Allergitråden
mithrandil skrev 2011-05-20 09:21:51 följande:
älsklingen: Nejdu, jag förstår fortfarande ingenting. Om möjligt förstår jag ännu mindre än innan. Sköterskan sa att vi skulle pratat om provocering och ev nya prover men det blev inget utav det. Läkaren menar på att barn som är så känsliga så att de reagerar på både althera och nutramigen inte bör provoceras innan 2års ålder. Sen fick vi tid till dietist för hon ansåg att amanda ska få livsmedelshänvisning på glutenfria produkter även att hon inte har en celiakidiagnos. Enbart för att hon blev förstoppad av enagon och nu senast av vetemjölsvällingen jag gjorde. Hon sa att eftersom amanda inte ätit gluten på flera mån så kommer hon ändå aldrig kunna få någon diagnos. Desstuom menade hon på att vi inte ska se det som att amanda inte har förkylningsastma bara för att hon slapp problem nu under senaste förkylningen. Hon sa att olika virus sätter sig på olika ställen och att hon vid nästa förkylning mycket väl kan få problem med andning men hon gick med på att inte medicinera henne vid första tecken utan först när (och om enligt mig) andningsbesvär kommer. Hon var 2a läkaren vi träffat som inte trodde att bakterien hon hade hade orsakat astmatiska problem i 3mån. Men vi får se.Jag kommer provocera på egen hand här hemma. Vill helst bara gå tillbaka till att kunna äta allting men som det är nu så blev ju listan längre iom att läkaren inte tyckte hon skulle äta gluten heller.
Fick iaf utskrivet tavegyl till alexander eftersom han kliar sig så hemskt och så fick vi taget ett glutenprov på honom så nu fick han helt plötsligt komma till allergimott. Visar det inget skulle vi få komma och göra ett lapptest eftersom han har eksem. Så något utrett blev det iaf, även om det inte var på barnet som hade tiden.
Hur funkar det nu när ni haft neocate till lillan ett tag?
Så om ett barn verkar vara allergisk mot mjölk och vete så verkar det typ mer vanligt än ovanligt att barnet inte heller tål soja, råg, korn eller ägg. Kombinationerna av allergier är alltså vanliga. Dessutom tillkommer fisk i vissa fall.
Så eftersom det är många barn genom åren som varit hos den allergologen med samma sorts allergier, mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg och korn så har hon ju även erfarenheter om hur snabbt det växer bort osv. Allergologen har sagt samma till mig som jag upptäckt bland många andra barn som är multiallergiska och som ofta får sena reaktioner. Min mellan hade ju inte eksem när han var liten de har blivit oftare och fler med åren. Tyvärr. Likadant var det med dottern. Hon var eksemfri de första åren.. Så du får väl se hur det går med din lilla. Hon kanske också får eksemen framöver...
Men vad jag hört av både allerologen och andra mammor med allergiska barn är att är det fler än en allergi så brukar de sitta kvar längre. Ev. växer någon allergi bort tidigare. Men mellansonen sa hon att det är ingen idé att provocera något innan han är 3. Men facit i hand, han är 4, ägg och sädesslagen är han fortfarande lika allergisk mot. Mjölk har vi försökt några gånger, men han verkar bli helt hysterisk och helt omöjlig att ha att göra med (ont?) så vi vet fortfarande inte och kommer försöka igen. Guarkärnmjöl har vi också försökt med för att kunna utöka det glutenfria sortimentet här hemma, men nje, han har fått en massa eksem, klåda och blivit kass i magen vid de flesta tillfällena, men vi ger ibland för att se om lite funkar... Så ja, i hans fall hade hon rätt!
Men jag tycker givetvis att du ska vara säker på din sak. Mjölk och vete skulle jag nog helt skippa att provocera tills vidare. eftersom du haft så tydliga reaktioner. Men det beror ju också på om du orkar med att ta konsekvenserna nu av en provocering. Och du, var glad att du hittat henne, för jag tror faktiskt ärligt talat inte A tål vete.. Tänk som många andra får bråka för att få komma till dietist och få mat som barnen tål. Allergologen är guld värd.
Ägg och fisk, tja, om jag hade fått välja, kolla om det funkar med lax. Nyttig fet fisk och den man inte brukar vara allergisk mot... Men det varierar ju så klart det med.
Ägg, vete katten, då du tror att sonen reagerar... Jag hade avvaktat med det med tror jag.
Soja, nja. Jag hade nog i så fall försökt med guarkärnmjöl osv så ni kan utöka det glutenfria sortimentet... Soja tycker inte jag att man "behöver". Men det är ju antingen vetestärkelse eller också guarkärnmjöl i det mesta som är glutenfritt...
Tänk istället en lista på vad ni vill äta och vad skulle du vilja att hon tålde för att underlätta din vardag? I vårat fall tycker jag sojadryck är helt överflödigt. Men guar hade underlättat massor. Men det beror ju också på vad man äter, vad man har för vanor osv.
Sen undrar jag också hur hon växer och går upp i vikt nu? JÄr astman bra osv. Alla provoceringar med saker som hon ev. inte tål ställer ju till det. Är det inte bättre att hon får må bra ett bra tag framöver så att hon hinner ikapp. Magen hinner läka ordentligt och så är chansen större att hon tål det när ni väl provar? Så tänker jag... I alla fall när de är så små. Varför denna brådska?
Föresten har hon smakar precis allt annat som finns att äta förutom det allergologen sagt att ni bör vänta med?
Tänker på min lille som vi går jätte sakta fram med. Han har inte mycket på sin äta lista än och jag vet inte ens om han är allergisk mot ägg t.ex i dagsläget, men förutsätter det eftersom han reagerade så mycket som nyfödd och det är det som båda hans syskon varit jätte allergiska mot...
Men jag har typ 1000 andra saker som jag önskar att han kan äta innan jag kommer provocera med ägg... Det är roligare att utöka matutbudet med saker som man tror de kan äta och som vi kommer äta här hemma. Vi kommer ju ändå inte äta ägg eller vete så länge mellansonen är så superallergisk. Så jag ser liksom inte heller behovet att minstingen ska äta ägg på bortaplan heller. Det känns bra mycket roligare om vi alla kan äta samma kakor, pannkaka, bullar osv, så just jag känner inget beho.v av att han ska kunna äta det nu.. Varför liksom, det finns ju så mycket annat gott han kan få äta istället.
Fast det är ju också av den anledningen att vi måste laga det mesta själva för att det inte finns något färdigt att köpa. Och då lagar man helst inte dubbel mat i "onödan".
Hm, undrar om jag fick med allt jag tänkte skriva.. Hojta om det är något mer du undrar.