i småbitar! Mums!

• Kavat

Mithrandil, vad jobbigt ni har det. Gå på din känsla säger ja. Tror du hon reagerar på maizena och risdryck så ta bort det några veckor och se?! Äter hon Neocate klarar hon sig alldeles utmärkt. Funderar om det är för mycket stärkelse hon reagerar på? Sen om man ska gå efter "boken" så tar de ju 2 veckor innan kroppen är ren så att testa nytt för ofta är inte bra det heller. Vettigt att prata med dietisten och få allmänna råd om näring osv, men när det gäller specialspecial så är hon inte så insatt i produkter osv. Stort tips är att skriva ner specifika frågor och se till att du får svar på dem. Man kan lätt prata länge med henne och ändå glömma fråga viktiga saker. hinner du ses 29:e då? Hojta till! Kram!

• Kavat
    tes 75 skrev 2011-08-14 22:12:05 följande:
    Mithrandil:
    Ta bort allt med majs i, är mitt råd.
    Håller med. Ta bort majs! Absolut. Köp Santa Marias risnudlar. Finns på Ica. Det går att få ris och hirspasta från Organ på livsmedelshänvisning. En liten eko-affär i Kba brukar ha att köpa pastan.
    Ta inte bort all mat på en gång... Testa först att  bara ta bort majs och se.
    Ta även bort korv och pålägg med "majs", glukossirap osv (leverpastej) med majsstärkelse och se och laga hellre med "rena" kryddor under ett par veckor än grillkrydda och se om hon inte blir bra.
    Men ta inte bort nötkött, potatis och annat som du tror att hon tål och se hur hon mår. Mår hon inte bra ändå så får du väl fundera vidare, men eftersom du misstänker majs - ta bort det!

Kan tillägga att min lille fick (tog) ett majskorn på dagen och min mamma gav honom ett bett på fett crochanti (spår av soja, men syskonen tål det) förra torsdagskvällen. Han är fortfarande röd i rumpan (närstintill sårig) och han blev jätte dålig av det lilla. Han bajsar fortfarande jätte löst och "illa" sedan dess. Dock i kombo med ny tand så vet inte helt vad som gav vad. Men så här dålig har han inte blivit av de andra tänderna. Han hade även eksem och sov inte alls bra i flera nätter. Har varit inne på majsallergi tidigare och dragit mig för att provocera (han har hittat majskorn och cornflakes själv några gånger och blivit dålig varje gång). Kan ju vara annat även denna gång (vi var inte hemma) men risken att det ska sammanfalla att han blir dålig varje gång, nje, tveksamt.
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-08-15 06:52:24 följande:
    tänk dock på att Santa Marias risnudlar innehåller tapioka, som man ju också kan reagera på om man har otur (som vi ). vi har hittat en thailändsk nudelsort på ICA maxi som bara innehåller ris. den är lite tjockare också, så den funkar att bryta i bitar eller klippa/skära efter kokning om man vill ha lite mer makaronliknande. Orgrans ris-hirsspiraler är riktigt bra! den älskar alla tre allergiska i familjen. Orgrans risspiraler är också ok, men blir lätt kladdiga & smuliga. De finns också på ICA maxi hos oss (Uppsala), men också på anvisning.
    Nej, de Santa Maria vi har köpt innehåller bara ris och vatten.... Måste kolla igen om de har ändrat.
  • Kavat

Inser att de måste ändrat rättså nyligen eller? Vi brukar bunkra upp när vi köper och de vi haft har varit utan tapioka. Men å andra sidan tror jag vi klarar det så för oss bör det inte spela någon roll.

Men bra att veta om helt klart!

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-08-15 17:48:21 följande:
    Vad som helst förutom majs hade jag velat säga. vad äter vi annars då?
    majs är ju liksom basföda hemma. Usch. Men okej.. majs får gå bort eftersom jag tyckt innan att hon reagerat s å maizena. Sen kan det ju också vara majs som spökar eftersom hon inte verkar klara korvstroganoff, så då kan jag nog ta bort risdrycken som ev källa för då är det väl mer troligt att det är korven.

Inge mer korvar då eftersom alla innehåller druvsocker? Antar att det bara finns druvsocker av majs eller vete?.
    Vad reder man såser med? Krångel! Varje gång nåt mer livsmedel går bort blir man ju helnipprig.
    Nu hade hon dessutom gått ner rejält igen. vet inte hur mycket, andreas var med henne men han sa att det var mycket men att hon iaf vägde lite mer än förr förra vägningen för 2,5mån sen. Nu har jag mer kött på benen när jag tar kontakt med läkaren nästa gång.
    Jag har ju tagit bort majs ur min kost, majspasta, maizena och ja, majs av renare slag. Men jag fixar lithell och scans korv, mamma scans köttbullar och det verkar även liten göra (genom amningen). Har vissa dagar levt på korv och köttbullar så.. Ja, han klarar det.

Så hon kanske fixar det sen. Men det är nog lättare att vara superstrikt i några veckor och se om det är det och hon blir bra. Utan korv också alltså.

Vi reder med rismjöl hemma.

Jobbigt att hon inte mår bra, men hittar man bara helt rätt saker som inte funkar så går det som en dans sen. Så var det i alla fall med mellankillen här hemma. Det var skit, skit och skit fram tills ALLT han inte tålde försvann.
    Han levde ju på väldigt strikt (och tråkig...) kost i flera månader. Alltså samma till lunch som till middag (pot, palsternacka, nötkött. Ris, banan och majs i mindre mängd och päron funkade. Thats it. Och Profylac som han hade. Dietisten sa då att det är ingen fara ur näringssynpunkt att äta så ovarierat. Och att barn inte brukar tycka att det är tråkigt även om vi gör det.

Till liten nu som absolut ska äta själv så gör jag små köttbullskorvar och fryser in och tar ut till lunch och middag. Toppen för en liten barnhand att hålla och blir riktigt bra. Alternativt kokt köttfärs och potatis/palsternackmos i frysen i plastmuggar.

Köttbullskorvar
    Jag har nötfärs, rapsolja, liiiite salt, lite vitpeppar, fiber husk och po-fiber (potatis). Recept ungefär enligt mina köttbullar med soltorkad tomat i bloggen, men inte det där extra (tomat, grillkryda) utan väldigt enkla.
Svar på tråden Allergitråden