• Kavat

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-05-20 09:21:51 följande:
    älsklingen: Nejdu, jag förstår fortfarande ingenting. Om möjligt förstår jag ännu mindre än innan. Sköterskan sa att vi skulle pratat om provocering och ev nya prover men det blev inget utav det. Läkaren menar på att barn som är så känsliga så att de reagerar på både althera och nutramigen inte bör provoceras innan 2års ålder. Sen fick vi tid till dietist för hon ansåg att amanda ska få livsmedelshänvisning på glutenfria produkter även att hon inte har en celiakidiagnos. Enbart för att hon blev förstoppad av enagon och nu senast av vetemjölsvällingen jag gjorde. Hon sa att eftersom amanda inte ätit gluten på flera mån så kommer hon ändå aldrig kunna få någon diagnos. Desstuom menade hon på att vi inte ska se det som att amanda inte har förkylningsastma bara för att hon slapp problem nu under senaste förkylningen. Hon sa att olika virus sätter sig på olika ställen och att hon vid nästa förkylning mycket väl kan få problem med andning men hon gick med på att inte medicinera henne vid första tecken utan först när (och om enligt mig) andningsbesvär kommer. Hon var 2a läkaren vi träffat som inte trodde att bakterien hon hade hade orsakat astmatiska problem i 3mån. Men vi får se.
    Jag kommer provocera på egen hand här hemma. Vill helst bara gå tillbaka till att kunna äta allting men som det är nu så blev ju listan längre iom att läkaren inte tyckte hon skulle äta gluten heller.

Fick iaf utskrivet tavegyl till alexander eftersom han kliar sig så hemskt och så fick vi taget ett glutenprov på honom så nu fick han helt plötsligt komma till allergimott. Visar det inget skulle vi få komma och göra ett lapptest eftersom han har eksem. Så något utrett blev det iaf, även om det inte var på barnet som hade tiden.

Hur funkar det nu när ni haft neocate till lillan ett tag?
    Förutsättningarna för henne har ju ändrats. När du var där sist misstänkte du mjölk enbart om jag inte minns fel. Nu har ni ju upptäckt att inte vete funkar och dessutom verkar ju anlag komma från mor/mormor (jag vet inte om läkaren vet detta, men våran familj har ju ungefär samma "historia" som din verkar ha) och du misstänker ägg på sonen..
    Så om ett barn verkar vara allergisk mot mjölk och vete så verkar det typ mer vanligt än ovanligt att barnet inte heller tål soja, råg, korn eller ägg. Kombinationerna av allergier är alltså vanliga. Dessutom tillkommer fisk i vissa fall.

Så eftersom det är många barn genom åren som varit hos den allergologen med samma sorts allergier, mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg och korn så har hon ju även erfarenheter om hur snabbt det växer bort osv. Allergologen har sagt samma till mig som jag upptäckt bland många andra barn som är multiallergiska och som ofta får sena reaktioner. Min mellan hade ju inte eksem när han var liten de har blivit oftare och fler med åren. Tyvärr. Likadant var det med dottern. Hon var eksemfri de första åren.. Så du får väl se hur det går med din lilla. Hon kanske också får eksemen framöver...

Men vad jag hört av både allerologen och andra mammor med allergiska barn är att är det fler än en allergi så brukar de sitta kvar längre. Ev. växer någon allergi bort tidigare. Men mellansonen sa hon att det är ingen idé att provocera något innan han är 3. Men facit i hand, han är 4, ägg och sädesslagen är han fortfarande lika allergisk mot. Mjölk har vi försökt  några gånger, men han verkar bli helt hysterisk och helt omöjlig att ha att göra med (ont?) så vi vet fortfarande inte och kommer försöka igen. Guarkärnmjöl har vi också försökt med för att kunna utöka det glutenfria sortimentet här hemma, men nje, han har fått en massa eksem, klåda och blivit kass i magen vid de flesta tillfällena, men vi ger ibland för att se om lite funkar... Så ja, i hans fall hade hon rätt!

Men jag tycker givetvis att du ska vara säker på din sak. Mjölk och vete skulle jag nog helt skippa att provocera tills vidare. eftersom du haft så tydliga reaktioner. Men det beror ju också på om du orkar med att ta konsekvenserna nu av en provocering. Och du, var glad att du hittat henne, för jag tror faktiskt ärligt talat inte A tål vete.. Tänk som många andra får bråka för att få komma till dietist och få mat som barnen tål. Allergologen är guld värd. Hjärta

Ägg och fisk, tja, om jag hade fått välja, kolla om det funkar med lax. Nyttig fet fisk och den man inte brukar vara allergisk mot... Men det varierar ju så klart det med.
    Ägg, vete katten, då du tror att sonen reagerar... Jag hade avvaktat med det med tror jag.

Soja, nja. Jag hade nog i så fall försökt med guarkärnmjöl osv så ni kan utöka det glutenfria sortimentet... Soja tycker inte jag att man "behöver". Men det är ju antingen vetestärkelse eller också guarkärnmjöl i det mesta som är glutenfritt...
    Tänk istället en lista på vad ni vill äta och vad skulle du vilja att hon tålde för att underlätta din vardag? I vårat fall tycker jag sojadryck är helt överflödigt. Men guar hade underlättat massor. Men det beror ju också på vad man äter, vad man har för vanor osv.

Sen undrar jag också hur hon växer och går upp i vikt nu? JÄr astman bra osv. Alla provoceringar med saker som hon ev. inte tål ställer ju till det. Är det inte bättre att hon får må bra ett bra tag framöver så att hon hinner ikapp. Magen hinner läka ordentligt och så är chansen större att hon tål det när ni väl provar? Så tänker jag... I alla fall när de är så små. Varför denna brådska?

Föresten har hon smakar precis allt annat som finns att äta förutom det allergologen sagt att ni bör vänta med?

Tänker på min lille som vi går jätte sakta fram med. Han har inte mycket på sin äta lista än och jag vet inte ens om han är allergisk mot ägg t.ex i dagsläget, men förutsätter det eftersom han reagerade så mycket som nyfödd och det är det som båda hans syskon varit jätte allergiska mot...

Men jag har typ 1000 andra saker som jag önskar att han kan äta innan jag kommer provocera med ägg... Det är roligare att utöka matutbudet med saker som man tror de kan äta och som vi kommer äta här hemma. Vi kommer ju ändå inte äta ägg eller vete så länge mellansonen är så superallergisk. Så jag ser liksom inte heller behovet att minstingen ska äta ägg  på bortaplan heller. Det känns bra mycket roligare om vi alla kan äta samma kakor, pannkaka, bullar osv, så just jag känner inget beho.v av att han ska kunna äta det nu.. Varför liksom, det finns ju så mycket annat gott han kan få äta istället.
    Fast det är ju också av den anledningen att vi måste laga det mesta själva för att det inte finns något färdigt att köpa. Och då lagar man helst inte dubbel mat i "onödan".

Hm, undrar om jag fick med allt jag tänkte skriva.. Hojta om det är något mer du undrar.
  • Kavat
    mammsilon skrev 2011-05-22 08:20:49 följande:

hejsan puffar igen.
    min sambo är allergisk bla mot hund och vi ska åka och hälsa på en hund och se om han är allergisk men eftersom han också har pollen är vi rädda för att han inte ska känna av hunden. någon som vet vad man kan göra innan för att känna av hunden bäst?

Vill ni att  han ska känna av om han är allergiskt alltså? Gosa in näsan och hjänderna i pälsen och ta i ögonen på sig själv efteråt?
  • Kavat
    mammsilon skrev 2011-05-22 10:35:35 följande:
    ja men typ...
    men eftersom han är jätte påverkad av pollen är vi rädda att han får kraftigare eller sämre reaktion...tänkte om det fanns något man kunde göra för att dämpa både pollen och för att känna huden bättre?
    Tar man bort antihistaminerna och ja, alla pollenmedicin han har så reagerar han ju mer på pollen gissar jag och även på hunden. Äter han pollenmedicinen så reagerar han kanske mindre.
    Men oavsett så om ni är inomhus och han inne ett tag så är det ju inte så mycket pollen i luften men däremot hund. Sen när han varit där ett tag så hälsar han på hunden och riktigt gosar med den och tar i sina ögon. Jag tror ju han kommer reagera rättså tydligt då.
    Vet ni i efterhand varken till eller från får ni väl göra om det när det är vinter och inget pollen i luften så att ni vet vad han reagerar på, men om han är allergisk mot hunden tror jag ni kommer märka det om han gör ovanstående "test". Vet liksom inte riktigt vad jag ska skriva mer...
  • Kavat
    Wittra skrev 2011-05-22 10:12:23 följande:

Hej, jag fick se denna tråd och har en fråga. I fredags hände nåt märkligt med mina läppar....först tyckte jag det var ovanligt torrt. Men upplevde inte att läppsyl hjälpte ( använder försvarets....) sen tyckte jag det kändes stramt, irriterat och nästan lite brännande.

sen upplever jag även svullnads/domningskänsla i dem.

1177 trodde att det kunde röra sig om allergisk reaktion? Själv vet jag inte alls....bara att det är fruktansvärt obehagligt

Ingen aning, inget jag känner igen..
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-22 11:25:28 följande:
    älsklingen: Jotack, hon är okej. Fick tag på alexanders välling igår kväll när jag var ute ur rummet i några minuter.
    Imorse hade hon diarre och har haft ett par små kräkningar. Något hon inte haft på evigheter nu. Hon är fortfarande väldigt hostig men nu tycker jag det börjar låta som krupphosta. Jaja, hon är faktiskt bra i humöret ändå så jag tänker inte oroa mig något vidare. Verkar som om jag fick mitt svar utan att behöva provocera medvetet. Kommer inte provocera henne mer nu. Hon får väl äta utan allt.

Vad tror du bellas eksem kommer sig av då?

kavat: vet inte varför jag har så brottom egentligen. Känns bara som om jag behöver få veta vad hon tål och inte nu när jag snart inte kommer ha kontroll över allting. Tids nog ska ju barnen vara hos deras pappa varannan helg och han insisterar fortfarande på att hon inte tål laktos. :-/ sen börjar hon dagis i augusti och de kräver intyg på vad hon inte får äta så tänkte det skulle underlätta lite om hon kunde äta något.

har kollat på det glutenfria sortimentet men tycker det alltid är något i som gör att hon inte kan äta det. Är det inte ägg så är det sojamjöl och är det inte det så är det någon annan släkting.

Men det är klart att du har rätt. Jag får utöka allt annat som hon inte ätit för att jag inte har vågat mixtra. Hon äter också väldigt ensidigt. Har hittat några få produkter som hon mår bra av så listan är inte lång. Men fisk tänkte jag mig att jag ska prova iaf och soja släktingar. alltså inte rena sojaprodukter utan mer om hon klarar såskulör och sådär.
    Du får ett intyg och stressa inte i "onödan" är mitt råd med de allergena sakerna.
    Det enda färdiga bröd vi tål är Garbos quinoabröd som vi rostar och Moillas flatbröd (till tacos pizza används det här). Och kexen Millys friends. De jag kommer på nu i alla fall... Resten får vi baka eget.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-22 20:32:23 följande:
    Ja, du har såklart rätt. Onödigt att stressa. Innerst inne förstår jag väl det, men det här med tålamod är inte min grej. Men jag har blivit övertygad nu. dels vad ni skrivit här och efter amandas reaktioner av alex välling igår. vet inte hur mycket hon hann att få i sig men hon har inte klarat att sova idag om hon inte fått ligga på en, hela rumpan, eller längre framåt är helt sönder frätt och hon har haft både diarre och kräkningar idag. Det räcker för mig. Kommer göra som winnergård säger och vänta in 2årsdagen istället så får vi se.

Får väl be om ett intyg om att hon inte ska äta allt som vi pratat om tidigare. Hon kommer kanske inte vara speciellt svår. Det var ju hon själv som tyckte att amanda skulle ha livsmedelshänvisning på glutenfritt utan diagnos och det brukar väl vara svårt att få i vanliga fall efter vad jag har förstått. Nej, jag får nog mitt intyg.

Tack för pepp!!
    Stackars lilla Amanda! Stor kram till er båda!

Jag var inte lika tålmodlig med mellankillen i början, men insåg efterhand att det var det enda rätta. Denna gång var jag inställd från början att vi skulle få ta det lugnt.

Man kan göra lapp till dagis som innehåller det hon FÅR äta istället. Och de får inte ge något annat än det som står på den lappen. Hojta när det är dags, jag har en del "färdigt" som du kan få.

Tack Miralicia, Vi tål Fette Crochanti ja, men ingen av dem är nog superallergiska mot soja...
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-05-23 20:03:35 följande:
    Havreröran får han kall, den funkar som en sorts havreyoghurt med bär. Jättegod, och han äter den med god aptit. Ägg är en möjlighet....vi åt omelett igår kväll och maken tappade ett ägg på golvet, men skurade noga. Annars har jag inte några direkta idéer. Inget som är annorlunda....
    Vi har inte kollat för lunginflammation. Han har ingen feber och verkar i övrigt rätt pigg.

Ikväll när han fått Banangröten (EnaGo) så hade han efter en stund lite röd haka och några fläckar på ena kinden. *Suckar* Vill VERKLIGEN INTE att det är reaktion på havren. Orkar inte det....
    Ska bolla lite med läkaren i morgon också.

Nu måste jag försöka köra dottern i säng för andra ggn i kväll. Hon hoppar upp lika fort som jag lägger henne.
    Du gör inte havreröran på ren havre eller? Enago innehåller ju vete. Har du tur är det vete... Men oavsett är det vete så är det ju inte helt ovanligt att de blir/är allergiska mot havre också...
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-05-23 21:14:19 följande:
    Havreröran är jordgubbar/hallon, havredryck, havregryn, lite vanlijsocker och liiite socker.

Vete är han ju allergisk mot enl RAST, men han har aldrig reagerat på det (som jag vet, om det inte är därför han ständigt är rosslig). Verkar ju konstigt om han skulle få nässelutslag av havreröran pga havreallergi, när han inte har något värde för det på RAST och dessutom inte reagerar på vete, som ändå har gett ett litet utslag på RAST.

Men det är ju om han blivit känsligare mot vete också. Han blev ju lite röd efter banangröten ikväll också, och det har han inte blivit förut. Och är det då så att han börjat reagera mot vete, så kanske havre också följer med "av bara farten"....?
    Det var precis så jag menade. Köper du vanliga havregryn så innehåller de upp till 2 % andra sädesslag (vete t.ex) utan att det behöver märkas. Går ju i samma maskiner, kvarnar osv...

Du får testa en sak i taget och se.

RAST säger inte allt. Min mellankille är superkänslig mot både vete och havre, men vete visar inget på RAST ändå... Men det är nog vanligare att de visar att de inte är allergiska på RAST men att de är allergiska än att det visar på RAST men att de inte är det.

Har ni någon gång testat att ta bort vete helt?
  • Kavat
    PetraD skrev 2011-05-24 00:10:53 följande:
    sent & ska sova så berättar lite snabbt; i stora drag
    Har en pojk på snart 10år som sen han var liten varit allergisk. Började med mjölk och ägg, nu har han även fisk, nötter, soja. Det har även visat på vetemjöl, men det är aldrig något vi märkt att han reagerar på.
    Men min tanke har kommit upp om gluten... Han har alltid varit väldigt smal, har hört att det kan vara ett "symtom". Vet att man inte ska jämföra, men hans 2½år yngre syster är några cm kortare och väger ca 3kg mer. Fast hon är helt normalviktig. Han är ca 137cm & väger ca 28kg. Inget eksem på flera år, men oftast ganska torr i huden.
    Tips tas tacksamt emot. Hur har ni märkt av "era" glutenintoleranser??

Tack & god natt
    Håller med, be om ett blodprov på gluten. Men sen kan det faktiskt lika gärna vara symptom på allergi också. Så det kan lika gärna vara veteallergi som gör att han kanske inte går upp som han ska och att han är torr... Eller någon annan allergi som ni inte "upptäckt".

Äter han t.ex guarkärnmjöl och ärtor/bönor t.ex. En sojaallergisk kan ju reagera på baljväxter och (baljväxts)tillsatser också.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-24 21:16:40 följande:
    Var på bvc med amanda idag. Inte vuxit en mm och inte gått upp ett gram sen sist vi var där för lite över en mån sen. Suck!

alexanders prover var negativa för celiaki, men läkaren sa att de ska testa om han är glutenallergisk (?) man kan visst vara det också sa hon och då är det vetestärkelsen i vetet man inte tål? Förstod inte riktigt men det lät bra. Annars tyckte hon att även alexander ska äta samma mat som amanda och att jag ska provocera båda barnen samtidigt så förhoppningsvis får vi väl livsmedelshänvisning till honom också då.

Men vad ger jag honom som välling på kvällen nu? Han är ju 2år och är van vid sin välling. Försökte koka välling på mjölk och majzena en gång men den tyckte han inte om. Kan hända jag hade för mycket socker i men jag vet inte.

LIllskruttet: Skönt att det känns som om ni kommer någon vart nu iaf! Tråkigt att ständigt stampa på samma ställe hela tiden. Håller tummarna för att de hittar något nu så han får bli bättre!
    Trist att hon inte vuxit. Håller med dig om att ni inte ska provocera på lääääänge nu så hennes mage får en chans att repa sig. Lilla stumpan.

Tur att de inte heller har en aning om vad de snackar om då!

Det heter veteproteinallergisk.  Eller glutenintolerans (celiaki)
    (Allergisk mot gluten ska man tydligen kunna vara men det är tydligt otroligt ovanligt har jag för mig jag har läst och det är inte det sjukvården testar.
    Det är inget gluten i vetestärkelse, glutenet är borttaget ur vetestärkelse och därför brukar glutenintoleranta tåla vetestärkelse. Så med andra ord är det veteallergi hon pratar om.

Vad äter han för välling nu på kvällen?  Du kan i princip koka på vilket mjöl som helst som han tål och vilken dryck som helst som han tål och sen Neocate i?
    Vet inte om Semper har risvälling?? Någon med koll, men det kan finnas färdiga i t.ex ekologiska barnmatsbutiken.se ??? Det går att ringa och kolla med dem.
    Men annars så är det nog så att ni kanske behöver berika med något (neocate) även till honom om den ska bli näringsriktig. Beror ju också på hur mycket han äter i övrigt så klart.
Svar på tråden Allergitråden