• Kavat

Allergitråden

Vår allergolog säger inga nötter av något slag till barn under 3 år. Men vi har testat ev spår av nötter någon gång men det är ju också lite svårt för man vet ju inte vilken sort eller om det ens är så det är ju egentligen inte så bra heller.

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-12 21:38:48 följande:
    recept?
    Det bästa tycker jag är i miralicias blogg! Blir toppen och är utan allt! (även ägg.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-05-13 16:46:57 följande:
    Kavat : hur mycket varor får ni på livsmedelsanvisning ?
    Fick hem Bellas mat idag. 6 påsar pasta, 3 paket lailas gula, ett paket jyttemjöl, 1 fibrex, 1 fiber husk, 2 paket ,2 paket müsli och 2 pofibrer. Ska testa pastan ikväll... Den ser jätte god ut så hoppas Bella ska gilla den.
    Hon har hittills vägrat all annan pasta vi testat..
    Men hon tål väl inte sojasläktingar? Jyttemjölket innehåller sojasläktingar!!!!

Teffmjöl av fabrikat Jytte är ok, men jag tror inte att man kan få det om det inte är ändrat?

Det står i min sädesslagsblogg hur mycket vi får!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-05-13 17:06:54 följande:
    Kavat : stämmer det att ni fick 14 påsar pasta ?? För hur många månader skulle det räcka ?
    Vi fick som sagt 6x200 som ska räcka i 2 månader.. Kändes lite lite.
    Sen frasbröden.. Innehöll de spår av soja?
    Har inte räknat men står det så så är det så. Fast vi har ingen ren majspasta kvar. Alltså vi har glutis men inte den andra. 2 månader är det väl alltid?
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-05-14 13:47:29 följande:
    Har inte räknat men står det så så är det så. Fast vi har ingen ren majspasta kvar. Alltså vi har glutis men inte den andra. 2 månader är det väl alltid?
    20 får jag det till???

Och ändå är det pastan som tar slut först här och vi köper till en massa pasta själva också.

Men kolla hur mycket som går åt och be om mer om det tar slut fort. När de är så små äter de ju inte så mycket. Är kanske skillnad hur gammal man är också. Mina barn brukar dela på en glutis-påse ibland! Och ibland blir det ju över förstås.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-05-14 14:34:23 följande:
    Wow, 20! Kanon ju! Vi fick som sagt bara 6 och en påse är redan slut. Men kan de ger mer om det skulle behövas ? Hon sa att det var max men det kan det väl knappast vara då. Eller kanske olika från landsting till landsting ?
    Ingen aning faktiskt. Jag är inte inblandad i mängderna utan det är dietisten som skrivit ut. Dock har jag dragit ner på mängder om jag tyckt vi har fått för mycket eller sagt till när jag beställer att jag inte behöver ha hem vissa saker.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-05-15 09:02:49 följande:
    Tack för alla svar angående mat på livsmedelsanvisning. Vi får helt enkelt se detta som en prov månad :)

ViFrånLandet : hur mår G nu? Just björkpollen börjar väl sjunka nu och ersättas med gräs? Här hemma nyser och snorar Bella som en galning. Håller tummarna att det bara är en förkylning..

Igår tog vi ett tungt beslut. Vi har haft 2 katter i flera flera år. Världens goaste små liv. Men Bellas astma kräver fortfarande massa mediciner trots att hon inte varit det minsta förkyld, de drar in pollen till våra pollen känsliga/allergiska barn mm
    Men framförallt har vi inte den tiden och uppmärksamheten de förtjänade att få. Tillslut var de mest i vägen och ingen mådde bra av detta. Så igår togs de bort.
    Det känns fortfarande oerhört tungt. Jag känner att jag svikit dem och ångrar beslutet massor. Jag vet att det snart kommer kännas bättre men just nu gör det det ont.
    Förlåt för ot. Men var tvungen att skriva av mig någonstans.
    Hjärta Kram!!!
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-05-15 09:24:58 följande:
    Enya fyller den 24:e. Vi har bestämt att inte ha något barnkalas, det får bli nästa år. Har ingen ork att springa o vakta hela tiden om det skulle ha åkt ner någon smula för det är ju helt omöjligt att hålla koll på massa barn när dom äter o vill inte att hon ska behöva bli sjuk på hennes dag o vill inte heller springa o gnälla som jag alltid får göra på stackars Nova. Tråkigt men sant.

Är väldigt skönt att hon kan äta ägg men nu vill hon inte ha :/ så jag kan inte få i henne någon direkt mängd. Men hur som helst så kan jag ju använda det i mat o bak vilket underlättar som du säger.
    Vi har barnkalas utan allt våra barn inte tål! Inte en chans i livet att vi hade haft ägg eller vete här hemma med så små barn...
  • Kavat

Stackars Tilde!

Min tjej fick se alla andra äta popcorn - som hon tål - med trots att hon sa att hon tålde pop-corn och de poppat själva i rapsolja så vågade de inte ge. Bra på ett sätt att de inte ville chansa (men samtidigt majs får hon ju äta så hur tänkte de?) , men hur svårt kunde det vara att lyfta luren och ringa och fråga mig?!

Man blir så ledsen...

Chokladpudding...
    .... har jag snabbgelatin i om jag gör snabbt, alternativt kokar upp lite av risdrycken/kokosmjölken med rismjöl/majsstärkelse och låter det svalna så det är tjockare från början.

• Kavat

mithrandil, jag återkommer, ska läsa igenom allt du skrivit.

Men jag tror läkaren tolkar det som att hon är allergisk mot vete. Hon litar ju på vad du säger, att hon blir dålig när hon äter vete och då ska hon inte äta det, oavsett om det egentligen är allergi eller glutenintolerans. Har ju diskuterat det där ett par gånger med henne och mig själv och maken.. Oavsett så ska hon ju absolut inte behöva må dåligt så var glad över att hon är en sådan toppenläkare som litar på sina patienter/föräldrar! Hjärta

Svar på tråden Allergitråden